Gå til innhold

Dine yndlingssitater fra den kristne manns bibel

Anbefalte innlegg

Det du glemte å tenke på, er at hvis vi tror på det Jesus sa, var han Gud selv, og derfor i stand til å oppdatere det som var sagt 3000 år tidligere.

Til tross for at han alltid har vært allvitende? Skulle ikke tro det var nødvendig å oppdatere noe...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det du glemte å tenke på, er at hvis vi tror på det Jesus sa, var han Gud selv, og derfor i stand til å oppdatere det som var sagt 3000 år tidligere.

Til tross for at han alltid har vært allvitende? Skulle ikke tro det var nødvendig å oppdatere noe...

Har menneskene vært det, da? Hvis du har hatt noe norsk på VGS, vet du at all literatur må leses i lys av sin tid, og det gjelder også religiøse tekster. Folk tenkte anderledes da GT ble skrevet ned i forhold til NT. Mange av "Guds lover" er rett og slett regler som gjør at det er lettere å overleve, da de forklarer hvordan man skal unngå/kurere sykdom.

Eksempelvis stammer forbudet mot å blande kjøtt- og melkeprodukter eller hva det nå er mest sannsynlig fra at kjøtt i den temperaturen det kan være der nede ofte blir dårlig, og at hvis man bruker den samme kniven til kjøtt som stekes og noe som ikke gjør det, kan folk fort bli syke. De som ikke blandet holdt seg da friske. Hvor de fikk sine ideer fra, kan man lure på, men at ideene ble tilskrevet Gud, er vel ikke vanskelig å tenke seg?

Forresten:

Et enda bedre eksempel!

Lenke til kommentar

Det ble skrevet av personer som levde i en helt annen tidsalder enn oss. De var lite opplyste, husk at det var sen steinalder/bronsealder i Norge på denne tiden. (da det gamle testamentet ble skrevet)

Siden er det selvfølgelig omskrevet, omtolket og mistolket, påvirket av utallige folks egne meninger og utvannet til de grader. Og siden mye er overlevd fra munn til munn i generasjoner skal vi ikke se bort i fra at det er en del som er pyntet litt på ja.

Likevel synes jeg at dette er den største historiske boken som eksisterer, og forteller en mektig fortelling som strekker seg over århundrer. Den er full av moralske regler som fremdeles gjelder i dag... men også noen som regnes som fullstendig tullball. Egentlig tror jeg at man må se bort i fra reglene, da disse den gang de ble laget ble skrevet som om de var guds vilje. Dette ble naturligvis gjort siden man ikke hadde skikkelig håndheving av lovene, man måtte ty til menneskets samvittighet for å få det til å holde lovene. Jeg tror vi bør skille mellom disse strenge reglene og det kristendommen virkelig handler om.

Moralen: ta REGELIONEN med en klype salt, men ta RELIGIONEN veldig alvorlig...

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Som vanlig blir en slik tråd fylt til randen med tekster fra 3. Mosebok. La meg derfor poste en meget fin bibeltekst:

(hentet fra Paulus’ første brev til korinterne, kapittel 13)

"Om jeg taler med menneskers og englers tunger, men ikke har kjærlighet, da er jeg bare drønnende malm eller en klingende bjelle. 2 Om jeg har profetisk gave, kjenner alle hemmeligheter og eier all kunnskap, om jeg har all tro så jeg kan flytte fjell, men ikke har kjærlighet, da er jeg intet. 3 Om jeg gir alt jeg eier til brød for de fattige, ja, om jeg gir meg selv til å brennes, men ikke har kjærlighet, da gagner det meg intet.

4 Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig, den misunner ikke, den skryter ikke, er ikke hovmodig. 5 Den gjør ikke noe usømmelig, den søker ikke sitt eget, blir ikke oppbrakt og gjemmer ikke på det onde. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten. 7 Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

8 Kjærligheten faller aldri bort. De profetiske gaver skal opphøre, tungene skal tie, og kunnskapen skal ta slutt. 9 For vi forstår stykkevis, og vi taler profetisk stykkevis. 10 Men når det fullkomne kommer, skal det som er stykkevis, forsvinne. 11 Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, dømte jeg som et barn. Men da jeg ble mann, la jeg av det barnslige. 12 Nå ser vi som i et speil, i en gåte, da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis, da skal jeg forstå fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut. 13 Så blir de stående, disse tre: Tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten."

Hvis ikke dette er et godt budskap, er ingenting det.

Lenke til kommentar
Eksempelvis stammer forbudet mot å blande kjøtt- og melkeprodukter eller hva det nå er mest sannsynlig fra at kjøtt i den temperaturen det kan være der nede ofte blir dårlig, og at hvis man bruker den samme kniven til kjøtt som stekes og noe som ikke gjør det, kan folk fort bli syke. De som ikke blandet holdt seg da friske. Hvor de fikk sine ideer fra, kan man lure på, men at ideene ble tilskrevet Gud, er vel ikke vanskelig å tenke seg?

Jeg har lyst til å trekke argumentet ditt ett godt stykke, og si at kristendommen da var ett verktøy for datidens styresmakter å kontrollere folket. Noe som historien har vist mange ganger.

