Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Jeg snakket selvsagt om World of Goo gjennom Steam. Jeg er fullstendig klar over at det finnes for GNU/Linux, har til og med kjørt det. ;)

Enkelte spill som kjører på PlayStation3 vil sikkert bli portet, og EA har begynt å gi ut en del spill for Mac OS, så da kommer sikkert noen av disse til GNU/Linux også etter hvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite spørsmål. Jeg modifiserte Grub 2 menyen til å inkludere et bakgrunnsbilde, og fjernet et par av alternativene som jeg følte var overflødige. (memtest og eldre kernel)

Fulgte denne guiden. http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1195275

Jeg dualbooter win7 og xubuntu 9.10 Det rare er at Windows Vista plutselig ville være med å leke.

zeitgeist@zeitgeist-laptop:~/Desktop$ sudo update-grub

[sudo] password for zeitgeist:

Generating grub.cfg ...

Found Debian background: Earth.tga

Found linux image: /boot/vmlinuz-2.6.31-20-generic

Found initrd image: /boot/initrd.img-2.6.31-20-generic

Found Windows 7 (loader) on /dev/sda1

Found Windows Vista (loader) on /dev/sdb1

grub-probe: error: Cannot find a GRUB drive for /dev/sdb1. Check your device.map.

Windows Vista er nå synlig i grub boot menyen selv om det aldri har vært noen vista partisjon på denne disken.

Noen som vet hvordan jeg fjerner den?

Lenke til kommentar

Windows Vista er nå synlig i grub boot menyen selv om det aldri har vært noen vista partisjon på denne disken.

Noen som vet hvordan jeg fjerner den?

Mulig at GRUB dobbelt-detekter bootloaderen til W7 en ekstra gang som Vista.

Meh @ GRUB2s "konfigurasjonsfiler for å generere konfigurasjonsfiler"

Lenke til kommentar

Indeed. Det skal vel være tryggere, men det var lettere å redigere den gamle grub filen. <BR><BR>Jeg har aldri reinstallert Grub før, men kan det løse problemet?<BR><BR>Jeg har også klart å slette begge panelene i xubuntu slik at en del ting nå er veldig kronglete å gjøre (bytte nettverkt f.eks) Noen som vet om god måte å få tilbake panelene på?<BR><BR>Jeg har googlet og fulgt diverse råd uten at noen har hjulpet enda (poster oversikt senere).

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Noen som vet om et bra gratis synkroniserings program til Ubuntu?

Jeg har prøvd et par, men ingen er som Microsoft SyncToy.

Jeg vil synkronisere mapper som er allerede kopiert over. SyncToy greier å skjønne at det er samme filer, og trenger bare synkronisere de som er endret. (Jeg velger da hvilke som er sist oppdatert )

Lenke til kommentar

WoG har hatt linux-versjon lenge, ja. Kjøpte det for hele 10$ i lanserings-helgen, om jeg ikke husker feil. Må jo støtte sånt. :)

Ellers har jeg en w7-install på den stasjonære til spill, så ser liksom ikke helt poenget må å ha spill både i linux og win. Blir nok mer aktuelt med Monkey Island-spill man kan sitte med på togturer o.l.

Med Steam i både linux og windows kan du spille de samme spillene på laptopen og stasjonær-pcen. ;) Dessuten er du jo et skritt nærmere å ikke behøve Windows i det hele tatt? ;)

Lenke til kommentar

Ble forresten sittende å se på Norske Talenter i sted, og han der Electro Boogie-fyren, Knut Yrvin, snurret opp et digert bilde av Tux da han skulle presentere seg :) I forbifarta så det ut til at han brukte AWN og GIMP. Han jobber visst som programmerer for Nokia.. Han ble lett min favoritt :p

Lenke til kommentar

Med Steam i både linux og windows kan du spille de samme spillene på laptopen og stasjonær-pcen. ;) Dessuten er du jo et skritt nærmere å ikke behøve Windows i det hele tatt? ;)

Som nevnt et par poster over er jeg ingen Steam-fan, så det er nok ingen steam på windows pc-en. Det er jo faen meg dyrere enn å kjøpe dem i en norsk fysisk spillbutikk, for ikke å snakke om ulike nettbutikker. Grådige jævler, med dollar/euro-politikken sin. I tillegg prøvde jeg det sist for en god stund siden da de hadde en del connectivity-problemer. Hvordan er det med Steam og offline-spilling i dag? Og hvordan er det egentlig med å legge til spill du har kjøpt andre steder i Steam? Går det stort sett greit?

Lenke til kommentar

Dollar/euro politikken er presset gjennom av EA og Activision, det er stort sett de som har de store prisforskjellene også, steam setter ikke priser på spill fra andre utgivere.

Offline mode har siste tiden blitt ganske bra, så lenge du trykker go offline før du går offline.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig man bruker gnome-do til? jeg har prøvd det, men har ikke oppdaget de store fordelene med Do kontra "gamlemåten" å gjøre ting på. hvis jeg vil starte et program bruker jeg like gjerne alt-f2, og jeg har såpass god kontroll på de dokumentene og tingene jeg har at jeg ikke trenger å søke etter dem :p Så.. hva er den store fordelen med Do?

Et annet problem jeg påførte meg selv i dag tidlig er at jeg presterte å fjerne Messaging-ikonet i notification area. Skulle fjerne Bluetooth-ikonet, og der forsvant batteri og messaging i samme slengen. Batteriet har jeg fått tilbake, men messaging er og blir borte. Noen ideer på hvor det kan befinne seg?

Lenke til kommentar

Dollar/euro politikken er presset gjennom av EA og Activision, det er stort sett de som har de store prisforskjellene også, steam setter ikke priser på spill fra andre utgivere.

Offline mode har siste tiden blitt ganske bra, så lenge du trykker go offline før du går offline.

Men det virker jo som om Steam setter dette "by default" siden det gjelder de fleste spill og ikke bare de fra EA.

Men kan jeg skru på laptopen på toget, uten nett, og spille? Må jeg da ha trykket på go offline før jeg dro hjemmefra? Eller må jeg gjøre det etter å ha skrudd på pc-en på toget?

Så.. hva er den store fordelen med Do?

At kjør-dialogen til gnome suger balle. :p gnome-do lar deg slippe tabbing eller museklikking for å komme til rikti alternativ, enter holder, eller oltaster om du skal til neste alternativ. Dessuten kan du skrive f.ek.s "writer" for å åpne openoffice writer. Gnomes kjør-dialog er et ubukelig makkverk sammenliknet med krunner eller gnome-do.
Lenke til kommentar

Men det virker jo som om Steam setter dette "by default" siden det gjelder de fleste spill og ikke bare de fra EA.

Men kan jeg skru på laptopen på toget, uten nett, og spille? Må jeg da ha trykket på go offline før jeg dro hjemmefra? Eller må jeg gjøre det etter å ha skrudd på pc-en på toget?

Så.. hva er den store fordelen med Do?

At kjør-dialogen til gnome suger balle. :p gnome-do lar deg slippe tabbing eller museklikking for å komme til rikti alternativ, enter holder, eller oltaster om du skal til neste alternativ. Dessuten kan du skrive f.ek.s "writer" for å åpne openoffice writer. Gnomes kjør-dialog er et ubukelig makkverk sammenliknet med krunner eller gnome-do.

Som jeg sa: Steam setter ikke priser på spill som ikke er utviklet av valve.

Du trykker på go offline, før du går offline.

Lenke til kommentar

Nå kommer jo Ubuntu 10.04 snart, er det greieste å oppdatere via update-manager, eller er det noen fordel man får ved å ta clean install? Har selvfølgelig egen partisjon til /home.

Og, om jeg tar en clean install, hvordan kan jeg på enkel måte ta backup av de pakkene jeg har installert nå, og legge dem inn igjen?

Lenke til kommentar

hvis du vil beholde alt du har av innstillinger etc er det bare å oppgradere via update-manager. Selv foretrekker jeg å legge inn en "vanilla"-installasjon for å kunne starte helt på nytt. I tillegg har jeg hatt litt kjipe opplevelser med dist-upgrade tidligere som gjør at jeg skygger litt unna.

Er det noen spesielle pakker du har lagt inn? Selv tar jeg bare vare på bilder etc og evt noen innstillinger til enkelte programmer om det er noe helt spesielt. Resten installeres raskt og enkelt fra synaptic etterpå. Anbefaler deg å prøve ut det nye default-grensesnittet til Ubuntu, for det er veldig smooth. Å "ta vare på" pakker fra Hardy/Jaunty/Karmic og overføre til Lucid er nok neppe en god idé siden det ofte skjer store endringer i systemet fra en release til neste, så du bør uansett legge inn nyeste versjon av alle pakker uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...