Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite spørsmål angående Ubuntu server; Vil mine NTFS disker kunne bli lest og skrevet til i Ubuntu server 9.10? Vil dette fungere knirkefritt?

Litt avhengig av hvordan du "bruker" serveren kan det være at du (i praksis) må mounte NTFS partisjonene med opsjonen uid, og evt. gid, slik at ikke kun root har rettigheter til de.

Lenke til kommentar

Jeg lastet akkurat ned Windows 7 Enterprise evaluering og måtte bruke min 10+ år gamle Hotmail-konto som Live-ID for nedlastingen og _måtte_ der identifisere hvilket OS jeg benytter meg av. Det var en énvalgsliste med Windows 2000, Windows XP, Windows Vista og Windows 7. Og det var et påkrevd valg.

Lenke til kommentar

Vurderer å installere 9.10 på den nye laptopen og lurer fælt på om Atheros AR9285 er støttet ut av boksen :)

Om du ikke er klar over det kommer Ubuntu 10.04 ut den 29. denne måneden. 9.10 som er en vanlig utgivelse har kun støtte i åtte måneder (det vil si at det er ikke lenge til du må oppgradere uansett), men 10.04 som er LTS har støtte i 3 år. I tillegg er det nok er større sjanse for at ting som ikke fungerte i 9.10 vil fungere i 10.04.

RC (utslippkandidat) at 10.04 kommer 22/4, og vil være så og si en ferdig utgave av Ubuntu 10.04 Lucid Lynx, ellers så kan du legge inn beta 2 som er testversjonen som er ute nå, mye er forsåvidt på plass her også.

EDIT: skriveleif påpekt av cmyrland ...

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Vurderer å installere 9.10 på den nye laptopen og lurer fælt på om Atheros AR9285 er støttet ut av boksen :)

Om du ikke er klar over det kommer Ubuntu 10.04 ut den 29. denne måneden. 9.10 som er en vanlig utgivelse har kun støtte i åtte måneder (det vil si at det er ikke lenge til du må oppgradere uansett), men 10.10 som er LTS har støtte i 3 år. I tillegg er det nok er større sjanse for at ting som ikke fungerte i 9.10 vil fungere i 10.04.

RC (utslippkandidat) at 10.04 kommer 22/4, og vil være så og si en ferdig utgave av Ubuntu 10.04 Lucid Lynx, ellers så kan du legge inn beta 2 som er testversjonen som er ute nå, mye er forsåvidt på plass her også.

Trykkleif? :) 10.04 er LTS

Forresten ser det ut til at brikken din er støttet: https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/Device/Atheros/AR9285

Lenke til kommentar

Om du ikke er klar over det kommer Ubuntu 10.04 ut den 29. denne måneden. 9.10 som er en vanlig utgivelse har kun støtte i åtte måneder (det vil si at det er ikke lenge til du må oppgradere uansett), men 10.10 som er LTS har støtte i 3 år. I tillegg er det nok er større sjanse for at ting som ikke fungerte i 9.10 vil fungere i 10.04.

Trykkleif? :) 10.04 er LTS

Forresten ser det ut til at brikken din er støttet: https://help.ubuntu..../Atheros/AR9285

Trenger nødvendigvis ikke å fungere ut av boksen. linux-backports-modules-ubuntuversjon ser også til å hjelpe å få kortet til å fungere.

Lenke til kommentar

Gjorde en lspci, kom dette opp:

02:00.0 Network controller: Atheros Communications Inc. AR9285 Wireless Network Adapter (PCI-Express) (rev 01)

I Ubuntu 10.04 har jeg ikke trengt å gjøre noe som helst, og nettverket har sett ut til å være stabilt og uten problemer. I Linux Mint 8(/Ubuntu 9.10) fungerte det, men måtte installere følgende pakke for at det skulle bli stabilt: 'linux-backports-modules-karmic-generic' (eller 'linux-backports-modules-wireless-karmic-generic').

Lenke til kommentar

AR9285 fungerte fint i 9.10 x64

Dette er første gangen jeg har opplevd at eth0 ikke fungerte ut av boksen, men wlan0 derimot gikk helt fint :wee:

Nå har jeg bootet opp i Win7 igjen.

(Før dere leser videre så vil jeg bare si at jeg kjører 9.10 Server edition på boksen på loftet 24/7 og er storfornøyd med den. Alt fungerer knirkefritt)

Uansett:

Tenkte faktisk å se hvor mye jeg måtte gjennom av googling, terminalteksting og antall kaffekopper for å få systemet opp å gå slik jeg vil ha det, uten lagg eller andre elementer som irriterer, men nei!

Spiller ny laptop og en fresh install av 9.10 x64..

Det første er jo at eth0 ikke blir registrert, det er jo seff en filleting siden wlan fungerer.

Den neste etter å ha installert diverse oppdateringer var å få flash og youtube til å fungere.. Og dette får jeg i trynet hver gang... Den jævla flashen fungerer ikke. Får en popup om å installere Adobe Flashplayer, installerer og navigerer meg frem til tuben.. Ingen respons.. (?)

Greit nok tenker jeg og fyrer opp google og navigerer meg frem til ubuntuforums og finkjemmer howtos ang. flash på 64bit.

Dette tok meg vel kanskje 15 min eller noe.. 15 min for å få flash til å fungere.

Etter dette skal jeg installere Opera.. Laster ned opera fra siden deres og begynner installasjonen. Men nei! Her mangler det visst to filer i følge meldingen og vips så var vinduet borte.

Så si alt av drivere er nå installert og det meste fungerer på maskina men alt føles "sluggish" og laggy for det... HVORFOR?

Jeg er glad i linux i seg selv, men av og til må jeg spørre meg selv.. hvorfor i alle dager skal det være så vanskelig :hrm:

Dette har skjedd flere ganger og jeg har fått det til etter x-antall kaffekopper tidligere, men det skal da ikke være så vanskelig å få et fungerende system :hrm:

Lenke til kommentar

Øuhm? Flash 10.1 64-bit funker da helt fint? sudo apt-get install flashplayer-nonfree er vel alt du trenger. Eller enklere, sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras legger inn absolutt alt av fonter, flash, codecs etc som ikke er lagt inn som standard grunnet lisensproblemer i enkelte verdenshjørner. Du kan få enda mer (blant annet libdvdcss2) ved å legge til medibuntu-pakkebrønnen.

Passet du på å laste ned riktig versjon av Opera? Har -aldri- hatt problemer med installasjon av Opera. Dessuten sjekker alltid Gdebi dependencies -før- installasjonen startes, så hvis noe mangler får du beskjed om det først.

Hvis ting føler sluggish.. Hvilket skjermkort har du, og hvilken skjermkortdriver bruker du?

Lenke til kommentar

Tips, ikke drikk så mye kaffe...gi deg tid til å tenke ;)

Skal ikke legge skjul på at jeg har hatt en liten våkenatt, men uansett så synes jeg enkelte ting burde fungere bedre ut av boksen.

Har brukt terminalen en del netter oppgjennom på div distoer, men nå som vi er i 2010 og ubuntu har fått et godt fotfeste så forventer jeg litt mer.

F.eks det med flash.. det skal vel ikke være nødvendig for ola nordmann å rote rundt i terminalen for å få youtube til å fungere..eller

Er det bare jeg som kanskje er litt gretten idag..hmm :(

Hvis ting føler sluggish.. Hvilket skjermkort har du, og hvilken skjermkortdriver bruker du?

nVidia Geforce 310M og jeg installerte den eneste driveren som dukket opp i "Hardware Drivers".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...