Gå til innhold

MSI MEGABOOK S270/271


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så skjermkortet stjeler samtlige 128MB fra systemminnet? Er det ikke slik at det bruker av systemminnet hvis det trenger mer enn de 128MBene (på vanlige kort der GPUen har dedikert minne er det slik, her vet jeg ikke om kortet har dedikert minne)?

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

big_how1.jpg

 

"Multiple Variants For Ultimate Design Flexibility

Support for multiple mobile form factors:

- Discrete

- On-chip 32MB DDR (64-bit)

- On-chip 64MB DDR (64-bit)"

Det vil si du får kortet i 3 utgaver, et uten dedikert minne i det hele tatt, ett med 32mb og ett med 64mb. Vet ikke hvilket S270 har.

 

Så vidt jeg vet gjør Hypermemory at den bruker det dedikerte minne så lenge det er mulig, og hvis mer minne trengs tar den så mye som den trenger av systemminnet.

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet gjør Hypermemory at den bruker det dedikerte minne så lenge det er mulig, og hvis mer minne trengs tar den så mye som den trenger av systemminnet.

 

Det jeg mente. Bare litt dårlig til å formulere meg etter en lang og hard dag.

 

Visste ikke det var maks 64MB on-chip. Trodde egentlig det var 128MB i denne maskinen, derfor jeg kom med komentaren at det var lite ytelse og hente på ekstra minne. Bruker skjermkortet bare systemminnet er det jo selvsagt mye å hente med dual channel. Ytelse å hente hvis kortet har 32MB eller 64MB også, men mindre etter mer minne det er "on-chip".

 

Edit:

 

Moderere meg litt her. Siden Turion64 er en s754-CPU støtter den (som Bludern sier) ikke dual channel.

 

På tide å legge seg før jeg sier enda mer tåpelige ting.

Endret av Nostradamus
Lenke til kommentar

Et par ting som ikke stemmer her. Siden S270 benytter seg av et ATI-brikkesett, og ikke bare ATI-grafikk er det ikke noe dedikert minne til skjermkortdelen. Man sier at grafikken er X300 pga brikkesettet har en X300 grafikkbrikke bygd inn i northbridgen (i tillegg til kobling mot prosessor og southbridge). http://www.ati.com/products/radeonxpress200m/index.html

 

 

Turion takler ikke Dual Channel minne, og støtter dermed maks PC-3200 (3,2 Gbps): http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...1_12663,00.html

 

Vi har en Turion-basert maskin inne til test nå (kom i ettermiddag). Vi har ikke fått sett så mye på denne enda, så jeg venter til å kommentere denne maskinen til vi har lagt ut testen. Det er forøvrig ikke MSI S270, men vi får tak i den så fort komplett får den.

Lenke til kommentar
Et par ting som ikke stemmer her. Siden S270 benytter seg av et ATI-brikkesett, og ikke bare ATI-grafikk er det ikke noe dedikert minne til skjermkortdelen. Man sier at grafikken er X300 pga brikkesettet har en X300 grafikkbrikke bygd inn i northbridgen (i tillegg til kobling mot prosessor og southbridge). http://www.ati.com/products/radeonxpress200m/index.html

 

 

Turion takler ikke Dual Channel minne, og støtter dermed maks PC-3200 (3,2 Gbps):http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_12651_12663,00.html

 

Vi har en Turion-basert maskin inne til test nå (kom i ettermiddag). Vi har ikke fått sett så mye på denne enda, så jeg venter til å kommentere denne maskinen til vi har lagt ut testen. Det er forøvrig ikke MSI S270, men vi får tak i den så fort komplett får den.

:w00t::thumbup:

 

Venter spent :)

Lenke til kommentar
Et par ting som ikke stemmer her. Siden S270 benytter seg av et ATI-brikkesett, og ikke bare ATI-grafikk er det ikke noe dedikert minne til skjermkortdelen.

Tja, se på det som skrives om ATI Radeon Xpress 200 (RS480)-brikkesettet her da:

http://www.digit-life.com/articles2/ati-xpress-200/

An interesting feature of RS480 is the proprietary technology HyperMemory. Integrated video traditionally uses an allocated region of system memory for a frame buffer. Advantages of this approach are obvious – internal video gets its video memory by means of minor (as a rule) decrease of total available memory without messing with PCB layout and adding additional chips to the motherboard. But a disadvantage of this mode (it's called UMA – Unified Memory Architecture) is the decrease of overall performance – the memory controller has to switch between "important" processor calls and "ordinary" (display refresh) calls of the video chip. ATi offers to equip motherboards with dedicated memory, which will be used only for a frame buffer. There are a lot of implementation options (for example, the buffer size may be up to 128 MB)
Turion takler ikke Dual Channel minne, og støtter dermed maks PC-3200 (3,2 Gbps): http://www.amd.com/us-en/Processors/Produc...1_12663,00.html

Stemmer det, men til tross for dette så gir faktisk AMD sine mobile prosessorer med 1-kanals DDR400 høyere minnebåndbredde i praksis enn Intel sine mobile prosessorer med 2-kanals DDR2-533 ettersom systembussen på disse representerer en flaskehals. Minnebåndbredden til Turion 64 er altså mer enn god nok.

 

Vi har en Turion-basert maskin inne til test nå (kom i ettermiddag). Vi har ikke fått sett så mye på denne enda, så jeg venter til å kommentere denne maskinen til vi har lagt ut testen. Det er forøvrig ikke MSI S270, men vi får tak i den så fort komplett får den.

Spennende, jeg ser fram til å lese skikkelige tester av Turion 64-baserte bærbare :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
skulle ønske noen visste om s270 har dedikert videominne eller ikke... En ting er jo at brikkesettet kan komme med dette, men har ikke sett noe om dette på msi sine sider...

Skal jeg tørre å tippe så er 64MB av videominnet dedisert mens resten er delt. Det er iallefall slik det er satt opp på andre maskiner som benytter dette brikkesettet.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Forresten, har sett forskjellige bilder av den med hvit, lysegrå, mørkegrå og svart touchpad, noen som vet hva som er riktig? Vil ha svart jeg... ser litt sært ut med helt svart lappy og kritthvit touchpad :D

Touchpad'en er i samme farge som maskinen, f.eks. svart maskin = svart touchpad (se bilde i første post i denne tråden).

 

Jeg fikk nettopp vite at MSI utstyrer S270 med en såkalt glossy LCD-skjerm, så bildekvaliteten kommer til å bli helt topp :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
skulle ønske en vanlig butikk hadde denne så jeg kunne se den med mine egne øyne før jeg kjøpte.... :( Men jeg har nesten bestemt meg for å ikke kjøpe den... vil ha litt bedre+nvidia grafikk...

Så raskt Komplett får den inn så får nok Datakjeden den inn også så da får du sikkert en god anledning til å beundre den med egne øyne :)

 

Når det er sagt så får du ikke bedre grafikk på en ultraportabel enn dette, ettersom samtlige andre modeller er utstyrt med vesentlig dårligere løsninger såvidt jeg vet.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...