Miracules Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 hey! Kan jeg bruke videokamera fra USA i Norge? Vurderer å importere selv. et panasonic kamera gs120+200+400 eller nyeste sony med 5.1 lyd. I såfall hva trenger jeg får å redigere den på pc, og avspille den på dvd eller tv, kjøpt her i Norge!? Og gjelder garantien for et internasjonalt produkt uavhengig, hvilken region man kjøper produktet iverden? Jeg setter stor pris hvis noen kan forklare dette litt bedre! hilsen miracules Når ting som ikke skal skje, faktisk skjer.. Lenke til kommentar
HenrikSolberg Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Det kommer jo mest sannsynlig til å fungere greit! Har da avspilt NTSC opptak i norge jeg... Å redigere det på PC er ikke noe problem siden det ikke er noe forskjell på amerikanske og europeiske PCer i den forstand. Det er på fjernsynet du kan møte problemer, men jeg har som sagt ikke møtt noen problemer! Men jeg ville uansett ikke kjøpt et NTSC kamera. Det er rett og slett dårligere enn et PAL kamera... Når det gjelder garanti er jeg ikke helt sikker, men det kommer en sak på det i kveld på TV2 Hjelper deg som dekker akkurat dette spørsmålet! Anbefaler derfor det! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Du får i mange tilfeller ett års verdensgaranti, men i verste fall må du sende kameraet tilbake dit du kjøpte det. Uansett får du ikke fem års reklamasjonsrett ved kjøp av kamera i USA, noe du får om du kjøper det i Norge. Styr også unna NTSC kamera da de har dårligere oppløsning enn norske. Husk også på toll og moms ved innførsel til Norge. Sjekk også prisene i Norge grundig først (og ikke bare web-butikker... de er ikke så overlegne på pris lenger som de var). For eksempel kan du få GS-120 til godt under 6000 nå om du shopper litt rundt. Norge er ikke av de verste landene på elektronikkpriser lenger. Lenke til kommentar
vingle Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Men jeg ville uansett ikke kjøpt et NTSC kamera. Det er rett og slett dårligere enn et PAL kamera... Kan ikke se forskjellen på PAL og NTSC bortsett fra at USA bruker et annet strømnett med 60HZ istedet for 50 slik vi gjør her hjemme. Problemer vil komme når du vil se ntsc på Fjernsynet. De fleste litt bedre Redigeringsprogrammer gir deg muligheten til å redigere på NTSC. Er litt usikker, men mener avid kan hjelpe deg med konvertering til PAL. Lenke til kommentar
iwaage Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Du kan få kjøpt pal-kamera i USA. Feks B&H selger dette... Da slipper du unna hele problemstillingen i forhold til bildekvaliteten og eventuelle problemer med redigering. Det du imidlertid må passe på er at kameraet leveres med nettadapter/lader som kan brukes på 220V/50Hz. Lenke til kommentar
petes Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Har akkurat bestilt meg et Sony DCR-HC90E, dvs. PAL kamera fra BH i New York. PAL utstyr får man kjøpt i stor stil fra USA også. Husk at det kommer frakt, 25 % moms og sikkert noen gebyrer til i tillegg. Lønner seg stort å bestille ekstrautstyr samtidig, slik som 20 opptakskassetter, batteri, linser, filter osv. Prisen på ekstrautstyret er som regel under halv enn Norge, og gjerne mer selv etter at 25 % moms er lagt til. Dette kalles forøvrig "direkteimport", grossister/importører og butikker kaller det for "gråmarkedet" - sannsynligvis for at det skal høres ut som en umoralsk og ulovlig ting å bestille uten at de får sine fete fortjenester. Les forøvring artikkel i Aftenposten om temaet; http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/article957452.ece Forøvrig, når det gjelder garanti, reklamasjon osv. så forholder du deg hovedsaklig til de vilkår som butikken har oppgitt (seriøse butikker burde forholde seg til sine respektive lands lover). Ellers tilbys det ekstra "Extended Warrenty" mot ekstra betaling for to eller fire år (varierer fra butikk til butikk), som gir det garanti utover produsentens 1 års garanti. Dette betyr da ingen kostnader som deler og arbeidspenger for deg ved feil som dekkes av garanti (annet enn porto da). Ellers kan du jo se hva jusstorget (under punkt 2) sier om emnet siden det er litt forskjell på handel fra Norge, EU/EØS og resten av verden; http://www.jusstorget.no/article/frontpage...Key=2&FagKey=49 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Dette kalles forøvrig "direkteimport", grossister/importører og butikker kaller det for "gråmarkedet" - sannsynligvis for at det skal høres ut som en umoralsk og ulovlig ting å bestille uten at de får sine fete fortjenester. Fete fortjenester ja. Særlig :!: Du har ikke den fjerneste peiling på hvor mye en butikk har i fortjeneste på digitale kamera eller videokamera i dag tydeligvis. Vet ikke nøyaktig hvor mye grossister og importører har i fortjeneste, men butikkene har utrolig lite. Og ettersom folk fra andre land gjerne kjøper kameraustyr i Norge fordi det er billigere enn i deres hjemland når de får halve momsen trukket fra, så kan det ikke være ille. Er nok moms og toll som får mest av prisforskjellen mellom Norge og andre land. Grunnen til at det kalles gråmarkedet, er at man ikke får fem års reklamasjonsrett som man får ved kjøp i Norge (kun ett års garanti). Lenke til kommentar
HenrikSolberg Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Peilingen din er ikke akkurat skyhøy den heller... Canon selger ut Canon XL2 til ca. 40.000 kroner, tror det ligger like under... Noen butikker har ja, kun en fortjeneste på 1000-2000 kroner på dette kameraet, men noen selger kameraet helt opp til 53000 kroner! Så ikke kom her å si at ikke elektronikkbransjen tar seg fete fortjenester. Ikke alle kanskje, men mange av de! Og det hjelper ikke at staten skal ha 25% uansett f*** hva du gjør her i landet heller! Hvis du er i USA og kjøper kamera, så trenger du jo ikke akkurat si i fra at du har kjøpt deg kamera når du kommer til norge da... De kan jo ikke akkurat bevise at du har kjøpt det der for å si det sånn! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Peilingen din er ikke akkurat skyhøy den heller...Canon selger ut Canon XL2 til ca. 40.000 kroner, tror det ligger like under... Noen butikker har ja, kun en fortjeneste på 1000-2000 kroner på dette kameraet, men noen selger kameraet helt opp til 53000 kroner! Så ikke kom her å si at ikke elektronikkbransjen tar seg fete fortjenester. Ikke alle kanskje, men mange av de! Hvis Canons utsalgspris er på 40.000 kroner, så tjener butikken du snakker om (som selger det til 53.000 kroner) ikke mer enn tre tusen kroner på handelen. Du må legge moms på Canons utsalgspriser. Hvis prisen (40.000) er med moms, noe prisene fra grossister og importører aldri er oppgitt med, så er det uvanlig høy fortjeneste den butikken har. Butikkene som har en slik fortjeneste vil nok ikke leve spesielt lenge. Uansett snakket petes om "butikker" og ikke "noen butikker". petes lever derfor i min mening i den villfarelse at alle butikker tjener grovt på de produktene de selger... de færreste gjør det, for vil de tjene grovt, er det ingen som bruker de lenger. Tror størsteparten av norges fotoforhandlere har forstått det nå (da ser vi bort fra Spaceworld-type kjedene som har som største mål og loppe kundene for mest mulig penger). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Hvis du er i USA og kjøper kamera, så trenger du jo ikke akkurat si i fra at du har kjøpt deg kamera når du kommer til norge da... De kan jo ikke akkurat bevise at du har kjøpt det der for å si det sånn! Jo, de kan faktisk det, om du har tatt vare på garantibevis og/eller kvittering... noe det er lurt å ta vare på. Lenke til kommentar
chma Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Hvis du er i USA og kjøper kamera, så trenger du jo ikke akkurat si i fra at du har kjøpt deg kamera når du kommer til norge da... De kan jo ikke akkurat bevise at du har kjøpt det der for å si det sånn! Jo, de kan faktisk det, om du har tatt vare på garantibevis og/eller kvittering... noe det er lurt å ta vare på. Pluss at de vel kan finne ut hvilket land serie nr. XXXX til XXXX ble sendt til...de har nok mer styring over hvilke kameraer som er solgt hvor i verden enn vi tror/vet... Den dagen man står der med feil på kamera og trenger hjelp fort er det greit å ha kjøpt det i Norge og da få god service i Norge å spille maset med å sende tilbake til usa...noe som fort kan ta tid. Det er fullt mulig at Norske butikker/importører har mer fortjenste pr. kamera enn store nettbutikker, sier seg vel selv om de selger 5 stk Xl2 i året og nettbutikken selger 50...da må den lille lokale butiken i norge ta mer betalt. Om alle skulle bestillt på nettet så sitter vi vel igjen med at allt må sendes ut av landet for service og det bare er rimi og rema igjen av butikker....for å sette ting litt på spissen her.... Edit: De som evnt fikk med seg Tv2 hjelper deg idag bør skjønne hvorfor...til og med forklart NØYE, man får nok hjelp til slutt, men surt å bruke masse tid og krefter. Endret 6. april 2005 av chma Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Jo, de kan faktisk det, om du har tatt vare på garantibevis og/eller kvittering... noe det er lurt å ta vare på. Pluss at de vel kan finne ut hvilket land serie nr. XXXX til XXXX ble sendt til...de har nok mer styring over hvilke kameraer som er solgt hvor i verden enn vi tror/vet... Nåja, man kan hevde at kameraet ble kjøpt i USA på postordre og sendt deg i Norge for en stund siden, og at du nå har hatt det med til USA. Forklaringen er syltynn, men det er en mulig forklaring og de må la deg gå. Men garantibevis og kvittering er nok det som feller de fleste i slike saker ja. Det er fullt mulig at Norske butikker/importører har mer fortjenste pr. kamera enn store nettbutikker, sier seg vel selv om de selger 5 stk Xl2 i året og nettbutikken selger 50...da må den lille lokale butiken i norge ta mer betalt. De fleste små butikker, ihvertfall i sentrale strøk, har innsett at eneste måten å overleve på er å ha like lave priser som gigantene. Jobber selv i det jeg tror er Oslos minste fotobutikk, men prisene er blant Norges minste (uavhengig av nettbutikk eller gatebutikk... prisene er i ferd med å utjevne seg). På den måten har vi klart å tiltrekke oss en ganske bra kundemasse i forhold til butikkens størrelse. Lenke til kommentar
petes Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Uansett snakket petes om "butikker" og ikke "noen butikker". petes lever derfor i min mening i den villfarelse at alle butikker tjener grovt på de produktene de selger... Hvis du leser en gang til hva jeg skrev Afseth, så var det; "Dette kalles forøvrig "direkteimport", grossister/importører og butikker kaller det for "gråmarkedet" - sannsynligvis for at det skal høres ut som en umoralsk og ulovlig ting å bestille uten at de får sine fete fortjenester." Jeg skylder ikke på at butikkene er årsaken til en høyere pris på foto og videoprodukter, jeg skylder på hele næringskjeden. Jeg vet selv at butikker selger til nærmest innpris fra leverandør, fordi et bestemt produkt er konkurranseutsatt. Men dette gjelder uansett veldig (få) populære produkter. Uansett så er det mitt inntrykk at prisene kommer veldig høyt fra leverandør/grossist fordi de lever etter prinsippet "vi tar det som markedet er villig til å betale". Dette gjør de selv om det kan være mye billigere for samme produkt i f.eks USA (dette er jo også to forskjellige markeder). Hvis du sammenligner priser på Norske nettsjapper og mot f.eks. B&H i USA så ser du at mange populære kamera og videokamera selges ca. 25 % billigere enn Norge. Derfor vil Norsk moms på 25 % gjøre produktet like billig/dyrt å importere som å kjøpe det i Norge. På grunn av garanti kan det være lurt å kjøpe produktet i Norge. Derimot, hvis man sammenligner prisene på tilleggsutstyr så kan prisen fra USA (B&H) være helt ned til halv pris i forhold til Norske nettsjapper (på noen produkter - ikke alle) selv etter at Norsk moms er lagt til. Uansett - så er moralen at skal man kjøpe foto/videoutstyr for 10-15 tusen inklusive tilleggsutstyr så sjekk markedet godt. Lenke til kommentar
chma Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 Jeg skylder ikke på at butikkene er årsaken til en høyere pris på foto og videoprodukter, jeg skylder på hele næringskjeden. Jeg vet selv at butikker selger til nærmest innpris fra leverandør, fordi et bestemt produkt er konkurranseutsatt. Men dette gjelder uansett veldig (få) populære produkter. Uansett så er det mitt inntrykk at prisene kommer veldig høyt fra leverandør/grossist fordi de lever etter prinsippet "vi tar det som markedet er villig til å betale". Dette gjør de selv om det kan være mye billigere for samme produkt i f.eks USA (dette er jo også to forskjellige markeder). Hvis du sammenligner priser på Norske nettsjapper og mot f.eks. B&H i USA så ser du at mange populære kamera og videokamera selges ca. 25 % billigere enn Norge. Derfor vil Norsk moms på 25 % gjøre produktet like billig/dyrt å importere som å kjøpe det i Norge. På grunn av garanti kan det være lurt å kjøpe produktet i Norge. Derimot, hvis man sammenligner prisene på tilleggsutstyr så kan prisen fra USA (B&H) være helt ned til halv pris i forhold til Norske nettsjapper (på noen produkter - ikke alle) selv etter at Norsk moms er lagt til. Uansett - så er moralen at skal man kjøpe foto/videoutstyr for 10-15 tusen inklusive tilleggsutstyr så sjekk markedet godt. Så du tror ikke dette kan ha noe å gjøre med at store nettsjapper betaler litt mindre inn for varene? Ett annet eksempel, tror du en bedrift som skal kjøpe inn 1000 laptoper fra dell betaler de villedende 25k de koster stykket for oss forbrukere...? Har kjøpt relativt dyrt utstyr i Norge og kunne sikkert spart noen tusen ved å kjøpe i usa(b&h), men de kan liksom ikke matche feks. videoutstyr på service og leveringstid. Uansett, sjekk prisene først og regn med ALLT....er ikke alltid det er like mye å spare om man ser i forhold til service/leveringstid(jeg er av den typen som hater å vente...) Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) Tenkte også kjøpe meg et panasonic kamera. Men ser ut som om det ikke lønner seg spesielt mye bare for kamera, om jeg kjøper et pal-kamera. Så jeg lurer på hvor stor forskjell det blir i kvalitetetn på NTSC og PAL? Jeg mener, i Premiere Pro kan du jo f.eks. redigere i NTSC, og dvd spilleren min spiller jo opp NTSC uten problemer. Problemet er vel strømmen kan jeg tenke meg. Må få sjekket opp dette litt mer nøye. Edit: fant jo sticky-tråden :!: Fick svar på spm mine der, og når kamerat er halve prisen iforhold til her, så blir det nok et kjøp i USA. Endret 10. april 2005 av ZyberZone Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Er jo litt kjedelig hvis kameraten din vil vise deg noe han har tatt opp med sitt PAL kamera... den tapen vil ikke spilles av på ditt kamera. Og som sagt blir kvaliteten dårligere med NTSC enn PAL. Oppløsningen blir dårligere, og fargene er heller ikke like bra. Problemet med at fargene ikke var like fra gang til gang er rettet (noen år siden det nå), men fortsatt sier mange at fargene oppleves som blasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå