Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Bushmann: Det skal gjelde for ramfs mener jeg, men ikke tmpfs.

Alt som er i mappa er montert i rammen, vis du sletter mappa eller innholdet skal rammen bli frigjordt. Og som sagt: tallet du oppgir er max antall som skal brukes.

Og hvorfor skal du kompilere til tmpfs? Det er fortsatt like tregt, bortsett fra at random read går raskere eller noe(og med ssd skal det ikke være merkbart).

På kompilering går alt igjennom CPU'n din, derfor tar det tid. Legg på -j*antall kjerner på pc'n* etter make når du kompilerer for å gjøre det raskere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et kjapt spørsmål. Vanligvis har jeg bare Gnome eller KDE installert i Arch. Har den siste tiden kjørt KDE, men la inn Gnome før i dag for litt testing. Tenkte jeg kanskje skulle beholde begge framover. For det er jo kjekt med litt variasjon... Det er vel ikke noen ulemper med å ha begge? Diskplass er ikke noe problem. Regner med at når jeg for eksempel starter KDE, så kjøres ikke noen Gnome-prosesser/programmer i bakgrunnen uten videre?

Sikkert et dumt spørsmål, men vil gjerne være helt sikker før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Har et lite problem noen av dere muligens kan hjelpe meg med. Jeg sitter å kopierer over de gamle aliasene mine, og har støtt på et problem.

Jeg har satt alias rm='rm -i'.

Problemet er at den ikke prompter noe når jeg tester dette ut.

• Ja, jeg har logget inn og ut. Opptil flere ganger.
  • Det fungerer med alias mv='mv -i' og alle andre aliaser jeg bruker
  • Prøvde også en reboot i ren desperasjon.

Har prøvd å lete opp noe klokt via Google, men jeg sitter fortsatt her - like forvirret.

Sitter på Ubuntu Jaunty.

Lenke til kommentar

Hei, ny bruker av forumet her. :)

Etter en del befaring rundt omkring på forumet bestemte jeg meg for å legge inn Ubuntu på stasjonær`n.

Er helt blank på Linux og har derfor endel spørsmål og problemer jeg trenger hjelp til... :whistle:

Går det greit å opprette egen tråd for min inngang i linux verdenen?

Er forøvrig veldig fornøyd med ytelsene til ubuntu,liker layouten og funskjonene, men sliter med en del problemer jeg sliter med å løse.

Lenke til kommentar

Hepp. Hva er beste løsning for auto synkronisering av filer mellom to datamaskiner?

Begge pcene kjører debian, og jeg ønsker å synke ~/public_html mellom de to pcene. Den ene pcen har jeg admintilgang til, den andre har jeg bare brukerrettigheter på. Det bør være slik at endringer på den ene reflekteres på den andre tvert.

edit: på pcen med bare brukerrettigheter har jeg ikke mulighet til å kjøre bakgrunnsprosesser. Prosesser som kjører lenge, kverkes av systemet..

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Har lyst til å bytte distro! Har brukt Ubuntu, OpenSuse og Arch Linux til nå, bruke Arch nå. Hvilket forslag har dere? Jeg vil gjerne ha en distro som er enklere å bruke en Arch, ingenting negativt, har bare gått lei. Har egentlig aldri brukt en distro i mere enn ett år i gangen. :wee:

Lenke til kommentar
Ulempen med Fedora, slik jeg ser det, er at den inkluderer mange betaprogrammer som standard i pakkebrønnene sine. Det er kjedelig at thunderbird plutselig er oppgradert til en betaversjon der ingen av tilleggene dine fungerer - det samme gjelder med firefox.

Chakra er absolutt interessant, men hvor mye er annerledes bortsett fra installasjonen? Det er den del som må stilles inn manuelt etter hvert også (helt avhengig av hva man installerer selvfølgelig). I tillegg har de en så fantastisk dårlig håndtering av alvorlige sikkerhetshull at jeg av den grunn er svært skepsis.

Søk på bugtrackeren deres etter "shaman root", jeg har postet om det tidligere i tråden. Først var det ingen respons i evigheter, før jeg på arch-forumet fikk til "svar" et spørsmål om hvorfor i all verden jeg påpekte slike feil så folk fikk vite om det. Utvikleren gadd heller ikke fikse det, da det var en ny versjon av shaman "på vei snart". En jævla vits.

Lenke til kommentar
Hva med Draco Linux? :)

Anbefaler ingen nye brukere Draco for øyeblikket. Distroen er i vedlikeholdsmodus, jeg har ikke tid (eller motivasjon) til å gi ut en ny versjon eller oppdatere pakkeutvalget før tidligst November (sikkerhetsoppdateringer er såklart noe annet, disse kommer ut fortløpende).

Kommer også til å gjøre relativt større endringer, pkgsrc kommer til å bli faset ut.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...