j-- Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hvordan kan jeg mounte en ssh konto med sshfs vist porten ikke er 22?sshfs [email protected]:/home/bla /mnt/x hvor kan jeg skrive porten? Hva med å sjekke manualen e.l.? sshfs -h kommer du langt med. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Hva med å gi et skikkelig svar...? @Algific Du bruker -p sshfs [user@]host:[dir] mountpoint -p PORT Endret 10. januar 2010 av olefiver Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 $ sshfs -h usage: sshfs [user@]host:[dir] mountpoint [options] general options: -o opt,[opt...] mount options -h --help print help -V --version print version SSHFS options: -p PORT equivalent to '-o port=PORT' Når det står så klart synes jeg det er lov. Me enn det - jeg synes de er bra. Da prøver man kanskje -h først neste gang man lurer på noe såpass enkelt om en kommando, og det synes jeg man skal. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 olefiver: Takk skal du ha! Det fungerte. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 (endret) Når det står så klart synes jeg det er lov. Me enn det - jeg synes de er bra. Da prøver man kanskje -h først neste gang man lurer på noe såpass enkelt om en kommando, og det synes jeg man skal. Hvis en skriver det slik du gjør ja. Men kun en ref. til sshfs -h er lite hjelpsomt syns jeg. Spesielt siden hvis jeg maximerer terminalvinduet mitt i høyden, så ser jeg fortsatt kun halvparten av output fra sshfs -h (og ikke den relevante delen), og jeg har 1920x1200 oppløsning. Kan ikke forvente at nybegynnere kjenner til less eller most, og det er alltid greit å presisere spørrumæ. Dog merk, hadde ikke noen referert til sshfs -h før meg hadde jeg gjort det sjøl i tillegg. Endret 11. januar 2010 av olefiver Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg la ved en tilfeldighet merke til at NRK har nå publisert sin egen guide på hvordan man skal få Nett-TV løsningen deres til å fungere i linux også. http://nrkbeta.no/2009/12/21/nrk-nett-tv-paa-linux/ Og ja, jeg er fullt klar over at det er mange som hater Moonlight, men det er i allefall en løsning. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Kjapt spørsmål, hvordan bruker man wget til å laste ned alle filene i en mappe på nettet. F.eks denne. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 wget -r http://www.ansatt.hig.no/frodeh/ooprog/eksempel/ wget -h er god hjelp der og. Manpagen ble bare forvirrende. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Takk :-) Skjønte ikke mye av manpagen jeg heller Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Har akkurat installert Ubuntu men kommer ikke på nett verken med trådløs eller ledning. Hva må gjøres? Hoppet over delen som hadde med nettverk å gjøre under installasjonen. Regner med at de nødvendige driverene ikke er installert. Hvor fikser jeg dette? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Drivere er stort sett ett _ikke_ problem i Linux. skriv dette i terminalen. dmesg |grep eth0 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Skrev dmesg |grep eth0 i terminalen og dette kom opp: panzer@ubuntu:~$ dmesg |grep eth0 [ 1.990352] eth0: RealTek RTL8139 at 0x1000, 00:1b:38:95:c2:ea, IRQ 16 [ 27.177426] eth0: link down [ 27.177677] ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready panzer@ubuntu:~$ Hva nå? (panzer er brukernavnet) Endret 12. januar 2010 av Mr. Gnom Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Ser ut som dårlig nettkabel, eventuelt mangler du en dhcp-server i nettverket? Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Dårlig nettkabel var det ja Nå er jeg på nett. Tusen takk! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Jeg har en lagringsserver, og har tilgang til mappen "filer" på laptoptten både via sshfs og samba. Problemet: Jeg vil kopiere ferdige torrents fra torrentmappen (undermappe under filer) til tv, film, musikk eller hvor nå filene hører hjemme-mappen. Men nautilus (og PCManFM) insisterer på å kopiere filene innom den bærbare maskinen. Det er jo mildt sagt idiotisk å skulle ha en 3,5GB fil frem og tibake på det trådløse nettet i en evighet... Jeg skjønner jo hvorfor det skjer, men er det noen måte å unngå dette på? Klipp/lim fungerer fint, men jeg vil som regel kopiere over torrenten før den er ferdig seedet. Flytte dem i manualen er rett og slett for tungvindt. Lenke til kommentar
duckers Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 (endret) Altså fra en mappe på serveren til en annen på samme server? SSH inn og kopiere dem lokalt? Eventuelt mount begge delene med samme filsystem og så bruk nautilus. Det funker iallefall her. Edit: hum.. leste vist ikke godt nokk.. Endret 12. januar 2010 av duckers Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det er ikke en løsning på problemet ditt, men dette er hvordan jeg gjør det: Jeg bruker yakuake slik at jeg alltid har en terminal klar. Én slik er ofte parkert i seed-disken og én med rtorrent i screen. På seed-disken har jeg hele tiden plassproblemer så når en torrent er ferdig nedlastet setter jeg den på pause i rtorrent og kjører en [cp -r something /media/truecrypt4 && ln -s /media/truecrypt4/something .] og fortsetter seedingen i truecrypt. På den måten får jeg flyttet ting inn i systemet der det hører hjemme og slik at mediasenteret får indeksert den og jeg får seede videre uten at det tar plass på seed-disken. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Det finnes ikke noe filbehandlingsprogram som kjører i terminalen? (curlgrensesnitt eller noe). terminalkommandoer er sørgelig ineffektive når man skal flytte flere filer. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 kan jo alltids bruke x forwarding Lenke til kommentar
toreae Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Kan Midnight Commander være noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå