RattleBattle Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) Den testen har vel litt for mye fokus på enkeltsaker. Selv om jeg er i mot bompenger, kommer jeg aldri i livet til å stemme FrP. Noen saker er viktigere enn andre, noe ikke denne testen tar høyde for. EDIT: Okey, jeg tok en test for ikke så lenge siden på Aftenposten som var litt annerledes. Man kan gradere "viktigheten" er til en viss grad, men fremdeles litt for mye fokus på enkelte saker og ikke heltheten. Endret 27. august 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Den testen har vel litt for mye fokus på enkeltsaker. Selv om jeg er i mot bompenger, kommer jeg aldri i livet til å stemme FrP. Noen saker er viktigere enn andre, noe ikke denne testen tar høyde for. Einig. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Hva i all verden har valget med Linux/Unix å gjøre? vi har en Off Topic-kategori. Det er noen her som elsker å snakke om politikk Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Som forventet, Venstre. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) 50% på høyre, 41% på AP Testen var rett og slett dårlig. Spørsmålene var så lite konkrete at jeg lurte på om jeg skulle svare 1 eller 5 på dem! Det er en stor feil å stemme ut ifra resultatet av en slik test. Jeg var nede i byen og stakk syntes det var like greit å stikke innom "valgboden" til DLF. Der fikk jeg litt bedre innsikt i deres stilling til fri programvare, kopibeskyttelse og programvarepatenter: Programvarepatenter er en uting. Intellektuell eiendom er et faktum, men det skal ikke være mulig å ta patent på en banalt åpenbar idè som f.eks "programvare som gir tilgang til nettbasert nettbutikk". Det må selvsagt være en mekanisme som gjør patentet innovativt og med en kompleksitet gjør produktet til en "oppfinnelse". Personen jeg snakket med fortalte at han stort sett brukte programvare som enten var gratis eller hadde åpen kildekode. Derimot så hadde han ikke helt sansen for lisensen GPL. Det er altså ikke noe galt med selve lisensen, men i prinsippet så var BSD-lisensen å foretrekke. Uansett så skal det være en selvfølge at alle digitale formater som "går ut" til allmenheten skal finnes i et åpent, ikke-proprietært format. Det er f.eks helt uakseptabelt at den kommune skal tilby nedlasting av doc-dokumenter da formatet er låst til MS-produkter, sånn sett er "ubrukelig" og kan inneholde makroer og alskens dritt som små snørrunger bruker til å lage script-kiddie-virus. Innad i staten får det være opp til hver enkelt institusjon å velge hvilke programvare som er best. Når det kommer til kopibeskyttelse på digitale medium får dette være en sak mellom kjøper og selger. Dette er en avtale mellom kjøper og selger, hvor gjensidig respekt for avtalevilkårene er viktig. Du, som kjøper, er nødt til å akseptere vilkårene til selger eller rett og slett ikke kjøpe produktet. Når vi snakker om CD/DVD-medium er det selger sitt ansvar å gjøre kjøper oppmerksom på begrensningene en evt. kopibeskyttelse medfører, ellers så vil har ikke selger noe han skulle ha sagt. Selv om jeg kommer til å stemme DLF er jeg ikke enig i alle punktene. Begrepet "intellektuell eiendom" er noe abstrakt og jeg er ikke helt sikker på hvordan loven skal/burde ta hensyn til dette. Derimot så er det ingen tvil om at jeg, uten tvil, er forbeholdt retten til å bryte enhver kopibeskyttelse på fysisk eiendom jeg har kjøpt og betalt. Vilkår eller ei - det kalles "fair use". Det er for meg åpenbart at musikk er til å høres på, uansett om musikken formidles gjennom PC'en, stereoanlegget eller DAP'en. Jeg mener at staten skulle vært påbudt å bruke åpen programvare, nettopp fordi det er skattebetalerne som bærer kostnaden og fordi staten er pliktig å forholde seg nøytral når programvaremarkedet er dominert av ett eneste selskap. Likeså er staten også pliktig å forsvare borgerne mot lobbyister som forsøker på tvinge gjennom TPM og Palladium. Mange nyliberale vil motsi meg på dette, men jeg mener at loven er til for å forsvare friheten til befolkningen. Idet det ikke lengre eksisterer en reell frihet fordi a) maskinvaren er låst til ett bestemt OS og b) bruksvilkårene til maskinvaren sier at det ikke er lov å omgå programvaresperrer i maskinvare, har folket rett til å fjerne disse sperrene på egen hånd (les: OS X for x86). dette ble skrevet i hui ig hast, så det er nok veldig mange skrivefeil Endret 27. august 2005 av Manuel Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Personlig endte jeg på RV. Ikke at jeg har tenkt å stemme på dem Kjenner mange andre som også endte på de, selv om de har tenkt å stemme borgerlig. Sier bare hvor f*a den saken der er... Forøvrig så skremte Frp-formannen meg i "utspørringen" i går, på spørsmål ang. global oppvarming. Han satt der og uttalte seg snørrhåvent om at "global oppvarming tror jeg ikke noe på, og jeg har mange eksperter (ca 10%) med meg - dessuten har disse såkalte ekspertene tatt feil før". Herregud. Se fakta i øynene. VÆR - SÅ - SNILL! Der og da fikk endelig nevnte formann det konkrete og endelige stempelet "Idiot". Lenke til kommentar
genstian Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Forøvrig så skremte Frp-formannen meg i "utspørringen" i går, på spørsmål ang. global oppvarming. Han satt der og uttalte seg snørrhåvent om at "global oppvarming tror jeg ikke noe på, og jeg har mange eksperter (ca 10%) med meg - dessuten har disse såkalte ekspertene tatt feil før". Herregud. Se fakta i øynene. VÆR - SÅ - SNILL! Der og da fikk endelig nevnte formann det konkrete og endelige stempelet "Idiot". er enig i deg der Lenke til kommentar
bluet Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Rød Valgallianse 71% Sosialistisk Venstreparti 70% Kristelig Folkeparti 61% Venstre 53% Senterpartiet 51% Arbeiderpartiet 46% Høyre 16% Fremskrittspartiet 13% Som forventet. Lenke til kommentar
Kristian2 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Gøy, dette vil jeg også være med på RV: 90 (har stemt disse to ganger før) SV: 90 (stemmer på disse i år) SP: 70 AP: 61 V: 53 KrF: 47 H: 14 FrP: 14 Veldig fornøyd, men noe sier med at jeg kanske er litt raus med "Helt ening"/"helt uening" boksene. siden jeg fokk så høye prosent-satser. Likte heller ikke typen spørsål, veldig sak-til-sak orientert. Denne testen er relevant for forumet fordi det ser ut til at serveren den ligger på heter tux Lenke til kommentar
raakken Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 fitte test viste helt feil men moro var den Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Raaken: Hvordan viste den feil? Du sa du var lærer... Tør jeg spørre hvor gammel du er og hva du underviser i? @kd: Har du fått med deg navnet på denne tråden? Om ikke det har med politikk å gjøre, så vet sannelig ikke jeg. RV er de eneste jeg har funnet som har et skikkelig standpunkt angående fri programvare. SV har snakket vagt om det, og det har også Morten Meyer (H), men om partiet hans er villig til å følge opp, det er et annet spørsmål... Endret 28. august 2005 av drange_net Lenke til kommentar
raakken Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Raaken: Hvordan viste den feil? Du sa du var lærer... Tør jeg spørre hvor gammel du er og hva du underviser i? Den viste feil, ved at jeg har vært medlem i rv siden jeg var 18, og denne viste ikke det, men at jeg var høyrevridd. Er jo ikke enig med 100 % av sakene til rv, men jeg er IKKE høyrevridd Er forøvrig 24, ett år igjen, matematikk( og selvfølgelig alle andre fag, har 1 til 10 klasse) hvordan det? edit: skrivefeil Endret 28. august 2005 av raakken Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 RV: 76 SV: 70 FrP: 5 (haha, in yo face!) Stemmer anten SV eller Miljøpartiet Dei Grøne. Blir ant. SV. Taktisk stemme, trur eg er mei einig med MDG. Kanskje RV óg, men eg har ikkje satt meg inn i det, dessutan hadde det vore greitt med fleirtalsregjering! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Jeg fikk 88% på FrP og 50% på Høyre. Helt i tråd med det jeg hadde en anelse om fra før. Edit: nå blir jeg vel flamet, antar jeg. Men det er demokrati i Norge, og folk bør respektere hverandres meninger. Endret 28. august 2005 av stigfjel Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 (endret) Velmont: Hvis du stemmer i Hordaland eller Oslo, bør du stemme RV! Ellers bør du stemme SV. Endret 28. august 2005 av drange_net Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 AP: 55% RV: 53% SV: 51% V: 46% SP: 43% KrF: 33% H: 25% FrP 14% Hadde egentlig venta SV, og kanskje RV, før AP, men men... FrP har helt riktig posisjon da Har nå liten tro på en faktiske relevansen til slike tester og dertil pressens bruk av meningsmålinger. Jeg er en kynisk og mistenksom person som går ut i fra at alle andre bare jobber for seg sjøl, og ikke nøler med å lyve, stjele eller begå andre kriminelle handlinger for å oppnå fordeler og posisjoner ^_^ Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Begrepet "intellektuell eiendom" er noe abstrakt og jeg er ikke helt sikker på hvordan loven skal/burde ta hensyn til dette. Jeg syns selve begrepet intellektuell eiendom er no herk! Det eksisterer ikke i lovens forstand og er egentlig et sammensurium av lover for copyright, patent, og varemerke. RMS har skrevet en god (syns jeg) artikkel om det: Why the term 'intellectual property' is a seductive mirage Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 61% Høyre og 60% FRP på meg, også som forventet. stigfjel: Du er ikke helt alene lenger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå