Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Jeg postet gjerne i feil del av forumet med tanke på respons, prøver igjen her:

Har nettopp gått til innkjøp av et Creative Live!Cam nettopp fordi det skal være Linux-vennlig. Men etter diverse søk ved hjelp av google og forumet, vil jeg heller sortere Gump-drops til krampen tar meg enn å finne ut hvordan jeg får Ubuntu og dette kameraet til å fungere i lag.

Slik det det virker på meg, er det en noenlunde avansert aksjon å få dette til å fungere og kall meg naiv, men jeg trodde dette skulle være noenlunde plug'n'play som med andre komponenter som en bruker sammen med Linux.

Er det jeg som er sur og grinete her, Linux+webkamera=sant eller er dette faktisk en litt mer komplisert handling enn at tante Martha kan gjøre dette på egenhånd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri hatt problemer med videokameraer i linux. Hvilket program prøver du å bruke det med, og hva er problemet. (Output av de siste linjene du får når du kjører "dmesg" etter å ha koblet det til kan gjøre det lettere å hjelpe deg også.)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt rykter om at det er lurt å tenke først, så snakke, så kanskje jeg skal prøve det av og til. ;)

Med en gang jeg koblet kameraet til, så sjekket jeg om det funket via programmet Camorama. Fikk feilmeldingen:

Could not connect to video device (/dev/video0) Please check connection.

Tenkte at nå ble det nok en gang sår hodebunn og tomme colaflasker, men tenkte etter at jeg lagde det forrige innlegget at jeg kunne teste i aMsn. Her funker det selvfølgelig. Eller, nesten iallfall, kameraet er der, men ikke mikrofonen.

Men allikevel funker det ikke i Camorama, hvorfor ikke? Hva sier egentlig feilmeldingen? Ser jo det at den ikke får koblet til, men hvorfor ikke? Hvilken del av "dmesg" vil du ha, var jo enormt mye der.

Edit: Glem det, det funker ikke i aMsn heller.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Hvis noen sitter med kunnskapen i hodet...

Jeg har en server satt opp som router, med følgende script:

echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
iptables -t nat -A POSTROUTING -o eth2 -j MASQUERADE
iptables -P INPUT DROP
iptables -P FORWARD DROP
iptables -P OUTPUT DROP
iptables -A INPUT -i eth1 -s 10.0.0.0/24 -j ACCEPT
iptables -A INPUT -i lo -s 127.0.0.1 -j ACCEPT
iptables -N input_ext
iptables -A INPUT -i eth2 -j input_ext
iptables -I input_ext -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT
iptables -A FORWARD -s 10.0.0.0/24 -i eth1 -o eth2 -j ACCEPT
iptables -I FORWARD -m state --state RELATED,ESTABLISHED -j ACCEPT
iptables -P OUTPUT ACCEPT

eth2 er satt opp med fast IP, og surfing fra interne maskiner fungerer fint.

Deretter satte jeg opp tilgang til port XX:

iptables -A input_ext -p tcp --dport XX -j ACCEPT

Og det fungerer fint.

Men så skal jeg forwarde noen porter, og da bruker jeg følgende:

iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -i eth2 --dport XX -j DNAT --to 10.0.0.X

Men det fungerer heller dårlig.. jeg har scriptene liggende fra da jeg satte opp det samme tidligere (fra en guide på linuxguiden.no).

Noen ide om hva jeg gjør feil?

Lenke til kommentar

Har satt opp nøyaktig det samme som deg en gang, men finner ikke igjen scriptet mitt. Kilden jeg brukte var dette:

http://tldp.org/HOWTO/IP-Masquerade-HOWTO/stronger-firewall-examples.html#RC.FIREWALL-IPTABLES-STRONGER

Her finner du nøytkig hva du trenger, og tutorialen er meget bra.

EDIT:

Sjekke disse linjene, om du ønsker å kjøre servere på selve brannmuren.

# DHCPd - Enable the following lines if you run an INTERNAL DHCPd server

#

#$IPTABLES -A INPUT -i $INTIF -p tcp --sport 68 --dport 67 -j ACCEPT

#$IPTABLES -A INPUT -i $INTIF -p udp --sport 68 --dport 67 -j ACCEPT

# HTTPd - Enable the following lines if you run an EXTERNAL WWW server

#

# NOTE: This is NOT needed for simply enabling PORTFW. This is ONLY

# for users that plan on running Apache on the MASQ server itself

#

#echo -e " - Allowing EXTERNAL access to the WWW server"

#$IPTABLES -A INPUT -i $EXTIF -m state --state NEW,ESTABLISHED,RELATED \

# -p tcp -s $UNIVERSE -d $EXTIP --dport 80 -j ACCEPT

Endret av Noble
Lenke til kommentar
Sjekke disse linjene, om du ønsker å kjøre servere på selve brannmuren.

Ja, det er omtrent det samme som jeg bruker. Og det å gi tilgang utenfra og inn til selve routeren fungerer uten problemer. Det er når jeg vil forwarde en port til en annen maskin på det interne nettverket at det ikke fungerer..

Lenke til kommentar

Deretter satte jeg opp tilgang til port XX:

iptables -A input_ext -p tcp --dport XX -j ACCEPT

Og det fungerer fint.

Men så skal jeg forwarde noen porter, og da bruker jeg følgende:

iptables -t nat -A PREROUTING -p tcp -i eth2 --dport XX -j DNAT --to 10.0.0.X

Ugh, fredag idag.

iptables -A PREROUTING -t nat -p tcp --dport XX -j DNAT --to xxx.xxx.xxx.xxx:XX

iptables -A FORWARD -i ethX -p tcp --dport XX -j ACCEPT

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Ugh, fredag idag.

Forward-kjeden hadde jeg glemt vettu. Når fungerer det som forventet. Thanks ;)

Hm, det fungerer ikke helt som forventet. Hvis jeg forwarder port 80, så fungerer det riktignok finfint utenfra - men da kan jeg ikke bruke port 80 fra lokalnettverket og ut (dvs, jeg kan ikke surfe). Fjerner jeg regelen i PREROUTING og FORWARD-kjedene får jeg surfet.

Er det ikke dette "-i ethX" i FORWARD-kjeden skal ordne?

Lenke til kommentar
Ugh, fredag idag.

Forward-kjeden hadde jeg glemt vettu. Når fungerer det som forventet. Thanks ;)

Hm, det fungerer ikke helt som forventet. Hvis jeg forwarder port 80, så fungerer det riktignok finfint utenfra - men da kan jeg ikke bruke port 80 fra lokalnettverket og ut (dvs, jeg kan ikke surfe). Fjerner jeg regelen i PREROUTING og FORWARD-kjedene får jeg surfet.

Er det ikke dette "-i ethX" i FORWARD-kjeden skal ordne?

Kan du ikke bruke RELATED eller ESTABLISHED til å filtrere dette?

Se http://www.linuxhomenetworking.com/wiki/index.php/Quick_HOWTO_:_Ch14_:_Linux_Firewalls_Using_iptables#Port_Forwarding_Type_NAT_.28DHCP_DSL.29

Endret av Noble
Lenke til kommentar

Del, I challenge you: (:p)

Jeg sitter her og gir KDE nok et forsøk, men: Kopete fucker opp spesialtegn. Når noen på msn sender meg f.eks. linker med &-tegn i, blir disse til noe helt annet hos meg (&-tegn jeg har hatt problemer med). Google gir ingen hjelp.

Når jeg copypaster fra openoffice og inn i KMess, blir både spesialtegn og særnorsle bokstaver ødelagt.

Kmail viser ikke æ,ø og å i emnefeltet i motatte eposter, men viser det fint i bodyen. Why is this?

Ta også gjerne og stem på/(kommenter på/hjelp med denne akonadi/google calendar bug-en

Lenke til kommentar

Til tjeneste.

Hm, installerte kmess for å sjekke, ingen problemer her med å paste inn verken spesialtegn eller æøå fra openoffice. Har aldri hatt problemer med kopete.

Jeg bruker akonadi til å synce mot gcalendar, og har gjort det en god stund nå. Ikke hatt noen problemer, men nå har jeg bare en kalender der.

Kmail viser æøå også i emnefelt på mottatte e-poster her.

Som kjent kjøer jeg Kubuntu, for tiden 10.04 med KDE 4.4.2 på laptopen som jeg nå kryssjekket fra. Du har vel ikke tilfeldigvis Arch? Spørs om du mangler noen locale eller encoding greier. Jeg har forøvrig English(US) som systemspråk, norsk tastatur er satt ved installasjon.

Hva synes du om KDE da, er det ikke dritstilig? Jeg synes det har blitt utrolig smooth.

Lenke til kommentar

Det ER litt stilig da. :wee:

Det *kan* se ut som om det fikset seg ved å sette locale til norsk i system settings. Kjørte locale-gen for sikkerhets skyld, men både norsk og engelsk UTF8 var allerede valgt, og begge skal vel klare å vise norske tegn. Ellers har jeg og English US som systemspråk (mye lettere mtp på å google feilmeldinger og spørsmål) og norsk som tastaturspråk.

Måtte legg inn qt gtk-tema manuelt da, for at gtk-ting ikke skulle se hundstygt ut, men det var jo ikke mye pes. Ellers sliter jeg med at dette transmission-remote-programmet ikke fungerer, men usikker på om det er KDE eller 64bit sin skyld (har 32libs installert). Så jeg trenger egentlig en QT-transmissiion-remote-klient.

Lurer også på om det er mulig å få samlet ulike mailkonto i Kmail i en inboks, det hadde vært kjekt. Og låse opp kdewallet automatisk ved innlogging.

Har opplevd at Dolphin kræsjet en gang jeg pakket ut filer fra Ark til en mappe (drag n' drop), men bortsett fra det, og google calendar-problemet. har det gått ganske greit så langt. google calendar-problemet er egentlig en ganske major issue for meg da.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om hvor man kan finne en god side som nokså grundig forklarer hvordan man gjør en .iso-fil bootbar i grub2?

Om jeg f.eks skal legge til Open Suse, vil den se ut ca sånn som dette:

menuentry "Open Suse 11.3 milestone 3 32-bit" {
loopback loop /boot/iso/openSUSE-KDE-LiveCD-Build0515-i686.iso
linux (loop)/boot/i386/loader/linux find-iso-scan/filename=/boot/iso/openSUSE-KDE-LiveCD-Build0515-i686.iso
initrd (loop)/boot/i386/loader/initrd
}

EDIT: Det ga "Couldn't find Live image configuration file.."

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...