Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hvilken Eee er det snakk om? Om den har GMA500-brikkesettet er det bare å glemme det. Ellers er Ubuntu (Netbook Edition) et utmerket valg om du er førstegangsbruker av GNU/Linux.

Du må gjøre bildet "bootable", så å installere direkte fra en ekstern harddisk vil vel ikke fungere. Men om du bruker f.eks. Unetbootin for å lage et bootable bilde på den eksterne disken skal vel det kunne funke. (Arrester meg om jeg tar feil) Det vanligste er dog å installere fra minnepenn ved hjelp av Unetbootin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forbindelse med at siste Slackware Current er stemplet som Slackware 13.1 BETA1 fra 6/5-10 og at neste stabile versjon er rett rundt hjørnet, forsøkte jeg å installere denne.På samme maskin har jeg i lang tid kjørt dualboot med xp/Slackware 13.

Installasjonen går greit, men klarer ikke å installere Lilo. Logget meg inn via CD'n og kjørt liloconfig utallige ganger både på "enkle" måten til MBR og i"expert mode" uten hell. Uansett blir maskina hengende på "installing linux loader" uten å reagere på noe. Nå er jeg inne igjen i siste stabile versjon (13.0) og der går installasjonen prikkfritt - med Lilo.

Eneste forskjell i de to /etc/lilo.conf jeg kan se er at i current betegnes diskene som sdx mens i 13.0 defineres de som hdx. Maskina har to harddisker der Winxp er på hele hda og Slackware er på hdb.

Diskkonfigureringen er den samme.Har dette en løsning?

Er, og blir visst noob med Slackware, men har hengt og henger fortsatt med denne distroen!

Lenke til kommentar

I forbindelse med at siste Slackware Current er stemplet som Slackware 13.1 BETA1 fra 6/5-10 og at neste stabile versjon er rett rundt hjørnet, forsøkte jeg å installere denne.På samme maskin har jeg i lang tid kjørt dualboot med xp/Slackware 13.

Installasjonen går greit, men klarer ikke å installere Lilo. Logget meg inn via CD'n og kjørt liloconfig utallige ganger både på "enkle" måten til MBR og i"expert mode" uten hell. Uansett blir maskina hengende på "installing linux loader" uten å reagere på noe. Nå er jeg inne igjen i siste stabile versjon (13.0) og der går installasjonen prikkfritt - med Lilo.

Eneste forskjell i de to /etc/lilo.conf jeg kan se er at i current betegnes diskene som sdx mens i 13.0 defineres de som hdx. Maskina har to harddisker der Winxp er på hele hda og Slackware er på hdb.

Diskkonfigureringen er den samme.Har dette en løsning?

Er, og blir visst noob med Slackware, men har hengt og henger fortsatt med denne distroen!

Kjører kun slack på mine maskiner, men kun én kjører current. Denne har gjort dette siden 12.1.

Jeg har ikke kommet over dette problemet under oppgraderingene av current installasjonen. Mulig at det er noe feil i lilo.conf?

Forresten, har du forsøkt å oppgradere en 13.0 installasjon til current?

Lenke til kommentar

Jeg installerte nettopp ubuntu gjennom virtualbox, men den nekter å sette høyere oppløsning enn 800x600, så hele greia kjører i en boks med svart ramme. I Monitor kommer det ingenting, og Detect Monitor gjør ikke noe. Har en gammel Eizo-skjerm, er det en liten universaldriver jeg kan finne som enabler alle oppløsningene inne i ubuntu?

Har ikke noe med virtualbox å gjøre, der setter man ikke skjermoppløsning annet enn fullscreen. Får fullscreen i f.eks. OpenSUSE med KDE4.4.

Og hvordan booter jeg inn i KDE4.4 etter å ha lastet ned og installert via synaptic manager?

Trodde jeg skulle få et valg når jeg logget inn, men det skjer ikke, får bare Gnome.

Må jeg lage en ny bruker som skal bruke KDE?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Bytex: Installer VBox-driverne, du finner de i "filmenyen" en plass. Da mountes en virtuall CD hvor du finner noe som heter InstallVBoxDriversLinux64bit.sh eller noe slikt som gir deg bedre kommunikasjon mellom host og virtuell maskin. Etter en reboot skal du ha mulighet til å skalére VBox-vinduet så mye du vil og oppløsningen vil endre seg. Du får også bedre mus-oppførsel samt bedre skjerm- og nettverksytelse.

Lenke til kommentar

@Bytex: Når du velger din bruker ved innloggingsvinduet i GDM får du opp et par valg på panelet nederst på skjermen, om du ikke endret fra GDM til KDM under installasjon av KDE, da vil det være smått forandret. En av disse valgene heter session (om jeg husker korrekt) hvor forskjellige skrivebordsmiljøer vil bli listet opp.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hm må teste litt mere, fikk ingen ekstra muligheter i dropdown-menyene på innlogginga. Installerte jeg riktig?

Scrolle nedover lista i synaptic (gui-versjonen), fant KDE Environment, og apply. Da plukka den selv alle pakkene som skulle lastes ned og installeres. Fikk ikke velge noe under installasjonen, da.

Var veldig mange pakker til KDE-greiene, så jeg orka ikke klikke og "mark for installation" på hver eneste en. Prøvde å holde shift og merke alt under KDE, men fikk en error på et par av filene så ingenting ble merket.

Bruker ikke terminal aptitude fordi jeg ikke vet hva alle pakkene jeg trenger heter.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

pic-05060221410676.jpg

www.omgubuntu.co.uk: Fillipinene bruker Ubunty-bassert system til å stemme

Yesterdays election in the Philippines was notable for several reasons – not least of which was the introduction of a new electronic voting system in which Ubuntu has played a vital – but invisible – role managing the Linux-based ROMs that do the actual counting.

Sadly the introduction of computerized vote counting was marred by repeated machine failures and large-scale errors, the most prominent of which resulted in the Presidential front-runner Benigo Aquino being unable to cast his vote due to a machine malfunction.

Either way the use of Ubuntu in this situation was neither the culprit or the cause but demonstrated once again the versatile deployment capabilities of Ubuntu.

Lenke til kommentar

Hm må teste litt mere, fikk ingen ekstra muligheter i dropdown-menyene på innlogginga. Installerte jeg riktig?

Scrolle nedover lista i synaptic (gui-versjonen), fant KDE Environment, og apply. Da plukka den selv alle pakkene som skulle lastes ned og installeres. Fikk ikke velge noe under installasjonen, da.

Var veldig mange pakker til KDE-greiene, så jeg orka ikke klikke og "mark for installation" på hver eneste en. Prøvde å holde shift og merke alt under KDE, men fikk en error på et par av filene så ingenting ble merket.

Bruker ikke terminal aptitude fordi jeg ikke vet hva alle pakkene jeg trenger heter.

Har ikke tid eller mulighet til å sjekke om noe særlig ytterligere nå, men prøv å installere pakken kubuntu-desktop, enten via Synaptic, eller skriv 'sudo apt-get install kubuntu-desktop' i terminalen. Når du får valg om du ønsker å bruke KDE eller Gnome (sistnevnte er den du har i Ubuntu) sin innloggingsvindu for du avgjøre selv. Det å bytte tilbake er ikke så vanskelig, skriv følgende kommando i terminalen 'dpkg-reconfigure gdm' og du vil få valget på nytt.

Det kommer heller ikke opp noen ny meny ved GDM/KDM, men en ny oppfølging under options/session.

Lenke til kommentar

De to kildene til Phoronix hevder Valve har uttalt seg og bekreftet det, uten at jeg kan finne noen kildehenvisninger eller uttalelser fra noen av artiklene. For alt jeg vet kan det være at de har lest på Phoronix eller en av de ørten sidene som har brukt Phoronix som kilde.

Lenke til kommentar

De to kildene til Phoronix hevder Valve har uttalt seg og bekreftet det, uten at jeg kan finne noen kildehenvisninger eller uttalelser fra noen av artiklene. For alt jeg vet kan det være at de har lest på Phoronix eller en av de ørten sidene som har brukt Phoronix som kilde.

Nevermind.

Endret av JonJ
Lenke til kommentar

Det effikan skriver, er jo nettopp at kildene ikke viser til noen troverdige kilder - faktisk ingen kilder i det tatt. Nå er riktignok telegraph relativt politeli da, det hadde jo vært verre om begge kildene var en eller annen random tekno-blogg.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er blind, men jeg kan ikke finne noe som helst av dette hos Valve. Til og med artikkelen som ble publisert etter dette nevner ingen ting om GNU/Linux. Så det blir veldig feil å hevde at Valve har bekreftet dette.

Men for all del, vi vet alle sammen at Steam kommer til GNU/Linux på et eller annet tidspunkt, bare ikke når.

Lenke til kommentar

Et lite tips:

Mange større pakker type KDE/andre environments er såkalte groups, og da trenger du bare noe typ apt-get install xfce4 eller kde-environment så plukker aptitude ut resten.

En annen idé kan være å google pakkenavn om du kjenner det sånn ca./kjenner funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...