Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sant, var bare en skrivefeil fra meg når jeg skrev posten. Men jeg prøvde på nytt for sikkerhets skyld og fikk opp dette: cd

runar@runar-laptop:~$ mpd --create-db

output: No "audio_output" defined in config file

output: Attempt to detect audio output device

output: Attempting to detect a alsa audio device

output: Successfully detected a alsa audio device

runar@runar-laptop:~$ mpc add ~/Musikk

error: directory or file not found

Lenke til kommentar

Min config, med kommentarer fjernet.

music_directory 	"/home/clvn/media/musikk/flac"
playlist_directory 	"~/.mpd/playlists"
db_file 	"~/.mpd/mpd.db"
log_file 	"~/.mpd/mpd.log"
error_file 	"~/.mpd/mpd.error"
pid_file 	"~/.mpd/mpd.pid"
state_file 	"~/.mpd/mpdstate"
user 	"clvn"
bind_to_address 	"any"
port 	"6600"
mixer_type 	"software"
audio_buffer_size 	"4096"
filesystem_charset				"UTF-8"
id3v1_encoding 	"UTF-8"

Håper dette hjelper deg noe. Sjekk også rettighetene på mappene.

edit: Ok, bra det fikset seg :)

Endret av clvñ
Lenke til kommentar

Noen med DNB-nor som får logget seg på nettbank? Ser de driver med tekniske oppdateringer på nettsidene sine men skal ikke være noe java-feil da jeg får benyttet bankID uproblematisk her: https://www.bankid.n...yttige-verktoy/

Edit: Glem det. Firefox som er nazigay :(

Og med "nazigay" mener du..? Jeg har også problemer. Har for øyeblikket deaktivert Java for å kunne logge inn på "gamlemåten", men det er jo ikke å foretrekke..

Lenke til kommentar

Har en debian server med gammelt hostnavn "server", endret dette i /etc/hostname og startet maskinen på nytt for å aktivere. All mail som sendes vha mutt og msmtp viser fremdeles bruker@server i fra-linjen. Noen som kan forklare dette?

Lenke til kommentar

Vet noen hvordan jeg endrer default lydmotor i Kubuntu? OSS er den som fungerer her, og alle KDE-applikasjoner er allerede konfigurert til å fungere. (De bruker et felles system for enheter tror jeg) Men alle nye applikasjoner jeg legger inn får ikke lyd før jeg går inn i innstillingene og velger OSS som motor. Problemet er programmer som ikke har innstillinger, men bare bruker default motor som flash i Opera eller Firefox.

Så jeg må altså få "default" motorvalg til å bli OSS.

Lenke til kommentar

Har en debian server med gammelt hostnavn "server", endret dette i /etc/hostname og startet maskinen på nytt for å aktivere. All mail som sendes vha mutt og msmtp viser fremdeles bruker@server i fra-linjen. Noen som kan forklare dette?

/etc/mailname?

Lenke til kommentar

/etc/mailname?

Takker! Denne filen sto ikke nevnt i noen docs jeg klarte å grave frem igår kveld :p

Lenke til kommentar

Mulig å strekke oppgavelinjen (eller hva det kalles i linux) over to skjermer?

Både oppe og nede helst =)

Prøver meg så smått på ubuntu 9.10 btw ;)

(Ja, vet det er en screenshottråd, men håper jeg ikke blir skutt siden det er størst sjans for å få et ordentlig svar her:) )

Lenke til kommentar

Vet noen hvordan jeg endrer default lydmotor i Kubuntu? OSS er den som fungerer her, og alle KDE-applikasjoner er allerede konfigurert til å fungere. (De bruker et felles system for enheter tror jeg) Men alle nye applikasjoner jeg legger inn får ikke lyd før jeg går inn i innstillingene og velger OSS som motor. Problemet er programmer som ikke har innstillinger, men bare bruker default motor som flash i Opera eller Firefox.

Så jeg må altså få "default" motorvalg til å bli OSS.

Flash er ALSA-only, du må bruke wrapper (følger med oss4). Det samme gjelder mange andre programmer. Firefox må f.eks patches før kompilering for å støtte OSS (hjelper heller ikke at mange distroer bare kompilerer mot ALSA).

Lenke til kommentar

Jeg fikk litt problemer etter oppgraderingen til 2.6.33 kjerna.

Hadde avinstallert nvidias driver før oppgradering, men etter første reboot fikk jeg kun sort skjerm. Gikk inn i /etc/modprobe.d/blacklist.conf og skrev opp nouveau og etter det boota maskina opp som normalt

Som du sa blacklista jeg "nouveau" og etter det ble maskina stabil og jeg kunne logge inn i textmod hver gang. Når jeg prøvde starte opp i level 4 (KDE) ble det kun musepil på svart bakgrunn. Hørte KDË́'s introlåt, men intet bilde. Etter noe googling fant jeg råd om også å blackliste "drm" og "ttm". Uten å vite hvorfor gjorde jeg det og i tillegg endret til "vga791" i Lilo(!), og nå er systemet tilsynelatende stabilt med KDE. Er nå igang med konfigurering av systemet. Litt spent på trådløst med Broadcom og WPA. Har klart det før men husker ikke. Takker for drahjelp!

Lenke til kommentar

Gledesnyheter! Etter en oppdatering av enten nvidia eller X, fungerer nå VT1-6 selv om jeg kjører en xsession på V7. :D Er kanskje ikke så mange andre her som sitter med Nvidia 7000M-kort, men det er kanskje noen?

Jeg har lagt inn splashy samtidig, og dermed en eller annen framebuffer, kan det kanskje være dette og ikke en oppdatering som har gjort det? Virker litt rart i så fall, men, men. Deilig at det virker igjen ihvertfall. Særlig om man tester noe unstable-greier i X.

Lenke til kommentar

Har nå satt på dualboot på laptopen, med XP og Ubuntu 9.10.

Har ikke brukt linux på mange år, men tidligere var et godt argument for å bruke linux at det er kjapt og man trenger ikke restart. Vel, det siste er nå feil, men det starter lynkjapt. :D

Den fant dessuten den trådløse driveren og skjermkortet. Store framskritt siden sist.

Lenke til kommentar

Hva tror dere om denne laptopen til når jeg skal begynne på IT til høsten?

http://www.dustinhome.no/pd_5010331664.aspx

Intel grafikk = KMS = god støtte for suspend/hibernate?

Ikke at det blir nødvendig med ca 10t batteri :D

Skal bytte ut disken med en Intel 40Gb eller 80Gb SSD.

Tror dere at maskinen blir slitsomt treig for skolekompilering og pakking av .tar.gz?

Hva med 1080p playback? Er prosessoren kjapp nok? Og hva med Fullvideo flash?

Lenke til kommentar

Hva tror dere om denne laptopen til når jeg skal begynne på IT til høsten?

http://www.dustinhome.no/pd_5010331664.aspx

Intel grafikk = KMS = god støtte for suspend/hibernate?

Ikke at det blir nødvendig med ca 10t batteri :D

Skal bytte ut disken med en Intel 40Gb eller 80Gb SSD.

Tror dere at maskinen blir slitsomt treig for skolekompilering og pakking av .tar.gz?

Hva med 1080p playback? Er prosessoren kjapp nok? Og hva med Fullvideo flash?

Jeg har lillebroren (UL20A) med en noe tregere prosessor. Nå kjører jeg riktignok Windows 7 og standard HD, så det vil jo påvirke svaret noe.

Selv om CPU-en ikke er lynrask, så er jobber den jevnt og trutt. Til kompilering og utpakking av tar filer er det ihvertfall ikke et problem.

1080p playback og flash video har jeg ikke noe formening om, ettersom jeg ikke er opptatt av denslags.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...