Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tips, ikke drikk så mye kaffe...gi deg tid til å tenke ;)

Skal ikke legge skjul på at jeg har hatt en liten våkenatt, men uansett så synes jeg enkelte ting burde fungere bedre ut av boksen.

Har brukt terminalen en del netter oppgjennom på div distoer, men nå som vi er i 2010 og ubuntu har fått et godt fotfeste så forventer jeg litt mer.

F.eks det med flash.. det skal vel ikke være nødvendig for ola nordmann å rote rundt i terminalen for å få youtube til å fungere..eller

Er det bare jeg som kanskje er litt gretten idag..hmm :(

Hvis ting føler sluggish.. Hvilket skjermkort har du, og hvilken skjermkortdriver bruker du?

nVidia Geforce 310M og jeg installerte den eneste driveren som dukket opp i "Hardware Drivers".

Du trenger heller ikke å bruke terminalen. Åpne Ubuntu Software Center, under Get software finner du Canonical Partners. Derfra kan du installere Flashplayer enkelt.

Men det er rart at systemet ditt føles sluggish selv med nvidia-drivere. Er det på nettstrøm eller batteri, eller spiller det ingen rolle?

Lenke til kommentar

Nettstrøm ja :)

Dette med flash er ikke noe problem å finne ut av. Grunnen til at jeg reagerte var at Gnome poppet opp når jeg gikk på tuben og ga valget om å installere Adobe Flashplayer.

Selvfølgelig trykket jeg install og da forventet jeg at det fungerte, ikke sant..

Jeg har ingen problemer med å bruke terminalen og google (bruker putty hver dag), men det er desverre noen ting som fortsatt henger etter og som burde ha vært løst.

Lenke til kommentar

Tips, ikke drikk så mye kaffe...gi deg tid til å tenke ;)

Skal ikke legge skjul på at jeg har hatt en liten våkenatt, men uansett så synes jeg enkelte ting burde fungere bedre ut av boksen.

Har brukt terminalen en del netter oppgjennom på div distoer, men nå som vi er i 2010 og ubuntu har fått et godt fotfeste så forventer jeg litt mer.

F.eks det med flash.. det skal vel ikke være nødvendig for ola nordmann å rote rundt i terminalen for å få youtube til å fungere..eller

Er det bare jeg som kanskje er litt gretten idag..hmm :(

Det er litt ironisk at så mange klager på Linux når det kommer til dårlig ytelse i Flash, og andre proprietære tjenester og maskinvare da det i stor grad kun er utviklere av disse løsningene/maskinvarene som sitter på muligheten til å bedre tjenestene.

I steden for å spørre hvorfor man må lete rundt i terminalen for å få Flash til å fungere, er vel heller spørsmålet: Hvordan kan en tjeneste som Flash der kun et selskap har muligheten til å gi støtte for, og sørge for at støtten blir optimal, ha fått såpass stort fotfeste som den har?

Noen grunner til at mange henviser til terminalen:

Man har som regel et valg om man ikke ønsker å bruke terminalen, men når man skal forklare en ting, er det enklere å skrive inn en tekst man kan kopiere og lime inn, og deretter trykke enter enn: Gå til System>Admin>Software Sources, deretter legger du til denne adressen X, så går du til Authentication og legger inn nøkkelen du finner på side X. Deretter laster du pakkebrønnene på nytt, også går du til System > Administrator > Synaptic og søker etter program X. Eller om du f.eks skal liste opp maskinvare kan det være greiere å kun skrive 'lspci -v > maskinvare.txt' i en terminal og kopiere innholdet eller legge ut filen her enn å skrive alt manuelt, men du har selvfølgelig programvare som lister opp maskinvaren for deg hvor det fint kan skrive ned alt dette manuelt selv. Kommandoer man bruker i terminalen er også mer fleksible uavhengig av hvilken distribusjon man bruker, grensesnitt, eller hvilke programmer man har installert som standard. Kun et par eksempler på hvorfor de fleste forholder seg til terminalen når de prøver å hjelpe andre.

Lenke til kommentar

At systemet er sluggish skyldes vel at du har valgt et tregt dråg av en distro. :p (Unnskyld, jeg måtte bare. :( )

Har to spørsmål om noe helt annet: Jeg kjøpte en Toshiba T130-12K til den hyggelige prisen av 2995kr på Elkjøp.no på fredag. Imidlertid er jeg veldig spent på om prosessoren kommer til å føles for treg eller ikke, og jeg hadde neppe bestilt den om de ikke hadde hatt 30dagersgarantien de har.

Men da må jeg kunne lever inn pc-en i samme stand, noe som gjør at jeg er litt skeptisk til å tukle med harddisken og partisjonering. Noen som har noen fromening om hvordan partisjonsoppsettet kommer til å være, og hva jeg bør gjøre? Dersomd det er en egen datapartisjon på disken som er tom, er jo saken grei, men det er ikke sikkert.

Det andre jeg lurer på er om Noen vet noe om Intel GMA 4500M og hw-akselerasjon under linux. Fant ikke så mye info på det, og har lest at den både kan og at den ikke kan spille av 1080p i windows. Klart, det blir vel mest tv-srier som er i 720p uansett, men kunne vært greit å kunne ta med seg en film på togtur e.l. uten å måtte reencode den fra 1080p til 720p først, for det ser jeg for meg at er en mildt sagt langdryg prosess.

En annen ting jeg lurer på med det samme: Hvis jeg skulle finne på å bytte ut wlankortet med et med n-støtte, vil det være dyrt, og er n-kort-drivere for linux normalt sett problemfritt.

Lenke til kommentar

Returretten har du uansett. Maskiner resettes uansett til fabrikkstand etter at de er returnert. Men du kan kanskje være litt kompis og brenne ut recoverysettet først, siden det ikke er alle butikker som har absolutt alle recoverysett på huset.

GMA4500 er vel støttet av Intels åpne drivere, så det burde ikke være forskjell på ytelse i Linux og windows.

Lenke til kommentar

At systemet er sluggish skyldes vel at du har valgt et tregt dråg av en distro. :p (Unnskyld, jeg måtte bare. :( )

Har to spørsmål om noe helt annet: Jeg kjøpte en Toshiba T130-12K til den hyggelige prisen av 2995kr på Elkjøp.no på fredag. Imidlertid er jeg veldig spent på om prosessoren kommer til å føles for treg eller ikke, og jeg hadde neppe bestilt den om de ikke hadde hatt 30dagersgarantien de har.

Men da må jeg kunne lever inn pc-en i samme stand, noe som gjør at jeg er litt skeptisk til å tukle med harddisken og partisjonering. Noen som har noen fromening om hvordan partisjonsoppsettet kommer til å være, og hva jeg bør gjøre? Dersomd det er en egen datapartisjon på disken som er tom, er jo saken grei, men det er ikke sikkert.

Det andre jeg lurer på er om Noen vet noe om Intel GMA 4500M og hw-akselerasjon under linux. Fant ikke så mye info på det, og har lest at den både kan og at den ikke kan spille av 1080p i windows. Klart, det blir vel mest tv-srier som er i 720p uansett, men kunne vært greit å kunne ta med seg en film på togtur e.l. uten å måtte reencode den fra 1080p til 720p først, for det ser jeg for meg at er en mildt sagt langdryg prosess.

En annen ting jeg lurer på med det samme: Hvis jeg skulle finne på å bytte ut wlankortet med et med n-støtte, vil det være dyrt, og er n-kort-drivere for linux normalt sett problemfritt.

Bare la være å røre recoverypartisjonene under install så kan du gjenopprette maskinen hvis du skal levere den tilbake

Angående mitt problem så viser det seg at maskinen kun er sluggish når jeg surfer vevet, både med FF og Opera.. :hmm:

Lenke til kommentar

Det blir nok vanskelig å brenne ut recoverysett når den er drevløs. Trodde man bare trengte å boote recoverypartisjonen for å gjenopprette, jeg.

Blir gøy å legge inn en linuxdistro igjen, har hatt laptopen gående i snart tre år med samme install. Nesten så jeg lurer på om jeg skal utsette meg selv for litt distro-hopping.. Hadde vært litt gøy å prøve en fiks ferdig oppsatt kde-distro.

Lenke til kommentar

Bare la være å røre recoverypartisjonene under install så kan du gjenopprette maskinen hvis du skal levere den tilbake

Angående mitt problem så viser det seg at maskinen kun er sluggish når jeg surfer vevet, både med FF og Opera.. :hmm:

Adblock ftw!

Det er flashplayer som spiser opp all CPU-kraft i ymse ads. Skriv et hjertevarmt brev til Adobe og uttrykk din tilfredshet med produktet de leverer til GNU/Linux-brukere. OSX har vel også lignende problemer.

Lenke til kommentar

Det blir nok vanskelig å brenne ut recoverysett når den er drevløs. Trodde man bare trengte å boote recoverypartisjonen for å gjenopprette, jeg.

Blir gøy å legge inn en linuxdistro igjen, har hatt laptopen gående i snart tre år med samme install. Nesten så jeg lurer på om jeg skal utsette meg selv for litt distro-hopping.. Hadde vært litt gøy å prøve en fiks ferdig oppsatt kde-distro.

Ekstern dvd-brenner er alt som trengs. Kan forsåvidt også kjøpes på elkjøp og returneres på 30-dagers :p

Hvis du bare skal recovery-partisjonen er du avhengig av at windows sin bootloader er tilstede. Mulig det går an å fikle det til, men.. Det er jo ikke krise å levere inn maskinen uten recovery-plater heller. Så lenge maskinen er hel og fungerer er det null stress.

Lenke til kommentar

det er desverre noen ting som fortsatt henger etter og som burde ha vært løst.

Ja, men dette er et komplekst punkt. Alt du klager på er proprietær programvare, som du synes burde vært ennå lettere tilgjengelig i Ubuntu. Mange er nok enige, ellers ville ikke Linux Mint eksistert. Ubuntu har en krevende balansegang. De har svært begrensede ressurser (vesentlig mindre enn Suse og Red Hat), og bygger på Debian som er den eneste av de store som drives kun ved community. I Debian vil du oppleve akkurat hvor langt Ubuntu har gått for å gjøre det lett for deg å erstatte åpne programmer med proprietære blobber. Hvis Ubuntu går lengre i den retning risikerer de å miste community-støtte, det har de ikke råd til. Når det gjelder youtube, så skulle denne for lengst ha gått over til html5, og dermed virket ut-av-boksen med åpen programvare. Dette tror jeg vil skje innen et år, men vi hadde aldri kommet dit om ikke noen hadde vært tydelige med å synliggjøre at flash er problematisk. Dessverre skjedde det aldri med mp3, men den gangen hadde ikke linux like mye innflytelse som i dag.

Hvis maskinen er sluggish er noe galt. Jeg har opplevd at pulseaudio kombinert med KDE i 9.10 har vært problematisk og medført slikt. Kan også hende skjermkortet ditt ikke er så glad i driveren til 9.10 heller, men nå har jeg ikke fulgt helt med så jeg vet ikke om ditt er et av de nye som trenger fersk driver.

Personlig har jeg lekt meg med en eeepc 901 i helga. La inn 10.04, og hadde kun følgende issues etter installasjon:

-Oppdater alle pakker

-Aktiver partner brønn

-Fjern icedtea java plugin og legg inn Sun sin (dessverre har bankid i Norge gjerne en sjekk etter Sun i seg)

-Legg inn flashplugin-nonfree, wine, adblock-plus og vlc

-Åpne Firefox, legg inn mediaplayerconnectivity, og sett den til å bruke vlc (jeg er allergisk mot nrk sin silverlight løsning, håper på snarlig html5 der også)

-Et Telenor Huawei 3G modem skulle brukes på den (og nok en gang viser Telenor seg som den minst linuxvennlige i bransjen), løsning etter en kjapp google var å legge inn pakken usb-modeswitch

Alt i alt er jeg imponert. Maskinen er mye kjappere enn jeg våget håpe på. Hele installasjonen fikk plass på den 4GB store kjappe SSD disken, og det er fortsatt 1.2GB igjen.

Lenke til kommentar

Hvis du bare skal recovery-partisjonen er du avhengig av at windows sin bootloader er tilstede. Mulig det går an å fikle det til, men.. Det er jo ikke krise å levere inn maskinen uten recovery-plater heller. Så lenge maskinen er hel og fungerer er det null stress.

Er du sikker på det? Skulle tro det ville være for mye bry for dem å ha den ordningen da.

Windows bootloaderen er det vel mulig å dd-e ut med en eller annen kommando, er det ikke?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Skulle tro det ville være for mye bry for dem å ha den ordningen da.

Windows bootloaderen er det vel mulig å dd-e ut med en eller annen kommando, er det ikke?

Jeg mener bestemt å ha bootet Asus, Acer og HP maskiner sine recoverypartisjoner fra GRUB.

Lenke til kommentar

Noble, med påfølgende fullført installasjon? Mener å huske at (ihvertfall Vista) begynte å syte fordi den ikke fant NTFS-partisjoner..

Ngz, jada. Det er rutiner på at maskiner som leveres på 30 dagers -alltid- skal kjøres recovery på -uansett-, så det spiller ingen rolle hva som faktisk er på maskinen. Har vært borti saker med piratkopiert Windows 7 og XP uten at det var noe problem. Men som sagt, de setter uansett pris på om du får brent ut en recovery-dvd.

Endret av cmyrland
Lenke til kommentar

Noble, med påfølgende fullført installasjon? Mener å huske at (ihvertfall Vista) begynte å syte fordi den ikke fant NTFS-partisjoner..

Jepp, XP-installasjonen på laptopen er ordnet slik. Er helt sikker på at jeg har gjort det med XP, Vista husker jeg ikke.

Lenke til kommentar

Vel, det er en Toshiba, men ser vel egentlig ingen problemer for å bruke grub i noe fall, med mindre windows bootloaderen inneholder noen spesifikke valg som den sender vidre. men jeg regner med recoverypartisjonen har sin egen bootloader, og at det er en chainloader.

Grunnen til at jeg helst ikke vil brenne ut platr, er at jeg helst ikke vil fullføre førsteoppstart og godkjenne lisensvilkårene, men heller prøve å få igjen penger for windoes-lisensen, som en prinsippsask. Men det spørs om jegg gidder - det kan jo være kjekt å ha win7 tilgjengelig for win-only-applikasjoner som ikke fungerer i wine.

Jeg trodde uansett recovery-plater var noe man hadde gått bort i fra, bortsett fra som et valg for å frigjøre recoverypatisjonsplassen til andre ting.

Lenke til kommentar

Æhm. Jeg tror ikke det fører frem, da må du nok kontakte MS eller Toshiba direkte. Elkjøp regner maskin og OS for å være ett produkt. Men lykke til, for all del.

Og rec.-plater er nødvendig i tilfelle harddiskkræsj eller herpa bootloader, f.eks. Alle produsenter maser på deg om å brenne ut recoveryplater når du starter Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...