Lenke til kommentar
16 Den som slår noen i hjel med en gjenstand av jern, er en drapsmann, og drapsmannen skal dø. 17 Hvis noen tar opp en stein som er stor nok til å drepe med, og slår en mann i hjel med den, da er han en drapsmann, og drapsmannen skal dø. 18 Eller tar han et redskap av tre som en kan drepe med, og slår en annen i hjel, da er han en drapsmann, og drapsmannen skal dø.

19 Blodhevneren kan slå drapsmannen i hjel. Så snart han treffer på ham, skal han drepe ham. 20 Dersom noen støter til en mann i uvennskap eller kaster noe på ham i ond hensikt så han dør, 21 eller i fiendskap slår ham med neven så han dør, da skal den som slo, bøte med livet. Han er en drapsmann, og blodhevneren kan slå ham i hjel så snart han treffer på ham.

Det må være fra det første testamentet (eller hva det heter)

Lenke til kommentar
Det ble skrevet av personer som levde i en helt annen tidsalder enn oss. De var lite opplyste, husk at det var sen steinalder/bronsealder i Norge på denne tiden. (da det gamle testamentet ble skrevet)

Tja, enkelte av oss er ganske overbevist om at gjengen som går rundt og tror blindt uten bevis er ganske lite opplyste... :)

Lenke til kommentar
Det ble skrevet av personer som levde i en helt annen tidsalder enn oss. De var lite opplyste, husk at det var sen steinalder/bronsealder i Norge på denne tiden.  (da det gamle testamentet ble skrevet)

Tja, enkelte av oss er ganske overbevist om at gjengen som går rundt og tror blindt uten bevis er ganske lite opplyste... :)

Et meget godt poeng, gspr!

You're such an inspiration for the ways

That I'll never ever choose to be

Oh so many ways for me to show you

How the savior has abandoned you

Fuck your God

Your Lord and your Christ

He did this

Took all you had and

Left you this way

Still you pray, you never stray

Never taste of the fruit

You never thought to question why

It's not like you killed someone

It's not like you drove a hateful spear into his side

Praise the one who left you

Broken down and paralyzed

He did it all for you

He did it all for you

Oh so many many ways for me to show you

How your dogma has abandoned you

Pray to your Christ, to your god

Never taste of the fruit

Never stray, never break

Never---choke on a lie

Even though he's the one who did this to you

You never thought to question why

Not like you killed someone

It's Not like you drove a spiteful spear into his side

Talk to Jesus Christ

As if he knows the reasons why

He did it all for you

Did it all for you

He did it all for you..

Lenke til kommentar
Det ble skrevet av personer som levde i en helt annen tidsalder enn oss. De var lite opplyste, husk at det var sen steinalder/bronsealder i Norge på denne tiden.  (da det gamle testamentet ble skrevet)

Men det meste vi ser på som fakta må vi jo bare tro på, helt til noe annet blir motbevist.

Alle visste av jorda var flat. Det var fakta.

Og ihvertfall at jorda var sentrum i universet. Det var rett og slett slik det var. Fakta.

Helt til noe annet blir bevist. Og rett som det er kommer det en ny oppdagelse som sier at det vi har trodd var sant, faktisk ikke var det.

Poeng: veldig mye av det vi vet er noe vi bare tror på, helt til noe annet blir bevist.

Altså de fleste er "troende".

Lenke til kommentar

kjetil_b: Vi gjør imidlertid klokt i å tro på den enkleste, simpleste forklaringen på det vi observerer. Det er vid enighet om at en rundt jord er den enkleste forklaringen som samstemmer med observasjoner og teori.

Gud, og svært mye annen religiøs lære, representerer langt ifra enkleste forklaringen på observasjoner, og bør dermed ikke tros på uten bevis.

Fra signaturen min:

"We are to admit no more causes of natural things than such as are both true and sufficient to explain their appearances." -- Isaac Newton i sin formulering av Ockham's Razor.

Ytterst kloke ord. Gud, og mye annet religion fremsetter, er nettopp "more causes of natural things than such are both true and sufficient to explain their appearances"! Er du uenig i Ockham's Razor, blir det med ett veldig vanskelig å "bevise" noe som helst, kunne betrakte noe som helst som "sant", og å drive nøyaktig vitenskap.

Lenke til kommentar

Jaja, jeg kan være enig i det med å tro blindt... men... har du noen gang funnet bevis for at det ikke finnes en Gud? Naturlover og alt tilsier jo at det må stå en mesteringeniør bak det hele, la oss kalle ham gud :p

Hvis verden var tilfeldig ville også naturlover og alt vært tilfeldige, slik er det ikke.

Var faktisk en prest som føst snakket om Big Bang, en teori han fant opp for å få kristendommen og vitenskapen nærmere. I steden har media manipulert oss, og fysikerne som har bevist spor etter Big Bang har tilsynelatende også bevist at kristendommen ikke har rett.... skapelseshistoriene slik vi kjenner dem fra bibelen er nok myter.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...