Vice Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) AI-en i Forza er vesentlig bedre enn i GT4. Skademodell er selvsagt fint, men når jeg snakker om realisme her dreier det seg om hvor realistisk det er å kjøre, ikke hvor realistisk det er å havne i grøfta. Dekkslitasje, dekktemperatur og bensinmengde (vektfordeling i forhold til bensinmengde) er langt viktigere enn bulker i mine øyne. I Forza er det ofte enkelt å rette opp i feil som i virkeligheten hadde sendt deg snurrende ut i sandfella. Du kan få en stor sleng i 200km/h, rumpa kommer fort, men når den er så langt ute at du nesten kjører sideveis kan du ofte klare å stanse slengen og rette opp igjen. Seriøst: Hvor mange her har egentlig noen som helst forutsetning for å begynne å prate om vektfordeling av bensin og å rette opp en "sleng i 200km/t" !?? Det blir jo egentlig bare helt absurd å begynne å trekke inn slike ting og hevde at det ene er mer realistisk enn det andre. Det vi vanlige dødlige kan uttale oss om er slike ting som feks. skademodellering og visuelle ting.(Og skademodelleringen i ethvert spill er stortsett så langt unna realistisk som det går an å komme, også i Forza). Alt annet blir stort sett bare vill synsing basert på forutintatte oppfatninger og salgspropaganda fra utgiveren. Endret 3. mai 2005 av Vice Lenke til kommentar
Guy Mann-Dude Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Hvis noen av oss hadde fått sleng i 200 km/t tror jeg ikke vi hadde kunnet returnere hit for å snakke om det etterpå for å si det sånn... Etter å ha lest cover storyen i Popular Science nylig om Forza Motorsports realisme, spekulerte jeg også på å kjøpe xbox kun for dette spillet, men hvis fps'en er halvparten av det jeg ser i GT4 blir jeg litt mer tveksam...hører gjerne tilbakemeldinger på dette fra folk som har begge spillene.. Lenke til kommentar
sunh Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Har ikke prøvd GT4, men tro meg, kjørefølelsen er realistisk og utfordrende nok i Forza. Skru av alt av elektroniske hjelpemidler, så kommer du ikke her og sier det er dritlett ihvertfall. Rimelig nært virkeligheten. Meget artig spill, ihvertfall med ratt og pedaler. I starten var jeg litt skuffa over at det ikke var helt smooth. Er vel pga. 30 fps-greia som noen prater om her. Men etterhvert legger man ikke merke til det heller. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Seriøst: Hvor mange her har egentlig noen som helst forutsetning for å begynne å prate om vektfordeling av bensin og å rette opp en "sleng i 200km/t" !??Det blir jo egentlig bare helt absurd å begynne å trekke inn slike ting og hevde at det ene er mer realistisk enn det andre. Det vi vanlige dødlige kan uttale oss om er slike ting som feks. skademodellering og visuelle ting.(Og skademodelleringen i ethvert spill er stortsett så langt unna realistisk som det går an å komme, også i Forza). Alt annet blir stort sett bare vill synsing basert på forutintatte oppfatninger og salgspropaganda fra utgiveren. Tullball. Selv om du ikke har vært i en identisk situasjon kan du godt si noe på bakgrunn av øvrige erfaringer. Hvis du vet hvordan det er å få sleng i 80km/h vet du for eksempel at det i alle fall ikke er _enklere_ å rette opp i en i 200km/h. Så har vi noe så elementært som fysikkens lover og regler, vekt ganger arm og så videre. Når baken på en bil begynner å svinge ut blir det som en pendel. Baken har større fart enn bilens front. Med andre ord har baken høyere bevegelsesenergi. Hvis du mister kontroll over baken i 200km/h, og den kommer fort, så vil du ha store problemer med å rette opp. Det er alt for mange kg som beveger seg alt for fort. Store krefter. Jeg skal si meg enig i at man kanskje ville få problemer med å fortelle hvilken av to troverdige fysikkmodeller som er riktigst, men det er ikke vanskelig å se at Forza på en del områder ikke er troverdig. Et anne eksempel er hvis du får stor sleng gjennom en sving, og får bakhjula ut på grusen (bakhjulsdrevet bil). Det er alt for enkelt å komme seg helskinnet gjennom en slik situasjon. Det som er "propaganda" her er at