Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

"Valve has also confirmed that it will make Steam available to Linux users in the coming months."

Linky

Uten kilder :hmm:

Er jo mulig at telegrafen har Valve som kilde? Si gjennom email-utveksling, eller en telefonsamtale?

Mest sannsynlig har de snappet det opp fra en av de ørten sidene som har hentet det fra Phoronix. Resten av artikkelen er basert på pressemeldingen som sier ingen verdens ting om dette.

Og hvorfor skulle Valve si dette til to nettsteder? Vi har da ingen måte å få det bekreftet på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Prøvde å sette opp en cronjob her for første gang, men den vill ikke helt.

Jeg la den til ved og legge inn "* * * * * /home/hakon/scripts/wallpaper.sh > /dev/null 2>&1" via crontab -e. Jeg har også prøvd uten å sende outputen til null.

Selve cronjoben legges inn og den vises når jeg kjører crontab -l, og i syslog vies den og:

May 15 23:59:01 hakon-laptop CRON[4970]: (hakon) CMD (/home/hakon/scripts/wallpaper.sh > /dev/null 2>&1)

Selve scriptet som skal kjøres fungerer fint når jeg kjører det direkte.

#!/bin/bash

# Script to randomly set Background from files in a directory

# Directory Containing Pictures
DIR="/home/hakon/Bilder/Wallpapers/ok"

# Command to Select a random jpg file from directory
# Delete the *.jpg to select any file but it may return a folder
PIC=$(ls $DIR/*.jpg | shuf -n1)

# Command to set Background Image
gconftool -t string -s /desktop/gnome/background/picture_filename $PIC

Noen som ser hva feilen er? Det er sikkert bare jeg som har gjort en eller annen selvfølgelig tabbe.

Kan legge til at jeg har funnet en bedre måte å gjøre denne jobben på via innebygget funksjoanlitet i GNOME, men jeg for nok uansett brukt for cronjobs en eller annen gang :)

Endret av Rockie
Lenke til kommentar

The Indie Bundle (som ble utvidet) er nå avsluttet, og fikk samlet inn $1 273 267 (7 861 032 NOK), hvor $392 822 (2 425 246 NOK) gikk til veldedighet og $176 089 (1 087 157 NOK) til hver av utviklerene. Av dette stod GNU/Linux-brukere for 24.6% av beløpet.

Dette var mer enn jeg hadde forventet i løpet av 11 dager. Men nok en gang beviser dette at både brukere av GNU/Linux og Mac OS X har stor kjøpekraft, og at det er rett og slett dumt å utelate disse plattformene.

Lenke til kommentar

Noe jeg har tenkt litt på i det siste er at slike dryppvise salg som viser skyhøye statistikker fra GNU/Linux-brukere blir litt kunstig. Som kjent er det jo et stort ønske i GNU/Linux-land om å få flere spill til plattformen, og dette gjenspeiler seg i at svært mange benytter seg av alle muligheter til å kjøpe spillene som blir tilgjengelig, selv uten at de er spesielt interessert i de spillene som kommer. Jeg tror ikke at så sterke tall ville blitt opprettholdt over tid dersom en rekke spill hadde blitt tilgjengelig for GNU/Linux.. Men vi får se når Steam kommer :)

Lenke til kommentar

Noe jeg har tenkt litt på i det siste er at slike dryppvise salg som viser skyhøye statistikker fra GNU/Linux-brukere blir litt kunstig. Som kjent er det jo et stort ønske i GNU/Linux-land om å få flere spill til plattformen, og dette gjenspeiler seg i at svært mange benytter seg av alle muligheter til å kjøpe spillene som blir tilgjengelig, selv uten at de er spesielt interessert i de spillene som kommer. Jeg tror ikke at så sterke tall ville blitt opprettholdt over tid dersom en rekke spill hadde blitt tilgjengelig for GNU/Linux.. Men vi får se når Steam kommer :)

Husk at en gjennomsnittlig Linux-bruker vil kjøpe mange flere spill enn en gjennomsnittlig Windows-bruker (flertallet bruker PC til å surfe på nettet, bruke kontorprogrammer og kanskje lagre bilder), det er grunnen til at vi gang på gang ser spill som er godt tilgjengelig til GNU/Linux og Mac OS X selger typisk over 20% til hver av disse plattformene. Mangelen på spill til plattformene er en liten faktor i sammenligning. Hadde tilgangen på spill i GNU/Linux vært like god som i Windows ville nok andelen salg til GNU/Linux vært veldig god, sannsynligvis over 15% i gjennomsnitt.
Lenke til kommentar

Noen som kan si meg hva slags kommando(er) jeg må skrive inn i Terminal-vindu for å få innstallert et tar.gz program?

Det gjelder ei fil jeg lastet ned herfra;

https://launchpad.net/simple-scan

Simple-scan 2.31.1

Jeg har allerede unpacked/extracted filen til Mine-dokumenter, men trenger som sagt en forklaring på hvordan jeg får "pekt mot" fila innenfra terminal og kjørt den.

Årsaken til at jeg lastet ned er fordi min gamle Agfa scanner (usb) ikke ser ut til å fungere slik det er nå med det som er innstallert default i 10.04 (dog er det kanskje ikke sikkert at den fungerer med oppdaterte drivere heller da, men kan kanskje forsøke)

Eller er det dumt? (forresten noen som vet navnet/hvor man skal sjekke for å se den fila/programmet som allerede er innstallert på maskin? (et søk på "simple-scan" i Software Center viser ikke noe treff)

Lenke til kommentar

Men simple scan er jo allerede installert i 10.04?

tar.gz er ikke en programbenevnelse, men en måte å komprimere filer på, gjerne kildekoden til programmer. (Vanligvis kalt tarballs, på norsk tjæreballer :p)

Hvis du har pakket ut filene må du sørge for at du har installert build-essentials, fyre opp terminalen, luske inn i mappa du pakket ut i, og kjøre sudo make && sudo make install der. Anbefaler deg likevel å holde deg til ferdigpakket programvare.

For eksempel kan du legge til Simple Scan sin PPA: https://launchpad.net/~robert-ancell/+archive/simple-scan for å få nyeste versjon av programvaren gjennom apt.

Lenke til kommentar

Men simple scan er jo allerede installert i 10.04?

Ja, men er ikke filen nevnt overfor en oppgradering fra release versjon? (men jeg mistenker at den er ment å fixe evt. bug's, og ikke for å legge til støtte for nye(gamle)/andre scannere, så det er vel egentlig ønske-tenking fra min side at jeg vil "se lyset" hvis jeg tukler med dette :p

For eksempel kan du legge til Simple Scan sin PPA: https://launchpad.net/~robert-ancell/+archive/simple-scan for å få nyeste versjon av programvaren gjennom apt.

Gjort dette, men når jeg søker i terminal så finner den ikke noe? (mulig jeg skriver feil kommando) Men jeg dropper dette inntil videre, var mest for "kuriositetens skyld" jeg ville sjekke om Agfa'n fungerte

post-10740-1274025709,1377_thumb.png

post-10740-1274025726,9656_thumb.png

Lenke til kommentar

Dagens lærepenge: Test at mellomrom i directory-navn faktisk blir lest i terminalen.

Adjø, 900gb. :<

Aouch, mellomrom i filnavn er en uting GUI har brakt med seg.

Mja, mellomrom hører hjemme i språk, så da er det heller svakheter i CLI som ikke klarer å implementere dette på en fornuftig måte. Datamaskinene skal jo tilpasses menneskene som bruker det, ikke motsatt. Men en \ før mellomrommet løser det problemet? f.eks. /home/user/Baldurs\ Gate/.

Lenke til kommentar

Noen som ser hva feilen er? Det er sikkert bare jeg som har gjort en eller annen selvfølgelig tabbe.

Tja, den vanligste feilen folk gjør er at de går ut fra at cron har samme sett (og med samme verdier) av miljø-variabler (environment) som det interaktive shellet de bruker. Miljø-variabler er typisk ting som $PATH osv. Jeg tipper at scriptet ditt ikke finner 'shuf', 'gconftool' og de andre kommandoene du har brukt, fordi cron sin PATH er forskjellig fra den du har i shellet ditt. 'man cron' hjelper deg. Du kan jo lage en cronjob som lister ut hva de forskjellige miljø-variablene er satt til.

Lenke til kommentar

Tja, den vanligste feilen folk gjør er at de går ut fra at cron har samme sett (og med samme verdier) av miljø-variabler (environment) som det interaktive shellet de bruker. Miljø-variabler er typisk ting som $PATH osv. Jeg tipper at scriptet ditt ikke finner 'shuf', 'gconftool' og de andre kommandoene du har brukt, fordi cron sin PATH er forskjellig fra den du har i shellet ditt. 'man cron' hjelper deg. Du kan jo lage en cronjob som lister ut hva de forskjellige miljø-variablene er satt til.

Den finner nok PATH, men har nok større problemer med DISPLAY- og/eller DBUS-miljøvariablene.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med Adobe Air. Jeg har lyst å kjøre Voddler i linux, og følger denne guiden. Problemet er imidlertid at jeg hverken har Ubuntu eller 32-bit, men 64bits arch. Ettersom Air-klienten dermed er utelukket, er den "vanlige" løsningen å kjøre Air-apps gjennom Adobe Air SDK-en. Det funker imidlertid ikke med Voddler, sannsynligvis fordi noen sertifikater ol. mangler.

Så nå prøver jeg å gjøre noen nye forsøk med Adobe Air (klient)installasjonen. Men den gir meg bare feilen.

(setup:29752): Gtk-WARNING **: /usr/lib/gtk-2.0/2.10.0/engines/libmurrine.so: wrong ELF class: ELFCLASS64
Gtk-Message: Failed to load module "canberra-gtk-module": /usr/lib/gtk-2.0/modules/libcanberra-gtk-module.so: wrong ELF class: ELFCLASS64
Gtk-Message: Failed to load module "gnomebreakpad": /usr/lib/gtk-2.0/modules/libgnomebreakpad.so: wrong ELF class: ELFCLASS64
^C

Jeg har imidlertid litt vondt for å tro at dette skal være *viktige* problemer, siden jeg får tilsvarende feilmeldinger når jeg kjører Wimp med smme metode (som kjører helt fint)

(adl:32457): Gtk-WARNING **: /usr/lib/gtk-2.0/2.10.0/engines/libmurrine.so: wrong ELF class: ELFCLASS64
Gtk-Message: Failed to load module "gnomebreakpad": /usr/lib/gtk-2.0/modules/libgnomebreakpad.so: wrong ELF class: ELFCLASS64
logger initialized!
updating
updatemanager initialize
I/O warning : failed to load external entity "/etc/opt/Adobe/certificates/crypt//config.xml"
Unable to parse Document: /etc/opt/Adobe/certificates/crypt//config.xml. 

Net status change: true

Noen som har idder til hvordan jeg kan få Air-skjiten til å kjøre under 64-bits, eller om det i det hele tatt er mulig?

Feilen jeg får når Jg prøver Voddler, er forøvrig at web-pluginen i nettleseren og air-appen tydeligvis ikke har kontakt. Han sier at man skal kunne starte air-klienten direkte så lenge browser-pluginen kjører, men jeg får en feilmelding som betyr at filmer må startes fra nettleseren... Argh.

Er det noen som har prøvd Voddler i linux og hatt noe hell med det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...