Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Det er vel slik at alt du laster ned og installerer havner i /home/underfolder.

<pirk>Ikke helt, når man installerer ett program så legges det litt rundt om på "faste" plasser. I /home/under_mappe så havner gjerne konfig filer for (gjeldende) bruker.</pirk>

Wikipedia (og sikker flere) har en grei oversikt over mappa hierarkiet i *nix: Filesystem Hierarchy Standard.

Hvordan stiller man inn Ubuntu til å installere programmer på en annen harddisk enn den ubuntu ligger på?

/usr er vel det som ligner mest på /programfiler i windows. Som med mange andre mapper så kan den legges til sin egen partisjon/harddisk.

Som Bytex er inne på så holder det stort sett å legge root (vil inneholde alle under mapper [/etc, /usr osv] som ikke blir lagt på sin egen partisjon) og /home på hver sin partisjon eller harddisk. Root tar ikke så mye plass, men kommer an på hva man installerer. F. eks på min Fedora boks så er ca 4,5 7GB i bruk på root partisjonen.

Edit: Oppdatert plass bruk på root, har bl.a. installert apache og mysql etter sist jeg sjekket ;)

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min opplyste gaupe har jeg klasket opp en partisjon på drøyt 5 GB til root, 3,5 GB er brukt. resten er /home. Men for en som ikke er helt klar over hvilke ting han kommer til å installere på maskina vil jeg generelt sett anbefale en overdrevet stor root på 10 GB. Det er vel ikke slik at folk har harddisker på 15 GB lenger? :p

Lenke til kommentar

jeg har alt på én partisjon. skal jeg gjøre reinstallasjon e.l. så gjør jeg cp -r /etc/ /home/ /media/disk/backup.

@noble: kjør calc vanlig. dersom det virker, så skal det virke i Conky óg. post .conkyrc. du har sikkert bare en småfeil en plass.

Lenke til kommentar

Jeg må bare få dette ned på nettet så det blir søkbart for andre stakkarer som gikk gjennom det samme som meg.

Jeg slet med å komme meg på nett på skolen etter at jeg gikk over til Ubuntu 10.04. Skolen bruker Clean access agent for å logge inn på nettet og med Linux skal man slippe å ha noen klient på maskinen. Innlogging skal kunne gjøres via nettleseren. Vel og bra det, etter litt knoting klarte jeg å logge inn og jeg fikk lagt inn proxyen som skal benyttes, men hverken http eller https ville funke. Ftp, imap med fler funket fint.

Etter å ha googlet meg blå klarte endelig en kamerat i dag å snuble over løsningen da vi sammen prøvde å fikse feilen. Åpne filen /etc/nsswitch.conf med sudo og endre linja "hosts: files mdns4_minimal [NOTFOUND=return] dns mdns4" til "hosts: files dns mdns4".

Hva dette gjør skal jeg ikke spekulere i, men jeg kommer nå på nett og ting funker! :)

keywords: Ubuntu, linux, 10.04, Clean access agent, network, skole, nett

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan resonere meg fram til klarer ikke dns å reslove det lokale domenet når du benytter mdns4_minimal [NOTFOUND=return]. Se om det fungerer med mdns4_minimal [NOTFOUND=return] i nsswitch.conf dersom du bruker ip-addressen til proxyen istedenfor hostnavnet.

Lenke til kommentar

Opplever et problem med Ubuntu 10.04, og lurte på om noen kan sjekke/vet om de har samme problem.

Problemet er at om jeg setter skjermen til å skru seg av etter f.eks 5 minutter inaktivitet, så skjer ikke dette. Dette skjer heller ikke rett fra Live USB.

"gnome-power-manager --verbose" sier at den skrur av skjermen, men den gjør det ikke. Dette har aldri vært noe problem i tidligere Ubuntu-versjoner. Så har noen samme problem, og kan dere sjekke hva "gnome-power-manager --verbose" sier når skjermen skrur seg av? (Dere kan sette skjermen til å skru seg av etter f.eks 10 sekunder med gconf-editor > Apps > gnome-power-manager > Timeout)

Workaround for meg er å kjøre en kommando som setter DPMS manuelt ved login.

Lenke til kommentar

Tingen var at jeg har en Ideapad s10e med en 4 GB SSD. Håpløst å ha windows på denne, og jeg angrer egentlig litt på kjøpet nå. Men ubuntu bruker nå ca 3,5 GB så det skulle gå greit en stund i alle fall. I værste fall kan jeg bare installere alt på den andre harddisken.

Fikk forresten til å flytte /home :D

Lenke til kommentar

Har vært litt vrient å teste sånne ting på Eee'en, og jeg har ikke prøvd på andre maskiner enda. Har ikke sett noe om raid5/6 enda, da må man isåfall bruke mdadm i bånn, tror jeg.. men det er på trappene, mener jeg å ha lest.

