Bytex Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Bytex: Installer VBox-driverne, du finner de i "filmenyen" en plass. Da mountes en virtuall CD hvor du finner noe som heter InstallVBoxDriversLinux64bit.sh eller noe slikt som gir deg bedre kommunikasjon mellom host og virtuell maskin. Etter en reboot skal du ha mulighet til å skalére VBox-vinduet så mye du vil og oppløsningen vil endre seg. Du får også bedre mus-oppførsel samt bedre skjerm- og nettverksytelse. Humm nå fikk jeg frem en "vboxadditions" iso i linux etter å fikle med "Install Guest additions". Fikk til å kjøre Autorun, som pakket ut og installerte masse greier, og når jeg resatte "maskinen" kom alt i fullscreen 1280x1024 som jeg ville...what happen? Kjørte sudo apt-get install kubuntu-desktop, nå står den og laster ned masse filer, så får vi se hva som skjer etterpå.. Jeg valgte kdm. Er det ikke noen måte å få velge ved boot hvilken window manager jeg vil bruke når jeg logger inn? type "KDE or Gnome?" Det som skjedde nå var ikke noe særlig. Fikk en Kubuntu splash screen og ingenting mere skjer. Skulle gjerne kommet meg ut i kommandolinja og gjort om så Gnome kommer tilbake igjen. Ser ikke ut som kubuntu virket. Nå får jeg plutselig logget inn i kde, men bare terminalvindu kommer opp. Lukker jeg den får jeg svart skjerm og en tekstprompt. Heh. Så da ødela jeg ganske effektivt en fullt fungerende ubuntu 10.04 installasjon jeg ventet i 1,5 time på å gjøre ferdig. Endret 13. mai 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Del Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Den blir vel ikke ødelagt av å installere kubuntu-desktop, det har jeg gjort på en rekke maskiner her. Ved innloggingsvinduet velger du hvilken du skal kjøre, bare trykk litt rundt så kommer listen fram hvor du kan velge mellom KDE, Gnome, og gjerne sikker modus som bare gir terminalvindu. Hvis du fortsatt bare får frem terminal, så er det skjermkortdriverne du sliter med. Kjør isåfall lshw -C video så forteller du hvilket kort som rapporteres, og hvilken driver den står oppført med. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Vel, nå kommer jeg ikke til terminal igjen. Bare får en evigvarende blå Kubuntu splash med prikker som beveger seg mot høyre. Men den slutter aldri å loade. Trykker jeg ESC ser jeg at ingenting har skjedd etter "Checking Battery Power....OK". Får ikke frem terminal heller. Den bare henger sånn nå, og virtualbox viser ingen harddisk-access. Får vel bare legge inn 10.04 pånytt og vente 1,5 time til. Endret 13. mai 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Forresten, har du forsøkt å oppgradere en 13.0 installasjon til current? Har tenkt tanken og sett på forskjellige beskrivelser av hvordan, som her:(sitat) 1.Set your preferred slackware-current mirror by uncommenting the relevant line in /etc/slackpkg/mirrors. 2.Update package list: # slackpkg update 3.Install new packages: # slackpkg install-new 4.Upgrade all installed packages: # slackpkg upgrade-all 5.Run the above again (due to recent switch from TGZ to TXZ packages): # slackpkg upgrade-all 6.Remove unneeded packages: # slackpkg clean-system 7.Repeat steps 2, 3, 4 and 6 once or twice a week to ensure that you are always in sync with the "current" development. men ikke prøvd. Kanskje vente på ferdigstillelse av neste stabile? Har ingen eksperimentmaskin pt! Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Tja, iom at -current har blitt erklært 13.1 beta1 så burde ikke en ny stable være langt unna, men en vet aldri med Slackware. Ville ikke blitt overrasket om ny stable lot vente på seg til etter sommern. Release when reasy, an all that jazz Som regel har jeg ikke hatt problemer med å oppgradere en stable installasjon til current, selv lenge etter siste stable slipp, men ikke prøvd det i det siste. En ting som er vært å merke seg, IMHO, er at slackpkg bør oppgraderes først og uavhengig (f.eks. 3.5 slackpkg upgrade slackpkg) fordi når slackpkg blir oppgradert kan gpg nøklene bli slettet og dermed vil påfølgende oppgraderinger feile pga feil gpg. Hvis du er ille i tvil, kan jeg se om jeg får i gang en testmaskin, så kan jeg legge inn slack13 og så oppgradere til -current for å se om det skjer no... Endret 13. mai 2010 av olefiver Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 ... Det at du velger KDM betyr bare at du velger KDe sitt innloggingsvindu. Det er det samme om du velger GDM eller KDM, du vil allikevel kunne velge hvilket skrivebordsmiljø du har lyst til å logge inn i. 1 time og 30 min høres også veldig tregt ut. Bare for å sjekke om det oppstod noen problemer her, lastet jeg ned VirtualBox og installerte Ubuntu. Deretter installerte jeg kubuntu-desktop. Alt dette gikk uten problemer. Har gjort screencast av prosessen, så kan sikkert få lagt det ut på YouTube etter litt klipping. Er enklere å se hvordan det gjøres om man kan se video av det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Mulig jeg rota noe til når jeg installert KDE greiene først fra synaptic (som ikke ga noe som helst resultat), og etterpå kjørte sudo apt-get install kubuntu-desktop..alt sluttet å funke etter det var lagt inn, hvertfall. Skal slette "maskinen" og lage en ny og sjekke. Hva er optimalt tildelt minne og skjermminne for ubuntu egentlig? Tok bare 800MB minne og 50MB skjermkortminne på måfå. Endret 13. mai 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Men for all del, vi vet alle sammen at Steam kommer til GNU/Linux på et eller annet tidspunkt, bare ikke når. Etter det som skjedde med UT3, så tror jeg ikke noe på det før det er her. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Mulig jeg rota noe til når jeg installert KDE greiene først fra synaptic (som ikke ga noe som helst resultat), og etterpå kjørte sudo apt-get install kubuntu-desktop..alt sluttet å funke etter det var lagt inn, hvertfall. Skal slette "maskinen" og lage en ny og sjekke. Hva er optimalt tildelt minne og skjermminne for ubuntu egentlig? Tok bare 800MB minne og 50MB skjermkortminne på måfå. Min maskin blir helt sirup når jeg prøver å redigere video, er ikke blant den kraftige typen for å si det sånn ... så video må nok legges på vent for øyeblikket. Har tatt et skjermbildet av GDM som viser hvor man endrer skrivebordsmijlø. Til det andre spørsmålet ditt, det kommer kanskje litt ann på spesifikkasjonene på maskinvaren din, og hvilket bruk du hadde i tankene. Optimalt vil selvfølgelig være så mye du har til rådighet, men disse instillingene kan enkelt endres i etterkant ved å klikke på den blåe skriften til høyre som gir oversikt over dine valg, eller ved å klikke på 'settings'-ikonet som ligger over diskene du har på Virtualbox, så prøv å finn noe som er tilstrekkelig. Selv har jeg gitt 15MB skjermkortminne og 512MB minne her, tilstrekkelig for mitt bruk. Endret 14. mai 2010 av tamarin Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Men for all del, vi vet alle sammen at Steam kommer til GNU/Linux på et eller annet tidspunkt, bare ikke når. Etter det som skjedde med UT3, så tror jeg ikke noe på det før det er her. Hvis du ikke tror meg så kan du sjekke det selv ved å laste ned klienten og se at den eksisterer. Den har også blitt oppdatert en god del ganger, så det er tydelig veldig aktiv utvikling på klienten. I tillegg vet vi at Valve har ansatt Linux-utviklere tidligere, og de søker faktisk nå flere. Det er ingen tvil om at dette er en bevisst satsing fra Valve, og en slik blir ikke kuttet ut over natten. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det spekuleres jo også i om UT3 kanskje blir tilgjengelig gjennom Steam for Linux. I følge Valve skal Steam være på plass om "noen måneder".. Håper det er på plass før høststormene begynner Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Valve har ikke uttalt noe som helst offisielt. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Hvis du ikke tror meg så kan du sjekke det selv ved å laste ned klienten og se at den eksisterer. Den har også blitt oppdatert en god del ganger, så det er tydelig veldig aktiv utvikling på klienten. I tillegg vet vi at Valve har ansatt Linux-utviklere tidligere, og de søker faktisk nå flere. Det er ingen tvil om at dette er en bevisst satsing fra Valve, og en slik blir ikke kuttet ut over natten. UT3 fantes også i kjørbar form for linux, dog ikke lagt ut på en public server så folk fikk tak i den. World of Warcraft fantes fullt kjørbart på linux i alpha/beta-stadiet. Selv om de utvikler til linux, betyr det ikke at sluttresultatet dukker opp. Jeg både tror og håper det, men jeg har blitt skuffet før, og venter med å bli begeistret til Valve lanserer dette offisielt. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Valve har investert mye mer i GNU/Linux ved at både Steam og Source-motoren med tilhørende spill, og at de har ansatt egne personer til dette. Og de ønsker å ansette flere, de ønsker til og med en "senior engineer", så de ønsker å investere i dyre solid kompetanse til dette formålet. Dette er ikke noe Valve kommer til å forkaste med mindre de må, de har investert betydelige summer, og har planer videre. Vi kan aldri garantere at noe kommer 100% sikkert, vi kan ikke en gang garantere at firmaet ikke går konkurs. Men det er tydelig at Valve går helhjertet inn for dette, dette er ikke noe som de pusler med innimellom når de får tid. Porting av UT3 var aldri noe som ble prioritert, og det er stor forskjell på et kjørbart program og et feilfritt program på alle (viktige) distroer med tilhørende pakker. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 I tillegg har Valve hatt binærfiler for servere tilgjengelig i elve år, hvor den klart beste utgaven utklasserte Windows-versjonen med god margin. 1 Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 "Valve has also confirmed that it will make Steam available to Linux users in the coming months." Linky Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 "Valve has also confirmed that it will make Steam available to Linux users in the coming months." Linky Uten kilder Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 "Valve has also confirmed that it will make Steam available to Linux users in the coming months." Linky Uten kilder Er jo mulig at telegrafen har Valve som kilde? Si gjennom email-utveksling, eller en telefonsamtale? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Da skulle det stått det isåfall. Sånn jeg ser det er det bare rykter enda. Duke Nukem Forever kommer sikkert også til Linux. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Tja, iom at -current har blitt erklært 13.1 beta1 så burde ikke en ny stable være langt unna, men en vet aldri med Slackware. Ville ikke blitt overrasket om ny stable lot vente på seg til etter sommern. Release when reasy, an all that jazz Hups, kan virke som om jeg var litt pesimistisk. Slackware 13.1 RC1 ble sluppet i går Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå