Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo endre hvem av operativsystemene som skal stå først, hvor lang tid det tar før et av operativsystemene skal starte automatisk osv. Masse muligheter, men jeg vet ikke helt om hvor mye av det som går an i GRUB siden jeg aldri har funnet noen innstillinger til GRUB.

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar

Hvordan stiller man inn Ubuntu til å installere programmer på en annen harddisk enn den ubuntu ligger på? Disken som OS'et ligger på er relativt liten, og vil gjerne ikke fylle den full med programmer som lett kan ligge på disk #2 :)

Lenke til kommentar

Hvordan stiller man inn Ubuntu til å installere programmer på en annen harddisk enn den ubuntu ligger på? Disken som OS'et ligger på er relativt liten, og vil gjerne ikke fylle den full med programmer som lett kan ligge på disk #2 :)

Linux er ikke bygd opp slik. Filsystemet i Linux går på tvers av disker. Det lureste du gjør er å lage en partisjon til / (root) og en til /home. Da skiller du mellom selve OS-et og brukerene. Jeg har 20gb til / og resten til /home.

Lenke til kommentar

Det er vel slik at alt du laster ned og installerer havner i /home/underfolder.

Så når du setter opp de vanlige partisjonene /root, /home osv, peker du til en annen disk. Og da blir det sånn. I alle distroer kan du velge "advanced" og velge hvor disse standard-partisjonene skal være og hvor store de skal være.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Er på vei til å gå vekk fra Windows på alle pc'ene mine nå. Har hatt ubuntu på min stasjonære i snart 2mnd og har ingenting å klage på. Uansett så tenkte jeg å laste ned Ubuntu igjen for å installere på laptopen, og da legger jeg merke til at det står "64-bit - Not recommended for daily desktop usage". Hvorfor?

Lenke til kommentar

Er vel ikke absolutt all programvare som funker like godt på 64-bit, og i tillegg trekker man ingen spesielle fordeler av 64-bit med mindre man har > 4 GB minne. Så det er vel for å sikre at færrest mulig får en negativ førstegangsopplevelse. Men for oss som vet hva vi trenger er det jo ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Er vel ikke absolutt all programvare som funker like godt på 64-bit, og i tillegg trekker man ingen spesielle fordeler av 64-bit med mindre man har > 4 GB minne.

Denne testen viser en rimelig grei ytelsesøkning med 64-bit-kjernen. Det er strengt tatt ikke typiske desktop-tester (selv om x264 på slutten er grei nok), men det betyr likevel ikke at man ikke får noen ytelsesøkning på desktopen. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Er vel ikke absolutt all programvare som funker like godt på 64-bit

Tror man skal lete lenge for å få problemer med 64-bit nå. Flash 32-bit fungerer er også lett å installere om man bruker Software Center. Jeg ser ingen grunn til å ikke velge 64-bit nå, Ubuntu har gjort det svært enkelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Ok.. Jeg har siden det ble aktuelt alltid valgt 64-bit på maskinvare som har støtte for det og har til nå ikke hatt noen problemer. Og det begynner å bli noen år siden jeg først begynte å bruke Ubuntu.

Lenke til kommentar

endrebjo, syntetiske tester er vel og bra, men til daglig bruk er det i praksis minimal forskjell. For server og tyngre desktopbruk er det helt klart en fordel med 64-bit, men for Gunnar som skal sjekke facebook, skrive mail og høre på Spotify spiller det ingen trille. Det er nok det Ubuntu-gjengen hadde i tankene da de skrev at 64-bit ikke anbefales til daglig bruk.

Rattle, enig. Men igjen tror jeg Ubuntu-folket heller ser at et par brukere bruker 32-bit når de kunne brukt 64 og alt funker, enn at de KANSKJE møter på et eller annet 64-bit-problem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...