Scarn Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Kor stor partisjon har dykk for linux? Vil det gå an å ha 1 partisjon for vista, 1 for linux og 1 for program, filmar, musikk ++ som kan brukast på begge partisjonane/operativsystema? Har 500gb til disposisjon. Tenker å gå sakte men sikkert over til Linux. Maskina brukast til filmsjåing, surfing og skulebruk. Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Har hele disken til Linux. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 ja, men.. Kanskje feil del på forumet å spørre. Er det ingen med dualboot her då? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Har ikke dualboot nei. Hva skal det være godt for? To Linux distribusjoner? Men ja, det går fint ja. Se her: http://www.hardware.no/artikler/dualboot/43696/6 Anbefaler f.eks. dette oppsettet: / - 10-15gb /home - 100gb Swap Vista - 50gb Delt partisjon f.eks. NTFS. - Resten (340gb) Dette blir mer enn fire partisjoner så husk å bruke logiske partisjoner. (Jeg har satt /home til såpass mye siden du hadde planer om å gå over, så litt framtidstenking.) Linux kan fint lase/skrive til NTFS. Vista kan ikke lese ext. Men går med en driver. Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Vil tro det er flere som bruker dualboot, jo. Har ikke så veldig bred erfaring, men utifra egne installasjoner ville jeg nok selv hatt minst 5GB, kanskje 10GB til linux dersom alt skal være i samme partisjon. Blir det krise kan du jo alltid skille ut f.eks. /home (lignende Documents and Settings i windows) på en egen ny partisjon. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Vil tro det er flere som bruker dualboot, jo. Har ikke så veldig bred erfaring, men utifra egne installasjoner ville jeg nok selv hatt minst 5GB, kanskje 10GB til linux dersom alt skal være i samme partisjon. Blir det krise kan du jo alltid skille ut f.eks. /home (lignende Documents and Settings i windows) på en egen ny partisjon. Mente du med dette at hele Linux installasjonen, f.eks. Ubuntu, skal legges på en 5 eller 10gb partisjon? Dette blir nok i aller minste laget! Hvis du skiller ut /home stemmer det nok bedre, som jeg også nevner over. Men / inkludert /home må være mer enn 5gb! Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Sa minimum da. Arch installasjonen min er på 4GB, og han skulle jo ha en egen partisjon til lagring. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Ja, og jeg har en linux med busybox kjørende på en brødrister med 640kb. Man trenger jo ikke mer. Han så jo tross alt linux da, ikke en av distroene. Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 Beklager at jeg svarte. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 21. september 2009 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) Er dumt å svare når du finner på å si noe så begrensende som at han kun skal ha 5-10 GiB og at det da kun kan være i "krisetilfeller" at man kjører /home på egen. Har man litt mer erfaring med hvilke programmer man vil ha installert kan man sikkert kjøre den ned på dine 5GiB. Men er man ny så vil man gjerne teste alt som er tilgjengelig, og da er det kjipt å måtte tenke på diskplass. Har ikke dualboot nei. Hva skal det være godt for? To Linux distribusjoner? Finnes det noe annet alternativ?^^ Endret 21. september 2009 av luser32 Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hei, jeg har noen problemer med lyden på min netbook pc. Jeg har fått installert eeebuntu rett fra en minnepenn. Dette fungerte utrolig godt, både skjermdriver, det wlan driver, bluetooth driver og alt annet fungerer utmerket. Til og med hurtigtastene til asus fungerer (FN knappen). Jeg får lyd i høytalerene, men den har blitt betraktelig lavere enn når jeg hadde windows xp som var forhåndsinstallert på den. Den er såpass lav at når jeg har hodetelefoner på, så må jeg konsentere meg om hva jeg hører. feks når jeg ser en film. Så det er meget lav lyd både i høytalerene og utgangen til headsettet, så jeg tenker meg at det må være noe galt med instillingene i selve OS, og ikke noe hardware feil. Installerte spotify igjennom wine, har samme lydproblem der. Så ikke noe med programvare heller å gjøre. Har googlet litt for å se om jeg kan finne en løsning på problemet, men fant ikke noe av interesse. Noen forslag? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg vil tro det en en eller annen obskur kanal som står lavt. Se i volum panelet "Volume Control" og sett alt opp. Se også i Prefs. etter kontroller som ikke vises. Hvilken netbook er det? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg ville kjørt "alsamixer" i en terminal, i fall alle kanalene ikke vises i lydkontrollpanelet. Du får da opp et "grafisk" (ncurses) grensesnitt. Pass på at alle kanaler er skrudd opp på maks, og ingen er mutet (du kan mute/avmute med M-tasten.) Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 22. september 2009 Del Skrevet 22. september 2009 Hei, jeg har noen problemer med lyden på min netbook pc. Jeg har fått installert eeebuntu rett fra en minnepenn. Dette fungerte utrolig godt, både skjermdriver, det wlan driver, bluetooth driver og alt annet fungerer utmerket. Til og med hurtigtastene til asus fungerer (FN knappen). Jeg får lyd i høytalerene, men den har blitt betraktelig lavere enn når jeg hadde windows xp som var forhåndsinstallert på den. Den er såpass lav at når jeg har hodetelefoner på, så må jeg konsentere meg om hva jeg hører. feks når jeg ser en film. Så det er meget lav lyd både i høytalerene og utgangen til headsettet, så jeg tenker meg at det må være noe galt med instillingene i selve OS, og ikke noe hardware feil. Installerte spotify igjennom wine, har samme lydproblem der. Så ikke noe med programvare heller å gjøre. Har googlet litt for å se om jeg kan finne en løsning på problemet, men fant ikke noe av interesse. Noen forslag? Hos meg var det noe så banalt som at "line out" var lavt. Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 det er snakk om en Asus EEE 1000HE Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Prøvde du det som ble foreslått? Pc-modell har egentlig ikke så mye å si, om problemet er os-relatert. Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 jeg prøvde og skrive alsamixer i consolen.. Men det var ikke så mye som nyttet. Jeg fikk skrudd litt på en channel, men det skjedde ikke noe. Kan ta et screen av denne operasjonen senere Nei jeg regnte med at det må være noe med OS eller driveren som bli kjørt i linux, for det funka jo i windows xp. Lenke til kommentar
SøtaBror Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Jeg fikk fiksa lyden gikk i legg til og fjern programvare og installerte et program som heter ALSA mixer.. vet ikke om det er det samme som kommer når jeg skrev alsamixer i terminalen. Men interfacen var ivertfall ikke den samme, og jeg fikk ikke de samme kanalene opp... Den ene kanalen var ivertfall på 50%... så den fyrte jeg opp til 100% nå spiller netbooken fletta i spotify ivertfall Endret 23. september 2009 av SøtaBror Lenke til kommentar
atlef Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Mötley Crüe FTW! atlef, Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Noen som husker hva den distroen lagd for å kjøres på en USB-pen heter? Trenger den til noe og finner den ikke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå