Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Har du avinstallert NetworkManager? Den kommer med Ubuntu. Om du ikke har det kan du få ikon i systray ved å bruke kommandoen Gnome bruker og den krever ikke gnome-panel. Om du ikke har taskbar kan du bruke terminalen.

EDIT:

Glemte å legge til at du også kan bruke ifconfig og iwconfig (bare om du har trådløs) for å konfigurere nettverket.

Endret av Bilael
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lekte litt med ifconfig, men fikk ikke noe særlig ut av det. Ser ingen tegn til nettverksforbindelse.

Du kan se her. Merk deg ut du må stoppe network manager først. /et/rc.d/networkmanager stop i fornuftige distroer - gudene vet hvor ubuntu har gjemt den. :p
Lenke til kommentar

Det ER sikkert veldig fantastisk og lurt å ha hundre forskjellige init-mapper som kan startes avhengog av hvilken modus du starter ssyteme i, og så finne ut at det blir så komplisert at du må lage egne programmer/script/kommandoer for å styre det som ligger i mappene, endre, legge til fjerne autooppstarter, og ikke minst manuelt stoppe, starte eller restarte manuelt mens sytemet kjører. (Tror faktisk det er en egen kommando for å stoppe starte daemons i ubuntu.)

men det er IMO et helvete å forholde seg til. Ubuntu er flott på mamas laptop, men det kan holde seg langt unna mine maskiner. :wee:

Lenke til kommentar

According to the LSB specification init scripts go in /etc/init.d, not the old, deprecated location /etc/rc.d/init.d.

Altså gjør Ubuntu det på den fornuftige måten (sammen med Fedora, OpenSUSE og de fleste andre distroer).

@NgZ: Ubuntu forholder seg, som Debian, ikke til runlevels på samme måte som noen andre distroer (Red Hat-beslektede, stort sett). Du har derfor ikke "hundrevis" av mapper med scripts, men én.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Jeg er rimelig sikker på at sist jeg skulle google hvordan styrte det manuelt i Ubuntu, måtte man endre en metafil og så kjøre en kommando som oppdaterte X andre filer. Om de var undermaper i init.d eller ikke, husker jeg ikke. Merk "/etc/rc.d", og ja, jeg er klar over at de gjør det BSD-style, men poenget var en mappe, ikke dusinvis.

Jeg er veldig fan av en mappe/en fil/KISS, dessverre virker det som om linux er i en utvikling der man skal forkludre til mest mulig, og gå bort i fra det "enkle". Gconf og til en viss grad udev er ekle ting. Og da skal jeg ikke komme inn på manuelt oppsette av SElinux, som jeg orket å lese en halv side om en gang. :p

En vis mann sa en gang at windows ikke trengte å være bedre, når det var så mye lettere for late administratorer å bruke det.

Lenke til kommentar

Bakdelen med å bruke Slackware er at jeg får helt noia når jeg tester andre distroer og skal gjøre/teste noe i init/rc/oppstart. KISS har en mørk bakside :p

Men mtp f.eks. Ubuntu så er det vel kanskje ikke rart at init-systemet har blitt litt komplekst; har ikke de startet å leke med parallellisert boot og slikt?

@aarolilja, hvordan er init for Gentoo lagt opp igjen?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

først skriver du initscripts. (i disse kan du definere avhengigheter. dersom du f.eks skal lage et initscript for et grafisk program, er det liten hensikt å starte det før du starter X.) så lager du deg runlevels. (med de navna du vil, ikke 0-6, eller hva standarden nå var/er.). så setter du opp hvilke initscripts som skal starte i de forskjellige runlevels.

m.a.o. kan du lage deg egne runlevels, og putte hva du vil i dem.

det er kjempelett å administrere, meget oversiktlig og særdeles enkelt å tilpasse. det eneste minuset er at det er meget tregt. jeg starter dog på rundt ti sekunder (etter GRUB) eller noe slikt, så jeg klager ikke så alt for mye. er mer irritert over den forferdelige trege BIOS-greia til laptopen min, enn jeg er over Gentoos initsystem.

Lenke til kommentar

Finnes det en løsning (helst utenom å kjøre egen DNS på lokalnettverket) som gjør at en IP, feks 192.168.1.100 blir foretrukket addresse for mitt-domene.no når jeg er på mitt hjemmenettverk?

Jeg har en del script som jeg vil skal autostarte, feks noen ssh-tunneler, montering av volumner etc når jeg kobler til nettet, probemet er at addressen disse scriptene skal koble seg opp mot er forskjellig avhengig av om jeg er hjemme, eller ute.

:/

Lenke til kommentar

Jeg har laget egne script for borte og hjemme. Avhengig av hvordan du starter dem, er det veldig lit pes.

Jeg planlegger å benytte wicd til å ta seg av autokjøring av disse scriptene når den kobler seg fra og til, men desverre kan du ikke spesifisere hvilke script som skal kjøres når du kobler til et spesiellt nettverk. Derfor hadde en "one size fits all" løsning vært genial :p

Lenke til kommentar

Jeg planlegger å benytte wicd til å ta seg av autokjøring av disse scriptene når den kobler seg fra og til, men desverre kan du ikke spesifisere hvilke script som skal kjøres når du kobler til et spesiellt nettverk. Derfor hadde en "one size fits all" løsning vært genial :p

kan man ikke legge inn en "if SSID = hjemmenett then run hjemmesshfs.sh else run bortefrasshsf.sh"? Wcd kan kjøre samme script, og så kan dette scriptet sjekke hvor du er. Iwlist burde vel fungere til dette, men det er kanskje enda enklere å bruke cli-clienten til wicd, som sikkert også kan spytte ut den infoen. Har gått over til networkmanager selv nå pga VPN, så får ikke testet hva den gjør.
Lenke til kommentar

Arch sin er også meget bra, den støtter også asynkron oppstart.

eheh. sikkert bra om man ikke stiller noen kriterier til fleksibilitet, oversikt eller tilpasning overhodet. men for all del. sikkert gøy om man vil leke BSD, eller om man rett og slett ikke bryr seg og bare vil ha det minimalistisk.

personlig ville jeg da heller brukt Gentoo FreeBSD... men holder meg nok til Gentoo Linux.

Lenke til kommentar

Har ikke avinstallert NetworkManager, og når jeg kjører kommando i terminalen (sudo NetworkManager) får jeg bare beskjed om at den allerede kjører.

Lekte litt med ifconfig, men fikk ikke noe særlig ut av det. Ser ingen tegn til nettverksforbindelse.

Hadde omtrent samme problem. Løste seg ved å fjernet Network Manager og legge inn wicd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...