Sånn ellers fungerer snapshots fint, og det virker stabilt. Ytelsen på den trege maskinen står heller ikke særlig tilbake for ext4, har ikke merket forskjell ved normalt bruk ihvertfall, men har ikke gjort noen benchmarks.

Førsteinntrykket, og påfølgende inntrykk, er at "it works". Kan nok relativt kjapt erstatte ext*-filsystemene når det blir flagget som stabilt og "ferdig".

Det største problemet var igrunn å få installert, da liveCDen til Fedora ikke støtter installasjon på btrfs (funker på DVDen, men den hadde jeg ikke lastet ned, og ikke hadde jeg minnepinne som var stor nok heller). Kom rundt det ved å manuelt lage filsystemene, og deretter "lure" yum på liveCDen til å installere pakker på disk, og deretter installere grub manuelt.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

hmm, okay.

Går nemlig med planer om å bygge en ny backupserver i mini-ITX format (inspirert av en chassis test på hw.no) og hadde vært arti jeg kunne brukt btrfs' svar på raid-z(2), i stede for å måtte ty til mdadm (og lvm).

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan resonere meg fram til klarer ikke dns å reslove det lokale domenet når du benytter mdns4_minimal [NOTFOUND=return]. Se om det fungerer med mdns4_minimal [NOTFOUND=return] i nsswitch.conf dersom du bruker ip-addressen til proxyen istedenfor hostnavnet.

Taper jeg noen funksjonalitet ved å beholde endringen jeg har gjort? :)

Lenke til kommentar

Noen som er gode på HAL of .fdi filer her?

Jeg har installert Slackware 13.1 på min Fujitsu-Siemens P1510. Denne har vendbar skjerm og touchscreen.

Etter at jeg installerte fjbtndrv for å få spesialknappene til å fungere, oppdaget jeg at skjermen automagisk snur 90 grader når jeg snur og legger ned skjermen, altså får til "tablet modus".

Etter hva jeg forstår så skjer dette via en .fdi fil som fulgte med fjbtndrv:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<deviceinfo version="0.2">
 <device>
<match key="info.category" string="laptop_panel">
 	<match key="/org/freedesktop/Hal/devices/computer:system.hardware.vendor" contains="FUJITSU">
 	<match key="/org/freedesktop/Hal/devices/computer:system.hardware.product" prefix_outof="LifeBook T;LIFEBOOK T;LIFEBOOK P1510;LIFEBOOK P1610">
   	<append key="info.capabilities" type="strlist">tablet_panel</append>
   	<merge key="tablet_panel.orientation.normal" type="string">normal</merge>
       <merge key="tablet_panel.orientation.tablet_mode" type="string">right</merge>
 	</match>
 	<match key="/org/freedesktop/Hal/devices/computer:system.hardware.product" prefix_outof="Stylistic T;STYLISTIC ST5">
   	<merge key="tablet_panel.orientation.tablet_mode" type="string">right</merge>
 	</match>
 	<match key="/org/freedesktop/Hal/devices/computer:system.hardware.product" prefix_outof="LifeBook U810;LifeBook U1010">
   	<merge key="tablet_panel.orientation.tablet_mode" type="string">inverted</merge>
 	</match>
</match>
 </match>
</device>
</deviceinfo>

Utfordringen er at thouchscreen fungerer via et perl script som må restartes med nye parametere for å fungere når skjermen snus 90 grader.

Hva er beste måten på å kjøre et script når HAL roterer skjermen?

Noen som vet?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Hoho... Det er jo samme maskinen som jeg har. Men det har vi vell pratet om før tror jeg.

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har brukt touch-skjermen på en god stund... Lurer jammen meg på om jeg ikke har re-installert siden sist. Derfor: Gidder du sende meg det perl-scriptet til meg, så jeg slipper å google meg halvt i hjel neste gang jeg skal få touch-skjermen opp og kjøre?

Funker fjbtndrv greit nå? Jeg skrev faktisk om på hele fjbtndrv fordi den ikke fungerte slik jeg ønsket :D

Lenke til kommentar

heHEY, sant det. Vi har samme maskin. Har ikke fått brukt'n på en stund pga disk krasj, og problemer (og distraksjoner) med å få tak i ny disk.

Anyhoo, jeg brukte dissa to sidene for å få i gang touchscreenen: http://samengstrom.c...10_page.en.html og http://www.xmission....bmidgley/p1510/

Jeg bruker tablet6.pl fra bmidgley, gadd aldri å flikke på det.

Ikke grundig testa fjbtndrv, men foreløpig fungerer kun for en spesialknapp: den midterste på skjermen som roterer skjermbildet.

EDIT:

Snur skjermbildet seg automagisk 90 grader for deg hvis du legger ned skjermen i "tablet modus", cyclo?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...