Gå til innhold

Passende distro til nybegynner?

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Hei..

En kamerat er lei av windows og vil begynne å bruke GNU/Linux. Hvilken distro passer best for han? Han driver for det meste med skriving, høre på musikk/ta opptak og sånt, ikke spill. Han vil kunne gjøre ting selv også, derfor blir det ikke Slack, da han ikke har tid til å sette seg inn i det.

Tenkte litt på Ubuntu, har hørt veldig mye postivt om den, men som jeg har forstått er det to Ubuntu'er, Hoary eller noe og en annen. Hvilken av disse, om dere foreslår Ubuntu? Fedora er uaktuelt!!

Aleks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Takker, det blir nok ubuntu. Men ser den blir installert med gnome, og kameraten vil helst ha noe som kjører nokså lett, som samtidig ser kult ut. Tenkte på Fluxbox, hvordan fikser jeg det slik at fluxbox blir standard?

Edit: hadde det gjort noe om jeg lastet ned release candidate ?

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Takker, det blir nok ubuntu. Men ser den blir installert med gnome, og kameraten vil helst ha noe som kjører nokså lett, som samtidig ser kult ut. Tenkte på Fluxbox, hvordan fikser jeg det slik at fluxbox blir standard?

Edit: hadde det gjort noe om jeg lastet ned release candidate ?

Det er ikke noe problem, bare installer Fluxbox. Ubuntu bruker GDM, der kan du velge å sette Fluxbox som standard.

Det er bare noen få dager til den endelige slippes, så release candidate skulle vel ikke by på noen problemer. Bare å oppdatere etter hvert med apt-get upgrade.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Okei. Må gjøre dette fordi jeg ikke har tid til å installere for han en annen dag enn imorgen. Leste litt, det står at man bare trenger oppgradere. Jee :) Takk for hjelpa!

Lenke til kommentar

_RebooT_: ikke for å være frekk nå, men mener du virkelig det du spør om her? lurer du virkelig på hvilken distro som passer for nybegynnere? holder ikke du på med Linux selv da for det meste? og hva har man google.com til? kanskje til pynt? :p anyway. de fleste distroer som har grafisk installasjon passer for nybegynnere har jeg merka. Suse, Fedora, Mandrake og Ubuntu passer som sagt bra for nybegynnere. grafisk installasjon hele veien. etter en liten stund er du up and running.

her er en liste over sider som omtaler Linux distroer:

distrowatch.com

linuxquestion.org

og sikkert mange fler. kommer ikke på fler i farta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Det er bare det at jeg ikke har brukt særlig annen enn slackware (javisst, fedora i en uke). Ville høre dem på forumets meninger, ikke google's. Jo, jeg visste om alle distroene, men lurte på hva som passet best.

Lenke til kommentar
Det er bare det at jeg ikke har brukt særlig annen enn slackware (javisst, fedora i en uke). Ville høre dem på forumets meninger, ikke google's. Jo, jeg visste om alle distroene, men lurte på hva som passet best.

Du kunne jo satt opp en Slackware-boks til ham og gjort konfigureringen, slik at den hadde vært klar til bruk for ham. Hvis du gjør konfigureringen ferdig, og setter den til å starte opp i runlevel 4, blir Slackware like brukervennlig som de andre distroene som er bygd opp sånn. Du kan jo Slackware fra før, så konfigureringen burde egentlig gå på skinner...

Men hvis det ikke er aktuelt, er nok Ubuntu et bedre alternativ enn Fedora, da det er basert på Debian.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Du kunne jo satt opp en Slackware-boks til ham og gjort konfigureringen, slik at den hadde vært klar til bruk for ham. Hvis du gjør konfigureringen ferdig, og setter den til å starte opp i runlevel 4, blir Slackware like brukervennlig som de andre distroene som er bygd opp sånn. Du kan jo Slackware fra før, så konfigureringen burde egentlig gå på skinner...

Men hvis det ikke er aktuelt, er nok Ubuntu et bedre alternativ enn Fedora, da det er basert på Debian.

Han vil helst kunne installere og sette opp alt enkelt, selv. Ellers hadde jeg installert slack med en gang.

slez: grunnen til at jeg vil la vær å bruke fedora er at den er stappfull av bugs og rot. liker den rett og slett ikke. i ubuntu kan man også bare stikke inn f. eks. en usb enhet og så kommer ikonet opp på skrivebordet. mye enklere enn å drive å mounte og sånt.

Lenke til kommentar
Warty er forrige release av Ubuntu. Hoary er den nye (jeg tror ikke den har blitt sluppet enda, men vil bli det om få dager).

Warty er den stabile versjonen. Hoary er fortsatt under utvikling og derfor "unstable". Så skal du ha en driftsikker og stabil installasjon og ikke er brennende opptatt av å være bleeding edge, ville jeg gått får Warty.

Kjører Warty selv og er strålende fornøyd!

Lenke til kommentar
Warty er forrige release av Ubuntu. Hoary er den nye (jeg tror ikke den har blitt sluppet enda, men vil bli det om få dager).

Warty er den stabile versjonen. Hoary er fortsatt under utvikling og derfor "unstable". Så skal du ha en driftsikker og stabil installasjon og ikke er brennende opptatt av å være bleeding edge, ville jeg gått får Warty.

Er ikke Ubuntu "stable" en fork av Debian "unstable"?. Hva blir da den "ustabile" versjonen av Ubuntu? :hmm:

Lenke til kommentar

Hoary vil bli sluppet om bare tre dager, og er rock stable. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...