Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Ditt troll...

Var faktisk litt seriøst ment, jeg ser at brukere er nødvendig for fremdriften. Men jeg er ikke sikker på om alle type brukere er ønskelige brukere?

Så du ønsker at Linux skal forbli sært og for spesielt interesserte? Jeg følger til en hvis grad det. Men jeg ønsker at Linux (kjernen) og generelt fri programvare skal bli utbredt og ledende. Men da skifter jeg fra ubuntu til noe "særere". Hva med Debian GNU/kFreeBSD :)

(hvis det var dette du siktet til?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg har lagt inn Linux Mint på en bærbar, og den bærbare har en 24-tommers skjerm koblet til. Jeg bruker 24-tommeren til hovedskjerm, men Mint oppdager bare oppløsningene til den ene skjermen, og ikke 24-tommeren. Så oppløsningene blir alt for liten for en 24-tommer.

Noen forslag?

Endret av Pizzaen
Lenke til kommentar
Men jeg har lagt inn Linux Mint på en bærbar, og den bærbare har en 24-tommers skjerm koblet til. Jeg bruker 24-tommeren til hovedskjerm, men Mint oppdager bare oppløsningene til den ene skjermen, og ikke 24-tommeren. Så det oppløsningen blir alt for liten for en 24-tommer.

Noen forslag?

Hvilket skjermkort? Normalt skal jo displaymanageren fikse det, men hvis du har nvidiakort bør du kanskje bruker nvidia-settings-manager.

Lenke til kommentar
Så du ønsker at Linux skal forbli sært og for spesielt interesserte? Jeg følger til en hvis grad det. Men jeg ønsker at Linux (kjernen) og generelt fri programvare skal bli utbredt og ledende. Men da skifter jeg fra ubuntu til noe "særere". Hva med Debian GNU/kFreeBSD :)

Ja og Nei. Jeg ønsker brukere med ett reelt ønske om å lære noe velkommen. Men hvis man slenger innom Windows delen av forumet(tidvis her også), så singler man fort ut dem som ønsker en løsning uten noen som helst innsats.

Motivasjonen for Windows brukere i forbindelse med en bug rapport er jo at dem faktisk har betalt for ett produkt som ikke fungerer. I linux verdenen ser jeg ofte at det går i blog/forum innlegg som kritiserer en pakke/distro. Uten at det nødvendigvis er levert en bug rapport for å hjelpe til med å fikse problemet.

Jeg har egentlig ikke noe spesielt ønske om å virke sær(selv om dette kanskje kan ha vært en motivasjon i yngre dager). Idag er jeg litt mer nøktern(riktig verktøy for jobben som skal gjøres), og stort sett må jeg si meg fornøyd med opensource løsninger.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Neste Ubuntu versjon vil bruke Microsoft til søk

(noen som kjenner igjen måten å lage saker/overskrifter på? :p )

Nok mobbing av hw.no og til saken:

Canonical's Rick Spencer has written about two small changes that are happening to Mozilla Firefox in Ubuntu 10.04. The first is the default Ubuntu home-page with its search box in Firefox will now follow whatever the user has set as their default search engine in Firefox. The second change is that Canonical is changing the default search engine for Firefox in Ubuntu to Yahoo.

Med andre ord. Standard søket i Firefox i Ubuntu 10.04 vil være Yahoo. Og siden Yahoo bruker Microsoft Bing som søkemotor blir det indirekte MS som betaler Canonical for å komme inn som standard søkemotor i Ubuntu.

Vet ikke hva jeg skal synes om dette. Jo, jeg liker det ikke. Men ser ikke på det som noe problem. Kanskje vi kan ane av MS ønsker seg inn i dette miljøet? Jeg vet ikke hvor stor påvirkningskraft MS har til Yahoo.

Lenke til kommentar

Nei, men det er snakk om penger.

[..]a business arrangement between Yahoo and Canonical. Canonical is changing the default search path over to Yahoo as the two companies have negotiated a revenue sharing deal off the advertisements when using Yahoo search on Ubuntu[..]
Lenke til kommentar
Noen som har anbefalinger for video inn kort/usbdingser for Ubuntu/Debian?

Har en Dazzle DVC 100 usb-dingsgreie fra Pinnacle. Som visstnok skal funke, men ikke gjør det. Men den suger selv i Windows, så er på leiting etter en ny.

Ikke PCI-Ex

Se etter noe fra Hauppauge, kanskje? De er ihvertfall populære på tvkort-fronten blant linuxbrukere.

Lenke til kommentar

På en del distroer må bruekren vær medlem av storage-gruppen for å få montert ting. Ellers kan man lage regler i /etc/udev/rules.d/xxx-filer. Se på de som ligger der fra før- idVendor er det som dukker opp når du kjører en lsusb etter å ha koblet til enheten. For noen særere enheter (ikke vanlig usb mass storage enheter) kan det være nøvdendig. Men det skal ikke være nødvendig for å montere "vanlige" usb-harddisker -penner osv.

Lenke til kommentar

Prøver å sette statisk IP i nyinstallert Debian.

Endret på /etc/network/interfaces, men når jeg tar /etc/init.d/networking restart

Sier den: Reconfiguring network interfaces...done.

men det skjer ingenting.

Jeg får IPen jeg vil ha når jeg tar ifconfig eth0 192.168.2.4, men det er vel ikke så lurt i lengden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...