b-real Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har litt problemer med at pc'en låser seg,i hva slags logger er det jeg bør begynne å se i? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har litt problemer med at pc'en låser seg,i hva slags logger er det jeg bør begynne å se i? Henger meg på. Har samme problemet. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har litt problemer med at pc'en låser seg,i hva slags logger er det jeg bør begynne å se i? Hva mener du egentlig med "låser seg"? Henger det grafiske seg? Har du mulighet til å gå til en terminal? Reagerer maskina på ctrl+alt+del/backspace? Kommer du inn på maskina med SSH? Slår Num-lock lyset seg av/på når du trykker num-lock? Hvilken distro kjører du? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Jeg har litt problemer med at pc'en låser seg,i hva slags logger er det jeg bør begynne å se i? Hva mener du egentlig med "låser seg"? Henger det grafiske seg? Har du mulighet til å gå til en terminal? Reagerer maskina på ctrl+alt+del/backspace? Kommer du inn på maskina med SSH? Slår Num-lock lyset seg av/på når du trykker num-lock? Hvilken distro kjører du? Alt låser seg,ikke mulighet til å gjøre noe uten om å skru av å starte på nytt. Hører jeg på musikk og har den i bakgrunnen så blir den stående i en loop, samme med film osv.. Numlock er jeg ikke sikker på, det må jeg se neste gang det skjer isåfall. Kjører ubuntu 9.10. Har sett litt i "Log view files" men vet ikke helt hvor jeg skal lete Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Den typen totalheng tyder på hardware-feil Logfilene av interesse finner man for det meste i /var/logs Lenke til kommentar
b-real Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Ja, er litt i de tankene jeg også har tenk dessverre. Får se hva jeg finner ut Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Er det noen som tilfeldigvis vet om en mulighet for å autohide plasmoids i KDE4 (og evt. ha updatenotifications på et tray), for så å kalle de frem med mouseovers og/eller hotkeys? Finner ikke ut av noen av delene, men det ser ut til at noe slikt skal ha blitt implementert med KDE4.2. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Syntes jeg maser veldig mye her, men jeg er ny i Linux så det får bli unnskyldningen min Jeg ser etter et alternativt program til arkivhåndterer-programmet i Ubuntu, noen som vet om et med et grafisk grensesnitt? Squeeze eller xarchiver. Litt mer lettvektere. Eller kanskje ark. Edit : hva savner du i file-roller? (Standard programmet i gnome/ubuntu) Edit2 : Kom på ett til q7z Takk Når jeg prøver og extracte en fil i "file-roller" så kommer det opp: 7-Zip 9.04 beta Copyright © 1999-2009 Igor Pavlov 2009-05-30 p7zip Version 9.04 (locale=nb_NO.UTF-8,Utf16=on,HugeFiles=on,2 CPUs) Processing archive: /Fil Sti Extracting Fil Navn Data Error Sub items Errors: 1 Har du p7zip installert? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Den typen totalheng tyder på hardware-feil Nja, jeg synes nå X tar med seg hele maskinen når den krasjer uansett. Forøvrig idiotisk at de diablet Ctrl+Alt+Backspace som standard. Fatter ikke hva de tenkte på. Akkurat det er et stort minus for spill i linux (de få som er å ta av. ) Kræsjer det, kræsjer alt, Og alt-tabbing tilbake til skrivebordet fra fullskjermmodus er bare å glemme, volumknappen slutter å funke osv. De to siste er vel kanskje Metacity sin feil g ikke xorgs. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Har du p7zip installert? Jepp.. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 (endret) Nja, jeg synes nå X tar med seg hele maskinen når den krasjer uansett. Forøvrig idiotisk at de diablet Ctrl+Alt+Backspace som standard. Fatter ikke hva de tenkte på. Oi. Hvilke distro er det du opplever slikt på? Kan ikke huske at noe slikt har skjedd meg (skal ikke se bort fra at sånne ting skjedde helt på slutten av 90-tallet eller begynnelsen av 00, men så langt tilbake husker jeg rett og slett ikke). Eneste gang jeg har opplevd totalfrys av en Linux-burk var da jeg koblet inn en USB sak jeg drev og lagde selv som jeg hadde prestert å kortslutte. Da frøys alt fullstendig, til og med power- og resetknapp. Måtte nappe ut kabel og batteri for å få maskina av. Edit: Ja. Irriterer meg grønn over at Ctrl+Alt+Backspace ble borte (har heldigvis ikke populert seg ut i Debianene jeg bruker enda). Særlig med tanke på at jeg bruker Ctrl+Alt+Backspace i stedet for å logge ut. Endret 4. februar 2010 av cyclo Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Har opplevd at X kræsjer så det henger både på den stasjonære med Nvidia-grafikk, og på den gamle bærbare med Intel-grafikk. I sistnevntes tilfelle er det pga. en bug, med en bugreport som har vært åpen siden 2006 uten at det har skjedd noe. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Mistenker nvidiadriveren jeg og. 7000M-kortet deres har aldri vært 100%. F.eks. virker ikke VT-ene så lenge X kjører. Har vært en bugreport på det er par år og... Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 4. februar 2010 Del Skrevet 4. februar 2010 Spinner disker ned by default i Debian? Spinner de seg ned hvis jeg umouter dem? Lenke til kommentar
atlef Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg har litt problemer med at pc'en låser seg,i hva slags logger er det jeg bør begynne å se i? Hadde dette problemet selv og hos meg var det HW feil. Brukte gode 2 uker på å feilsøke. Det viste seg at feilen lå i et USB lydkort av alle ting. Har du mer enn et OS på maskinen og skjer det samme der? atlef. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Noen med erfaring fra Sidux - er det noe å anbefale ovenfor Ubuntu for en som ønsker en Debian basert distro med "rolling release"? Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg tenkte og dual boote Windows 7 og Ubuntu 9.10. Jeg har Windows 7 installert allerede, er det bare og installere Ubuntu på en annen partisjon så ordner Grub resten? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Ja. Grub søker og finner andre operativsystemer og legger dem inn i oppstartsmenyen automatisk. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Jeg har nå installert Ubuntu og alt ser ut til og fungerer fint Lenke til kommentar
HawP Skrevet 5. februar 2010 Del Skrevet 5. februar 2010 Forøvrig idiotisk at de diablet Ctrl+Alt+Backspace som standard.I openSuse kan jeg trykke Ctrl+Alt+Backspace to ganger etter hverandre. Første gang piper det, og hvis jeg da gjentar innen kort tid restartes X. Er dette da noe openSuse folket har fiksa sjøl? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå