Shimano Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hva skjer hvis man gjør dette i real life på et billøp? (Tar shortcuts over gresset) Kommer helt an på hvorfor man gjør det; hvis det er med fullt overlegg og man opplagt sparer tid på det straffes man som regel. Hvis det derimot er ved et uhell, eller at man blir presset ut o.l. blir det som regel ingen straff - det legges med andre ord vekt på foranledningen til hendelsen. Vanskelig for et spill å avgjøre om man gjør det overlagt eller ikke, så å straffe folk med nedsatt hastighet hvis de kjører utenfor banen er jo et veldig greit kompromiss som gjør at dette i liten grad vil bli misbrukt. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Hva skjer hvis man gjør dette i real life på et billøp? (Tar shortcuts over gresset) Du får straff dersom du tjener tid og/eller possisjoner på snarveien. Er du uheldig, kutter ei sjikane og tjener en plassering på det må du slippe forbi igjen. "Ingen" kutter med overlegg, ettersom du ikke har lov til å tjene på det, dessuten ville det være det samme som å be om trøbbel med bilen. Om du tjener på en snarvei burde være mulig å implementere i et spill. Forza har jo heller ikke flaggregler. Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Jeg må si jeg begynner å bli litt skeptisk i forhold til hvilken retning den kommende anmeldelsen av Forza kommer til å ta. Nå er det selvsagt opp til anmelderen å danne seg en egen mening om hva han synes om spillet, men jeg anbefaler vedkommende å bruke betydelig mer tid på spillet, enn han tydeligvis har gjort, før han kommer med sin endelige dom. Hvis grunnlaget for å anmelde Forza er å gi høyest karakter til den mest korrekte gjengivingen av det å kjøre bil, så er det sikkert flere elementer man kan 'plukke' på og velge å trekke karakterer for. Man må huske på at utviklerene selv har valgt å tone ned simuleringsaspektet en god del for å gjøre spillet lettere tilgjengelig for flere. Dette betyr ikke at spillet er 'arcade' preget. Skru av racing linjen, automat gir, ABS, TRC og ESP, og sett skademodellen til 'simulation' og du får en kjøreopplevelse på høyde med de beste racingsimulatorene. Med dekkslitasje, bensinforbruk og kollisjoner å ta hensyn til, får du en langt mer realistisk men også krevende kjøreopplevelse som kanskje ikke er like god underholdning for alle. (Arcade er forøvrig en teit betegnelse da en av de mest realistiske racingsimulatorene til nå, fantes som arcade spill: Ferrari F355 Challenge) En del ankepunkter jeg har sett i denne tråden bærer også preg av at man kanskje ikke har spilt nok. Kjører man av banen eller kolliderer med motstandere får man lagt til straffetid (som vises i rødt under de andre tidene). På de laveste nivåene (amatør) legges ikke denne straffetiden til, men den blir garantert en faktor senere i spillet. Rundetider som legges ut på Live legger også til denne straffetiden. Det lønner seg altså ikke kjøre som en villmann og ta snarveier. På amatør nivå er det også veldig lite restriksjoner, slik at man kan sette inn motor og andre deler som er mange klasser bedre enn motstandernes. Dermed er det ikke noe problem å vinne over motstanderne bare man har oppgradert bilen nok. På de senere nivåene derimot, er klasserestriksjonene strengere, og amatør ligaen er mest å anse som opplæring. Når det gjelder Forza mot GT4, mener jeg det er klar klasseforskjell. GT4 med DFP er kanskje en mer realistisk kjøreopplevelse. Personlig er jeg ingen stor tilhenger av Force Feedback, da jeg pleier å få langt bedre rundetider med denne 'featuren' skrudd av. Dette er dog det eneste den har over Forza. Som 'racing' simulator faller GT4 totalt i gjennom med totalt fraværende AI. Man kunne like gjerne kjørt alene på banen! Dette gjenspeiles også i alle anmeldelsene som er kommet hittils. En rask sjekk på Gamerankings.com viser at de fleste profesjonelle anmeldere deler den samme oppfatningen... Lenke til kommentar
duda Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Og hvis du hadde lest godt nok, så hadde du lest at anmeldelsen ikke kommer ut før 13.mai. Videre vil dette si at anmelderen har mer enn god nok tid til å spille før han kommer med en rettferdig anmeldelse Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Jeg må si jeg begynner å bli litt skeptisk i forhold til hvilken retning den kommende anmeldelsen av Forza kommer til å ta. Nå er det selvsagt opp til anmelderen å danne seg en egen mening om hva han synes om spillet, men jeg anbefaler vedkommende å bruke betydelig mer tid på spillet, enn han tydeligvis har gjort, før han kommer med sin endelige dom. Hvis grunnlaget for å anmelde Forza er å gi høyest karakter til den mest korrekte gjengivingen av det å kjøre bil, så er det sikkert flere elementer man kan 'plukke' på og velge å trekke karakterer for. Man må huske på at utviklerene selv har valgt å tone ned simuleringsaspektet en god del for å gjøre spillet lettere tilgjengelig for flere. Dette betyr ikke at spillet er 'arcade' preget. Skru av racing linjen, automat gir, ABS, TRC og ESP, og sett skademodellen til 'simulation' og du får en kjøreopplevelse på høyde med de beste racingsimulatorene. Med dekkslitasje, bensinforbruk og kollisjoner å ta hensyn til, får du en langt mer realistisk men også krevende kjøreopplevelse som kanskje ikke er like god underholdning for alle. I alle dager da, dette grenser til komisk. Enkelte klarer ikke å se at det kan være mulig å like noe meget godt samtidig som man er i stand til å kommentere ting som kanskje ikke er helt som forventet. Klarer du å peke på hvor jeg sier at spillet skal anmeldes på grunnlag av i hvilken grad det er den mest korrekte gjengivelsen av å kjøre bil? Hvis du ikke kan finne det har du kanskje begått et overtramp. Hvis du leser resten av tråden vil du forresten også se at jeg ikke mener spillet er et arkadespill, men at det er _mer_ arkadepreget enn enkelte andre (etc. GTR), og ergo ikke det _mest_ realistiske bilspillet på markedet. Igjen: Det er åpenbart at enkelte har vanskelig for å forstå at det er mulig å si noe slikt uten å mislike spillet. En del ankepunkter jeg har sett i denne tråden bærer også preg av at man kanskje ikke har spilt nok. Kjører man av banen eller kolliderer med motstandere får man lagt til straffetid (som vises i rødt under de andre tidene). På de laveste nivåene (amatør) legges ikke denne straffetiden til, men den blir garantert en faktor senere i spillet. Rundetider som legges ut på Live legger også til denne straffetiden. Det lønner seg altså ikke kjøre som en villmann og ta snarveier. Du hadde spart deg en del fundering om du leste hva jeg skrev. Jeg skriver rett ut at jeg ikke har spilt det nok enda, og at jeg ikke har gjort meg opp noen slags bestemt mening. Det eneste jeg forsøker å gjøre her er å kommentere at jeg har opplevd noen tilfeller hvor jeg hadde forventet hardere straff av en simulator. Når det gjelder Forza mot GT4, mener jeg det er klar klasseforskjell. GT4 med DFP er kanskje en mer realistisk kjøreopplevelse. Personlig er jeg ingen stor tilhenger av Force Feedback, da jeg pleier å få langt bedre rundetider med denne 'featuren' skrudd av. Dette er dog det eneste den har over Forza. Som 'racing' simulator faller GT4 totalt i gjennom med totalt fraværende AI. Man kunne like gjerne kjørt alene på banen! Dette gjenspeiles også i alle anmeldelsene som er kommet hittils. En rask sjekk på Gamerankings.com viser at de fleste profesjonelle anmeldere deler den samme oppfatningen... AI er absolutt langt bedre i Forza enn i GT4 (det har jeg også sagt tidligere i denne tråden). AI er imidlertid noe annet enn fysikk, og det er kun fysikken i enkelte tilfeller jeg har prøvd å få frem et poeng med her. GT4 er praktisk talt konstruert for Driving Force Pro, det spillet er ikke det samme med gamepad eller annet ratt. Selvsagt er det da GT4 med Driving Force Pro som er referanserammen (en del av egentlig, alt annet av bilspill er selvsagt også referanser). Jeg skjønner forresten ikke hvorfor du drar inn en samleside for engelskspråklige omtaler (gamerankings) her, men det kan være det samme. Lenke til kommentar
superman Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Hvis grunnlaget for å anmelde Forza er å gi høyest karakter til den mest korrekte gjengivingen av det å kjøre bil, så er det sikkert flere elementer man kan 'plukke' på og velge å trekke karakterer for. Det har han vel aldri sagt... tror du må lese noen av de tidligere postene. Jeg liker Forza, det er virker å være et knakende godt bilspill... Det jeg har prøvd å si i noen poster her er at det virker meget solid, det er farlig moro... Edit: Aasgard hadde visst svart før meg... Endret 4. mai 2005 av superman Lenke til kommentar
Mr_Snuffles Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 I alle dager da, dette grenser til komisk. Enkelte klarer ikke å se at det kan være mulig å like noe meget godt samtidig som man er i stand til å kommentere ting som kanskje ikke er helt som forventet. Klarer du å peke på hvor jeg sier at spillet skal anmeldes på grunnlag av i hvilken grad det er den mest korrekte gjengivelsen av å kjøre bil? Hvis du ikke kan finne det har du kanskje begått et overtramp. Hvis du leser resten av tråden vil du forresten også se at jeg ikke mener spillet er et arkadespill, men at det er _mer_ arkadepreget enn enkelte andre (etc. GTR), og ergo ikke det _mest_ realistiske bilspillet på markedet. Igjen: Det er åpenbart at enkelte har vanskelig for å forstå at det er mulig å si noe slikt uten å mislike spillet. Det var da svært til reaksjon. Jeg har ikke sagt annet enn at jeg er skeptisk til hvilken retning den kommende anmeldelsen var på vei. Mitt grunnlag for denne skepsisen var at det virket som du har hengt deg opp i hype om at Forza skulle være den mest realistiske simulatoren noensinne (noe den helt klart ikke er), og at du allerede nå begynner å plukke på hva jeg anser som småtterier i forhold til hva som gjør et bra og underholdende spill. For all del, hvis jeg har tolket dine betraktninger over alle steder fysikkmotoren til Forza kommer til kort, feil, så er jeg bare glad til. Det jeg i utgangspunktet var skeptisk til var om realisme i denne sammenhengen var viktigere enn helheten, i motsetning til en av mange faktorer man bør ta i betrakting. Hvis GT4 med Driving Force Pro skulle være referanserammen for et underholdende, spill, vil aldri Forza nå opp pga. mangel på FF. Ellers er jeg fullstendig klar over at du har skrevet at du ikke har spilt nok til å danne grunnlag for en fullstendig anmeldelse, det er derfor jeg påpeker at en av svakhetene du har oppdaget, ikke er det likevel. Selv har jeg ikke kommet mer enn 10% ut i Career modus, og vet at jeg ikke er i nærheten av å kunne danne meg en endelig mening. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Men Forza har skade modell. Noe som drar opp endel i realistisk retning. Skademodell og bremsespor er de to tingene jag savner mest i GT4. Og selfølgelig AI på motstanderne. Hvordan er AI'en i Forza? AI-en i Forza er vesentlig bedre enn i GT4. Skademodell er selvsagt fint, men når jeg snakker om realisme her dreier det seg om hvor realistisk det er å kjøre, ikke hvor realistisk det er å havne i grøfta. Dekkslitasje, dekktemperatur og bensinmengde (vektfordeling i forhold til bensinmengde) er langt viktigere enn bulker i mine øyne. I Forza er det ofte enkelt å rette opp i feil som i virkeligheten hadde sendt deg snurrende ut i sandfella. Du kan få en stor sleng i 200km/h, rumpa kommer fort, men når den er så langt ute at du nesten kjører sideveis kan du ofte klare å stanse slengen og rette opp igjen. Men, nå skal jeg holde kjeft. Spare litt til omtale. Er enig i at det er viktigere med vekten og alt det dærre i forhold til realismen, men gt4 er ikke så himmla realistisk det heller, kan gjøre litt overnaturlige ting der med bilen synes jeg, men det er sikkert mer realistisk enn forza. LFS er utrolig realistisk og er bare å annbefale, GTR også. Foresten det du "sa" om Den Store (ditt og datt) tråden kan jeg fikse. Men er uenig i at det er bedre med veldig mange tråder enn noen få store, det kan heller være en mellom ting. De som vil og klarer å bruke STORE tråder gjør det, det er derfor de blir store. Og en ting til, så har jeg sett folk som har begynt å legge inn innlegg i STORE tråder hvor det de sier har blit sagt før, og da blir de rettet på av andre så de vet det... er ikke det greit? Endret 4. mai 2005 av The (only) O Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 *Le av topic* Din tulling. ja noen tåler ikke tykke bøker eller store trådet virker det som... :!: Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 4. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2005 Jeg (og andre) hadde blitt veldig glad(e) om dere kunne slutte å lage slike "Den store <sett inn tittel>-tråden". Det er bare tull. Dere prøver å lage et eget lite underforum i forumet. Hadde vi villet hatt det slik hadde vi opprettet en Forza-kategori. Slike tråder som dette blir ufyselige å finne frem i, alt for store og uorganiserte. Post nå heller når dere har noe å si, fremfor å reservere en "den store xyz-tråden" hvor dere oppfordrer til å diskutere alt som har med et spill å gjøre. Og foresten så ligger det i navnet at det er en STOR tråd, så de som ikke liker STORE tråder RYYYKE OG REIS langt vekk. Lenke til kommentar
