Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

olear, fatter ikke at du har holdt ut så lenge med de bruksområdene. KDE4 prosjekter ha skutt fart så det holder, og Gimp 2.8 er endelig på vei, så du får sjekke tilbake med jevne mellomrom. For menigmann vil jeg hevde at åpne alternativer er i mål nå. Digikam er etter min mening vesentlig bedre enn Photoshop elements for vanlige brukere, og kdenlive dekker vanlige brukeres behov for videoredigering på en fin måte. At disse prosjektene har enorm framdrift er heller ikke dumt. Krita begynner også å se bra ut synes jeg, har du tittet på den i det siste?

GIMP 2.8 er på vei, men er en stor skuffelse for meg iallefall, ingenting av det jeg bryr meg om har blitt fikset eller lagt til. Når først GIMP 3.0 kommer er det for seint. Krita har jeg sluttet å følge med på, ingen framgang.

Det er framdrift hos prosjektene, men det tar for lang tid og prosjektene har for dårlig styring.

Det har jeg nå gjort, jeg kjører Windows XP på laptop og workstation, og har tilgang til programvare som gjør jobben min enklere og mer behagelig. Kjører Linux fremdeles på server og netbook.

Skader ikke å prøve, men å hivd inn XP på laptopen og arbeidstasjonen din burde du ha gjordt fra dag 1, og hatt en Linux VM for å se om det er noe fremskritt over berget der.

Har jeg installert Windows fra dag 1 har jeg aldri kommet til å brukt Linux. Alle programmene jeg bruker/brukte i Linux er tilgjengelig i Windows, så ingen poeng med VM her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må tenke praktisk. Er Windows best egnet for de oppgavene man gjør på en bestemt maskin, bruker man selvfølgelig det. I jobben bruker jeg f.eks. programvare som fungerer best i Windows. Men på en maskin ment for multimedia bruker jeg GNU/Linux, da jeg mener GNU/Linux er sterkere på det feltet enn Windows. På lagring bruker jeg Solaris, fordi jeg mener Solaris er best egnet til det formålet.

Lenke til kommentar
Argh.. irriterer meg grønn for at jeg ikke får Creative extreme music opp å gå i Ubuntu 9.04 :hrm:
Driveren kom først i mai, etter release av 9.04, så det er ikke rart du strever.

ref. http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NzI3MA

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_Blaster...i#Linux_support

Spørs om det er like greit å hoppe rett til Karmic hvis du vil bruke det lydkortet.

EDIT: Ser Debian wiki'en har ytterligere informasjon til deg: http://wiki.debian.org/X-Fi

Takk for tipset.. Jeg kan vente til 30 oktober :)

Lenke til kommentar

The horror!

Det verste marerittet til de fleste som noensinne har installert linux på pc-en til slekt eller venner, slo nettopp til. "fsck failed. please repair manually". Vel, egentlig var det i forbindelse med kjerneoppsateringer jeg så for meg at dette kunne bli et problem, men uansett - maskinen starter ikke, og fjernhjelp (som i fjernkontroll) er uaktuelt.

Sendte en oppskrift på mail på hva som må gjøres "fsck -f /dev/sdaX" og litt forklaringer.

Men får man egentlig en root-prompt i Ubuntu når dette skjer? Etter det jeg forstod av telefonsamtalen, så fikk de det, men det høres jo ikke helt trygt ut...

De hadde prøvd å trykke Ctrl+D og ignorere feilen, men da fikk de beskjed om at /home ikke fantes, så feilen er nok ikke helt ubetydelig... Håper virkelig fsck ordner opp.

Hva kan forårsake en slik feil, bortsett fra fysisk skade på disken? Jeg har opplevd flere ganger at laptopen har dødd pga strømmangel f.eks., uten noen problemer. Håper bare jeg husket/passet på og bruke ext3-filsystem, ellers er vel alt tapt.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

NgZ; dette samme skjedde på min svigermors hp-laptop (fra 2003) med Xubuntu. Jeg bor heldigvis ikke langt unna så da var det ikke noe stress, men disken ville ikke bli reparert med fsck på noen som helst måte. Jeg boota et Live-system og fikk faktisk tilgang til dataene for å hente de ut. Jeg hadde heldigvis en ekstra disk liggende så hun hadde raskt et system som fungerte igjen.

Lenke til kommentar

Men *buntu dropper til en root-prompt direkte ved fsck-feil, uten å kreve passord? For det er jo ikke satt noe passord for root på maskinen.

Det er jo kun /home-partisjonen som er gåen, så jeg håper, håper, HÅPER, at fsck ordner opp. Men hvorfor skal den klare mer manuelt enn automatisk? Og får man mange spørsmål undervei, eller forcer -f fiks på alt?

Hun får bootet windows i mens da, men alle filene ligger jo på /home, og programmene hun bruker også. (f-spot, thunderbird osv.) Er litt glad for at jeg lot en liten win-partisjon ligge igjen nå ja...

Lenke til kommentar
Men *buntu dropper til en root-prompt direkte ved fsck-feil, uten å kreve passord? For det er jo ikke satt noe passord for root på maskinen.

Det er jo kun /home-partisjonen som er gåen, så jeg håper, håper, HÅPER, at fsck ordner opp. Men hvorfor skal den klare mer manuelt enn automatisk? Og får man mange spørsmål undervei, eller forcer -f fiks på alt?

Hun får bootet windows i mens da, men alle filene ligger jo på /home, og programmene hun bruker også. (f-spot, thunderbird osv.) Er litt glad for at jeg lot en liten win-partisjon ligge igjen nå ja...

Fikk spørsmål på hver en feil ved manuell fsck, selv om jeg prøvde alle muligheter med autorepair og greier.

Lenke til kommentar

Jeg planlegger da et bytte av systemdisk (den jeg har i dag har jeg totalt ødelagt med torrent-aktitivet, noe jeg vanligvis gjør, men har siden i vår brukt systemdisk som temp-storage og må derfor ha en ny nå) og komplett reinstall av Kubuntu. Det skal bli bra med en KDE-versjon hvor KDE-komponentene ikke alle sammen er veldig ustabile*.

Eksempler er at skrivebordet bruker ti sekunder på å reagere dersom jeg trykker på et ikon der. Men siden jeg bruker KRunner bruker jeg aldri skrivebordet.

Ark krasjer for omtrent hver 1/10 fil jeg pakker ut hvor prosessen blir hengende med 100% prosessorbruk.

Dersom jeg avmonterer en USB-pen i widgeten på Kicker-baren fryser hele Plasma og ingenting i KDE-interfacet (som ALT-TAB) fungerer.

Enda en ting er at prosess-widgeten som dukker opp med blått ikon i tray ved f.eks utpakking med Ark og flytting av filer med Dolphin relativt ofte enten ikke indikerer hvor langt i prosessen operasjonen eller eller at den forblir der selv etter at prosessen er fullført.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Fikk spørsmål på hver en feil ved manuell fsck, selv om jeg prøvde alle muligheter med autorepair og greier.
Er de av typen der man trygt kan svare ja til alle på, eller kan et av spørsmålene foreslå og formatere disken til ntfs med 400 overskrivinger, og avfyre atomraketter mot moksva?

Aldri vært borti manuell fsck før.

Lenke til kommentar
Kan 9.10 hentes som vanlige oppdateringer fra 9.04? Hva med når 10.04 kommer - løses dette og via oppdateringsmetoden, eller må man formatere uten å få et himla spetakkel - slik som med windows?
9.10 hentes som oppgradering når den tid kommer, ikke oppdatering. Det samme var det fra 8.04 til 8.10. Og 8.10 til 9.04.

Oppgraderingsmenyen likner oppdateringsmenyen, men utfører en oppgradering av systemet. Laster ned en gigabyte eller to med pakker og gjør alt automatisk. Du får tilgang til oppgraderingsmenyen gjennom oppdateringsmenyen.

Edit: Og du trenger faktisk ikke å formatere for å legge inn en nyere versjon av Windows. Oppgradering fra Vista til 7 går relativt greit for seg.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Da klarer X.org mest sannsynlig ikke å kjøre med de innstillingene som er satt. Dermed må du finne ut hvilken innstilling som får X.org til å krasje, og stille den tilbake igjen. Vanligvis er det xorg.conf som er problemet, og gjerne hvilken driver som er satt der.

Når du har fikset innstillingene kan du kjøre f.eks gdm, startx eller xinit.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Nå er det bare en uke igjen til høstens store operativsystem-lansering. :)

Og det planlegges en rekke release-parties rundtom i landet. Forventer at alle her dukker opp på det som er nærmest!

EDIT: Selv innstalerer jeg nå Karmic minimal/jeos som skal bli server for familien (kjører i en VM på mine servere) i dette øyeblikk.

endrebjo: En annen sannsynlig mulighet er at det benyttes ubuntu-server og da er denne oppførselen standard.

War: da må du kjøre en grafisk innloggingshåndterer som feks KDM, GDM eller lignende. Disse settes normalt opp som system tjenester. Forøvrig kan du logg inn i konsollen etterfulgt av startx for å få opp en grafisk sesjon også.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...