Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom nettopp over 10/gui nå (selv om det er noen mnd gammelt). Et artig konsept. Mulig vi kan trekke noen relasjoner til kommende Gnome Shell på softwaresiden?

Og ser meget interessant ut med den touchflaten, kan da ikke være så dyr heller? en forvokst versjon av f.eks. Macbookens touchpad.

http://10gui.com/video/

Edit: En digresjon til dette: Støtter X nå multitouch fult ut? Evt. noen som har noe info om dette?

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Nå er det vel neppe tenkt at man må SKRIVE med det oppsettet, men for å manipulere vinduer og objekter så det absolutt spennende ut. Jeg synes derimot det er kjedelig med det vertikale opplegget de viser. Når jeg får bruke ti fingre vil jeg dra, herje og snurre på ting, ikke bare scrolle venstre/høyre.

Lenke til kommentar

Smif: Det er nok allerede mange som har hatt lyst eller faktisk laget dette eller enkeltdeler av det, men problemet har nok vært som mange ganger tidligere hvor Windows har i mange år i mange områder hatt ikke langt fra 99% av brukerne og å få til dette over Windows høres vanskelig ut.

Men de par siste årene har X11, Gnome, KDE, E17, Openbox, XFCE og mange andre frie «GUI-systemer» blitt mer modne og stabile, så det er nok først nå ting har blitt mulig uten å måtte lage for spesialmaskinvare som gjort i industrien.

I praksis er dette bare en tablet og et DE laget for «tommelkontroll», men det er nok også mye testing og tanker bak for å få det brukervennlig.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg en OLED-plate som switcher over til tastatur når det trengs (tenk pop-up-tastatur á la Android og andre touch-telefoner). Med et tastetrykk har du en A5/A4 ren multitouchoverflate, et trykk til gir deg fullt qwerty/dvorak-tastatur. Numpad kan selvfølgelig legges til om ønskelig. Mener å huske jeg leste om en mobil (?) som laget små "forhøyninger" i touchplata for å lette kunne skille mellom de forskjellige tastene, det kunne jo vært digg. Husker ikke helt teknologien bak det. Men anyhoo. Man trenger aldri å ha hendene i annet enn standard tastatur-posisjon.

Jeg vil ha en sånn :innocent:

Lenke til kommentar

cmyrland: Kan ikke si meg helt enig i at jeg ønsker meg touchtastatur. Iallefall ikke til den normale maskinen hvor man skriver/programmerer.

Dette derimot:

post-54091-1264271890_thumb.png

Det bør heller heller ikke være noe bilde på denne flaten for å holde prisen nede.

Men hvis vi tenker med multimedia, underholdning, surfing osv kan ideen din være lur. F.eks. ved at oled touchflaten kun viser deler av det grafiske grensesnittet, som omrisset av vinduer (som man da enkelt kan dra rundt) og widgets eller andre elementer. Men altså overlater innholdet til den primære skjermen med ergometrisk riktig plassering. Dermed kan "meta" informasjon og vinduer behandles i touchområdet mens innholdet vises på en normal skjerm. Men dette blir en del dyrere, og krever større integrasjon mot software.

Endret av Smif
Lenke til kommentar
cmyrland: Kan ikke si meg helt enig i at jeg ønsker meg touchtastatur. Iallefall ikke til den normale maskinen hvor man skriver/programmerer.

Dette derimot:

post-54091-1264271890_thumb.png

Det bør heller heller ikke være noe bilde på denne flaten for å holde prisen nede.

Men hvis vi tenker med multimedia, underholdning, surfing osv kan ideen din være lur. F.eks. ved at oled touchflaten kun viser deler av det grafiske grensesnittet, som omrisset av vinduer (som man da enkelt kan dra rundt) og widgets eller andre elementer. Men altså overlater innholdet til den primære skjermen med ergometrisk riktig plassering. Dermed kan "meta" informasjon og vinduer behandles i touchområdet mens innholdet vises på en normal skjerm. Men dette blir en del dyrere, og krever større integrasjon mot software.

Jeg ser at produkjon av noe størrelse kan bli slitsomt på et berøringsbrett.

Ellers har jo Wacom Bamboo Touch alt som skal til for dette konseptet. Kanskje litt større plass for å få plass til ti fingre samtidig (og evt oppgradering til å håndere 10 instruksjoner samtidig), men ellers er jo alt klart.

Lenke til kommentar

Smif: Skissen viser en maskin som virker svært GUI-orientert. Dersom man bruker tastaturet mye så virker den digre pekeflata som et problem og hindring i tastaturbruken. Jeg vil heller ha pekeflate og tastatur hver for seg. For min del kan gjerne pekeflata dekke skjermen. Hvis skjermen kan legges helt ned så kan man lett bytte mellom tastatur-orientert bruk og peke-orientert bruk ved å vri maskina 180° på skrivebordet.

Lenke til kommentar

Noble: GRUB1 eller GRUB2?

Her er første bit i min GRUB1 /boot/grub/menu.lst

title		   Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-17-generic
uuid			b9684ed5-2038-4416-850b-24697d0e9834
kernel		  /boot/vmlinuz-2.6.28-17-generic root=UUID=b9684ed5-2038-4416-850b-24697d0e9834 ro quiet splash
initrd		  /boot/initrd.img-2.6.28-17-generic
quiet

title		   Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-17-generic (recovery mode)
uuid			b9684ed5-2038-4416-850b-24697d0e9834
kernel		  /boot/vmlinuz-2.6.28-17-generic root=UUID=b9684ed5-2038-4416-850b-24697d0e9834 ro  single
initrd		  /boot/initrd.img-2.6.28-17-generic

Som du ser er eneste forskjell at kernelen blir bootet med single-parameteret.

Lenke til kommentar

All fjernstyring tas for min del over SSH og Nomachine.

Jeg bruker Nomachine når jeg trenger hele environmentet fra jobbmaskinen hjemme eller hjemmemaskinen på jobb. Med 100Mbps og 1000Mbps går det i native hastighet.

Når jeg bare skal gjøre en enkel operasjon bruker jeg gjerne et vanlig SSH-shell, eventuelt et shell eller en curses-app jeg har parkert i screen. Skal jeg bruke en grafisk applikasjon uten at jeg trenger resten av environmentet bruker jeg gjerne ssh -X slik at jeg får den ene applikasjonen synlig på den maskinen jeg skal bruke.

La oss si at du bruker Amarok til musikkspilling på den stasjonære med IP 10.0.0.2 og du skal styre den fra din laptop:

ssh -X 10.0.0.2

amarok&

Lenke til kommentar

Akkurat når det gjelder musikk styring kan det også finnes enda bedre løsninger. Som f.eks. mpd eller andre kommando styrte applikasjoner, eller et webgrensesnitt.

Virker litt bortkastet å overføre gui over nettverket for å starte og stoppe musikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...