Forza er av det mest realistiske du får tak i. Du trenger ikke ha kjørt en Ferrari for å vite at GTR har en _langt_ mer realistisk fysikkmotor enn Forza. Omtrent hver gang en utvikler kommer med en ny simulator leier de inn noen proffe førere for å teste spillet. Ikke overraskende er det masse lovord å høre, hver gang. Det kan være interessant å høre hva de har å si, men at de sier at det er realistisk er ikke så fantastisk i seg selv. Ikke med mindre de har en referanseramme utover ett produkt. Det som _virkelig_ hadde vært interessant hadde vært å servert en håndfull nøytrale førere et knippe spill, og godt tilbehør, så kunne de sammenligne spillene mot hverandre før de kom med en uttalelse. Sunh: Spiller selvsagt uten alt av hjelpemidler. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Hvis noen av oss hadde fått sleng i 200 km/t tror jeg ikke vi hadde kunnet returnere hit for å snakke om det etterpå for å si det sånn... Etter å ha lest cover storyen i Popular Science nylig om Forza Motorsports realisme, spekulerte jeg også på å kjøpe xbox kun for dette spillet, men hvis fps'en er halvparten av det jeg ser i GT4 blir jeg litt mer tveksam...hører gjerne tilbakemeldinger på dette fra folk som har begge spillene.. Jeg har også lest det der. Derfor ble jeg også litt "skuffet" (i den grad man kan si det om et så godt spill). Popular Science burde kanskje tatt seg en titt på et par-tre andre titler. Vet at rundetider er relativt like de virkelige banene, men det er ikke noe nytt i spillverdenen, for å si det mildt. Frameraten synes jeg fungerer bra. 30fps er ikke så galt om det er stabilt 30 fps. Det du merker som hakking er hvor lang tid det går mellom to frames. Teoretisk kan du ha 59 frames på et halvt sekund, så 1 frame det siste halve sekundet. Det vil hakke. Om du har 30 frames fordelt jevnt per sekund flyter det bra. Lenke til kommentar
sunh Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Det at bilen ikke spinner lett rundt på gress/grus syns jeg ikke gjør noe. For det er bare irriterende. Man taper nok fart av å komme ut av banen uansett, så det vil man ikke. Hvordan bilen oppfører seg på asfalt er imidlertid realistisk, og det er jo det viktigste. Asgaard, det du sier om fysikken stemmer bra i teorien, men det er jo flere ting å ta hensyn til. Det er enorme forskjeller fra bil til bil (vektfordeling, understell osv osv). Pluss at mange av bilene har vinger a lá stupebrett, og det gir jo en god del downforce som hjelper deg veldig. Endret 3. mai 2005 av sunh Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Asgaard, det du sier om fysikken stemmer bra i teorien, men det er jo flere ting å ta hensyn til. Det er enorme forskjeller fra bil til bil (vektfordeling, understell osv osv). Pluss at mange av bilene har vinger a lá stupebrett, og det gir jo en god del downforce som hjelper deg veldig. Vingene gjør at det skal mer til _før_ det slipper. Vingene hjelper deg fint lite når bilen kjører mer sideveis enn fremover. Selvsagt er det store forskjeller mellom ulike biler. Men du kan jo teste med en av de mer ekstreme tilfellene. Den gamle Porsche 911 Turboen du kan kjøpe for en billig penge fra begynnelsen av spillet. Det er en modell som (i virkeligheten) har rykte på seg for å være et _mareritt_ når rumpa først slipper. Den har motoren langt bak, mye av tyngden ligger faktisk bak bakakselen, godt med kraft, og bakhjulsdreven, og uten nymotens innretninger som stabiliserer og retter opp. Det er ikke uten grunn at den blir ansett som en meget vanskelig (og farlig) bil å beherske. Hvordan er den i Forza? Snill som et lam. Du kan hente deg inn i tilfeller hvor bilen omtrent kommer baklengs bortover langsletta. Jeg liker Forza, det er virker å være et knakende godt bilspill, men det finnes klart mer realistiske simulatorer der ute. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Tullball. Selv om du ikke har vært i en identisk situasjon kan du godt si noe på bakgrunn av øvrige erfaringer. Hvis du vet hvordan det er å få sleng i 80km/h vet du for eksempel at det i alle fall ikke er _enklere_ å rette opp i en i 200km/h. Det er riktig: Man kan spekulere i at ting er slik og slik i forhold til ting man vet. Jeg sier ikke at det er lettere(eller like lett) å få kontroll over en sleng i 200 enn det det er i 80. Det jeg sier er at vanlige folk har intet forhold til hvordan en løpsk bil oppfører seg i feks. 200kmt. Og vi er hvertfall ikke i stand til å vurdere oppførselen på en bil i 200 når man tar flere faktorer i betraktning som vektfordeling, dekktype, dekkvarme, støtdempere etc. Greit at man kan si at Forza mest sannsynlig virker mer realistisk enn et spill som feks. Burnout3 i 200kmt, men å sitte å sammenligne findetaljer på fysikkmodeller har man ingen forutsetning for å gjøre så lange man faktisk ikke er ekspert på området. Du sier at det skuffer i forhold til realismen i GT4. Det du sier i praksis er at det skuffer i forhold til den fysikk/spille modellen som du kjenner og er vant med fra GT4 og som passer din smak bedre. Og hva kjennetegner en realistisk fysikkmodell? Desto vanskeligere det er å spille desto bedre modell? Det virker som mange har denne oppfatningen. Eller er en bra fysikkmodell en modell som stemmer mest mulig overens med den oppfatningen du har av realisme? Uten uttalelser fra profesjonelle har ikke vanlige spillanmeldere/spillere noe grunnlag til å bedømme realismen utifra annet enn spekulering og antagelser utifra hvordan man tror biler oppfører seg i svimlende hastigheter. De kan si at de liker spille/fysikkmodellen bedre i et bestemt spill når man sammenligner, men det trenger ikke ha noe med realisme å gjøre. Endret 3. mai 2005 av Vice Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Det er ikke småting vi snakker om her (se post med eksempel om Porsche 911 Turbo etc). Det er skrekkelig enkelt å rette opp helt sinnsvake tabber. Man trenger ikke være rakettforsker for å oppdage at ikke alt er i henhold til fysikkens lover og regler. Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Så må man da også huske på forskjellen på forhjulstrekk, bakhjulstrekk og 4WD når det gjelder å rette opp et kjøretøy. Å rette opp en forhjulstrukket bil er tilnærmet umulig for et vanlig menneske om farten er høy nok, bakhjulstrekk er ikke fullt like vanskelig, selv i høy hastighet og 4WD har jeg ingen forutsetning for å snakke om...Man kan relativt ofte se en Formel-1 sjåfør rette opp en racerbil i 200km/t+ og det etter all downforce er vekke men selvsagt, de seiler jo ut i ny og ne også. Å diskutere om realismen er bedre i GT4 eller Forza er klin umulig å finne ut av med mindre du tar Porsche 911 ut på Monza å prøver selv hvordan det "virkelig" er... GTR, Richard Burns Rally og Papyrus Nascar Racing 2003 er det nærmeste man kommer realisme i bilspill idag, GT4 og Forza er arkade i sammenligning... Btw, før noen skyter meg...dette er min MENING. Lenke til kommentar
Heales Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Ja ja, fysikkmodell eller ikke, så har Gamespot i det minste gitt Forza høyere karakter enn GT4. Lenke til kommentar
superman Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 (endret) Greit at man kan si at Forza mest sannsynlig virker mer realistisk enn et spill som feks. Burnout3 i 200kmt, men å sitte å sammenligne findetaljer på fysikkmodeller har man ingen forutsetning for å gjøre så lange man faktisk ikke er ekspert på området. Du sier at det skuffer i forhold til realismen i GT4. Det du sier i praksis er at det skuffer i forhold til den fysikk/spille modellen som du kjenner og er vant med fra GT4 og som passer din smak bedre. Og hva kjennetegner en realistisk fysikkmodell? Desto vanskeligere det er å spille desto bedre modell? Det virker som mange har denne oppfatningen. Eller er en bra fysikkmodell en modell som stemmer mest mulig overens med den oppfatningen du har av realisme?Uten uttalelser fra profesjonelle har ikke vanlige spillanmeldere/spillere noe grunnlag til å bedømme realismen utifra annet enn spekulering og antagelser utifra hvordan man tror biler oppfører seg i svimlende hastigheter. De kan si at de liker spille/fysikkmodellen bedre i et bestemt spill når man sammenligner, men det trenger ikke ha noe med realisme å gjøre. Forza ER mer realistisk enn Burnout 3, trenger ikke være særlig smart for å forstå det. "Sannsynlig" passer ikke inn her... Dessuten trenger man ikke være ekspert for å bedømme om en fysikkmodell er realistisk, sundt vett kommer man langt med. Findetaljer, som du nevner, er jo litt vanskeligere, men etter det Aasgard sier er det ikke småting det er snakk om her(som han egentlig sa ) Å si bestemt at Aasgard er skuffet i forhold til GT4, som passer ham bedre, er jo bare tull. Det kan jo være sant, men for meg virker det som om du nekter å innse at Forza ikke er så realistisk som du håpet/trodde. Ja, vet...antagelser, men er blitt ganske vanlig at folk "holder" på de spillene de liker best. Er mye mediastyr rundt dette med realisme, og spill blir skrytt opp i skyene før de blir sluppet. Ikke rart at en del anmeldere da tror spillet er veldig realistisk, og skriver dette i omtalen av spillet. Edit: Forresten, var en som nevnte tidligere at simuleringen av underlaget utenfro banen ikke var så viktig. Dette er jo helt feil, det øker klart realismefølelse at bilen er svært vanskelig å kontrollere på gress f.eks. Detter jo en del av racing, folk er av og til litt utenfor banen Dessuten er det synd hvis det går ann å jukse i et online-spill ved å kjøre over gresset uten straff... Endret 3. mai 2005 av superman Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Du kan kutte fritt uten fare for å bli diskvalifisert såvidt jeg kan se. De har prøvd å forhindre de mest ekstreme snarveiene ved at du mister masse fart når du kjører for lenge på gress/grus. Ikke så rart på grus, men det er litt merkelig at bilen plutselig bremser kraftig på gress. Unaturlig, men det er jo selvsagt for å forhindre alt for mye juksing. Tror nok likevel vi kommer til å se en god del kutting av små og krappe sjikaner etc. Vi har kun fått en debug-review-versjon vi ikke kan bruke på Live enda, men regner med å få retail-versjon snart, slik at også Live kan testes grundig. Lenke til kommentar
Fedorov Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Bare til generell opplysning så vil Forza kjøre i 25fps istedenfor 30fps hvis dere ikke har Xbox`en deres satt til 60hz. Så hvis dere ikke er klar over dette, sett den på 60hz. Da vil så godt som alle spill gå litt glattere og fortere også. Jeg prøvde akkurat Forza i 50hz og det var farlig hakkete (25fps). Ganske mye bedre i 60hz (30fps). Endret 4. mai 2005 av Fedorov Lenke til kommentar
sunh Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Hvem bryr seg egentlig om den j.... porscha er lett å kontrollere i Forza i forhold til hva den er i virkeligheten? Greit, da er det kanskje ikke en simulator allikevel, men det betyr ikke at spillet er arcade heller.. Hvem bryr seg egentlig om hva som er mest "realistisk" av bilspillene på markedet? Noen syns kanskje det viktigste er at det skal være klin realistisk, og derfor setter fingeren på små filleting som folk flest ikke bryr seg om. Jeg syns ihvertfall det viktigste i et spill som Forza er at det er rimelig likt virkeligheten, og det er det (så lenge man kjører på asfalt). Skal faktisk innrømme at det suger litt det der med at man plutselig mister all fart på den brun/gule grusen utenfor asfalten. Uansett.. Hadde ikke spillet gått for å være en simulator så tror jeg ikke folk hadde vært så kritiske. Jeg syns man skal se på Forza som et utrolig bra og underholdende bilspill, og ikke som en "mislykket" simulator. Edit: Jeg forstår jo at en anmelder må være litt kritisk, men jeg håper ikke du gir Forza stryk pga den Porscha di Aasgaard Endret 4. mai 2005 av sunh Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Graden av realisme kan selvfølgelig diskuteres (men det hadde jo vært kjedelig om man var ute av løpet etter en kræsj; noe som er tilfelle i mange ordentlige løp...). Og det finnes vel ikke et menneske på dette forumet som kunne holdt følge med proffe førere uten mange måneders intensiv daglig trening i en ordentlig racerbil. Så det er klart at noe må vike til fordel for spillbarhet; å stadig komme i mål 3 minutter etter vinneren (den ene gangen av 10 bilen ikke blir ukjørbar underveis...) er neppe særlig moro. Ser dog ut som om 1UP sin reviewer er rimelig fornøyd med hvordan de har klart å matche de enkelte bilenes egenskaper - f.eks. dette om drifting-favoritten Honda S2000: ...curious about the drifting capabilities of this RWD roadster. ...Initial test drives of my new S2000 confounded my expectations. Instead of being able to kick out my rear end on a dime, the S2000 understeered itself into the dirt on high-speed corners if I eased up on the throttle when heading into the apex of the turn. Frankly, it was pissing me off and, if Forza couldn't even capture the handling of a popular car like the S2000, I was ready to write off it off as fatally inaccurate. That is, until I Googled-up "S2000" and "understeer," which lead me to a handful of real-life car reviews that mention the very same handling problem I experienced just hours earlier on my Xbox. I was stunned. Furthermore, I found a suspension tweaking guide (again, for the real-world S2000) that I was able to use and correct my S2000's understeering problem. At that point, I became a true believer. The fact that I was able to surf for tuning FAQs on enthusiast car forums (and ironically, on various Gran Turismo 4 sites) for hints on how to tune my virtual ride absolutely blew my mind. Endret 4. mai 2005 av Shimano Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Edit: Jeg forstår jo at en anmelder må være litt kritisk, men jeg håper ikke du gir Forza stryk pga den Porscha di Aasgaard For å sitere meg selv: "Jeg liker Forza, det er virker å være et knakende godt bilspill, men det finnes klart mer realistiske simulatorer der ute." Jeg mener ikke at det er arkadespill, og du trenger ikke frykte stryk. Begynte å spille rimelig nylig, så jeg har ikke bestemt meg for noe som helst. Det blir artig å se hvordan de mer ekstreme bilene oppfører seg. Det jeg har prøvd å si i noen poster her er at det virker meget solid, det er farlig moro, uten at jeg vil kalle det tidenes mest realistiske bilspill (mangelen på skikkelig Force Feedback er alene nok til å gjøre det umulig). De ulike biltypenes karakteristikker kommer godt frem, dekktemperatur virker inn slik at du må beregne brestestrekninger etc. etter dekkenes tilstand. Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Du kan kutte fritt uten fare for å bli diskvalifisert såvidt jeg kan se. De har prøvd å forhindre de mest ekstreme snarveiene ved at du mister masse fart når du kjører for lenge på gress/grus. Ikke så rart på grus, men det er litt merkelig at bilen plutselig bremser kraftig på gress. Unaturlig, men det er jo selvsagt for å forhindre alt for mye juksing. Tror nok likevel vi kommer til å se en god del kutting av små og krappe sjikaner etc. Vi har kun fått en debug-review-versjon vi ikke kan bruke på Live enda, men regner med å få retail-versjon snart, slik at også Live kan testes grundig. Vel det tenkte jeg ikke på før du sa det. Mener dog at man evt burde blitt disket hvis man drog over gresset med overlegg og ikke kjørte inn igjen på banen der man kjørte ut hvis man tar slike shortcuts. Hadde ikke vært så vaskelig å programert inn litt logikk som tok hensyn til dette på baner der det er en del små S'er på rappen. I forza får man ødelagt rundetiden av dette men man kommer forsatt først i mål.... Hva skjer hvis man gjør dette i real life på et billøp? (Tar shortcuts over gresset) Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 Man har da merkelig bra veigrep på de bilene man vinner uten å måtte tune dem. I GT3 var bilene du vant helt håpløse inntill man fikk på skikkelig fjæring, dekk og bremser. Har faktisk tunet kun en bil. Har kun strippet vekt. Byttet alt av drivverk og girkasse samt fått på skikkelige bremser og fjærer. Dekk lot jeg være å skifte da de ville brakt bilen min opp i en helt annen klasse. Det var for å klare den satans svinget Japan banen man må igjennom helt i starten. Asia challenge tror jeg den den er på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå