Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Til olear og objorkum: Bruker dere generiske kjerner i Slackware, eller patcher dere de opp, og i så fall, hvilke patcher lønner det seg å bruke?

Bruker bare vanilla kerneler.

Sorry at jeg ikke er så mye inni forskjellige typer kjerner, men er vanilla kernel det samme som de generiske?

Lenke til kommentar

Noe skuffende:

Jeg kan ikke svare for det tekniske i forhold til nettsidene våre, men jeg synes at

sidene våre har blitt veldig flotte rent grafisk sett, pluss brukervennlige og

innholdsrike. Hvis du sjekker ut de andre partienes nettsider, så er det ingen tvil om

at våre er suverene!

Vennlig hilsen

Gøril Tennes Krogh

SVs svartjeneste

Kyrre Ness Sjobak <[email protected]> skrev:

> Mye hyggelig lesning i tidligere mailer :)

>

> Men hva med deres egen side - den er ikke akkurat noe godt eksempel på

> bruk av åpne standarder og åpen kildekode:

>

> - Kjøres på Microsoft IIS nettjener

> - Forsiden www.sv.no har 25 valideringsfeil ifl. w3c,

> standardiseringsorganet for nettsider:

> http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.sv.no

> - Siden deres er heftige brukere av Microsoft Word sitt proprietære

> format:

> http://www.google.no/search?hl=no&q=site%3...-s%C3%B8k&meta=

>

> Kyrre Ness Sjøbæk

>

Mye mer hyggelig. Sjekk lenken.

Hei, jeg ba SVs Jørund Leknes, som har jobbet mye med dette temaet, om å svare. Han har bakgrunn som stortingsrepresentant og står på valg til høsten i Sør-Trøndelag. Her er hans svar. Håper dette er hva dere trenger. Ikke nøl med å ta kontakt for evt oppfølging.

Mvh

Thor Egil Braadland

Næringspolitisk rådgiver

SVs stortingsgruppe

mob:    911 83 088

kontor: 23 31 34 37

- - - - - -

Hei!

I dok8-forslaget vårt - http://www.stortinget.no/dok8/2004/dok8-200405-097.html - står det "Forslagsstillerne foreslår derfor at Regjeringen etablerer et etter- og videreutdanningsprogram for IT-ansvarlige i offentlig sektor, med sikte på å bedre kunnskapen om programvare basert på åpen kildekode, og dermed øke deres evne til å foreta rasjonelle valg om bruk av programvare".

Jeg har sagt og ment at vi må ha et utdanningsprogram for IT-ansvarlige i offentlig sektor, med sikte på å bedre kunnskapen om fri programvare. Dette vil sikre reelle valg i forhold til programvare.

Vi mener det offentlige bør bidra økonomisk til utvikling og tilpasning av fri programvare til bruk i offentlig sektor, blant annet fordi det vil føre til reduserte kostnader på sikt. Kompetanse er en av de største barrierene for fri programvare. Men vi har ennå ikke detaljerte formuleringer på dette.

Jørund

-----Opprinnelig melding-----

Fra: Kyrre Ness Sjobak [mailto:[email protected]]

Sendt: 20. august 2005 23:22

Til: [email protected]; Resepsjonen; Nils Fredrik Hansen; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]

Emne: Åpne standarder og fri programmvare -oppfølgingsspørsmål

Takk for gode svar på spørsmål angående åpne standarder og fri programvare, spesielt takk til de som tok seg tid til å skrive lange og gode svar fra Sosialistisk Venstreparti - disse har blitt tatt godt i mot. Vi venter framdeles på et svar fra senterpartiet, men regner med at dette tikker inn etterhvert.

Etter at deres svar ble lagt ut, så har det kommet flere spørsmål - hva ønsker dere konkret å gjøre for å få innført fri programvare i skolen, som for eksempel OpenOffice og Skolelinux? Hvordan har dere tenkt å skaffe kompetanse om disse systemene?

Kyrre Ness Sjøbæk

Kansje det er han vi skal spørre ut om dette? For det er jo nettop "tekniske forhold" det gjelder...

Lenke til kommentar

Siden jeg vet at det ikke er alle som gidder å lese tfa, skal jeg lime inn et par vesentlige poenger:

Spørsmål:

Bør det være mulig å ta patent på programvare i Norge?

Svar:

Vi deler bekymringa for skadelig patentering av almene prinsipper, utvikling som nærmest kan oppfattes som vitenskapelige oppdagelser (og ikke egentlige oppfinnelser) osv.

I Internett-program for RV står det:

• Nei til allmene patenter for programvare.

Ellers henviser vi til et lengre svar under EFNs punkt 4.

Spørsmål:

Bør bruk av fri programvare i offentlige tjenester (stat og kommune) påbys ved lov i Norge? Bør staten som en stor og innflytelsesrik kunde ha som målsetting at offentlige tjenester, skoler osv. i størst mulig grad skal anskaffe og benytte fri programvare?

Svar:

RVs svar på begge spørsmål er JA.

Her følger et felles, lengre svar svar på EFNs spørsmål 1, 2, 3 og 4.

