Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Ja, jeg ser jo harddiskkræsjmuligheten. Jeg tror egentlig ikke jeg gidder å prøve å få tilbake lisensen, ettersom jeg egentlig kunne tenkt me muligheten for dualbooting. vet ikke helt hvorfor, riktignok, jeg har ikke gjort det på laptopen på tre år eller noe..

Imidlertid hadde det vært en liten markering ovenfor produsenten. Jeg tror det er et langt større marked for OS-løse makine enn de er klar over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, så lenge de ikke tilbyr det er det jo vanskelig for dem å få vite det.. Men bare prøv!

Snart kommer Phoronix med en ny test suite som kan teste Windows. Hadde vært artig om du hadde fått gjort en sammenligning på f.eks. Ubuntu 10.04 og Win 7 på den maskina!

Lenke til kommentar

Ubuntu, fysj! :p Neida, det hadde sikkert ikke vært umulig, om jeg beholder win7-partisjonen.

red: Nå er den prosessoren egentlig for svak til å være interessant fremover da, IMHO. Tokjernevarianten derimot.. Men den fant jeg ikke i en maskin med led-baklys, 4gig RAM og linuxvennlig intel-hw i en innpakning på under 14" til under 4k. :/ Tror gentlig ikke jeg har sett LED-baklys ellers i et hele tatt i laptoper, bortsett fra i langt dyrere modeller. Men så har jeg ikke egentlig sett på så mange laptoper, jeg bare trengte en ny når den gamle åplutselig tok kvelden - så kanskje det har blitt vanlig i et siste.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Acer har hatt det en stund, og i det siste har stadig flere fått det. Regner med at det er LED i mer eller mindre alt bortsett fra de billigste 15"-maskinene etter vår/sommerslippet som starter i disse dager.

Det kjipeste med laptoper er det fullstendige fraværet av valgmulighetene man har med stasjonær. Man kan ofte velge litt blant noen komponenter hos feks Dell og Multicom, men man kan ikke bytte hovekort for å få et bedre tilpasset brikkesett eller sånt. Det er jævlig. Går egentlig og venter på at laptopen min skal ta kvelden, for da blir det å kjøpe laptop med i3 eller i5 og nvidia-skjermkort. Skulle helst valgt noe AMD-basert, men laptop-CPUene deres er for varme og grafikkdriverne for dårlige pdd. Sukk.

Lenke til kommentar

Har nå byttet ut Firefox med Midori (WebKit-basert) og har dermed kvittet meg med en del piksler i høyden i forhold til firefox siden Midori funker med ggm og bruker noe ala Operas SpeedDial i stedet for horisontal bokmerkelinje. Midori er også svinrask, funker fett med flashplayer, har adblock (om enn noe mer knotete enn Fx) og er på god vei til å erstatte Fx for godt hos meg. Ser dog ikke ut til at den er videre glad i microsoft-formater, men det gjør meg ikke så mye i daglig bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har mange ganger prøvd å installere Midori, men den har alltid krasjet det sekundet jeg har prøvd å laste inn en side som er litt mer avansert enn «Hello World». Dette gjelder mine par fem-seks (K/X/U)Ubuntu installasjoner jeg har hatt de siste to årene. Men på telefonen (N900) fungerer den flott og er brukbart raskt, mye raskere enn Fennec/Firefox. Noe som minner meg på at jeg skal teste ut Chromium på den i dag.

Min mobil har seks nettlesere, hvor mange har din? :w00t:

Lenke til kommentar

Så jeg oppgraderte Fedora 12, som jeg ikke hadde brukt på en liten stund.

Brukte yum upgrade i terminalen.

Restartet, alt så fint ut.

Men så ser jeg at Opera ikke funker lenger. Var en feilmelding om qtshared.

Så ser jeg at VLC mangler. Jeg installerer det, men den sier at den må installere en haug med dekodere i tillegg. Slik at total plass som blir brukt er 133MB.

Er det bare meg som har vært uheldig? Eller burde jeg ikke oppgradere ukritisk? Bør jeg ta en clean install?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke heeelt greia med cd/dvd-en. Den eneste måten som gjelder for OS-install er selvfølgelig fra usbdisk. Driver og tester OpenSuse nå. Installert, og kjører oppdateringer. Yast2 er jæææææævlig treigt. Minner meg om Mandriva for 5 år siden. Suger rpm-distroer generelt veldig hardt på dette? Sammenliknet med arch og ubuntu, vil jeg anslå at dette tar 12-15 ganger så lang tid. Jeg håper virkelig jeg er koblet opp mot et kstremt treigt repo, men det virker ikke sånn heller. Den bruker likevel en evighet.

Lenke til kommentar

Har vurdert Asus UL30A opp mot HP ProBook 5310m en stund nå og havnet til slutt på.. *drumroll*

HP ProBook 5310m

Fellende argumenter (sortert etter viktighetsgrad):

- En (i motsetning til Asusen) brukbar touchpad

- Hvassere prosessor

- Bedre byggekvalitet

- Anti-glare skjerm

De tingene som gjør at jeg _muligens_ kommer til å angre på at jeg ikke kjøpte Asusen er:

- MYE bedre batteri

- 4GB RAM default

I ask thee, humble users of the GNU/Linux forum:

Er det noe maskinvare HP ProBook som kan bli trøbblete mtp en moderne tux distro?

:D

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ingen steam-fan, men må si det frister med steam til linux likevel. Det må jo innebære noen spill. :p

Valve kommer med sine spill til Mac OS X, og har ansatt utvikler(e) til å porte til GNU/Linux, så disse kommer nok også hit.

World of Goo kommer helt sikkert.

Kommende spill fra Epic games vil trolig bli det, og eventuelt andre spill som bruker unreal engine, id tech eller unigine.

Jeg tror nok at Torchlight også vil komme etter hvert, det bruker Ogre som enkelt kan portes.

Lenke til kommentar

Noble, ser i grunn ikke noe umiddelbart, HP er jo ganske GNU/Linux-vennlig generelt sett. Du bør prøve å finne ut hvilket wlan-kort som sitter i den, det er i grunn det eneste jeg kommer på som kan gi problemer.

Og NgZ, at steam portes til Mac og GNU/Linux gjør at alle Valves spill kommer til å bli sluppet med GNU/Linux-støtte. Så får vi se hvor mange andre utviklere som kaster seg på, men jeg regner med at denne porten ikke er et skudd i blinde fra Valve. De vet nok hva de gjør, og jeg regner med at de har flere med på laget. Lager de først porter for OSX er jo GNU/Linux bare et steinkast unna. Nå som Ubuntu One Music Store har kommet, Steam like rundt hjørnet, Lightworks videoredigering på vei og generelt alt det vanvittige som skjer med GNU/Linux nå om dagen begynner virkelig de siste barrierene å bli brutt. Skal ikke begynne å messe om at neste år blir året GNU/Linux slår gjennom på deskopen, men nå ligger forholdene virkelig til rette for økt utbredelse. Tøft!

efikken, World of Goo har da vært for GNU/Linux i evigheter? Eller mener du at det blir tilgjengelig via Steam?

Lenke til kommentar

WoG har hatt linux-versjon lenge, ja. Kjøpte det for hele 10$ i lanserings-helgen, om jeg ikke husker feil. Må jo støtte sånt. :)

Ellers har jeg en w7-install på den stasjonære til spill, så ser liksom ikke helt poenget må å ha spill både i linux og win. Blir nok mer aktuelt med Monkey Island-spill man kan sitte med på togturer o.l.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...