Gå til innhold

Hva er "Infinity Distance Mark"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merket skal indikere avstandsinnstilling for uendelig, men det gjør det ikke!

Hvis du fokuserer manuelt, vil du se at du kan fokusere "bak uendelig", men det er jo meningsløst.

Har ikke undersøkt det, men min teori er at det for noen eller en brennvidde, går an å stille objektivet i 'bunn' for fokusering på uendelig?

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens

Når vi er inne på dette objektivet, er det noen indikasjon på at man har IS aktivert i søkeren?, jeg har nå tatt noen bilder inne uten blitz, men kan ikke se forkjell på bildenen med å uten IS, er det noe jeg gjør feil?, har selvfølgelig aktivert IS, bilden jeg har tatt har vært med program automatikk, grønn sone og vanlig P

Lenke til kommentar

Det går nok an å stille fokus forbi uendelig på endel objektiver.

Nå husker ikke grunnen i farten, men den er forholdsvis enkel og grei. :)

Hvis jeg drar fokusringen "to the bitter end" på min Minolta Dimage 7Hi, fokuserer objektivet forbi uendelig, og jeg får uskarpt bilde med små blendere. Desto mer grunn til å markere hvor innstillingen for fokus på uendelig er på objektivet :)

EDIT:

Selv om et rask googlesøk avslører at det tilsynelatende er mange gode grunner til å konstruere objektiver av ulik art slik at de kan fokusere forbi "uendelig", er den mest aktuelle kanskje at ulike typer spesialglass utvider eller trekker seg sammen ved enkelte temperaturer, slik at litt slakk blir lagt inn slik at man alltid skal kunne fokusere helt ut til "uendelig".

Mvh

Kjetil

Endret av rotekaizer
Lenke til kommentar
.. jeg har nå tatt noen bilder inne uten blitz, men kan ikke se forkjell på bildenen med å uten IS, ..

Det er fullt lovlig å poste eksempelbilder med tilhørende data, som brennvidde, blender, og lukkertid... ;)

Blir lukkertiden lang nok hjelper det ikke lenger med stabilisator, og tar du bilde av noe som beveger seg blir den helt ubrukelig... (jaja ikke alltid....)

Lenke til kommentar

Har nå prøvd meg mer fram og kan tydelig se forskjell ja, til det bedre selvsagt, må si jeg er meget imponert av objektivet så langt, skarpheten og ikke minst kontrasten er mye bedre synes jeg enn kitlinsa

Kan noen forklare meg fremgangsmåten for posting???

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...