kpolberg Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) JohndoeMAKT, man må ha execute på mapper for å kunne gå inn i dem. Jeg ville nok kjørt. find /mountpoint -type d -exec chown user.group {} \; find /mountpoint -type d -exec chmod 2750 {} \; find /mountpoint -type f -exec chown user.group {} \; find /mountpoint -type f -exec chmod 640 {} \; Endret 23. desember 2009 av kpolberg Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 BOW BEFORE ME FOR I AM ROOT (sudo) Root kan gjøre hva som helst. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Hahha,ja. er jo ikke noe poeng å ha andre kontoer en root Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 BOW BEFORE ME FOR I AM ROOT (sudo) I am ROOT thy sysadmin, which have brought thee out of the land of Microsoft, out of the house of bondage. Thou shalt have no other accounts before me. Thou shalt not take the name of ROOT thy sysadmin in vain; for ROOT will not hold him guiltless that taketh his name in vain. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Sokkalf: Eventuelt 755 på filer dersom poenget nettopp er at alle skal kunne eksekvere dem. oldboy: find . -type d -exec sudo chmod +r {} \; Hmm... streymoy is not in the sudoers file. This incident will be reported. Dette er beskjeden jer får når jeg skal taste inn passordet mitt etter kommandoen Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Du må antakelig logge inn som root for å gjøre det. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Tja, denne teksten kommer opp etter at jeg taster inn root-passord. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Nei, du må logge ut, og så logge inn som root. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Nei, du må logge ut, og så logge inn som root. Hvorfor det? Er ingen forskjell om du logger inn som root eller bare kjører et root shell på egen bruker. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 (endret) Det betyr at bruker streymoy ikke er administrator. Du må enten legge det inn under System - Administration - Users and Groups fra en bruker med admin/root-rettigheter eller legge deg til i /etc/group. Endret 23. desember 2009 av RattleBattle Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Har noen testet ut Catalyst 9.12? AMD/ATI har omsider fått ut fingeren og lagt til støtte for OpenGL 3.2, også for GNU/Linux. I tillegg er OpenCL støttet. Jeg har i julen kun min slepbare tilgjengelig, så jeg får desverre ikke testet ut, men jeg klarer knapt vente. detaljer hotfix Over nyttår skal jeg få testet ut ytelsen og stabiliteten både under GNU/Linux og div. Windows. Unigine heaven skal forresten snart få støtte for OpenGL 3.2, tesselation og mange andre godsaker for de som ikke har fått det med seg. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 (endret) Tja, denne teksten kommer opp etter at jeg taster inn root-passord. Hva slags system er det snakk om her? Noen baserer seg på egen root bruker. I så fall skifter man til bruker root ved å skrive "su -" for så å taste inn root passordet(dette er ofte forskjellig fra bruker passordet). Hvis du har tilgang til root login, kan du så legge deg til i sudoers filen(vanligvis med å skrive "visudo"). Du kan editere /etc/sudoers direkte som root, men da får man ikke automatisk sjekking av syntaksen som visudo gjør. Endret 24. desember 2009 av kpolberg Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Jeg kom hjem til fattern i går og han forklarte meg at det eneste problemet han hadde med datamaskinen var at noen ganger ble utskrifter litt ødelagt. Jeg kom frem til at det var vektorgrafikk i .pdf-filer som var det eneste som ikke fungerte, som f.eks logoen til nettbanken og lignende. Ellers skal han ikke ha hatt noe problem verd å nevne. Systemet hans er en P4 2.4GHz med 1.25GB RAM som kjører Ubuntu 8.04 LTS som jeg installerte i juli 2008 og satt på automatisk installering av oppdateringer. Firefox er nettleser, Evolution har epost og Open Office Writer er tekstbehandler. Ellers trenger han lite og ingenting. Jeg ser ingen grunner til å ikke bare la systemet tikke videre til han bestemmer seg for å kjøpe ny maskin eller til neste LTS dukker opp. Det er så jævlig digg når eneste IT-oppgave jeg blir gitt når jeg kommer hjem er å installere en kortleser fra norsk-tipping (som var gjort på to minutter) og ikke virusfjerning, spamwarefjerning, defragmentere, avinstallering av programmer, registeropprydding, filsletting, skrivebordopprydding, fjerning av menylinjer i nettleser og ikke minst oppdatering av applikasjoner. Og samtidig registrere at systemet er halvparten så raskt som seks måneder siden. Ubuntu/GNU Linux Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Tja, denne teksten kommer opp etter at jeg taster inn root-passord. Hva slags system er det snakk om her? Noen baserer seg på egen root bruker. I så fall skifter man til bruker root ved å skrive "su -" for så å taste inn root passordet(dette er ofte forskjellig fra bruker passordet). Hvis du har tilgang til root login, kan du så legge deg til i sudoers filen(vanligvis med å skrive "visudo"). Du kan editere /etc/sudoers direkte som root, men da får man ikke automatisk sjekking av syntaksen som visudo gjør. jeg bruker Fedora 11. Når jeg prøver kommandoen: find . -type d -exec sudo chmod +r {} \; Får så beskjed om å taste inn passord for root. Så kommer beskjeden: streymoy is not in the sudoers file. This incident will be reported. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 God jul til alle Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 Fedora bruker ikke sudo. Skift til root først, med "su -", og kjør deretter kommandoen uten sudo. God jul til alle __________ < God jul! > ---------- \ ^__^ \ (oo)\_______ (__)\ )\/\ ||----w | || || Lenke til kommentar
Janvi Skrevet 24. desember 2009 Del Skrevet 24. desember 2009 God Jul alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå