Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har 4870 jeg å. Gleder meg til neste "stabile" radeonhd driver. Det blir nok et ganske bra framskritt. Fri driver med 3d er noe jeg virkelig gleder meg til.

 

Kjenner jeg har litt lyst på det jeg og, selv om jeg greier meg fint med 2D.. har et 4850.

Noen ide om når man kan forvente seg nye drivere?

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på hvor mange operativsystem det er mulig å installere (uten virtualisering) på en maskin?

 

Finnes det noen maks antall partisjoner på en harddisk for eksempel?

 

Holder på å innstallere en hel haug med distribusjoner på en gammel maskin jeg har :-P

 

Du har maks 4 primærpartisjoner, hvorav en kan være en "extended" partisjon. Inni denne "extended"-partisjonen kan du ha et, såvidt meg bekjent, ubegrenset antall logiske partisjoner. (Men noen OS kan nok slite om du går over en viss grense, mener tidligere linuxversjoner slet med over 16, f.eks).

 

Det du ser for deg med mange distroer på én PC, kan nok løses greit med én stor felles (primær) /boot-partisjon (500MB+ bør holde til en god del distroer), hvor alle kernelene til de forskjellige distroene ligger, samt GRUB.

Du legger så hver root-partisjon i en logisk partisjon, og legger inn kernel med root-partisjon som parameter i GRUB.

 

Nå er det nok ikke noen distroer som automatiserer et slikt scenarie for deg under installasjon, så litt fikleri i etterkant blir det nok, men jeg vil tro det er den beste løsningen. Ikke spesielt vrient om man "vet hva man gjør".

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar
Noen som har peiling på hvor mange operativsystem det er mulig å installere (uten virtualisering) på en maskin?

 

Finnes det noen maks antall partisjoner på en harddisk for eksempel?

Du kan ha maks fire primærpartisjoner og primærpartisjoner er de eneste du kan boote direkte fra.

 

Så spørsmålet er om du kan boote fra en primærpartisjon men ha OS på en logisk partisjon på en extended partisjon. Dersom svaret er «ja» til det spørsmålet skal du kunne ha omtrent så mange OS du ønsker på hver sin partisjon.

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på hvor mange operativsystem det er mulig å installere (uten virtualisering) på en maskin?

 

Finnes det noen maks antall partisjoner på en harddisk for eksempel?

 

Holder på å innstallere en hel haug med distribusjoner på en gammel maskin jeg har :-P

Partisjonering av disk har du fått bra svar på. Men jeg lurer litt på hvorfor du vil ha dette? Hvis hensikten er å teste alt som er av distroer og plattformer kan jeg ikke skjønne annet enn at virtualisering gjøre dette lettere for deg...

Lenke til kommentar
Partisjonering av disk har du fått bra svar på. Men jeg lurer litt på hvorfor du vil ha dette? Hvis hensikten er å teste alt som er av distroer og plattformer kan jeg ikke skjønne annet enn at virtualisering gjøre dette lettere for deg...

Virtualisering hjelper vel ikke om man vil finne ut hva som fungerer best på en enkelt maskin, om det er det som er hensikten da. :)

Lenke til kommentar
Noen andre som opplever artifacts med radeonhd driveren i arch. Får det også i nettsider med chromium for.eks.

 

 

 

Det er ikke radeonhd driveren, det er Chromium som er problemet! Med mindre du har artifacts andre steder.

http://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=29504

 

Problemet er fikset i build 33980.

Hadde screenshot fra opera. Masse artifacts der. Sideknappene på musa er også helt på trynet. Veit ikke om det har noe å gjøre med radonhd driveren eller ikke da.

Lenke til kommentar
...

Ser ut til at FreeNAS forblir i FreeBSD land takket være iXsystems: linky

Fantastisk :)

Så da får vi to parallelle produkter. Den originale FreeNAS og en fork i for av CoreNAS. Får håpe de klarer å dele litt av kodebasen da.

 

Når disse modnes kan jeg se for meg noen fordeler med hver av dem:

CoreNAS bruker linux/debian med apt-get og btrfs

FreeNAS bruker freeBSD og zfs

Blir spennende å følge dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...