Fedorov Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Blir det ikke litt feil å trekke ifra pga det ikke er force feedback ratt til Xbox? Det er jo fordi selve Xbox`en ikke støtter dette, ellers ville det jo vært på markedet for lenge siden. Blir jo som å trekke ned på førstepersons konsoll spill fordi man ikke kan styre med mus og tastatur... Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Blir det ikke litt feil å trekke ifra pga det ikke er force feedback ratt til Xbox? Det er jo fordi selve Xbox`en ikke støtter dette, ellers ville det jo vært på markedet for lenge siden. Blir jo som å trekke ned på førstepersons konsoll spill fordi man ikke kan styre med mus og tastatur... Har aldri vært planlagt å trekke for det. Det betyr imidlertid ikke at det ikke er verdt å nevne. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Og foresten så ligger det i navnet at det er en STOR tråd, så de som ikke liker STORE tråder RYYYKE OG REIS langt vekk. Det er ikke poenget. Slike tråder er forferdelige å søke i. Det er et poeng at folk skal kunne finne enkelt frem til temaer som har vært tatt opp før ved å søke. Det er helt unødvendig å tvinge folk til å lese gjennom tråder på 30 sider for å finne ut om noe har vært tatt opp før. Flere men mer konsise tråder er langt enklere å finne frem i. Lenke til kommentar
Toa Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Har jeg forstått deg riktig Aasgaard, når jeg sier at du oppfordrer folk til å heller lage mange små tråder i stedet for en felles tråd!?! Det er resultatet, ja. Det er bedre om noen starter en tråd for å diskutere f.eks bilutvalget i Forza, en annen starter en tråd om hvorvidt dette er tidenes bilspill på Xbox, en annen igjen starter en tråd om favorittbil, etc. etc. Altså at folk starter tråder når de har noe å diskutere, ikke at folk forter seg å reservere "Den store ettellerannet-tråden" og prøver å få til et sammensurium av ulike diskusjoner samtidig på samme plass der. Jeg vil vite hva folk syns om dette spillet, og da var dette en naturlig tråd å se i. Er jeg interessert i å måtte glo i 5000 forskjellige tråder for dette? Nei takk! Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 Jeg vil vite hva folk syns om dette spillet, og da var dette en naturlig tråd å se i. Er jeg interessert i å måtte glo i 5000 forskjellige tråder for dette? Nei takk! Da kunne du kanskje starte en tråd som du kaller "Forza Motorsport - verdt pengene?" eller lignende. Det er over hodet ingen grunn til å ha en "Den store Forza-tråden" for at du skal se hva folk synes om spillet. De store trådene blir utrolig ustrukturerte, og er over hodet ikke vennlige mot de som ikke aktivt følger med på kjempetråden fra starten av og daglig. Vi vil ha et forum hvor det er så enkelt som mulig å finne informasjon, det oppnår vi ved at trådene dreier seg om ulike temaer (som folk kan søke etter). Igjen: Hvis det var behov for å samle alt Forza-materiell på ett sted ville vi starte et eget Forza-forum (slik vi for eksempel har gjort med World of Warcraft). Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 (endret) Jeg vil vite hva folk syns om dette spillet, og da var dette en naturlig tråd å se i. Er jeg interessert i å måtte glo i 5000 forskjellige tråder for dette? Nei takk! Og i tillegg til å inneholde hva folk synes om spillet,kan tråden inneholde alt mellom himmel og jord som angår Forza, fra beste setup på biler til billigste sted å kjøpe spillet. Alt blandet sammen i ei herlig smørje. Istedet for da å kunne få en grei oversikt over det emnet du ønsker ved å lese trådtittel må du da søke gjennom 5000 sider for å finne ut om tråden i det hele tatt inneholder det du ønsker å få svar på. Er det dette du er intereessert i? Tror mange folk har totalt misforstått poenget med å dele opp informasjon og sett en merkelapp på det. Endret 5. mai 2005 av Vice Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 5. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2005 Skal innrømme at dere har gode poenger! Skal ta det til etteretning. Men bare for å ha sagt det, di store trådene blir ikke store av seg selv, så noen bruker dem jo flittig. Det er også mulig å se hvor mange sider det er i en tråd før man går inn. *On topic* Tror alle som hadde sett frem til et realistisk spill (inkludert meg) blir skuffet. Akurat som de som trodde på alt som skulle være så kult med Fable. Men jeg skal ha spillet uansett, og kommer til å like det. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Jeg personlig synes ikke Forza kan måle seg med Gt4, har begge, og min mening er helt klart at Gt4 er best på (nesten) alle plan Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Jeg personlig synes ikke Forza kan måle seg med Gt4, har begge, og min mening er helt klart at Gt4 er best på (nesten) alle plan Online også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå