Playmofetish Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Som den skeptikeren jeg er lurer jeg på hva slags strømforsyning folka her sitter med? Om det er en lusen 200W som gir 11v på 12v, eller en stabil 500W som holder seg innenfor 5% av alle marginer? Ja visst er det mange disker som ryker uten grunn, men lurer på hvor mange av disse defekte diskene som skyldes uforsiktig håndtering eller dårlige strømforsyninger. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Bare så det er sagt, defragmentering er også ganske anstrengende for en harddisk, så du bør ikke gjøre det mer enn nødvendig. 1 gang hver måned for en OS disk holder mer enn nok. Bruker du linux/UNIX trenger du ikke å tenke på defragmentering... Det kommer jo helt an på hvilket filsystem du velger å bruke da. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Bare så det er sagt, defragmentering er også ganske anstrengende for en harddisk, så du bør ikke gjøre det mer enn nødvendig. 1 gang hver måned for en OS disk holder mer enn nok. Bruker du linux/UNIX trenger du ikke å tenke på defragmentering... Det kommer jo helt an på hvilket filsystem du velger å bruke da. ReiserFS, EXT3, muligens XFS er gode alternativer for linux. UFS2 er et selvsagt valg for FreeBSD. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Hvorfor har du "Maxtor Diamondmax10 og MaxLine III - upålitelige" som tittel når de dårlige erfaringene dine omhandler Diamondmax 10 serien? MaxLine III serien koster mer enn Diamondmax 10, men er bygd for å tåle å stå på 24/7, det er ikke Diamondmax 10 serien som du har. Hverken Maxline, eller Diamondmax serien er laget for kontinuerlig diskaktivitet slik som P2P programmer fører til. Da anbefaler Maxtor at du ser på SCSI diskene deres. Så hvis du både har PC'en din påslått 24/7 og konstant P2P nedlasting, eller annen krevende diskaktivitet så ber du om trøbbel. Da bør du bruke mer penger på hardiskvalget neste gang. Har du sjekket temperaturen på hardiskene dine? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 6. april 2005 Forfatter Del Skrevet 6. april 2005 (endret) Fordi de andre jeg har sjekket med også har hatt MaxLine III, og dårlig erfaring med begge serier. Bl.a. storagereview sier at seriene er identiske, og dermed ikke bygget forskjellig. Om det er noen seleksjonsprosess utover dette vet jeg ikke, men det var naturlig å ta med begge i tittelen, siden folk med MaxLine III absolutt har interesse av å høre om et potensielt problem. Det er kun en av mine disker som har vært bruk til nedlasting, og heller ikke i nevneverdig grad. Så det forklarer ikke at den andre disken min har feilet 2 ganger. Jeg bruker en WD Raptor som OS/prog/spill disk, så aktiviteten på mine to Maxtor disker er liten. At pc'en skal kunne stå på 24/7 er noe som jeg vil forvente av alle disker i salg per i dag. Såvidt jeg vet har heller ikke Maxtor opplyst om noe annet. Jeg har ikke sjekket temperaturene, men diskene står med 7-8cm luft mellom hverandre, og kabinettet er åpent, så jeg kan ikke forestille meg at det skulle være noe problem. Maxtor has also recently announced the DiamondMax 10 series. The higher capacity DM10 units (250 GB and 300 GB) feature construction similar to the MaXLine III right down to the 16 MB buffer. As a result, these high-end DM10 drives are functionally identical to the MaXLine III. Maxtor claims that the MaXLine uses select premium components and premium testing and manufacturing. In the end, however, the performance figures that follow also apply to the 300 GB DiamondMax 10. http://www.storagereview.com/articles/2004...B300S0-2_1.html Endret 6. april 2005 av mad_arab Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Utifra mine egne erfaringer, så har jeg ikke opplevd problemer med EN eneste Maxtor disk siden jeg kjøpte min første for 5-6 år siden. Jeg har ikke tall på hvor mange Maxtor disker jeg har vært borti, og per i dag har jeg selv rundt et 20-talls disker fra Maxtor. Mange står på døgnet rundt (bl.a. 4 stk 200GB DM 10 og 4 stk 300GB DM 10), en del 120GB DM 9 disker har jeg brukt jevnt og trutt i 2-3 år. Og disse har hatt heller dårlig kjøling, da de har stått innesluttet i metallskuffer/rammer i 5,25" slotter. Mine erfaringer er selvsagt en dråpe i havet, men jeg har ingen problemer med selv å kun fortsatt bruke Maxtor disker. Jeg holder meg nesten bare til Maxtor, bl.a. fordi de er de eneste med ATA133 på IDE utgavene, og fordi jeg er svært fornøyd. Jeg skal ikke si at Maxtor kun lager feilfri disker, men jeg tror endel av problemene som folk har, disker generelt sett også, beror på uriktig behandling eller feilmontering. Både når disken står i maskinen og når den er tatt ut av. Jeg har sett folk veive og flytte diskene og maskinene sine i alle retninger, MENS diskene er i bruk med lesing eller skriving. Dette gjelder spesielt eksterne disker. Klart en disk kan få problemer om du beveger på den mens platene spinner inni og lesehodene rasler rundt oppå. Jeg har også sett folk montere disker på de merkeligste sett. Selv står alle mine 100% horisontalt okke som. Har sett folk montere og bruke diskene mens de står på skakke, det er ikke spesielt lurt da det skaper krenging i platerotasjonen inni. OK, min mening. Trond Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Jeg skal ikke si at Maxtor kun lager feilfri disker, men jeg tror endel av problemene som folk har, disker generelt sett også, beror på uriktig behandling eller feilmontering. Både når disken står i maskinen og når den er tatt ut av. Jeg har sett folk veive og flytte diskene og maskinene sine i alle retninger, MENS diskene er i bruk med lesing eller skriving. Dette gjelder spesielt eksterne disker. Klart en disk kan få problemer om du beveger på den mens platene spinner inni og lesehodene rasler rundt oppå. Jeg har også sett folk montere disker på de merkeligste sett. Selv står alle mine 100% horisontalt okke som. Har sett folk montere og bruke diskene mens de står på skakke, det er ikke spesielt lurt da det skaper krenging i platerotasjonen inni. OK, min mening. Trond Hei, Kan ikke være mer enig med dig! Mvh Kimmer Lenke til kommentar
zhorty Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Heter den ikke DiamondPlus 10? Uansett jeg har den, og har hatt problemer drit mange ganger. Formatering flere ganger, uten grunn. Fungerer først bra når jeg setter den som slave. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Det stemmer sikkert at har P2P-bruk er stressende for diskene, men jeg forventer faktisk at de skal tåle det. Selv kjører jeg en disk med mappa for uferdige filer, mens de ferdige filene går til en annen mappe på en annen disk. Har faktisk flere disker som har over 10.000 timer power-on med slik bruk. Det som er litt morsomt er antall start og stopp - har noen slike som har vært startet ca. 30 ganger. Montering og kjøling er viktig, naturligvis. Og at de ikke beveges mens de er i drift - har sett mange som flytter rundt på kabinettene sine mens pc`n er i drift, og dette er usunt for levetiden. Slutter meg til dere som tilskriver en stor del av hw-feil til brukeren. Det bortforklarer imidlertid ikke at de fleste diskprodusenter har levert serier med høy feilrate. IBM sin hd-avdeling tapte noe vanvittig med penger en stund og ble til slutt solgt, WD har vel hatt litt uro rundt en serie store s-ata disker en periode og Maxtor har fått pepper for noen eksterne disker som holdt diskuterbar kvalitet en periode. Men det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig; selv om et produkt fra f.eks Maxtor (siden tråden handler om det) viser seg å ikke holde mål betyr det ikke at resten produktlinjen har feil. Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Tror vi må snart bli enige om at det vil ALLTID være disker som tar kvelden uansett merke/type. Dette er finmekanikk av ypperste klasse ..men ingen eller ingenting er feilfrie. MEN å si det at en disk ikke skal tåle å stå på 24/7 er det merkeligste jeg har hørt...Alle "oppegående" personer "vet" at diskene blir varme og når de kjøles igjen ved en stopp ,feks over natta. så vil dette føre til en fysisk påkjenning på disken. Min maskin har vært online nå tja 1.5 år...kun stoppet ved en resinstallasjon OG et og annet strømbrudd. Der er det kontinuerlig P2P aktivitet OG en og annen CCE koding... Det jeg vil med dette er som jeg sa i starten...alle disker i en batch er ikke like Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 6. april 2005 Del Skrevet 6. april 2005 Tror vi må snart bli enige om at det vil ALLTID være disker som tar kvelden uansett merke/type. Dette er finmekanikk av ypperste klasse ..men ingen eller ingenting er feilfrie. MEN å si det at en disk ikke skal tåle å stå på 24/7 er det merkeligste jeg har hørt...Alle "oppegående" personer "vet" at diskene blir varme og når de kjøles igjen ved en stopp ,feks over natta. så vil dette føre til en fysisk påkjenning på disken. Min maskin har vært online nå tja 1.5 år...kun stoppet ved en resinstallasjon OG et og annet strømbrudd. Der er det kontinuerlig P2P aktivitet OG en og annen CCE koding... Det jeg vil med dette er som jeg sa i starten...alle disker i en batch er ikke like Jepp, som alle vet (eller burde vite) så er det minst påkjenning for en disk å bare stå idle fremfor å bli skrudd av i 6 timer og så på igjen. Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 MEN å si det at en disk ikke skal tåle å stå på 24/7 er det merkeligste jeg har hørt... Hei, Der er vel ingen der har sagt det i denne tråd? Jeg skrev, at jobbing 24/7 med P2P nedlasting. er har kost for vanlige (S)ATA-disker..! PS. Alle mine disker (se profil) står på 24/7 - men bare SCSI-diskene jobber 24/7. Mvh Kimmer Lenke til kommentar
Snabel Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 mange ..eller de fleste P2P programmer har en form for buffer...disse blir brukt slik at diskene ikke skal gå kontinuerlige. I alle fall azureus står dette på som default med 10mb... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 DC++ har noe antifragmentation-saker. Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 etter det jeg har fått med meg så er det en viss forskjell mellom diamond max og maxline seriene til maxtor, maxtor tester alle diskene sine og plukker ut de beste av de beste diskene og selger dem som maxline mens resten av diskene blir solgt som diamond max. det er det akkurat samme greiene nvidia/ati driver med når de tester sine brikker, de beste brikkene blir plukket ut og solgt som ultra/xt pe mens resterende blir klasset ned og solgt som ett rimeligere alternativ. jeg har selv en maxtor maxline 300gb 5200rpm disk, jeg har hatt den i omtrent ett år nå og den har stått på 24/7 hele tiden og jeg har aldri hatt noen problemer med den, selv om den blir flittig brukt og jeg har dratt med meg kabinettet på div. lan treff. noe av grunnen til det er nok det at jeg har en god strømforsyning på 480W som leverer en stabil strøm på 11.997v (godt innenfor 5% grensen), og alle diskene mine er montert i ett rack som har en 120x120mm vifte forran seg så de blir godt kjølt. en eneste gang har jeg hatt ett diskcrash og det var grunnet viften som er montert forran diskene stoppet og diskene gikk seg varme, jeg oppdaget at strømkontakten på viften var litt løs så jeg riglet litt på den, viften startet igjen og under ett minutt senere så trynet en gammel samsung 60gb disk. hvorfor kan man spørre seg? jo, det har med at den disken var god og varm, og når den da plutselig ble kjølt ned så krympet luften og lesehodene tok nedi platene. luft ekspanderer