Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Er det noen som har et tips til OS jeg kan bruke på en domene server som skal ut til et nettverk hvor det er X antall maskiner som kjører forskjellige OS ?

Alle distroer kan med godvilje brukes. Siden du snakker server bør du kanskje velge en distro som er stabil og godt dokumentert? Debian er kanskje et godt valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde delt usbpennen inn i flere partisjoner hvor jeg hadde satt av f.eks to av åtte gigabyte til FAT32 og resten til EXT alt etter hva jeg tror bruksområdet vil bli. På FAT-partisjonen hadde jeg da også lagt EXT-drivere og Truecrypt for lesing av EXT-partisjonen.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Jeg bruker SSHFS istedet for NFS, og syns det gir mange fordeler. Man kan montere hva man vil, uten å måtte sette opp exports, sikkerheten er betydlig bedre og hastigheten er (etter min erfaring) like god. Skal man montere automagisk har man jo nøkkelpar. Superbra :)

Har opplevd endel problemer med encfs/truecrypt over sshfs, men dette gjelder stort sett kernel 2.6.18, som forøvrig truecrypt melder ifra om at har problemer med denne kernel nivåer under 2.6.24.

Koblingen encfs / nfs fungerer derimot helt fint, selv på kernel 2.6.18. For å oppsumere, truecrypt på kernel 2.6.18 fungerer dårlig. encfs over sshfs kernel 2.6.18 fungerer dårlig. Men encfs over nfs fungerer fint. *phew*

Lenke til kommentar
Liker de kommende bærbare fra HP, som også kommer med Linux "instant on" og er OpenSuse Sertifiset! (link og link).
Lekre de der. Tilsynelatende bra priser også. Men jeg skal banne på at du ikke får kjøpt de uten Windows på en grei måte i Norge som privatperson. :)

Synes det ser mye bedre ut med mer firkanta laptoper jeg, sånn ala lenovo thinkpad:) Gjelder enklig det meste av design, f.eks WMs og nettsider.

Lenke til kommentar

Umulig å si, den er avslått så den synes ikke. Multicom oppgir ingen detaljer, Compal har ingen nettside om modellen ennå, så det eksisterer såvidt jeg vet ingen dokumentasjon. Eneste ledetråden er modulen acerhk som ser ut til å hjelpe på samme problem på noen eldre laptoper fra Compal, men nå har jeg kompilert opp den både på Jaunty og Karmic uten hell. Begynner å gå i metning nå. Neste punkt på listen blir å teste ut acerhk modulen fra 32-bit Karmic, men får se når jeg får rotet meg til det.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Et spm for de som liker å bryte seg inn digitalt.

På skolen, i media, aviser osv bruker 99,999435²% en laptop med

"linux" for å bryte seg inn i nettverk osv.

Hvilket tråløse nettverkskort er best til dette? Noen spesielle drivere/brikkesett/specs? Evt mulighet for antenne/mod osv.

Regner med at de ikke bare kjøper noe random.

Lenke til kommentar

Er du gal? Kjøpe et nettverkskort når du skal bryte deg inn digitalt.

Skikkelige leet wardrivers lodder sitt eget kort med skikkelige specs må vite.

Jeg f.eks. har et kort som glatt tar inn WLAN i Oslo, når jeg sitter hjemme i Sarpsborg.

særiøst

Selv om vi her inne bruker "linux", som du av en eller annen grunn skriver, betyr da ikke det at vi vet noe om hvilke nettverkskort som egner eller ikke seg for "digitalt innbrudd"...

Ikke at jeg tror at brikkesett i nettverkskortet skulle ha så mye å si, men du hadde kanskje fått bedre svar på forum viet til wardriving.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

@Bushmann

Mulig feil bruk av meg, men jeg var den første som brukte ordet wardriving. Og om det er lovlig eller ikke er vel faktisk ikke blitt testet i retten...

War formulerte seg slik: "å bryte seg inn digitalt"; som jeg tolker som ikke lovlig. Og som faktisk ikke begrenser aktiviteten til kun craking av WEP/WPA etc selv om jeg sikkert er ille pirkete nå.

Uansett så hindrer vel vilkårene for diskusjon.no eksplisitt diskutering rundt emnet, men det kan sikker cyclo svare bedre på.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Haha, jeg har den *******-**-pakken installert på laptopen min. Husker jeg måtte ha den "i tilfelle" en stund nettet mitt var heller dårlig, så jeg kunne bruke naboens nett i nødsfall. (kjipt med en innlevering som skal inn om tre timer, og nettet er nede...) Det var i hvert fall unnskyldningen min. :p

Er jo ikke noen hemmelighet hvilken driver som fungerer med de forskjellige pakkene akkurat, så jeg gidder ikke irritere cyclo forå spre visdom tilgjengelig via google. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg snakker om å bryte meg inn hos meg selv, etter jeg kjøpte en 3000kr firewall.

Med windows bruker jeg CORE IMPACT Pro.

før jeg hadde firewallen kunne jeg se skjermbilde på 7 pcer på laptoppen uten å ha rørt eller merket noe på de 7 pcene. Så bra er firewall/osv i OS.

Endret av War
Lenke til kommentar
Uten å gå veldig i dybden på ting, så er asus eee pc-ene, i kombinasjon med bt en god løsning til det der.. :whistle:
Hvis vi først skal gi råd må vi gi de gode ;) Som til alt annet er åpen driver det som trengs. Ut-av-boksen støtte i backtrack får du i dag typisk med intel eller atheros trådløst. Så eeepc med atheros er en god kandidat. Endret av Del
Lenke til kommentar

Adresseavisen inviterte en "hacker" fra usa for en repotasje.

Han hadde en laptop med ubuntu og lastet ned gratis software.

Litt av poenget at det er gratis og alle kan skaffe det.

Så kjørte de rundt i byen i bil mens han brøyt seg inn på apotek 1 sine servere, kunne bestille medisin til seg selv osv, Kjørte også til datakjeden og endret prisene på varene til 1 kr og kunne bestille dette i nettbutikken. De ringte sjefene i de aktuelle bedriftene som kom løpende for å slå av serverene.

Hele poenget var å vise hvor lett det var med gratis programmvare og liten datakraft, ingen brute force. Det tok bare 1 min på hver plass også.

Han sa iallefall at det er lettest med X og X nettverkskort.

Derfor jeg spurte her inne, kanskje noen hadde erfaring.

Lenke til kommentar
Adresseavisen inviterte en "hacker" fra usa for en repotasje.

Han hadde en laptop med ubuntu og lastet ned gratis software.

Litt av poenget at det er gratis og alle kan skaffe det.

Så kjørte de rundt i byen i bil mens han brøyt seg inn på apotek 1 sine servere, kunne bestille medisin til seg selv osv, Kjørte også til datakjeden og endret prisene på varene til 1 kr og kunne bestille dette i nettbutikken. De ringte sjefene i de aktuelle bedriftene som kom løpende for å slå av serverene.

Hele poenget var å vise hvor lett det var med gratis programmvare og liten datakraft, ingen brute force. Det tok bare 1 min på hver plass også.

Han sa iallefall at det er lettest med X og X nettverkskort.

Derfor jeg spurte her inne, kanskje noen hadde erfaring.

Proof or it didn't happend!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...