I RVs Internett-program skriver vi:

3)FOR LINUX OG FRI PROGRAMVARE - MOT MICROSOFT-MONOPOL

Microsoft og andre store internasjonale monopoler forsøker å tjene penger på å hindre utviklinga av uavhengig programvare. Mot det har mange datafolk gått sammen om å utvikle fri og offentlig dokumentert programvare, som f.eks. Linux. RV krever:

• "Fri og åpen"-programvare lovbestemt til offentlig informasjonslagring og kommunikasjon
  • Forbud mot lukka, proprietær programvare som standard i stat og kommune
  • Linux og annen fri og åpen kildekode-programvare i skolen
  • Nei til allmene patenter for programvare
  • Norge må ikke undertegne Haag-konvensjonen og andre avtaler som tjener programvaremonopolene

Spørsmål:

Bør det stilles bindende standardkrav til IT-utstyr og opplæring i alle offentlig godkjente skoler? Bør 1 PC tilgjengelig per elev og lærer være et krav? Bør trådløst Internett bli en målsetting i skolene? Bør Stortinget vedta en plan for å gjøre flest mulig lærebøker, oppslagsverk og andre egnede læremidler tilgjengeligepå Internett? Bør Stortinget øke bevilgningene til datautstyr? Og til utvikling av pedagogikk som gjør at Internett og elektronisk informasjon kan brukes i alle fag?

Svar:

RV svarer JA på alle 5 spørsmål.

I Internett-programmet sier vi:

1)SKOLE: NETT OG PC TIL ALLE ELEVER OG LÆRERE!

For å bekjempe nye dataklasseskiller, må skolen gi like muligheter for alle. Det krever teknologi, men enda viktigere er ny pedagogikk: Elev-og lærerdemokrati og pedagogisk utvikling.

• Felles minstekrav til PCer og Nett i alle skoler
  • Alle elever og lærere må ha egen PC med Internett.
  • Alle skoler må raskt få internt trådløst Internett.
  • Skolebøker gratis på Internett, med kompensasjon til forfattere og forlag. RV støtter aksjonen for å legge ut Skolebøker.
  • Penger til sabbatår og videreopplæring til lærere
  • Støtte til lokal og sentral utvikling av pedagogikk

Lenke til kommentar

Et alternativ er det liberale folkepartiet

Programvarepatenter strider mot begrepet liberalisme: Ingen kan bli gitt flere rettigheter enn du selv har. Ved å innvilge patent på noe som eksisterer i løse luften tvinger har patentholderen dermed blitt gitt rettigheter som krenker friheten til resten av befolkningen. Et annet begrep, dog ikke like vanlig i denne konteksten, er "slaveri".

Lenke til kommentar
Et alternativ er det liberale folkepartiet

Mener ikke å rakke ned på dem på noen måte, men er dem helt særiøse?

Jeg startet å stusse litt da jeg leste dette på nettsidene deres:

Politiet skal kontrollene en ruset mann i Oslo semtrum. Mannen er åpenbart svak etter år på narkotika, men han liker naturlig nok ikke å bli håndtert av politiet og setter seg til motverge. Dette fører til håndgemeng, og et av mannens ben brekker.

(...)

Vi synes dette er en tragisk hendelse, men forbudet mot narkotika har mange tragiske resultater. Dersom narkotika hadde vært tillatt, slik DLF går inn for, ville vi ikke opplevet slike tilfeller som rammet denne narkomane i Oslo sentrum for noen dager siden. Ved en legalisering av narkotika ville også mange andre problemer som forbudet fører med seg forvsinne.

EDIT: Vet at dette ikke har noe med programvare patenter, FLOSS eller åpne standarder, men jeg vil ikke stemme på noen bare pga disse sakene. FrP kunne sagt at de ville gi meg penger for å bruke GNU/Linux, men jeg ville ikke stemt på'rem likevel :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Mannen brukte et stoff som ikke rammet noen andre enn ham selv. I så måte var politiet initiativtakerne, og mannen hadde derfor full rett til å forsvare seg mot noe han oppfattet som uprovosert angrep eller forsøk på kidnapping.

Det blir det samme som at du skal bli tvunget med til sykehuset av ambulansepersonalet. På sykehuset tvinger de deg til å bli der inntil undersøkelsene er ferdige.

I prinsippet er begge sakene helt identiske: Personen det dreier seg om er ikke en fare for noen andre enn seg selv.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Sorry at jeg ikke er så mye inni forskjellige typer kjerner, men er vanilla kernel det samme som de generiske?

Vanilla stammer fra vanlijeis hvor vanilje er den vanligste smaken...

Fra wikipedia (FDL)

The term vanilla derives from the use of vanilla extract as the most popular flavoring for ice cream, and by extension meaning plain or conventional.

Lenke til kommentar
Mannen brukte et stoff som ikke rammet noen andre enn ham selv. I så måte var politiet initiativtakerne, og mannen hadde derfor full rett til å forsvare seg mot noe han oppfattet som uprovosert angrep eller forsøk på kidnapping.

Uansett hvor enig jeg er i deg, herr Manual, så er det ikke å motsi at når vi har et samfunn som vi har i dag, bygget rundt de lovene vi har i da, var nok ikke det angrepet uprovosert.

Mannen hadde brutt loven og politiet hadde derfor loven på sin side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...