Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Crunchbang benytter som standard PCManFM. Meg bekjent støtter ikke denne SSH-protokollen. Løsningen er derfor å montere SSH-filsystemet ved hjelp av sshfs-kommandoen.

sshfs username@host: /path/to/mountpoint

Eventuelt kan du spesifisere hvilken mappe du ønsker å montere ved å legge til dette etter kolonet. Som:

sshfs username@host:/path/to/folder /path/to/mountpoint

Du avmonterer filsystemet med:

fusermount -u /path/to/mountpoint

Endret av D3f4u17
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Javisst er det stabilt og raskt. Jeg vet ikke hvordan du har montert NFS, men jeg har montert det gjennom fstab. Og hvis serveren da går ned, så fryser Nautilus og en god del andre ting (som sikkert er relatert til Nautilus). Det er sikkert på grunn av det Manuel nevner.

Edit: Litt av det samme har jeg opplevd med sshfs som er montert med sshfs user@server:folder. Jeg visste faktisk ikke at det gikk an å få tilgang gjennom Nautilus.

Har du prøvd med en soft mount? Hjelper mot stale lock hvis serveren skulle dette ned.

Lenke til kommentar
Edit2: Obs, bruker #! nautilus som standard? :dontgetit:

Jeg aner ikke :|

edit:

Crunchbang benytter som standard PCManFM. Meg bekjent støtter ikke denne SSH-protokollen. Løsningen er derfor å montere SSH-filsystemet ved hjelp av sshfs-kommandoen.

sshfs username@host: /path/to/mountpoint

Eventuelt kan du spesifisere hvilken mappe du ønsker å montere, ved å legge til dette etter kolonet. Som:

sshfs username@host:/path/to/folder /path/to/mountpoint

Du avmonterer filsystemet med:

fusermount -u /path/to/mountpoint

Gir begge forslagene et forsøk jeg. Takker.

edit2:

Bare for å være sikker, /path/to/mountpoint blir pc\disk\mappe?

edit3:

Prøvde nå, fikk beskjeden "connection reset by peer".

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar
edit2:

Bare for å være sikker, /path/to/mountpoint blir pc\disk\mappe?

Det vil si hvor du vil ha montert den eksterne mappen. Hvis du bruker "/home/nyhus/Desktop/annen-pc" vil du få en mappe på skrivebordet ditt som tar deg til den andre maskinen. Gitt at nyhus er brukernavnet og husk at mappen må finnes fra før av. sshfs/mount oppretter ingen mapper.

edit3:

Prøvde nå, fikk beskjeden "connection reset by peer".

Det betyr mest sannsynlig at du ikke ha installert openssh-server på maskinen du prøver å koble deg til, eller at du har feil ip-adresse.

For å teste at du får kontakt kan du bruke ssh. Kjør dette på den ene maskinen for å koble deg til den andre:

ssh [email protected]

Hvor 10.0.0.2 byttes ut med ip'en til den andre maskinen og nyhus byttes ut med brukernavnet ditt på den andre maskinen. Hvis dette fungerer til du få et spm med [yes/no] som alternativer og så må du skrive passordet ditt. Fungerer ikke shh vil heller ikke sshfs fungere.

Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hva du mener, men

chmod 777 fil1 fil2
chmod -R 777 mappe/

fungerer fint

Eller mener du å sette forskjellige rettigheter på forskjellige filer?

Altså å "slå sammen" chmod 755 fil1 og chmod 777 fil2 til en kommando (uten å bruke &&)?

Lenke til kommentar

JohndoeMAKT er inne på noe her. Jeg ser en god del slenger om seg med rettigheter helt på måfå, uten å tenke på konsekvenser av dette senere.

777 Har jeg _aldri_ sett nytten av sånn egentlig. Forøvrig, hvem ønsker at alle filer er kjørbare? find er ellers en enormt nyttig kommando, den har så mange muligheter. Sånn ellers kan jeg nevne at sgid og stickybit er funksjoner de fleste vil finne nyttige etterhvert.

Sånn ellers kan det være kjekt å huske å sette umask til ønsket verdi.

Liten endring av kommandoen over.

find /mountpoint -type d -exec chown user.group {} \;

find /mountpoint -type d -exec chmod 2770 {} \;

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
777 Har jeg _aldri_ sett nytten av sånn egentlig. Forøvrig, hvem ønsker at alle filer er kjørbare?

Hvis du sikter til innlegget mitt var det bare ment som et eksempel. 777 skal kun brukes i testoppsett el. aldri i produksjon.

Men uansett tror jeg svaret til oldboy er at det ikke finnes en opplagt og enkel kommando for problemet. Men man klarer det fint med magiske one-line'ere eller script. (som alt annet :))

Lenke til kommentar

De mest hyppige problemene jeg opplever er at root står som eier av mapper eller filer i brukermiljøet. Det skal vel ikke løses med chmod i det hele tatt, men med chown. Veldig mange har fått med seg at slikt kan løses med chmod og noe fancy tall de tror de forstår, men de færreste vet at en fil har en eier og at den kan forandres med chown.

Lenke til kommentar

Jeg syntes chmod 777 på mapper kan ha sitt bruksområde når alternativet er en mye mer komplisert konfigurasjon.

Eksempel er når du har en mappe hvor filer blir opprettet og endret av forskjellige systemer på maskinen kjørt av forskjellige brukere. Alternativet er gjerne å opprette egne brukere for hver tjeneste og ha egne crontab-lister for hver tjeneste og putte alle disse brukerne i en felles brukergruppe som har rwx-tilgang til mappa og sørge for å ha g+s på mappa.

Lenke til kommentar

acl er forøvrig ikke dumt å nevne i denne sammenhengen. Det eneste man trenger er jo å slenge inn acl i fstaben så er man oppe å går.

Sånn ellers kan jeg ikke si at jeg har så store problemer med eier av filen, jeg bruker egentlig root ganske så lite. Største problemet i den sammenheng er vel egentlig at jeg har flytta filer hvor uid på bruker har vært forskjellig. Grupper derimot, er jeg en aktiv bruker av, og har nok ofte bruk for chown / chgrp i den sammenheng.

Men som sagt, var innlegget ett heller labert forsøk på å sette fokus på rettigheter :)

Lenke til kommentar

Tingen er at jeg har en mappe med en haug av undermapper, mange av disse mappene er lesbare, mens noen er ikke det. Det jeg ønsker er å sette alle mappene i denne ene mappen til og være lesbare. Jeg kunne såklart gått inn og endret hver enkelt, men det er tungvindt på 100+ mapper.

Lenke til kommentar

chmod 777 på filer er helt unødvendig (det setter alle filene som kjørbare). Skal alle ha tilgang, bruk 666 på filer og 777 på mapper.

Ellers er det nok lurt å sette seg inn i hvordan brukere, grupper og rettigheter fungerer.

@oldboy: en av find-kommandoene lenger opp bør gjøre det du leter etter. Ellers kan du vel bare starte en filbehandler som root, markere alle mappene, og endre rettighetene i GUI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...