Teac Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Har lagt inn Ubuntu et par ganger på laptopen, men har fjernet det kort tid etter. Tenkte jeg skulle la det få en sjangse til. Har en Dell Inspiron Mini 10 som sliter med å få endret oppløsningen på. Standard etter ubuntu er lagt inn er 1024x768 og det er for lite. Skulle hatt 1366x728. Har prøvd med nyeste ubuntu og netbook remix uten å få til dette. Noen tips? Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Nokon som har peiling på kor billig man kan få ein viftelaus pc som takler Ubuntu 10.4 server? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 (endret) Det vanskeligste i mine øyne er strømforsyningen. Med Asus AT5NM10-I (750 kr), litt RAM (460 kr), og en harddisk (500 kr), SSD (900 kr) eller CF (550 kr) har du plenty med maskinvare til å kjøre serveren. Altså ca. 1700 kr for de fine delene. Du er selvfølgelig litt låst med et så lite kort, og bare ett PCI-spor, men dette er bare et forslag for å lage vifteløst billigst mulig. Da gjenstår bare en kasse i passende format (eller montering i friluft hvis du liker sånt), og en strømforsyning. Vifteløse ATX-strømforsyninger er dyre, og stort sett overdimensjonert i forhold til hva denne maskinvaren trenger. Derfor har jeg sett litt på PicoPSU (og AC-DC-adapter). Jeg har ikke funnet noe liknende i Norge enda, så da ender du fort opp med 600-700 kr for denne strømforsyningen. Men med 96% energieffektivitet blir det ikke mye varme som tuller med maskinvaren (selv om adapteren sikkert kan bli varm, akkurat som laptop-ladere). Edit: Så 2500 kr + kabinett bør gå an. Endret 27. mai 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Når det kommer til støy fra en pc så er min erfaring at harddisken(e) er noe av det som støyer mest, når de(n) er i bruk. Kraftige skjermkort gjør seg også godt bemerket, men siden det her er snakk om server så blir dette ett ikke tema, mulig integrerte kort er bra nok. Kabinett, cpu og strømforsynings vifter er stort sett ganske stillegående, forutsatt at det er gode vifter. Og man har viftekontrollere som kan redusere eventuell støy. Htpc'en min har 1 hd, passivt avkjølt skjermkort, vanlig dødelig strømforsyning (400W) og tre 120 mm kabinett vifter og en stock cpu (amd) vifte. Hører veldig lite støy i fra den, den kom på ca 3-4000, men det er mulig å velge noe rimeligere deler enn det jeg endte opp med. Jeg gikk for billig, men fremtidsrettet, derfor ble det bl. a DDR3 som økte prisen litt ekstra den gang og jeg valgte å ikke bruke det integrerte skjermkortet. Hvor billig deler man kan klare seg med kommer litt an på hvilket krav man har til ytelse. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Har lagt inn Ubuntu et par ganger på laptopen, men har fjernet det kort tid etter. Tenkte jeg skulle la det få en sjangse til. Har en Dell Inspiron Mini 10 som sliter med å få endret oppløsningen på. Standard etter ubuntu er lagt inn er 1024x768 og det er for lite. Skulle hatt 1366x728. Har prøvd med nyeste ubuntu og netbook remix uten å få til dette. Noen tips? Hvilken versjon av mini 10 er det du har? Rart at den ikke fikser dette på egenhånd, det er jo plankekjøring på så å si alle netbooks utenom de med GMA500. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 (endret) Er interessert i et lite, fleksibelt system tray til Ubuntu m/ Openbox. Har lyst til å fjerne panelet (bruker det ikke uansett), men vil gjerne beholde tray icons/funksjonalitet/systemmeldinger. Noen forslag? Endret 30. mai 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 tint2? Eller blir det for mye? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Er tint2 jeg bruker nå, men det er et panel, ellers er det midt i blinken. Det jeg ser etter er muligheten til at det er always on top (med mindre det er fullscreen-applikasjoner som kjører), men samtidig ikke tar opp hele pixelhøyden fra andre vinduer. Vil at det skal overlappe, ikke forskyve. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 30. mai 2010 Del Skrevet 30. mai 2010 Hva med en eller annen dock? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 (endret) Husker jeg skulle prøve docker for et år tilbake og ikke fikk til noe særlig. Kan jo alltids prøve den igjen, skal ikke se bort ifra at jeg har plukket opp en ting eller to siden da :> Endret 31. mai 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Tar og installerer Ubuntu ASAP her nå. Er det mulig å høyreklikke/ctrl+v i skrivebordsterminalene? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Ga tint2 enda en sjanse, og er NESTEN der jeg vil ha det. Eneste er at det nå tar opp 25 pixler uansett, enda jeg kun bruker høyre hjørne. Skulle gjerne fått den til å overlappe windowed applications (bruker ikke fullscreen uansett, spiller bare i Windows), men har ennå ikke fått akkurat det til. Når jeg først er her: Noen som bruker gmrun til blant annet spotify? Kjørte en ghettoløsning på spotify (lagde en .sh-fil som hentet .exefilen og kjørte den (som trigger wine) og la dette til menyen i openbox), men er sikker på at det er bedre alternativer der ute. Noen forslag? Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 echo wine bane/til/spotify/Spotify.exe >> /usr/local/bin/spotiy;chmod +x /usr/local/bin/spotify så lager du en keybind. eller så skriver du bare spotify i terminalen/gmrun/bla/bla/bla. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Hva er best av IcedTea og vanlig Java viss du ser bort fra at IcedTea er open-source? Og hva er pakkenavnet til Java i Ubuntu sin pakkebrønn? Eller må jeg laste ned Java fra java.com? Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 "best" er relativt. IcedTea er free software, og dermed åpent for modifikasjoner, innsyn, etc. den eneste ulempen jeg kommer på i farta er at mange java-applikasjoner leser ikke hele versjonsnummeret, og kan dermed tro at du har for gammel versjon av Java. f.eks en nettbank kan kreve java 1.5.8, og så har du IcedTea 1.5.8>, men nettbanken tror du har 1.5. dermed vil den spytte ut feil. dette er dog naturlig nok ikke IcedTea sin feil. jeg bruker IcedTea og vil i ethvert tilfelle anbefale den frie løsningen. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Så det er ingen klare ytelsesforskjeller? Og hva er pakkenavnet til vanlig Java? Finner den ikke.. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Får vel melde meg inn her jeg nå som jeg har gått over til Ubuntu på fast basis. Foreløpig er det bare to problemer jeg sliter med; jeg er ikke kar om å få til nett, nærmere bestemt http, på skolen på grunn av Clean access og VirtualBox fryser hele systemet mitt når jeg prøver å boote en cd eller iso for å installere et OS. Link for de som er interesserte. Ellers er jeg storfornøyd! Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Så det er ingen klare ytelsesforskjeller? Og hva er pakkenavnet til vanlig Java? Finner den ikke.. ikke som jeg har merket. og jeg bruker Java både til å programmere, og til web appletse. i Gentoo heter den sun-jdk. jeg vet ikke hva den heter i Ubuntu. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Takker for erfaringene, tror jeg kommer til og bruke IcedTea. Lenke til kommentar
Johan Skrevet 31. mai 2010 Del Skrevet 31. mai 2010 Så det er ingen klare ytelsesforskjeller? Og hva er pakkenavnet til vanlig Java? Finner den ikke.. Eneste forskjell på Sun og IcedTea er de tingene Sun kjøpte fra underleverandører og ikke senere kunne slippe som åpen kode. IcedTea har FOSS-erstatninger for disse. Så vidt jeg vet gjelder det kun lyd og fargestyring, altså i praksis skulle det være ingen forskjell med mindre du driver med lyd og fargestyring. Dog er det noen Apps som differensierer basert på hvilken JVM du har, f.eks nekter DnBNor å virke med OpenJDK pga en eller annen teit bug eller byråkrat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå