Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Edit: Og hvorfor er Flash så buggy i Linux? Jeg greide og kjøre 720p på YouTube i Windows på denne PC-en, men ikke i Linux...

Mest pga. elendig arbeid av Adobe. Flash er et makkverk både på linux og Mac.

Apropos: Abobes Adobes hoved-utvikler for Flash for linux er ute og syter

Endret av cmyrland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OK.

Jeg har innlagt Linux Mint med Gnome. Har litt lyst til og prøve KDE, hvordan gjør jeg dette?

Sudo apt-get install kubuntu-desktop.

Men jeg vil heller råde deg til å prøve det i en VM eller som en egen installasjon, siden Gnome og KDE kan begynne å krangle og du får plutselig KDE-programmer i Gnome og vice versa. Det gir ikke noen god førstegangsopplevelse.

Ok, da prøver jeg det på en annen PC ;)

Lenke til kommentar
Edit: Og hvorfor er Flash så buggy i Linux? Jeg greide og kjøre 720p på YouTube i Windows på denne PC-en, men ikke i Linux...

Mest pga. elendig arbeid av Adobe. Flash er et makkverk både på linux og Mac.

Apropos: Abobes Adobes hoved-utvikler for Flash for linux er ute og syter

Det morsomme med den er at han aldri forklarer hvorfor ytelsen på Linux/Mac er så mye dårligere enn på Windows. At ytelsen på noe som må kjøre i en browser er dårlig sier seg jo selv. :p

Lenke til kommentar

Bare for morro kjørte jeg noen ytelsestester på nettverket mellom arbeidsstasjonen og serveren, og ble ganske sjokkert over hva jeg fant. Spesielt når jeg sammenligner med ytelsen til HTPCn.

ducky@stasjon:~$ iperf -c 192.168.1.2 //Dette er serveren
------------------------------------------------------------
Client connecting to 192.168.1.2, TCP port 5001
TCP window size: 16.0 KByte (default)
[  3] local 192.168.1.8 port 53112 connected with 192.168.1.2 port 5001
[ ID] Interval	   Transfer	 Bandwidth
[  3]  0.0-10.1 sec  35.4 MBytes  29.5 Mbits/sec

ducky@stasjon:~$ iperf -c 192.168.1.9  //Dette er HTPC
Client connecting to 192.168.1.9, TCP port 5001
TCP window size: 16.0 KByte (default)
[  3] local 192.168.1.8 port 38234 connected with 192.168.1.9 port 5001
[ ID] Interval	   Transfer	 Bandwidth
[  3]  0.0-10.0 sec  1.10 GBytes	943 Mbits/sec

Serveren først.

På tide å oppdatere fra Debian 4 eller? :p

(er forøvrig Gbit nettverk overalt, eneste forskjellen er at HTPCen må gjennom en ekstra svitsj.)

Prøvde samme test fra HTPC til server, og får der en ytelse på 95.8 Mbits/sec.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen. :)

Jeg har kjøpt meg ny pc nå, og tok likegjerne med en blurayspiller, siden jeg sparte inn 700kr på å velge bort windows lissensen. Skulle jo uansett sette inn linux diskene mine i den. At krypterte bluray filmer og open source ikke er helt venner har jeg etterhvert fått erfare. Derfor spør jeg dere, om dere har noen triks på hvordan man kan få spilt av bluray filmer i Ubuntu. :)

Fant denne linken som ga en liten innføring på hvordan jeg kunne få det til. Dog, jeg er ikke så alt for intressert i å måtte legge 30gb med data over på disk, bare for å få sett en film.

Lenke til kommentar

Hmm, legger merke til at Chromium har kommet til versjon 5.0.311....

Fine greier dette, men de hadde da ikke trengt å fjerne "Pin Tab" funksjonen.

Edit:

Dette er vist et bevist valg:

. The current version of pinned tabs is going away, you will not be able to pin an arbitrary tab.

. An extension can choose to open an 'app' tab. App tabs look like the current version of a

pinned tab (although they'll likely have a bigger icon) and behave similarly: they float to the

left. One distinct difference between current pinned tabs and app tabs is that once an app tab,

always an app tab. This means dragging of app tabs will be restricted to the set of app tabs.

. You can pin an app tab, which just means on closing it the renderer goes away and you get a

different visual treatment (called a phantom tab). Phantom tabs get resurrected when you click on

them and load the url specified in the extension's manifest.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Noen som har gode erfaringer med Wubi? Installert Ubuntu gjennom Wubi en rekke ganger nå, men etter ca. to uker pleier operativsystemet å slutte å starte. Utrolig irriterende når man har lyst til å lære seg Linux uten å måtte sette av en hel partisjon til det...

Lenke til kommentar
Noen som har gode erfaringer med Wubi? Installert Ubuntu gjennom Wubi en rekke ganger nå, men etter ca. to uker pleier operativsystemet å slutte å starte. Utrolig irriterende når man har lyst til å lære seg Linux uten å måtte sette av en hel partisjon til det...

Prøvd å bruke en VM?

Lenke til kommentar

Prøvd å bruke en VM?

Virtuell maskin? Tror nok dessverre ikke det er aktuelt, har prøvd det før, men synes ikke det fungerte så bra :) Noen som har noen idè om hvorfor Ubuntu under Wubi bare slutter å virke (skjermen blir svart under boot) etter få uker?

Lenke til kommentar

Neeei! Skulle ha lastet den ned med en gang. :p Jaja, er vel oppe en ny versjon før det har gått alt for lang tid.

Må innrømme at jeg har mer lyst på en openptify-deamon kjørende, go en klient for win og linux, men, men. Må tvinge dama over på linux snart, hun bruker jo allerede openoffice og opera, og de er jo like gode på linux. :p

Lenke til kommentar

Akkurat det jeg har ønsket meg!!

(Snakker om XBMC, noen forslag til en distro som er ferdig konfigurert for dette? Eller er det best med Ubuntu og så sette opp selv? (Ubuntu vant jeg altså..))

Nå mangler jeg bare en Nexus One så jeg kan fjernstyre også :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører minimal arch-installasjon. Alt fungerer "ut av boksen" på arch-vis, men det betyr at du ikke må trikse og mikse for å få det til og lure deg rundt bug, ikke at du slipper å sette det opp selv. :p

Mulig det blir knot hvis du velger pulseaudio, ihvertfall hvis du skal kjøre svn-versjonr. De er gjerne kranglete der, men jeg slang bare inn alsa. Har ikke testet lyd over hdmi enda da - ettesom lyden uansett skal til forsterkeren, var det lettere å bare rute den rett dit.

Lenke til kommentar

Kommer en god XBMC-spotify-klient kjøper jeg premium på dagen. Det er mye arbeid å måtte boote en minnepinne med Ubuntu på mediesenteret med Wine og Spotify når det er party.

Høres lett ut.. Men for en stakkars student med full jobb har jeg nok ikke tid til noe mer avansert en ubuntu, helst noe enda enklere om mulig :p

Enklere enn XBMC i Ubuntu? XBMC Live. Putt i CD/minnepinne, velg install.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...