Gå til innhold

MSI MEGABOOK S270/271

Anbefalte innlegg

La meg bare si med en gang. I forhold til konklusjonen i testen til Hardware.no (HW) sitt testteam, så kjenner jeg meg ikke igjen i det hele tatt.

Jeg har hele tiden brukt en "eldre" versjon av Turion driveren, og har aldri opplevd at det har vært problemer med strømstyringen. Når lampen for lading har slukket, så har Windows rapportert 100% batterikapasitet. Så jeg forstår ikke hva problemet er.

Sjekker man med AMD Dashboard, så er strømsparing der tilsynelatende ok. Om det er frekvensen på prosessoren de sikter til så er denne på 800MHz mesteparten av tiden. Stiger til 1600MHz om det trengs. Dette er helt normalt.

Ok, da ser strømsparingen ut til å fungere som det skal på ditt eksemplar av S270 iallefall.

Nå har jeg fått dokumentasjon fra MSI i Nederland, som viser at det faktisk IKKE er S270 som har problemet, men at det er minnekontrolleren i prosessoren som har en begrensning. Dokumentasjonen jeg mottok er publisert av AMD, og viser en tabell over minnehastighet på ulike typer minne (ikke fabrikat, men type minne. Singlerank el. Dualrank som de kaller det).

Det stemmer nok ikke, ettersom jeg kjenner til folk som har testet 2GB Corsair ValueSelect PC3200-minne på DDR400-hastighet på en Acer Ferrari 4005WLMi bærbar som kommer utstyrt med Turion 64 ML-37 prosessor. "Singelrank" refererer til enkeltsidige-minnemoduler ("single-sided memory modules"), mens "Dualrank" refererer til dobbeltsidige-minnemoduler ("double-sided memory modules"). De fleste 1GB-minnemoduler er såkalt dobbeltsidige, mens de fleste 256MB/512MB-minnemoduler er såkalt enkeltsidige. Jeg vil derfor ikke utelukke at den integrerte grafikken i S270 påvirker signalintegriteten til minnet slik at ved 2GB-minne så er maks hastighet begrenset til DDR266.

Så Snorre, om jeg har en nyere versjon eller ikke ser hva problemet er...jeg vet ikke. Kjenner meg iallefall ikke igjen i konklusjonen i testen.

Ok, takk for et langt og utfyllende svar. Da har jeg egentlig fått bekreftet misstanken om at det må ha vært noe galt med det testeksemplaret som Komplett hadde inne, og som Hardware.no har testet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har fått mottatt testprogrammet som Knut snakket om i svaret hans over. Det viser seg at også min maskin feiler på en av testene. Rapporten fra testprogrammet er slik:

----------------

AMD Turion 64 Processor Qualification Results

22:00:49 09/28/05

-----------------------------------

AMD Turion 64 Processor Tests

-----------------------------------

AMD Turion 64 Processor Check - PASS

C1 Supported - PASS

C2 Supported - PASS

C3 Supported - PASS

800 MHz P-State Present - FAIL: Min PState VID(code:14) does not equal startup voltage(code:16) this part supports, AltVid will not function correctly.

Please check BIOS and Kernel Developer's Guide for AMD Athlon 64

and AMD Opteron Processors section 9.6 ACPI 2.0 Processor P-State Objects.

OSC3 Capable - PASS

IntPendingMsg MSR programmed correctly - PASS

TriStating Processor HyperTransport Link on LDTStop_L UMA - PASS

DDR Pre-Charge Power Down UMA - PASS

DDR Pre-Charge Power Down TriStating UMA - PASS

DDR compensation Power Saving UMA - PASS

Disable DDR Memory clock tristating UMA - PASS

Disable AltVID UMA - PASS

----------------

Jeg har korrespondert endel med Knut de siste to kvelder. og han sier at maskinen fra HP passerer testen uten lyte. Det er verdt å merke seg at den har en ML-prosessor. Knut bekrefter også at de har testet flere maskiner med -MT prosessor, og at de også feiler på samme punkt i kvalifikasjonsprogrammet.

Det får meg til å komme med en kontroversiell uttalselse:

Det ikke er bios-problemer, eller MSI som er årsaken til problemet, men derimot AMD. Det er enten kvalifikasjonsprogrammet som verifiserer etter feil kriterier på MT, eller problemer med prosessoren (MT-versjonen).

Og - Snorre, last ned "AMD Bios and Kernel Developers Guide" fra hjemmesiden til AMD. Der står det spesifisert hvilke hastigheter man skal kjøre minnet på ved ulike konfigurasjoner (2x double sided skulle kjørt på PC2700. Min kjører på PC2100 så det er fortsatt et avvik). Dette er ikke bare relatert til Turion platformen, men også desktopversjoner. Om det er maskiner som kjører på DDR400 med 2x doublesided minne på 754-platformen, så er faktisk de maskinene ikke ihht spesifikasjon fra AMD....

Nå åpner jeg for hogg: Let the flaming begin....

Lenke til kommentar

Hei ChallengerV8

Jeg forstår det slik at det er en test som ikke MT-prosessoren består og antar at dette har betydning for varigheten av batteriet i de aktuelle laptop-ene, er det rett oppfattet ?

Og ifall, så er det altså likevel 3 timers batterivarighet på denne maskinen ? Som ville ha kommet på rundt 10 000 kroner(antatt), med kanonbra skjerm, og noe av dagens beste grafikkløsninger på ultraportalbe og ellers gode spesifikasjoner og dual-brenner og bluetooth og ........ 64 bits prosessor og ..... Ikke sant ?

Vennlig hilsen sandsvalen

Lenke til kommentar
Hei ChallengerV8

Jeg forstår det slik at det er en test som ikke MT-prosessoren består og antar at dette har betydning for varigheten av batteriet i de aktuelle laptop-ene, er det rett oppfattet ?

Og ifall, så er det altså likevel 3 timers batterivarighet på denne maskinen ? Som ville ha kommet på rundt 10 000 kroner(antatt), med kanonbra skjerm,  og noe av dagens beste grafikkløsninger på ultraportalbe og ellers gode spesifikasjoner og dual-brenner og bluetooth og ........ 64 bits prosessor og .....  Ikke sant ?

Vennlig hilsen sandsvalen

Det er korrekt.

Om MSI/AMD/ATI fikser problemet kan batterilevetiden bare bli lengre.

Dårligere enn dette får du ikke på denne maskinen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

X-bit labs har testet MSI MegaBook S270 ganske grundig her:

http://www.xbitlabs.com/articles/mobile/di...roundup_23.html

AMD doesn’t play foul: the notebook doesn’t look a black sheep against the rest of the reviewed devices. The ATI chipset seems to make a nice match to AMD’s new mobile processor and features a well-made graphics core, too. The MegaBook S270 is the only model in this review that allows playing Unreal Tournament 2004 comfortably. It also scored 4025 points in the popular synthetic benchmark 3DMark03 – a high result for integrated graphics. The appetite of the mobile AMD is modest enough, so the results of the battery life tests are excellent – the MSI MegaBook S270 is a leader among 12” models based around processors other than Pentium M ULV.

So, MSI produced a good notebook, even though based on the uncommon combination of an ATI chipset and an AMD processor. Considering its reasonable price, the notebook will surely find its buyer. The more so because it can entertain its owner with quite advanced 3D games.

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til info

MSI har nå kommet med en Bios som gjør at S270 passerer testene i verifiseringsprogrammet til AMD.

Eneste endring jeg ser er at spenningen i C3-state nå er på 1,000 volt, mens den tidligere var 1,050 volt.

Har ikke gort noen måling av batterilevetid etter biosoppgradering, men den er helt sikkert ikke dårligere enn før oppgradering (og jeg fant ingen grunn til å klage før oppgradering heller).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
Noen som vet om det går an å få svart pekebrett og knapper i svart i Norge? Ser rart ut med sølv på en eller svart pc.

Bildet til komplett stemmer nok ikke helt. Dette bildet er nok mer riktig:

S270_mid.jpg

I HW.no testen blir det slengt litt dritt om strømsparinga og ikek minst batterilevetiden.

Er det noen som har erfaringer med S270'en selv og kan bekrefte/avkrefte om dette stemmer?

MSI har fikset strømsparingen og batteritiden skal være rundt 3 timer.

Det som er bra med denne er at den integrerte grafikken er kraftig nokk til å håndtere spill mye bedre enn andre integrerte løsninger, og da får du en ultraportabel på kjøpet.

Lenke til kommentar

Er problemene som blir nevnt i testen på HW fikset på fabrikk hold, så de maskinene som er produsert nå er i orden ? Eller må en selv tilpasse maskinen for løsningene ?

Er dette ellers et solid merke, leste både om S260(støy) og S270(Bios/batteri) problemer, så er det et SånnHalvVeis merke, eller kan en forvente seg kvalitet ?

Gi gjerne erfaringer med maskinen, tenker på å kjøpe den, men vet ikke helt om den passer til mitt bruk. (Student pc).

Vil for eksempel skjerm og tastatur være lite egnet til skriving, pga størrelsen ?

Endret av meifumado
Lenke til kommentar
Er problemene som blir nevnt i testen på HW fikset på fabrikk hold, så de maskinene som er produsert nå er i orden ? Eller må en selv tilpasse maskinen for løsningene ?

Er dette ellers et solid merke, leste både om S260(støy) og S270(Bios/batteri) problemer, så er det et SånnHalvVeis merke, eller kan en forvente seg kvalitet ?

Gi gjerne erfaringer med maskinen, tenker på å kjøpe den, men vet ikke helt om den passer til mitt bruk. (Student pc).

Vil for eksempel skjerm og tastatur være lite egnet til skriving, pga størrelsen ?

5568095[/snapback]

Jeg har skrevet på S260'en selv og den har såvidt jeg vet same tastatur som S270'en har. Etter min mening er dette tastaturet intet annet enn digg å skrive på, med noen små kompromisser man fort venner seg til. (Og jeg har relativt store hender)

Jeg er mer usikker på batterilevetiden, støynivået og ytelsen i spill - er det ikke noen som har denne maskinen som kan informere oss uopplyste? :hmm:

Lenke til kommentar

5568095[/snapback]

Jeg har skrevet på S260'en selv og den har såvidt jeg vet same tastatur som S270'en har. Etter min mening er dette tastaturet intet annet enn digg å skrive på, med noen små kompromisser man fort venner seg til. (Og jeg har relativt store hender)

Jeg er mer usikker på batterilevetiden, støynivået og ytelsen i spill - er det ikke noen som har denne maskinen som kan informere oss uopplyste? :hmm:

5569541[/snapback]

Jeg har tidligere skrevet om min erfaring med denne notebooken, og etter flere måneders bruk, har inntrykket ikke endret seg.

Først - når det gjelder strømsparing, og kritikken til Hardware.no, så var dette bl.a at den ikke passerte verifiseringsprogrammet til AMD. Dette er fikset i de siste versjonene av bios-utgivelser.

Det ble derimot kun marginale forskjeller på batterilevetid. Den er fortsatt på i underkant av 3 timer (lettere belastning, bl.a programmering med wlan (kobling mot lokalt nettverk) og bluetooth (til mus) enablet).

Støy: Ikke noe som helst problem. Vi har flere Dell-laptopper på jobben, og alle støyer mere enn denne.

Tastatur: behagelig tastatur, men ikke spesielt behagelige musetaster. De er alt for små og harde. Ok til kortere tids bruk, men til lengre "seanser", er ekstern mus absolutt å anbefale.

Ytelse i spill: Har ingen som helst peiling, da jeg ikke spiller.

Ellers så vil jeg fremheve kvaliteten på kabinettet. Deler av kabinettet er i metall, og det er ingen flexing i kabinettet om man løfter maskinen ved å ta tak i et hjørne. Man må også trykke ganske hardt på baksiden av lokket for å fremprovosere forstyrrelser på skjermen.

Når man snakker om skjerm, så er det bare to ting å si. Helt toppers, men på grunn av den speilblanke overflaten blir det fort merker på den. Man bør ikke tørke av skjermen med "hva som helst", da det oppstår lett riper i overflatebehandlingen. På min maskin var det med en microfiberduk til å tørke av skjermen.

Fargene på skjermen er i utgangspunktet bra, og etter fargekalibrering med Monaco OptixXR Pro, er fargene topp (bruker maskinen til lett bildebehandlig ute i felten). Kan også brukes utendørs i sollys med ok resultat, noe jeg ikke har opplevd med tidligere laptopper jeg har hatt.

Andre ankepunkter: Se mine innlegg tidligere i tråden - men kort fortalt: Med 2GB ram reduseres hastigheten på minnet til PC2100 (har prøvd både Corsair og Kingston med samme resultat). Med 1GB så kjører maskinen på PC3200-hastighet (med 1 minnemodul. Bruker man to minnemoduler må de være av typen enkelsidig, eller single rank som AMD kaller det).

Jeg kjøpte min maskin i sommer, og nå mere enn 6 måneder senere, om jeg skulle kjøpt ny maskin idag så hadde jeg kjøpt samme maskin - Uten noen som helst betenkningstid. Det har ikke blitt annonsert noen maskin på de siste 6 månedene som gjør at jeg ville vurdert andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...