Gå til innhold

Hva mener du om kloning?

Anbefalte innlegg

Det å respektere andre mennesker handler om å respektere at vi alle er forskjellige.

Dette er noe jeg gjerne skulle ha sett mer til i dette landet.

Jeg skylder på to ting:

1. Sosialistenes likhets og misunnelsespolitikk hvor man hele tiden klager over 'de stadig økende forskjellene'. Hvis noe har mer enn andre så er det urettferdig. Og vi skal ha enhetsskolen der ingen skal få lov til å skille seg ut og være flinkere og kunne mer enn andre, men alle skal vente på de tregeste elevene og lære like lite.

2. En barneoppdragelse ala den jeg hintet om ovenfor der ingen skal skille seg ut, alle skal være like gode, alle skal vinne og alle skal ha 47 mm saft i glasset og tre like sjokoladebiter hver, hvis ikke blir det helvete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg ser negativt med kloning er at det må testes ut på alle forskjellige måter.

Og hvis de en gang skal få til å klone mennesker, vil jeg tro at de må gjøre testing på mennesker.

Og det er nettopp dette som er mest diskutert innen kloning.

Er vi villig til å ta sjangsen på å tape menneske liv?

Ja, dette er et seriøst problem.

Er vi villig til å risikere å klone frem en person som kommer til å dø ung pga. problemer med teknologien?

Og hvordan skal vi sjekke om teknologien fungerer, og finne problemene med den, om vi ikke er villig til å ta denne risikoen?

Lenke til kommentar
Hm. Så du tror ikke perfekte mennesker vil få fordeler i f.eks. arbeidslivet? Hvis en person kan dokumentere at han/hun ikke har medfødte defekter og skavanker som vil hemme vedkommende i fremtiden..?

Alle som har egenskaper som er ønskelige vil få fordeler. Pene mennesker vil alltid ha en ekstra fordel, samme med folk som er flinke til å prate for seg. Slik er det i dag også.

Skavanker/defekter er en ulempe i dag også.

Men hva med

"gentesten din sier at du antagelig kommer til å få kreft i en 5-6 års tid. Da vi ikke ønsker å betale sykepenger, ansetter vi deg ikke. Gå."

Å løse det problemet ved å ikke skaffe seg kunnskap om sin egen risiko for å få kreft, altså å løse et problem ved å være ignorant, det er feil måte å løse problemet på.

Kunnskap er faktisk en positiv ting. Kunnskap om problemet gir mulighet for å løse problemet, kanskje kan man minske risikoen for å få kreft. Kanskje kan man behandle kreften så tidlig at den blir et mye mindre problem. Alle tjener på det.

Ignoranse gir ikke disse mulighetene. Kanskje var det lette å få en jobb, men hvor fint er det når man snart blir dødssjuk alikevel.

Uansett, løsningen er ikke ignoranse. Løsningen er politisk. Og man kan løse den på flere måter:

1. Arbeidsgivere har ikke lov til å innhente dene typen informasjon, og det er ulovlig å bruke dette som ansettelseskriterie

2. Staten betaler sykepenger og erstatning til arbeidsgiver. Gjerne også til behandling før sykdommen slår ut

Så egentlig er denne kunnskapen en win-win situasjon. Sykdommen kan helbredes tidligere. Risikoen for å dø er mindre. Sydomsforløpet blir mildere, og arbeidsfraværet blir mindre. Statens helsebudsjett blir mindre.

Teorien er bra, men problemet er at i dag bestemmer storindustrien og næringslivet hvilke lover politkerene skal vedta.

Lenke til kommentar
Det som er skummelt med kloning er at det kan forekomme skader på genene når man flytter på dem. Da kan det oppstå uønskede mutasjoner.

... Skader som ikke nødvendigvis dukker opp før generasjoner senere.

JBlack:

At ingen er like, og at alle har forskjellige behov, er et faktum ved mennesker. Men det som er sosialistenes *viktige* poeng, er at alle skal ha like muligheter, uansett bakgrunn. Jeg er ytterst enig i at det er *feil* å behandle alle mennesker likt - men det er også feil å f.eks. kun gi de som har foreldre som kan betale en god skolegang etc.

Her har den norske offentlige skolen mye å lære. Men svaret er ikke flere private skoler - svaret er en bedre offentlig skole, med flere lærere - ikke nedskjæringer i hytt og gevær!

Forøvrig regner jeg meg selv som sosialist. Og vi sosialister burde oftere huske på "yte etter evne og få etter behov." Noen har kansje mer lyst på sjokolade enn saft, mens for andre er det motsatt. Så la den som har lyst på mer saft få mer saft, og den som har lyst på mer sjokolade få dette (og heller kansje litt mindre saft).

Dette er forøvrig offtopic i dette forumet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...