Gå til innhold

Dine yndlingssitater fra den kristne manns bibel

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ute etter å samle inn litt morsomme fraser fra bibelen, og Moses sine skrifte er alltid en partykicker, så jeg lurte på om det var noen her som hadde noe jeg hadde oversett :)

Helst ta med bok, kapittel og vers.

Når der i det land Herren din Gud gir dig til eie, blir funnet et drept menneske liggende på marken, og ingen vet hvem som har slått ham ihjel, da skal dine eldste og dine dommere gå ut og måle hvor langt det er fra den drepte til de byer som ligger deromkring. Og de eldste i den by som er nærmest den drepte, skal ta en kvige som ikke har vært brukt til arbeid og ikke har båret åk; og de eldste i denne by skal føre kvigen ned til en alltid rinnende bekk i en dal som ikke dyrkes eller tilsåes, og der ved bekken skal de bryte nakken på kvigen. Så skal prestene, Levis sønner, trede frem; for dem har Herren din Gud utvalgt til å tjene ham og til å velsigne i Herrens navn, og efter deres ord skal enhver tvist og enhver skade avgjøres. Og alle de eldste i denne by, de som bor nærmest den drepte, skal tvette sine hender over kvigen som de har knekket nakken på ved bekken. Og de skal ta til orde og si: Våre hender har ikke utøst dette blod, og våre øine har ikke sett det. Ta skylden bort fra ditt folk Israel, som du har forløst, Herre, og la ikke uskyldig blod komme over ditt folk Israel! Så får de soning for dette blod. Således renser du dig for uskyldig blod; for du skal gjøre det som er rett i Herrens øine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16 Den som slår noen i hjel med en gjenstand av jern, er en drapsmann, og drapsmannen skal dø. 17 Hvis noen tar opp en stein som er stor nok til å drepe med, og slår en mann i hjel med den, da er han en drapsmann, og drapsmannen skal dø. 18 Eller tar han et redskap av tre som en kan drepe med, og slår en annen i hjel, da er han en drapsmann, og drapsmannen skal dø.

19 Blodhevneren kan slå drapsmannen i hjel. Så snart han treffer på ham, skal han drepe ham. 20 Dersom noen støter til en mann i uvennskap eller kaster noe på ham i ond hensikt så han dør, 21 eller i fiendskap slår ham med neven så han dør, da skal den som slo, bøte med livet. Han er en drapsmann, og blodhevneren kan slå ham i hjel så snart han treffer på ham.

Lenke til kommentar

Dette er en klassiker:

Når to menn kommer i slagsmål, og konen til en av dem kommer løpende for å hjelpe sin mann, og hun rekker hånden ut og griper den som slår ham, i kjønnsdelene, da skal du uten skånsel hogge hånden av henne.

Denne er ikke fra Bibelen, men jeg tar den med likevel:

Og kvinnene må også legge bort prangende klær, som de av hovmot og forfengelighet har lagt seg til med. For djevelen har oppfunnet dem for slike kvinner som ringeakter sitt fedrelands gamle rosverdige skikker, og likeså mange slags uttillatelige og uskikkelige ting å ha på føttene og på andre lemmer, for å lokke til usømmelighet og til å oppvekke Guds vrede.
Lenke til kommentar

Morro og morro.. men brukt i noen filmer:

Utdrag fra evangeliet etter Markus, Kapittel 5

1Og de kom over på hin side av sjøen, til gerasenernes bygd. 2Og da han var gått ut av båten, kom det straks mot ham ut av gravene en mann som var besatt av en uren ånd. 3Han hadde sitt tilhold der i gravene, og de kunde ikke lenger binde ham, ikke engang med lenker; 4for han hadde ofte vært bundet med fot-jern og lenker, og lenkene hadde han revet av sig, og fot-jernene hadde han sønderslitt, og ingen kunde rå med ham, 5og han var alltid, natt og dag, i gravene og på fjellene og skrek og slo sig selv med stener. 6Og da han så Jesus langt borte, løp han til og falt ned for ham, 7og ropte med høi røst: Hvad har jeg med dig å gjøre, Jesus, du den høieste Guds Sønn? Jeg besverger dig ved Gud at du ikke må pine mig! 8For han sa til ham: Far ut av mannen, du urene ånd! 9Og han spurte ham: Hvad er ditt navn? Og han sa til ham: Legion er mitt navn; for vi er mange.
Lenke til kommentar
Menneskesønnen skal sende sin engler ut, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og alle som gjør urett. Så skal de kaste dem i ildovnen, der en gråter og skjærer tenner. Da skal de rettferdige skinne som solen i sin Fars rike. Den som har ører, hør!
Lenke til kommentar

De ti bud er en klassiker:

1) Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Litt selvsentrert og tydelig preget av sjalusi og angst for å miste noen tilbedere :whistle: Er gud kanskje en kvinne? :ermm:

2) Du skal ikke misbruke Guds navn.

Men det går kanksje greit å misbruke andre sitt? :hmm:

3) Du skal holde hviledagen hellig.

Bare pass på å ikke jobbe i politiet, brannvesenet, helsevesenet eller på bensinstasjon :thumbup:

4) Du skal ære din far og din mor.

Fortel det til ungene mine... :hrm:

5) Du skal ikke slå i hjel.

Helt nede på 5. plass finner vi en viktig en. Prioritering er nok ikke Guds sterke side :ermm:

6) Du skal ikke bryte ekteskapet.

Vel, hvis du får 50% så er det vel greit? Det kan jo bli en fortjeneste :w00t:

7) Du skal ikke stjele.

Bortsett fra engler da, de kan få lov. Og sosialistene :roll:

8) Du skal ikke tale usant om din neste.

Ingenting å si på den. Hadde den vært litt høyere på listen så kanskje flere hadde fulgt det budet ;)

9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom.

Et bud sosialistene overså... :cry::tease:

10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Jeg er så lei av at slavene mine blir begjært av min neste :thumbdown:

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg synes at nettop det der ville blitt en mer interresant enn latterliggjøring av personers tro. Bibelen er skrevet av vanlige personer med religiøs overbevisning. Derfor er den påvirket av tanker til hver og en av dem som har bidratt, og endret mange ganger opp gjennom tidene, den er gammel og som alle andre gamle bøker/tanker passer den ikke alltid 100% med nåtiden. Et annet eksempel på dette kan være filosofenes tanker og meninger, de har mye logisk tenkning men er samtidig påvirket av en livlig fantasi. Derfor er ikke disse regnet som de absolutte sannhetene for dagens samfunn, de er kun av historisk betydning. Selv om Aristoteles teleologiske verdensbilde har blitt motbevist har man fremdeles tro på at man kan finne en universell teori om alt.

At bibelen ikke stemmer 100% overens med virkeligheten vil ikke felle hele kristendommen. Det er stråmannsargumentasjon.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar

Men likevel er det jo meget interessant at den ultimate Gud har sagt til Moses at kvinnene er mindre verdt enn menn, at homofili er en synd, at de og de skal steines osv.

Det er jo tross alt Guds ord vi snakker om, og det er i den forbindelse meget morsomt å latterliggjøre kristendommen. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...