MrBjoern Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 La /home partisjonen stå tom, uten noe filsystem på. Så fullfører du endringene og kjører kommandoen som ble beskrevet over. Dette er kommandolinjeverktøyet for å lage ett ext3 filsystem. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 La /home partisjonen stå tom, uten noe filsystem på. Så fullfører du endringene og kjører kommandoen som ble beskrevet over. Dette er kommandolinjeverktøyet for å lage ett ext3 filsystem. Ja, etter eg har installert Ubuntu på / partisjonen..? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Du skal ikke installere noen ting. Kjør gparted (som er partisjonsverktøyet) utenfor installasjonen. Slik at du bare oppretter partisjonene, men ikke installerer noe på de. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ok, så det skal eg gjere på begge partisjonane då eller? Denne koden mkfs.ext3 -I 128 /dev/sdaX på / partisjonen og /home partisjonen? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Du skal bruke den på /home partisjonen, som er den du skal dele med windows. / kan du godt formatere til ext4 nå. edit Kommandoen blir sånn her, btw. mkfs.ext3 -I 128 /dev/sda6 sda6 er altså et annet navn for /home partisjonen din. sda er disken, og 6 er nr på partisjonen. Endret 8. oktober 2009 av MrBjoern Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Då er jo det utrulig vanskelige spørsmålet; kor finn eg terminalen? nevermind Endret 8. oktober 2009 av Scarn Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 ser at det står ext3 i kommandoen. Skal ikkje /home vere ext4 då? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg har kun prøvd ext2IFS med ext2 og 3. ext4 skal være bakoverkompatibel den også, så du står fritt til å teste det hvis du vil. Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 ext2 = ext3 uten journaling (en funksjon for å hindre lagring av ukomplette og dermed korrupte filer ved systemkrasj. en fil journalføres når den er komplett Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 ext2 = ext3 uten journaling (en funksjon for å hindre lagring av ukomplette og dermed korrupte filer ved systemkrasj. en fil journalføres når den er komplett Så du mener at 3 kom før 2?Uansett ser jeg ikke hvordan det skal være relevant her. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) ext3 er ext2 + journal. Og siden det tar tid å lage journal, så kom ext2 først. Edit: Ext4 er ikke bakover kompitabelt med ext2 helt, kan montere og de første mappene vises i Windows. Men jeg kan ikke gjøre noe som helst mer(bare top mappene vises, ingenting annet kan nåes. Endret 8. oktober 2009 av del_diablo Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 En langt mer korrekt formulering. Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) ext2 = ext3 uten journaling (en funksjon for å hindre lagring av ukomplette og dermed korrupte filer ved systemkrasj. en fil journalføres når den er komplett Så du mener at 3 kom før 2? Hvordan kom du frem til det? Journaling var selvfølgelig en oppgradering til ext formatet, ikke motsatt. Uansett ser jeg ikke hvordan det skal være relevant her. Nevnte det som en nyttig opplysning i forbindelse med snakket rundt kompabilitet og ext2. ext3 er bakoverkompatibelt med ext2, så man kan bruke ext3 partisjon med ext2 pluginen, men da mister man journaling funksjonen. Endret 8. oktober 2009 av captain_obvious Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 ext2 = ext3 uten journaling (en funksjon for å hindre lagring av ukomplette og dermed korrupte filer ved systemkrasj. en fil journalføres når den er komplett Så du mener at 3 kom før 2?Hvordan kom du frem til det? Journaling var selvfølgelig en oppgradering til ext formatet, ikke motsatt. Jeg synes bare det er morsomt med folk som kaller hamburger en cheesburger uten ost, mens resten kaller cheeseburger en hamburger med ost. Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 ext2 = ext3 uten journaling (en funksjon for å hindre lagring av ukomplette og dermed korrupte filer ved systemkrasj. en fil journalføres når den er komplett Så du mener at 3 kom før 2?Hvordan kom du frem til det? Journaling var selvfølgelig en oppgradering til ext formatet, ikke motsatt. Jeg synes bare det er morsomt med folk som kaller hamburger en cheesburger uten ost, mens resten kaller cheeseburger en hamburger med ost. Ikke hvis vi snakker om cheeseburgere og personen aldri har smakt en enkel burger Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg får en følelse av at linuxfolk er blant de få som klarer å få cheesburgere til å bli relevant i en diskusjon angående filsystemer. Uansett. Er ext4 kompatibelt med ext driveren til windows? Det er vel det som er viktig å få frem her. At ext3 fungerer vet vi jo. Ext2 var vel aldri noe alternativ? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg får en følelse av at linuxfolk er blant de få som klarer å få cheesburgere til å bli relevant i en diskusjon angående filsystemer. Uansett. Er ext4 kompatibelt med ext driveren til windows? Det er vel det som er viktig å få frem her. At ext3 fungerer vet vi jo. Ext2 var vel aldri noe alternativ? Ext4 driveren i windows viser topp-mappene på partisjonen, og deretter kan man ikke gjøre noe videre, om man er uheldig kommer disken opp som tom, jeg har opplevd begge. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 "Permission denied while trying to determine filesystem size" Ja, eg har skreve inn korrekt kommando. blæ, ka no? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Scarn: Prøv å skrive "sudo" uten "" forran. Vel. Siden ext4 ikke fungerer under windows, er det vel bare ext3 som er alternativet uansett da? Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Scarn: Prøv å skrive "sudo" uten "" forran. Vel. Siden ext4 ikke fungerer under windows, er det vel bare ext3 som er alternativet uansett da? Hæ? ka har sudo med saken å gjere? Skreiv inn mkfs.ext3 -I 128 /dev/sda6 i terminalen. Ext3 er sikkert fint nok, har formatert til det i gparted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå