Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bare så virkelig lyst at Linux skal funke, at det skal være lett og brukervennlig. At min mor, min søster eller min samboer kan bruke f.eks Ubuntu uten problemer. Hvorfor skal det da være så vanskelig som dette å få en stakkars laptop på nett?

Oppskrift 1

Oppskrift 2

Får jo svettebyger bare jeg blar fort gjennom sidene. For all del, på en annen pc med trådløst nett, funket Ubuntu etter andre eller tredje reboot, men dette tar motet i fra meg.

Lenke til kommentar
Jeg bare så virkelig lyst at Linux skal funke, at det skal være lett og brukervennlig. At min mor, min søster eller min samboer kan bruke f.eks Ubuntu uten problemer. Hvorfor skal det da være så vanskelig som dette å få en stakkars laptop på nett?

Oppskrift 1

Oppskrift 2

Får jo svettebyger bare jeg blar fort gjennom sidene. For all del, på en annen pc med trådløst nett, funket Ubuntu etter andre eller tredje reboot, men dette tar motet i fra meg.

#1 gjelder en distro fra 2005.

#2 gjelder en distro fra 2006.

Dette er jo ikke relevant lenger i det hele tatt. De siste 2-3 årene har det skjedd masse! når det gjelder trådløsdrivere og linux.

Sørg for å ihvertfall lese oppdatert informasjon.

Edit: Min mor bruker forøvrig Ubuntu uten problemer. Bror min bruker Debian. Ingen av dem er på noen måte teknisk anlagt.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Bare sånn at det er sagt, dette var ikke et innlegg for å høste hjelp, men for å dele min frustrasjon. Minuttet etter jeg postet, innså jeg hvor dumt det var, litt som å klage på Amcar-biler i en Amcar-klubb. Jeg mener ennå det jeg sa, jeg vil virkelig at Linux skal være enkelt, men synes at for Ola Nordmann som er under gjennomsnittet interessert i pc (les:meg), kan Linux vært litt hardt med en gang det oppstår problemer. Når det derimot funker som det skal, er jeg forelsket.

#1 gjelder en distro fra 2005.

#2 gjelder en distro fra 2006.

Dette er jo ikke relevant lenger i det hele tatt. De siste 2-3 årene har det skjedd masse! når det gjelder trådløsdrivere og linux.

Sørg for å ihvertfall lese oppdatert informasjon.

Edit: Min mor bruker forøvrig Ubuntu uten problemer. Bror min bruker Debian. Ingen av dem er på noen måte teknisk anlagt.

Dette var det jeg greide å finne og trodde dessverre at det var relevant den dag i dag. Som jeg nevnte tidligere, de kan sikkert bruke det, men hvis de greier å fikse et lignende problem som mitt, uten din hjelp, har jeg veldig respekt for de. Spesielt din mor. :)

@Billy Bob: Er mye lettere hvis du lager en egen tråd om problemet her. Gi litt informasjon om hvilken pc du har og post resultatet av kommandoen "lspci". Da kan vi begynne å hjelpe deg. ;)

Pm eller tråd på vei etter middag. Takk btw. :)

Lenke til kommentar

Billy Bob: Det der tror jeg du skal sende en frustrasjon i Broadcoms sine forum. Linux-utviklerne har ønsket at Broadcom-drivere skal fungere i åresvis, men siden de ikke gir ut specs eller ordentlige drivere, blir det litt vanskelig.

På grunn av at støtte til Linux ikke er 100% blant alle hardware-leverandører i dag, må du belage deg på å kjøpe hardware etter hva som fungerer bra i Linux. Jeg har en Lenovo X200s, den bruker ca 20 minutter med å få opp Ubuntu med alle drivere. Jeg installerer ikke en, eneste driver. Noe jeg tviler på jeg kunne ha gjort med Windows.

Alt må ha god tredjeparts støtte for at det skal bli brukervennlig for alle. Jeg har opplevd å ikke få gammel maskinvare til å fungere i Vista, det er heller ikke så greit. ;)

Lenke til kommentar

Selv Broadcom sine funker, men ved hver ny Ubuntu release er det stor sannsynlighet for at de knekker en stund. Bare gå til Hardware Drivers Manager og velg enable på den trådløse, så lastes firmware ned på riktig plass. Kjøp Intel, Atheros eller Ralink basert hvis du vil ha det til å funke ut-av-boksen, og rett frustrasjonen hvor den hører hjemme, nemlig hos Broadcom.

Lenke til kommentar
Selv Broadcom sine funker, men ved hver ny Ubuntu release er det stor sannsynlighet for at de knekker en stund. Bare gå til Hardware Drivers Manager og velg enable på den trådløse, så lastes firmware ned på riktig plass. Kjøp Intel, Atheros eller Ralink basert hvis du vil ha det til å funke ut-av-boksen, og rett frustrasjonen hvor den hører hjemme, nemlig hos Broadcom.

Dette hadde jeg allerede gjort, syntes det var rart at det i teorien skulle være så enkelt, men at jeg likevel ikke skulle få det til. Jeg så ned på WLAN-knappen, slo den på og det funket. Tror jeg tar meg en bolle.

Tusen takk for hjelpen gutter. :) (Selv om det var snakk om litt klomsing for å få det til.)

Lenke til kommentar

Hallo folkens, nettopp installert ny utgave av LM, og har to spørsmål:

I listen over oppstartsprogrammer finner jeg et program som heter Seahorse, jeg har aldri benyttet meg av det bevisst, men er det noe systemet trenger, eller kan jeg skru av auto-oppstarten med god samvittighet?

Også denne gangen har jeg prøvd meg på det umulige å få NTP-oppdatering av tid til å virke, men i min søken etter den rette tida stakk jeg innom www.klokka.no, og der så jeg dette(se skjermdump):

Hva er feil?

EDIT: Kjørte:

sudo ntpdate -u 0.no.pool.ntp.org 1.no.pool.ntp.org

Og nå er alt fryd og gammen :D

Oppdateres den automatisk eller noe sånt nå, eller bør jeg kjøre kommandoen på nytt en gang iblant?

post-96960-1259704295_thumb.png

Endret av Ozi
Lenke til kommentar

Hvordan liker du nye Mint?

Seahorse is a GNOME application for managing encryption keys and passwords in the GnomeKeyring. There's also a collection of plugins that integrate seahorse with nautilus, gedit and other places for encryption, decryption and other operations.

Kilde: http://live.gnome.org/Seahorse

Høres med andre ord ut som noe det kan være greit å ha...

Edit: Innlegg 4000 jo! :o

Endret av qweac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...