Kagee Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Får jeg installert Ubuntu 10.04 på hdd via Wmware? Ja, jeg har gjort det selv (b2, rc og ferdig versjon). Det er derimot en feil som gjør at tastaturet ikke fungerer på innloggingsskjermen etter å ha installert 10.04 med easy install (iallefall på VMWare workstation) Løsningen på dette er å logge inn med virtuelt tastatur og kjøre en kommando. Aktivert virtuelt tastatur (liten mann på loginscreen) Reboot Logg inn, og kjør "sudo dpkg-reconfigure console-setup" og oppgi fornuftige svar. Et annet svar på spm ditt er; ja, du får installert det på en virtuell harddisk(vmwaredisk), og du kan også installere det med partisjoner og data direkte på harddisken (men dette er vanskeligere) Endret 3. mai 2010 av Kagee Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 ssh -X? Bruker du ikke bare virt-manager sin egen tilkobling mot alle serverene altså? Du kan jo legge opp alle xen/kvm hostene direkte i virt-manager. Det er lettere å kjøre virt-manager remote enn å sørge for at alle maskiner jeg tar i har tilkoblinger til alle hostene. Jeg har 100/100Mbit og 1000/1000Mbit henholdsvis hjemme og på jobb og statiske IP-adresser på alle maskiner begge plasser, så jeg er vant til å bruke X-forwarding for det er like raskt og ingen problem å koble opp. Opera jeg surfer med akkurat nå kjører faktisk på kontoret mens jeg nå er hjemme. Et annet bra argument hadde vært dersom jeg brukte SSH-nøkler og en agent som holdt de opplåst. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hvordan funker disse Ubuntu One-greiene? Får ikke synca noe for fem øre.. det skjer null og niks. Etter å ha googlet litt og kikket litt på ubuntuforums.org er jeg ganske trygg på at dette ikke kun gjelder meg. Dette er jo litt tåpelig, for å si det mildt. Får håpe de får patchet det opp ASAP. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Vet ikke om det har vært nevnt her, men som sikkert mange har fått med seg så har Spotify kommet med en oppdatering som gjør at man kan legge til lokale filer i spillelister, en funksjon jeg har savnet såååå mye! Ut-av-boksen fungerer ikke dette med Wine (blokkert av Spotify-utviklerne pga ustabilitet osv), men med en liten hack fungerer det. Les her: http://getsatisfaction.com/spotify/topics/spotify_under_wine_unable_to_playback_local_files Hvis du har en Windows-installasjon med Windows Media Player installert kan du finne filen "l3codecp.acm" i C:\windows\system32 og du slipper å installere WMP i Wine. Ser ut til å funke bra hittil. Endret 3. mai 2010 av oj88 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Hvordan funker disse Ubuntu One-greiene? Får ikke synca noe for fem øre.. det skjer null og niks. Etter å ha googlet litt og kikket litt på ubuntuforums.org er jeg ganske trygg på at dette ikke kun gjelder meg. Dette er jo litt tåpelig, for å si det mildt. Får håpe de får patchet det opp ASAP. Kan bekrefte at det minst gjelder en til dette kongeriket som sliter med det. Dropbox FTW (inntil videre). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 (endret) Heisann.. Jeg jobber med aa installere ubuntu paa pcen min, men jeg har et RAID0-array med to 500GB disker. Dette er partisjonert opp til en partisjon paa ca 850gb og resten er naa formatert og ledig til Ubuntu. Men jeg faar ikke til aa installere. Jeg faar bare errors under installasjon. Enten saa klarer den ikke aa formatere partisjonen til EXT4/3 og hvis jeg formaterer den manuelt paa forhaand klarer den aa installere men, jeg faar error naar grub skal innstalleres. What to do? Endret 3. mai 2010 av Slettet+oiasdf79 Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 3. mai 2010 Del Skrevet 3. mai 2010 Samme problemet med Ubuntu one hos meg. Men jeg fikk til å laste opp en fil ved å logge inn her. https://one.ubuntu.com/ Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Inntrykket mitt (av andre) er at spotify funker fint gjennom Wine (gjorde det da jeg prøvde det for ~halvt år siden og), og ATi-skjermkort funker stort sett fint de, kanskje med unntak av tung 3D. Radeon 5770 funker tydeligvis ikke. Eg ender bare opp med svart skjerm enten eg skal installere eller prøve live cd. Først kommer det noe loade greier, så går skjermen i svart "no signal", men eg hører allikevel en innloggingslyd eller noe lignende. Gjelder altså Ubuntu 10.4 64 bit Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Har du prøvd å installere Catalyst da? Kan gjøre det fra CLI, trykk CTRL-ALT-F1 etter at maskina har startet opp. sudo apt-get install fglrx-amdcccle Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 