når den er varm og den krymper når den blir avkjølt. så, gi diskene skikkelig behandling og rett strøm så vil de fortsette å surre uten problemer. sidekick: jeg har fortsatt en IBM GXP60 disk, en av problemdiskene til IBM før de ga seg og solgte ut harddiskdivisjonen sin. den disken står som en OS-disk i en maskin som er i daglig bruk. med en klype salt, jeg tror det er det femte året den disken surrer på. de to første årene gikk disken 24/7 men ble senere byttet ut til fordel for en større disk. kort tid etter ble disken satt inn i en annen maskin som OS disk og der har den gått 12/7 siden den tid som OS-disk. det kan nevnes at maskinen har kjørt som en større http proxy og router i omtrent to år hvor cachen på proxyserveren ble lagret til disk hver andre time, med gjennomsnitt på ca ~100.000 filer i cachen så ble det en god det diskoperasjoner iløpet av en dag. nå med adsl så trenger jeg ikke det lengre så maskinen tjener nå som en kabal/freecell/IE&email maskin til resten av husstanden. har jeg behandlet disken godt, har jeg fått en av de sjeldne gode diskene til IBM eller er det begge deler som gjør at disken fungerer like fint som den gjorde når den var splitter ny? Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 sidekick: jeg har fortsatt en IBM GXP60 disk, en av problemdiskene til IBM før de ga seg og solgte ut harddiskdivisjonen sin. den disken står som en OS-disk i en maskin som er i daglig bruk. med en klype salt, jeg tror det er det femte året den disken surrer på. de to første årene gikk disken 24/7 men ble senere byttet ut til fordel for en større disk. kort tid etter ble disken satt inn i en annen maskin som OS disk og der har den gått 12/7 siden den tid som OS-disk. det kan nevnes at maskinen har kjørt som en større http proxy og router i omtrent to år hvor cachen på proxyserveren ble lagret til disk hver andre time, med gjennomsnitt på ca ~100.000 filer i cachen så ble det en god det diskoperasjoner iløpet av en dag. nå med adsl så trenger jeg ikke det lengre så maskinen tjener nå som en kabal/freecell/IE&email maskin til resten av husstanden. har jeg behandlet disken godt, har jeg fått en av de sjeldne gode diskene til IBM eller er det begge deler som gjør at disken fungerer like fint som den gjorde når den var splitter ny? IBM kom med en firmware-fix til disse diskene en gang i 2001, kanskje du var så heldig å kjøpe disken etter at denne fixen ble lansert? Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 sidekick: jeg har fortsatt en IBM GXP60 disk, en av problemdiskene til IBM før de ga seg og solgte ut harddiskdivisjonen sin. den disken står som en OS-disk i en maskin som er i daglig bruk. med en klype salt, jeg tror det er det femte året den disken surrer på. de to første årene gikk disken 24/7 men ble senere byttet ut til fordel for en større disk. kort tid etter ble disken satt inn i en annen maskin som OS disk og der har den gått 12/7 siden den tid som OS-disk. det kan nevnes at maskinen har kjørt som en større http proxy og router i omtrent to år hvor cachen på proxyserveren ble lagret til disk hver andre time, med gjennomsnitt på ca ~100.000 filer i cachen så ble det en god det diskoperasjoner iløpet av en dag. nå med adsl så trenger jeg ikke det lengre så maskinen tjener nå som en kabal/freecell/IE&email maskin til resten av husstanden. har jeg behandlet disken godt, har jeg fått en av de sjeldne gode diskene til IBM eller er det begge deler som gjør at disken fungerer like fint som den gjorde når den var splitter ny? Jeg er helt enig med deg Prelude i dine betraktninger ang. diskbehandling. Jeg har også 2 stk. IBM 60 GXP - og disse har surret og gått helt siden 1999/2000, og har aldri hatt et nykk fra disse to diskene. Og jeg gir, slik som du, diskene mine god behandling og god kjøling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå