Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Phoronix er i full gang med myteslakting i den evige Windows vs. Linux vs. OSX-debatten.

Hittil har W7 gått seirende ut av grafikktesten og strømforbrukstesten. Håper dette blir en vekker for Linux-utviklerne.

Er vel ganske velkjent. Windows pleier ofte å gi lengre batteritid, og bedre grafikkytelse. Dette kommer selvsagt av at Windows har høyere prioritet hos de som utvikler drivere til komponentene som er involvert.

Selv har jeg ca. lik ytelse og strømforbruk i openSUSE/Ubuntu og Windows XP på samme maskin. Det som gjør at Windows taper hos meg er blant annet at den krever relativt tunge programmer for sikkerhet og mange ekstra-programmer for å kunne gjøre dagligdagse tinge som er integrert i en hvilken som helst GNU/Linux-dekstop. Mange av disse programmene for Windows må gjøre jevnlige scanner, og dessuten har alle sin egen "update-manager" som sjekker og henter ned oppdateringer i hytt og pine, og det gjør at systemet blir tregt. Dette bør tas hensyn til i slike tester. Windows er ikke "fungerende" før det har kommet inn mye som gjør systemet tregere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt navn er **** og jeg leser random man pages på senga før jeg legger meg  :blush:

har du et script for å velge ut en random man også? :)

Har vært inne på tanken, vanligvis velger jeg en random fra top, men etter å ha lest man til de fleste config filer osv som serveren vanligvis kjører begynner utvalget å bli smått ;)

Lenke til kommentar

Jeg begynte jo selvsagt å lage et sånt random man-script. Det jeg har funnet ut så langt er at det er så usannsynlig mange manpages i så mange forskjellige directories at det er litt vrient å lage noe som bare looper igjennom og plukker ut en tilfeldig en tilslutt.

Første forsøk, bash arrays :

#!/usr/bin/env bash
for dir in `man -aW | tr : '\n'`;
do 
files=(`find $dir -name *.gz -exec basename {} .gz \; | awk -F. '{printf("%s\n"), $1}'`);
for element in ${files[@]}
do
	manpages=("${manpages[@]}" "$element")
done
done
num_pages=${#manpages[*]}
man ${manpages[$((RANDOM%num_pages))]}

Jeg tror det virker, jeg bare orket ikke å la det gjøre seg ferdig (hadde holdt på i et kvarter før jeg avbrøt). Enten gjør jeg noe galt, eller så er ikke bash helt designet for svære arrays.

Andre forsøk, indexfil :

#!/usr/bin/env bash
for dir in `man -aW | tr : '\n'`;
do 
files=(`find $dir -name *.gz -exec basename {} .gz \; | awk -F. '{printf("%s\n"), $1}'`);
for element in ${files[@]}
do
	echo $element >> INDEX.man
done
done
manpages=(`cat INDEX.man`)
num_pages=${#manpages[*]}
man ${manpages[$((RANDOM%num_pages))]}

Dette gikk mye fortere, ca. 30 sek vil jeg tippe. Og det funket!

Dropper man første loopen og heller "cacher" indexfila, bør det være nær-instant.

Edit: For ordens skyld, jeg hadde rundt 15000 man pages.

Edit edit: Eks. 2 kan speedes ytterligere opp ved å kutte ut alle arrays og bare skrive output fra find rett til indeksfila, vil jeg tippe. Men det er natt og jeg skal sove. :p

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

#! /bin/bash
MANDIR=$(echo /usr/share/man/man*)
TOTAL=$(ls -l $MANDIR | wc -l)
RANDOM=$(echo $(( 0+(`od -An -N2 -i /dev/random` )%($TOTAL-100+1) )))
man $(ls -l $MANDIR | sed -n $RANDOM"p" | awk '{print $8}' | sed 's/\(.*\)\..*/\1/' | sed 's/\(.*\)\..*/\1/')

Kan sikkert gjøres mye mer elegant, men laster på 1 sek :p

Endret av Noble
Lenke til kommentar

Kult. :)

Nå så jeg en ganske dum feil i scriptet mitt også, indexfila blir jo ikke "resatt", så bare baller på seg for hver gang scriptet kjøres. :p

Sånn går det når man begynner å tukle med sånt etter leggetid. :p

Liten forbedring :p

#! /bin/bash
MANDIR=$(echo /usr/share/man/man*)
man $(basename $(ls -l $MANDIR | sed -n $(echo $(( 0+(`od -An -N2 -i /dev/random` )%($(ls -l $MANDIR | wc -l)-100+1) )))"p" | awk '{print $8}' ) .gz | sed 's/\(.*\)\..*/\1/')

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Har nå installert Ubuntu 10.04 på hoved-pc'en min. Har brukt Ubuntu ganske mye før, men tenkte at denne gangen så kan jeg jo igjen teste om NRK nett-tv fungerer uten installering av noe ekstra plugins i Firefox. Og til min store overraskelse klarte faktisk totem(!) å spille av videoen. Er det andre her som har opplevd det samme eller har jeg bare vært heldig?

post-118015-1273185297,5284_thumb.png

Lenke til kommentar
Jeg forsøkte det samme i går (faktisk på akkurat samme video), men det fungerte ikke hos meg. Tror jeg har installert Ubuntu-restricted-extras også.
Hos meg er det tilsynelatende dødt, men etter vel 20 sekunder spiller den plutselig helt perfekt. Nå ser det endelig ut som at alle videoer på NRK Nett-tv fungerer bra (kanskje med unntak av spoling).

(Jeg la inn det jeg fant av codecs da jeg installerte 10.04 bare for å være på den sikre siden, men jeg tror ikke det spiller noen rolle i denne saken.)

Lenke til kommentar

Jeg kjører secure erase på min SSD etter noen mnd. bruk. Bruker da Parted Magic til det formålet.

https://ata.wiki.kernel.org/index.php/ATA_Secure_Erase#Step_1_-_Make_sure_the_drive_Security_is_not_frozen:

Kjørte hdparm fra slackware, funket fint det :) Måtte sette disken i ACHI-mode i BIOS, om den sto til IDE låse BIOS den til "frozen".

Takk. Husker du alle kommandoene? Eller har du lagret de i en tekstfil? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...