If you've read enough of the reporting on the completion of genomes, you'll invariably come across a science writer who has compared the genome to the operating system of the cell. Apparently, a team of researchers from Yale decided to take the metaphor seriously. They built a call graph of the Linux kernel, and compared that to the gene regulation network of the gut bacterium E. coli. Given that the two serve radically different purposes, it should come as no surprise that the layouts look radically different—but the real surprise may be that there are so many intriguing points of comparison. http://arstechnica.com/science/news/2010/05/regulation-and-evolution-in-bacteria-and-linux.ars Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Phoronix er i full gang med myteslakting i den evige Windows vs. Linux vs. OSX-debatten. Hittil har W7 gått seirende ut av grafikktesten og strømforbrukstesten. Håper dette blir en vekker for Linux-utviklerne. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Det er da ikke myter, men ganske velkjent, skulle jeg mene. Problemet er vel at majoriteten av linux-utviklere er mest fokusert på serversiden, hvor grafikk og strømstyring er relativt langt nede på prioritetslisten. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Hvilke myter er det? Det er ikke noe nytt at linux trenger godt støttet hardware for å være like strømgjerrig som windows. Nouveau mangler strømsparing, det er heller ikke noe nytt. Akkurat nå er utviklerne mest opptatt av at Nouveau skal få 3D støtte. Testens eeepc virker å ikke ha skikkelige drivere for brikkesett, godt mulig bios-relatert. Dessverre er det ikke uvanlig med buggy bios på laptoper, for så å fikse det i windowsdriveren. At skjermkortdrivere har fått mer oppmerksomhet på windows er vel heller ikke noe nytt, hva har det med linux-utviklere å gjøre? Tvert imot var jeg overrasket over å se hvor nære grafikkytelsen var mellom systemene, det viser at ATI og Nvidia nå leverer drivere på linux som er omtrent liktytende med windowsversjonen. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Har du prøvd å installere Catalyst da? Kan gjøre det fra CLI, trykk CTRL-ALT-F1 etter at maskina har startet opp. sudo apt-get install fglrx-amdcccle Nei, litt vanskelig det. Går ut ifra at eg ikke får installert distroen når eg ikke får sett hva som skjer under installasjon. Får jo ikke valg om språk, tastatur, partisjoner osv. Men, eg har nå lagt inn 9.10 og da fikk eg hvertfall installert. Så eg skal prøve og legge inn Catalyst og så oppgradere til 10.4. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Eller du kan bruke denne: http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors#alternate Edit: Nedlastingslink: http://ubuntu.uib.no/releases/lucid/ubuntu-10.04-alternate-amd64.iso Endret 4. mai 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Phoronix er i full gang med myteslakting i den evige Windows vs. Linux vs. OSX-debatten. Hittil har W7 gått seirende ut av grafikktesten og strømforbrukstesten. Håper dette blir en vekker for Linux-utviklerne. Og neste test viser at Windows7 bruker mindre strøm enn siste Ubuntu; http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=linux_windows_part2&num=1 "These differences will lead to Windows users noticing a dramatically shorter battery life for those switching to Ubuntu 10.04, which is especially a problem in the netbook era." Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 (endret) Inntrykket mitt (av andre) er at spotify funker fint gjennom Wine (gjorde det da jeg prøvde det for ~halvt år siden og), og ATi-skjermkort funker stort sett fint de, kanskje med unntak av tung 3D. Radeon 5770 funker tydeligvis ikke. Eg ender bare opp med svart skjerm enten eg skal installere eller prøve live cd. Først kommer det noe loade greier, så går skjermen i svart "no signal", men eg hører allikevel en innloggingslyd eller noe lignende. Gjelder altså Ubuntu 10.4 64 bit Flytt skjermen din din den andre (primære) DVI-kontakten på skjermkortet. Da vil du kunne installere 10.04, og aktivere ATI-driveren på riktig måte og bruke den utgangen du vil. Endret 4. mai 2010 av Kagee Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Imponerende diagnose Dr. Kagee. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Det er en diagnose basert på to tidligere observasjoner av lignende symptomer og påfølgende kur. Lenke til kommentar
Kleivis Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Dagens helt! Det fungerte. Takk skal du ha. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå