Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Med andre ord, ikke open source for en hver pris. Men heller den som gjør jobben best?

 

Er enig i at nVidia har gjort en suveren jobb med driverene sine, og jeg har egentlig ikke opplevd at driverene ikke har fungert noen gang. Om driverene da er open source eller ikke har ikke så alt for mye å si for meg, dog, jeg hadde håpet på åpne drivere fra nVidia også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med andre ord, ikke open source for en hver pris. Men heller den som gjør jobben best?

Akkurat. Og man kan være enige i at få, om noen, skriver Nvidia-drivere bedre enn nettopp Nvidia. I hvert fall når Nvidia har så dyktige folk som jobber for seg, og at deres proprietære drivere holder den kvaliteten de gjør. Man må være litt realist også, og ikke bare tenke prinsipp og ideologi.

 

Er enig i at nVidia har gjort en suveren jobb med driverene sine, og jeg har egentlig ikke opplevd at driverene ikke har fungert noen gang. Om driverene da er open source eller ikke har ikke så alt for mye å si for meg, dog, jeg hadde håpet på åpne drivere fra nVidia også.

Drivere har lenge vært et av Nvidias sterkeste kort. Og jeg ser at de er raskt ute med å støtte nye versjoner av X.Org, nye Linux-kjerner, få inn støtte for nye kort relativt raskt osv osv.

 

Ja, jeg er enig i det, og bruker selvsagt nvidias proprietære driver selv. Det eneste jeg savner litt er RandR-støtte, men den kommer visstnok snart.

Og når det kommer, vil RandR-støtte finnes både i GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10. Nvidia har lenge sluppet de mest oppdaterte driverne for GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10 samtidig.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Men så er de proprietære Nvidia-driverne også ganske bra og slår fglrx-driveren ned i støvlene.
"Problemene" er at ting som hibernate eller andre low-level hw-funksjoner gjøres vanskelig av lukkede drivere.

I tilleg har du bugs som kan eskistere i all evighet fordi det ikke er prioritert å fikse dem.

Lenke til kommentar
Men så er de proprietære Nvidia-driverne også ganske bra og slår fglrx-driveren ned i støvlene.
"Problemene" er at ting som hibernate eller andre low-level hw-funksjoner gjøres vanskelig av lukkede drivere.

I tilleg har du bugs som kan eskistere i all evighet fordi det ikke er prioritert å fikse dem.

Men Nvidia har et forum, der man kan poste problemer med driverne. Der er det et par utviklere, blant annet zander og AaronP, som er ganske aktive og svarer brukerne.

Lenke til kommentar
Hadde lyst til å spille GTA: Vice City, men jeg gadd ikke fyre opp Windows på spillmaskinen (har installert Debian 5.0 (amd64 porten). Installerte så wine, og Vice City kjørte som en drøm. Var faktisk ganske overrasket over hvor bra det fungerte. Kanskje det fungerer med flere ting. GTA3 fikk jeg riktignok ikke til å fungere, men der så det ut til å være noen problemer med ALSA...

 

Gjorde det samme i vår og ble også overrasket. Installerte spill på spill for å teste og det meste fungerte bra (min HW strakk ikke til på alle, men det gjaldt også i Windows). Noen krevde litt tweaking (f.eks GTA San Andreas), men alle instruksjoner ligger på http://appdb.winehq.org . Wine støtter egentlig spill mye bedre enn mange skal ha det til. Det har kommet seg mye. Vice City fungerte minst like bra som i Windows for min del, og det er imponerende m.t.p at det er et Direct3D-spill.

Lenke til kommentar
Fordi å bruke Ubuntu/Mints eget Vino/Vinagre burde være godt nok. Det burde fungere ut av boksen.

 

Vino-server fungerer veldig bra, men Vinagre er ekstrem treig, og det merker du om du prøver tightvnc-viewer (pakke xtightvncviewer i Ubuntu). Vinagre var helt ubrukelig for min del. Men tightvnc kan jeg fint administrere andre maskiner uten irriterende lagg.

 

Ellers er FreeNX + NX-client bra (bruker du Shadow får du samme prinsipp som VNC, dvs ikke egen innlogging), men Shadow i NX er tregere enn VNC for meg.

Lenke til kommentar

Du har valget mellom:

- FAT(32), som er garantert til å fungere, men støtte for store filer mangler

- NTFS, hvis linuxstøtte nå har blitt bra nok til en ekstern HD til personlig bruk (IMHO)

- ext2/3, men da må du installere driver i windows

 

 

Min eksterne disk har to partisjoner, en FAT og en ext2, det passer meg best, men hvis presset til kun en part over hele disken tror jeg jeg hadde valgt FAT, med mindre jeg hadde hatt behov for å legge filer større enn hva FAT takler på disken, hvorpå jeg ville valgt NTFS.

Lenke til kommentar

Hurra. Da har Microsoft tatt patent på Sudo! (eller sudo-like programvare)

 

Nå må noen snart ta til fornuft å stoppe software patents! Mener MS at de ikke har hørt om sudo?

For meg er dette rent fusk, de lar seg inspirere av andres systemer (som GNU/Linux og OS X) og kopierer deres funksjonalitet, men lar være å nevne dette i patent søknaden.

 

Fra patenten:

Systems and/or methods are described that enable a user to elevate his or her rights, including through a user interface identifying an account with these rights. By so doing, these systems and/or methods may permit a user to use a computer in relative safety from attacks by malicious code while also enabling the user to easily elevate his or her rights to perform potentially dangerous tasks. Although the invention has been described in language specific to structural features and/or methodological steps, it is to be understood that the invention defined in the appended claims is not necessarily limited to the specific features or steps described. Rather, the specific features and steps are disclosed as preferred forms of implementing the claimed invention.
Kan leses her: http://patft1.uspto.gov/netacgi/nph-Parser...RS=PN/7,617,530

 

Sammenlign dette med beskrivelsen av sudo på wikipedia, ser likheten?

 

En artikkel om dette Microsoft Patents Sudo?!!

Lenke til kommentar

Tror de som skriver om likheten med sudo da inkluderer gksudo ol.

 

Så hva de beskriver er gksudo men med muligheten til å selv velge hvilken bruker som skal kjøre programmet/kommandoen/funksjonen? (i motsetning til å automatisk kjøre med root/administrator rettigheter)

Er nå fortsatt ganske like spør du meg da, og fortsatt ikke noe som burde vært tatt patent på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...