Gå til innhold

Fått igjen på skatten Råd om optikk(ca. 7-8tusen)


Anbefalte innlegg

For én gang skyld har fru Fortuna smilt min vei og gitt meg tilbake på skatten.

De pengene har jeg tenkt å bruke (før hun ombestemmer seg) på å oppgradere mitt 350D som jeg får neste måned.

 

Dersom du hadde hatt 7-8 tusen å investere i optikk/blits/minnekort, hva ville du gått for?

 

Jeg kommer til å bruke kameraet primært til hverdagsportrettbilder og endel naturfotografering (kveld og skumring). Ikke macro.

 

Under er noen av de objektivene jeg har vurdert:

 

Canon EF 17-40mm f4.0L USM (6.698,-)

Canon EF 50mm f1.4 USM (3.098,.)

Canon EF 24mm f2.8 USM (4.369,-)

Canon EF 70-200mm f4.0L USM (5.998,-)

 

Bør jeg investere i en Blits?

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror 17-40 er et godt valg, da har du en linse som er vid nok for innefoto, samt for portrett (helfigur) osv, samt en linse som er kjempebra for naturforografering.

Dog vil du sansynligvis trenge blitz inne med denne linsen.

 

Har selv 50 1.4 og er strålende fornøyd med denne linsen, å leke med dybdeskarpheten med denne linsen er en drøm altså, men det er en fastlinse, og på et 1.6x cropfaktor kamera, blir linsen fort for lang for innefoto (går ann men må ha mer avstand) og landskap.

 

På den informasjonen du ga, virket det som du var mer vidvinkelmann enn telefotomann, 70-200 er en bra linse den også og med en teleconverter kan du få en supertele med veldig akseptabel kvalitet, problemet er at 70mm er for langt for innebilder, men kan dog benyttes til portrettering.

 

Noen som vet hva jeg kan få for mine 578 kroner JEG fikk igjen på skatten? :D

Endret av znapper
Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Har du noen tanker om valg av størrelse på minnikortet?

Jeg regner det som mest sansynlig at jeg kommer til å ta bilder i RAW-format, på høyeste oppløsning.

 

Ergelig å gå tom for minne på ferieturer, men nå kan man jo dumpe over på Ipod.

Eller kan man det? Føre over RAW-minne til Ipod??

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 2 stk 1 gb Sandisk ultra II kort til mitt 20D, så har jeg ikke alle egga i samme øhm, kurv.

Jeg har ikke fulgt med så nøye på minnekort, Sandisk Ultra III er jo på trappene med raskere kort osv.

Det skal være mulig å kjøpe bærbare løsninger som fungerer som Ipod + at de har interface mot å laste opp og ned bilder til devicen, kan ikke svare spesiellt for IPod, da jeg ikke kjenner akkurat denne spilleren.

 

Du har noen varianter her: https://prisguiden.no/vis_kategori.php?ca...25&submit=S%F8k

 

Jeg vurderer dette, da jeg skal på en lengre tur til sommeren og sansynligvis trenger å tømme kortene innimellom, et 1 gb kort på 20D tar vel rundt 100 bilder eller noe (RAW).

Lenke til kommentar

Nå tar det litt tid før du får de penga, og det virker som om du er litt usikker på hva det er du egentlig trenger. SÅ....

 

Har du kjøpt kit-objektivet? I såfall; kos deg og ta så mye bilder du kan og prøv samtidig å legg merke til hva du savner mest. Føler du at du savner brennvidde utover 55 mm, kjøp 70-200. Savner du lysstyrke, gå for 50 1.4 eller 28 mm 1.8 (heller 28/1.8 enn 24/2.8, de koster det samme og hvis du tenker deg en normal er 28 nærmest normal av de to). Trives du med brennvidden på 18-55 men savner optisk kvalitet - 17-40. Du begynner kanskje å skjønne tegninga?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Takk for svaret.

 

Da skal jeg sette meg i en stol. Se i en vegg og vente på kameraet mitt. I 28 dager.

 

Jadahh..........Blir'e artigere nå så dæver jeg!

:hmm: hvorfor 28 dgr??

Jeg har fått anbefalt at man iallefall kjøper 1 GB minne, men det finnes jo større også da. Men som regel er det lommeboken som begrenser..

Lenke til kommentar

Takk for gode og utfyllende svar.

 

Får et såpass godt tilbud på 350D gjennom en bekjent, at jeg er villig til å vente litt. I værste fall blir det begynnelsen av mai.

 

Kommer til å gå for 17-40 linsen på grunn av mine bruksområder som jeg nevnte over. Takk også for tipset om telekonverter. Har noen noen erfaring med konverter? Hvor mye betyr dette i ekstra brennvidde?

Lenke til kommentar

1.4x konverter tar gjerne ett blendersteg, mens en 2x konverter tar 2 blendersteg. Hvis du skal sette på en konverter bør du helst ha f/5.6 eller bedre _etter_ at du har satt den på, dvs at en 1.4x bør settes på et objektiv med f/4 eller bedre i utgangspunktet, og (tilsvarende) en 2x bør settes på et objektiv med f/2.8 eller bedre.

Årsaken til dette er at autofokus ikke fungerer (evt fungerer veldig dårlig) på objektiv dårligere enn f/5.6, og at manuell fokus også er forholdsvis vanskelig på et objektiv med største blenderåpning mindre enn f/5.6..

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Takk for gode og utfyllende svar.

 

Får et såpass godt tilbud på 350D gjennom en bekjent, at jeg er villig til å vente litt. I værste fall blir det begynnelsen av mai.

 

Kommer til å gå for 17-40 linsen på grunn av mine bruksområder som jeg nevnte over.

17-40 /4L er ett meget godt valg. Er vel den skarpeste zoomlinsen på markedet i den prisklassen vil jeg tro. Men vil også anbefale at du skaffer deg en 50/1,8 til under tusenlappen. Meget god lysstyrke (til en billig pris) til de situasjoner som krever det. I tillegg er skarphet og optiske egenskaper ellers meget gode.

 

Bare av nysgjerrighet... hvor bra tilbud fikk du på 350D? Har hørt det ikke er mye å gå på, men kanskje vi blir lurt :)

Lenke til kommentar
Men vil også anbefale at du skaffer deg en 50/1,8 til under tusenlappen. Meget god lysstyrke (til en billig pris) til de situasjoner som krever det. I tillegg er skarphet og optiske egenskaper ellers meget gode.

I hvilke situasjoner anbefales denne?

Lenke til kommentar
Men vil også anbefale at du skaffer deg en 50/1,8 til under tusenlappen. Meget god lysstyrke (til en billig pris) til de situasjoner som krever det. I tillegg er skarphet og optiske egenskaper ellers meget gode.

I hvilke situasjoner anbefales denne?

Typisk i low light situasjoner innendørs der blitz ikke er ønskelig eller mulig. Generellt er det jo slik at i enhver situasjon der det er lite lys, er det ofte et must med en rask linse med blender fra 1.4 til 2.8 for i det heletatt å få tatt et bilde.

 

Den store blenderen gjør det også mulig å leke seg skikkelig med skarphetsområde for å lage kule effekter på bildene sine.

Endret av znapper
Lenke til kommentar
Canon EF 17-40mm f4.0L USM   (6.698,-)

Canon EF 50mm f1.4 USM          (3.098,.)

Canon EF 24mm f2.8 USM          (4.369,-)

Canon EF 70-200mm f4.0L USM  (5.998,-)

 

Om du bare skal ha ett av disse, ville jeg absolutt gått for 17-40 - meget godt objektiv med passende bruksområde for 1.6 croppen.

 

Men om du bestiller fra USA (f.eks bhphotovideo.com ) sparer du såpass mye penger at du ihvertfall kan hive på 50mm f/1.8 i tillegg - selv etter at momsen er lagt på. Da har du også et meget bra objektiv for å ta bilder under mørkere forhold enn det 17-40 klarer uten blitz.

 

Det kan også være verdt å se litt på Tamron 17-35 f/2.8-4 - dette er et objektiv som yter meget bra og har fått mye skryt i mange anmeldelser, også når det er satt opp head-to-head med Canons 17-40L. Bedre lysstyrke og en del billigere enn 17-40 - bildekvaliteten er også sammenlignbar, se f.eks: http://www.whichlens.com/index.php?blog=5&...1&c=1&tb=1&pb=1

 

Selv har jeg Canons 17-40L, men supplerer det med Canons 50mm f/1.4 for bilder som krever mer lysstyrke. Hadde jeg ikke hatt dette (eller f/1.8 versjonen som må være tidenes beste 'value-for-money' objektiv) så hadde jeg nok gått for Tamron'en pga. bedre lysstyrke.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Typisk i low light situasjoner innendørs der blitz ikke er ønskelig eller mulig. Generellt er det jo slik at i enhver situasjon der det er lite lys, er det ofte et must med en rask linse med blender fra 1.4 til 2.8 for i det heletatt å få tatt et bilde.

 

Den store blenderen gjør det også mulig å leke seg skikkelig med skarphetsområde for å lage kule effekter på bildene sine.

.. og den kan holdes foran en tele-linse for "fattigmanns-macro".

 

http://etischer.com/300d/macro/macro.html

https://ideotrope.org/index.pl?node=Steve...y%20Photographs

 

Artige greier. :)

Lenke til kommentar

 

Dersom du hadde hatt 7-8 tusen å investere i optikk/blits/minnekort, hva ville du gått for?

Jeg kan anbefale en Canon EF 200mm f/2.8L II USM.

Du får kun fast brennvidde, men til gjengjeld et av de beste objektivene Canon leverer.

Den fungerer også utmerket med forlenger (teleconverter) og er stabil og god og holde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...