Gå til innhold

Hva mener du om kloning?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dyr: Greit, spesielt hvis utryddningstruede arter blir klonet perfekt for å overleve.

Mennesker: Viktige forskere som holder på å dø, men trenger mer tid for å gjøre ferdig viktige greier - Greit!

Ellers ville det bli mye uønskede konsekvenser vil jeg tro.

Men som Earendil sa for å hindre dødsfall, klone et organ el.

Lenke til kommentar

Problemet er at det kan oppstå moralske dilemmaer i forbindelse med kloning. Er det verdt det? Mange mener at det rett og slett ikke er verdt det og å leke med andres embryoer er som å leke Gud. Hvorfor skal vi f. eks klone et menneske som er dødt, og er det verdt risken? Det kan jo være det individet dør etter at det blir klonet. Det er det og flere andre spørsmål som stilles ved kloning, og det er ikke lett å svare på dem, men forskerne er stae og vil hele tiden forske på det. Det er jo det som gjelder når man er forsker, og det er det å granske og finne nye muligheter, ikke sant?

Lenke til kommentar

e synes att gjør kloningen no godt for naturen (redder dyrearter eller noe sånn9 så er det bvel igrunnen bare bra

men e synes ikke att man burde begynne og klone menesker, da vil vi ende opp med to typer menesker:

Ett perfekt (mye verdt)

ikke perfekt (mindre verdt)

og det vel igrunnen ikke så bra tror jeg :no:

Lenke til kommentar
e synes att gjør kloningen no godt for naturen (redder dyrearter eller noe sånn9 så er det bvel igrunnen bare bra

men e synes ikke att man burde begynne og klone menesker, da vil vi ende opp med to typer menesker:

Ett perfekt (mye verdt)

ikke perfekt (mindre verdt)

og det vel igrunnen ikke så bra tror jeg :no:

Det er helt sant det. I grunnen hvsi jeg tenker etter så tror jeg ikke vi kommer til å klone et menneske. De fleste land har lover mot slikt. De som har sagt de vil gjøre dette, er mest ute etter PR og penger. Jeg tror ikke de virkelig vil prøve det. Men det er grusomt gjort å innbille foreldre som har mistet barnet sitt at de kan få det "tilbake" ved å lage en klon, slik disse menneskene gjør. Etter alt dette så er det fortsatt en del av meg som vil at forskerne skal lykkes og at vi kommer videre i teknologien...det ligger vel bare en bare liten forsker inni meg vel :hmm:

Lenke til kommentar
USA har jo nå funne DNA til en dinosaur,kjøtte-eter men huske ikkje ka den hete noge med Rex

og dei kunne klone den men det tviler eg på at dei gjer det

Har hørt det jeg også...synes dere det er riktig å gjøre det da? Det ER en utdødd art.

(Foressten har du link William?)

Lenke til kommentar
USA har jo nå funne DNA til en dinosaur,kjøtte-eter men huske ikkje ka den hete noge med Rex

Har hørt det jeg også...synes dere det er riktig å gjøre det da? Det ER en utdødd art.

Hadde vært moro om en sikker Jurassic Park ble virkelighet :yes:

Lenke til kommentar

Hey! I know this! This is UNIX! (programmet fantes på IRIX - Silicon Graphics UNIX-variant)

:p

Forøvrig, kloning har både for- og baksider - både teknisk og moralsk - spesielt om man begynner å endre/sortere på genene til eggceller før man setter dem inn i verten.

Men for å ta en annen situasjon: Du er alvorlig syk, og trenger en ny lever (eks). En lege kommer bort til deg, og sier at hvis du signerer på et papir, så kan de ta ut stamceller fra deg, dyrke en ny, og sette den inn. Hva ville du gjort?

Nå sier vi moren din er 60 år, og har fått Alzheimer svært tidlig. Legen hennes forteller deg, at ved hjelp av stamceller fra aborterte fostre, kan de få henne like frisk som hun var. Ville du skrevet under?

Selvfølgelig har vi gal-diktator syndromet. Men det er kansje ikke så sannsynlig?

En annen ting er - når skal vi slutte å redde folk? Skal vi gå amokk med legevitenskapen i vesten, så folk lever til de er 200 (men er fruktbare til ca. 50)? Hva da med matforsyningen? Kansje burde heller resursene brukes i U-land, der folk fremdeles dør av (for oss) lett behandlede sykdommer når de er 30-40?

Lenke til kommentar

linken om den ??

nei det har eg ikkje men søk litt på tv2 nettavise der står det sikker noge

Lenke til kommentar

Har dere ikke sett Jurrasic Park?

Jeg synes det egentlig er litt rart, hva er forskjellen med å klone et dyr og et menneske? Begge er levende vesner. Kanskje jeg er litt for etisk når det gjelder sånt? :p

Lenke til kommentar

Har dere ikke sett Jurrasic Park?

Jeg synes det egentlig er litt rart, hva er forskjellen med å klone et dyr og et menneske? Begge er levende vesner. Kanskje jeg er litt for etisk når det gjelder sånt? :p

Du er kanskje ikke for etisk, men har et godt poeng, egentlig

Lenke til kommentar

I fare for å hisse opp eventuelle religiøse fundamentalister:

Er ikke egentlig mennesket bare et sosialt dyr med stor hjerne, avanserte forlemmer og anlegg til å gå langt?

Hvorfor skulle ikke f.eks. en sel se på seg selv/sin egen art som spesiell, på samme måte (i den grad seler har reflektive evner. Noe har de vel.)?

Lenke til kommentar

Nøyaktig kyrsjo.

Tenk om plutselig en dag, at delfinene har store planer om å gjøre forsøk på mennesker, på den mest grusomme måten som finnes. Nærmest torturering. Hva ville vi sagt da? "Nei, vi er mennesker, ingen kan herse med oss, uggabugga." Men allikevel blir vi slaktet, en etter en, delfinene tenker jo "Hah, vi er jo delfiner, den dominerene arten på jorda, hvorfor skulle ikke vi få herse med menneskene?"

Ok, litt useriøst, og litt "kontroversielt", men det var for å få et perspektiv på saker og ting.

Lenke til kommentar
Nøyaktig kyrsjo.

Tenk om plutselig en dag, at delfinene har store planer om å gjøre forsøk på mennesker, på den mest grusomme måten som finnes. Nærmest torturering. Hva ville vi sagt da? "Nei, vi er mennesker, ingen kan herse med oss, uggabugga." Men allikevel blir vi slaktet, en etter en, delfinene tenker jo "Hah, vi er jo delfiner, den dominerene arten på jorda, hvorfor skulle ikke vi få herse med menneskene?"

Ok, litt useriøst, og litt "kontroversielt", men det var for å få et perspektiv på saker og ting.

:)

Så kommer det inn "skal vi flytte tilbake til steinalderen"?

Etikk er ikke lett...

Lenke til kommentar
Er ikke egentlig mennesket bare et sosialt dyr med stor hjerne, avanserte forlemmer og anlegg til å gå langt?

Jo, men mennesket likar å ha høge tankar om seg sjølv om ser derfor på sin art som overlegen... vil eg tru.

Menneske er tross alt berre dyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...