Gå til innhold

MSI MEGABOOK S270/271

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ultraportabel er et begrep som ikke akkurat sier så mye da det kun har vekt i kriteriene..... men S260/S270 har en fin størrelse..... 

Men http://www.leog.net/fujp_forum/topic.asp?TOPIC_ID=8362 vil jeg si er ULTRAPORTABEL.... sikle sikle sikle....

Noen som har lyst på en Fujitsu P1120?? :)

Her er en annen ultra-ultraportabel

http://www.flipstartpc.com/

----

* Microsoft® Windows® XP Home/Professional operating system

* Dimensions: 5.8" x 4" x 1" (148mm x 101mm x 26mm)

* Weighs 1lb (450g)

* 1 GHz processor

* 256MB system RAM

* 30GB internal hard drive

* 3D graphics w/ 8MB video RAM

* Full-function, QWERTY thumb keyboard w/ hotkeys for commonly used commands

* 5.6" HDTV-quality display (1024 x 600)

* Lithium-ion Polymer battery (2-6 hours battery life*)

* Integrated 802.11b (11 Mbps) /g (54 Mbps) Wi-Fi

* USB 2.0 port

* Internal microphone/speaker with headphones and ear bud jacks

* Integrated 1.3MP digital camera

----

Kan vel ikke bli mindre enn dette.

Lenke til kommentar

Nei sant nok, men de har jo MYE større problemer enn at Komplett ikke tar inn S270... Den flipstart greia skulle komme i salg 3. kvartal 2004 sa de 1. kvartal 2004, da de viste fram en prototyp... Er nok redd for at teknologien går fra de før de får lansert den...

http://www.oqo.com/ er vel i salg så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar
Vurderer å satse på S260 istedenfor da. Er jo ultraportabel den åsså....

Det var det jeg gjorde. Jeg skjønte at det spøkte for hvorvidt S270 ville bli tatt inn, og gikk heller rett til innkjøp av en S260. Angrer ikke et sekund. Den er en deilig liten tass, som stadig får komplimenter hvor enn jeg er.

Nå er jeg riktignok alt annet enn avhengig av tung grafikkaksellerasjon.

Her er en annen ultra-ultraportabel

http://www.flipstartpc.com/

FlipStart er liten og smekker, men jeg kan umulig tenke meg at det er noe særlig behagelig å skrive et lengre dokument e.l. på den, uten ekstrernt tastatur...

Endret av sindrel
Lenke til kommentar
Det som er dumt med S260 er at komplett ikke leverer den med integrert bluetooth..... Skjønner ikke hvorfor da det er mulig...

Nei, aner ikke. Det følger tilogmed med drivere og programvare for Bluetooth-enheter med maskinen. Man kan evt. koble til et adapter e.l., hvis man ser det som nødvendig.

Lenke til kommentar
Nei, aner ikke. Det følger tilogmed med drivere og programvare for Bluetooth-enheter med maskinen. Man kan evt. koble til et adapter e.l., hvis man ser det som nødvendig.

Dette er bare spekulasjoner fra min side, men: På S270 sitter vistnok bluetoothmodulen på wlan-kortet. Vet ikke om Intel-wlan kort leveres med integrert bluetooth. Hvis det ikke gjør det vil det ikke være mulig å markedsføre pc'en som med "Intel Centrino Mobile Technology" (puhhh). Dette krever Intel Pentium M, Intel Chipsett og Intel Wlan. Centrino-merket er nok viktigere for enkelte (i markedsføring) enn manglende bluetooth. S260 kan leveres med bluetooth, men da med andre wlan-brikker enn Intel sin.

Det er verdt å merke seg at MSI ikke har drivere til Bluetooth på hjemmesiden til S260 (heller ikke på de andre Intel-maskinene som det står støtter bluetooth), mens de er på hjemmesiden til S270.

En annen OT: AMD kommer trolig med MT42 og MT44 rimelig snart, da MSI Megabook M635 står oppført med støtte for disse etter biosoppdatering 28 juli.

Endret av ChallengerV8
Lenke til kommentar

Dette er bare spekulasjoner fra min side, men: På S270 sitter vistnok bluetoothmodulen på wlan-kortet. Vet ikke om Intel-wlan kort leveres med integrert bluetooth. Hvis det ikke gjør det vil det ikke være mulig å markedsføre pc'en som med "Intel Centrino Mobile Technology" (puhhh). Dette krever Intel Pentium M, Intel Chipsett og Intel Wlan. Centrino-merket er nok viktigere for enkelte (i markedsføring) enn manglende bluetooth. S260 kan leveres med bluetooth, men da med andre wlan-brikker enn Intel sin.

Det er verdt å merke seg at MSI ikke har drivere til Bluetooth på hjemmesiden til S260 (heller ikke på de andre Intel-maskinene som det står støtter bluetooth), mens de er på hjemmesiden til S270.

Jeg har tittet under panseret på en S260 og S270, og S260 har ingen integrert antenne for Bluetooth, noe S270 har. Kommer tilbake med mer om ikke så lenge ;)

Lenke til kommentar

Jeg har tittet under panseret på en S260 og S270, og S260 har ingen integrert antenne for Bluetooth, noe S270 har. Kommer tilbake med mer om ikke så lenge ;)

Hei - lurer på 'om', eventuelt 'hvorfor ikke' - Hardware.no kan forsøke å skaffe seg MSI Megabook S270-en - og teste den ?

Hilsen Sandsvalen

Lenke til kommentar

Hei - lurer på 'om', eventuelt 'hvorfor ikke' - Hardware.no kan forsøke å skaffe seg MSI Megabook S270-en - og teste den ?

Hilsen Sandsvalen

Problemet er vel at de ikke akkurat KJØPER en data for å teste, så de er avhengig av noen som låner ut til test...

Du kan jo kjøpe/skaffe en så låne den bort for test en uke eller to... Gjør de sikkert gjerne en test

Lenke til kommentar

Den S260-notebooken som Komplett selger heter egentlig MS-1012 fra MSI (dette er whitebook-varianten av S260.

Whitebookvarianten av S270 heter forøverig MS-1013.

Fra installasjonsguiden til MS-1013 (S270) ser man bluetooth beskrevet som integrert på Wlan-kortet

http://www.msicomputer.com/product/notebook/MS-1013IG.pdf

mens på installasjonsguiden til MS-1012 (S260) er det ingen referanse til bluetooth. Ser også at antennen-kabelen til bluetooth mangler.

http://www.msicomputer.com/product/notebook/MS-1012IG.pdf

S260 er pre-configurert med PentiumM 730 (1.6GHz), 512MB, 60GB, Wlan, 8-cell batteri

http://www.msicomputer.com/NB/product_spec.asp?model=S260

mens S270 er preconfigurert med Turion64 MT30 (1.6GHz), 512MB, 80GB, Bluetooth, Wlan, 8-cell batteri

http://www.msicomputer.com/NB/product_spec.asp?model=S270

Lenke til kommentar

Les posten min du siterer en gang til ;)

Endret av hce
Lenke til kommentar
mens på installasjonsguiden til MS-1012 (S260) er det ingen referanse til bluetooth. Ser også at antennen-kabelen til bluetooth mangler.

http://www.msicomputer.com/product/notebook/MS-1012IG.pdf

Her ser man altså en av fordelene ved å kjøpe et system basert på barebone. Det der er blant de mest detaljerte installasjonsguidene jeg har sett noen gang!

Genialt.

La forresten også merke til at MSI har MS-1012 tilgjengelig i 'Millenium Silver', men ikke S260. Snodig.

Endret av sindrel
Lenke til kommentar

Da har jeg mottatt min S270. Kjøpte den i Nederland, og dette er "S270" versjonen og ikke whitebook-varianten MS-1013.

Dvs. Denne er konfigurert fra MSI med MT-30, 512MB ram (PC2700, CL2.5), 80GB HD, 5400rpm, Wlan m/bluetooth, DVD +-R/RW/DL, 8-cell batteri, WinXP Home - på Nederlansk :-)

Det fulgte med en bæreveske, en mus (forøverig den styggeste musa jeg noengang har sett), microfiber-duk for å tørke av skjermen, strømforsyning (den er ganske liten i størrelse), en modemkabel samt de tradisjonelle CD'ene.

Første inntrykk: Meget positivt.

Jeg er en av de som benyttet meg av supertilbudet fra CShop på IBM ThinkPad T43 til drøye 13 store lapper. Den ble forøverig solgt igjen innen 3 uker etter kjøp, da jeg ikke ble helt fornøyd (det manglet noe).

S270 kan godt sammenlignes med denne. Kabinettet virker å være meget robust, og displayet reagerer lite på moderate trykk på lokket. Tastaturet har US-international layout, og er allright å skrive på.

Touchpaden, er ok, men knappene er litt harde samt litt små (de har ikke samme utforming som den S260 maskinen de testet her på hardware.no).

Displayet er fantastisk. Endel reflekser er det, men jeg føler ikke at det er spesielt sjenerende.

Støy: Normal drift - nesten ikke mulig å høre viften. Vesentlig lavere støy enn T43-maskina.

Ved belastning (under 3DMark) - viften går raskere, men slett ikke ille. Det var muligens lavere støy på T43 når prosessoren ble belastet.

Noen tester på standard maskin: (512MB, XP-Home)

3DMark-03: 1039

3DMark-05: 492

Oppgraderte minnet til 2GB (Kingston Value, PC3200, CL3)

3DMark-03: 932

3DMark-05: 459

Oppgraderte til WinXP med følgende resultat (fortsatt 2GB)

3DMark-03: 931

3DMark-05: 458

Det viser seg at når maskinen er utrustet med 2GB minne, så kjører dette på 133MHz. Vet enda ikke hvorfor, men driver å sjekker hva det kan være.

3DMark-03 med 1GB minne (200MHz): 1240

Kommer ikke til å teste med Win 64 enda, da jeg mangler drivere til de applikasjonene jeg bruker til daglig (jeg har 64-bits drivere til S270).

Foreløbig batteritest:

Blandet bruk med Wlan og Bluetooth enablet (mus tilkoblet via BT):

2 timer 55 minutter.

Dette var med web-browsing, samt endel kikking på bilder fra digitalkamera (lagret på ekstern HD).

Også verdt å merke seg. Dette var første opplading/utladingssyklus. Levetiden på batteriet vil trolig bli litt bedre etter noen opp-/utladinger.

Avspilling av DVD: 2 timer 45 minutter. Normal intensitet på display, lyd via hodetelefoner (lyden fra høytalerne er en dårlig vits). DVD spilleren støyer endel. Mere enn vifta på prosessoren.

Jeg kommer ikke til å kjøre noen tester på spill, da dette ikke er noe som jeg kommer til å bruke maskinen til.

Edit1: Maskinen er levert med en bios datert 01.06.2005

Edit2: Har oppdatert bios uten endringer i resultat (det var vel heller ikke ventet).

Edit3: Oppdatering viftestøy på batteridrift- det er en svak summing. Vifta går altså hele tiden. Den er lavfrekvent, men jeg tror nok at noen vil komme til å si at det er irriterende støy. Står fortsatt ved at den er lavere enn den var på T43.

Edit4: Det er også en irriterende klikking i harddisken ved bruk. Denne er forholdsvis høylydt, og til større sjenanse enn lyden fra vifta. Disken er en Toshiba MK8025GAS, altså ikke en 5400rpm disk som opplyst fra forhandler, men en 4200rpm disk - bummer. Den skal skiftes!.

Edit5: Batteri DVD-avspilling

Endret av ChallengerV8
Lenke til kommentar

Hei.

Mange takk for dine foreløpige tanker og inntrykk av ditt nyinnkjøp.

Jeg skulle gjerne likt å vite hvor mye du måtte gi for 270'en i Nederland, evt. om du skulle ha en link på lur.

(beklager hvis dette allerede har blitt nevnt, litt vindskeiv så tidlig på morgenen)

Turion muB sein, for min del strides jeg mellom HP, FS og nå altså MSI... :hmm:

J.

Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne likt å vite hvor mye du måtte gi for 270'en i Nederland, evt. om du skulle ha en link på lur.

Betalte ca 1300 euro. Kjøpt i Nederland (ikke via internett). Det er mange butikker i Nederland som har den på lager nå, men det er dessverre slik at de aller fleste butikkene nekter å selge utenfor BeNeLux-landene.

En som iallefall selger til Sverige er www.sallandautomatisering.nl. Vet ikke om de sender til Norge. Om det ikke er alt for langt til svenskegrensa, kan du jo opplyse adressen til et postkontor i Sverige (poste restante), og dra dit å hente den selv.

Lenke til kommentar
ChallengerV8

sitter her med en turion ML-30 i en acer. Den blir veldig varm selv ved lett bruk som surfing og skriving når den går på strøm, noe som fører til at vifta skrur seg på lit for ofte.

du har vel ikke slike problemer? regner med at MT er kjøligere enn ML.

har du fått testet batterikapasiteten?

Lenke til kommentar
sitter her med en turion ML-30 i en acer. Den blir veldig varm selv ved lett bruk som surfing og skriving når den går på strøm, noe som fører til at vifta skrur seg på lit for ofte.

du har vel ikke slike problemer? regner med at MT er kjøligere enn ML.

har du fått testet batterikapasiteten?

Nei, det kan jeg ikke si at jeg merker. Viften går hele tiden - ja, men det er ikke hva jeg vil karaktrisere som sjenerende støy. Dette vil selvfølgelig variere fra person til person, men en jevn lyd er ikke like "støyende" enn en "av-og-på" lyd, som f.eks en vifte som ruser opp i noen sekunder for så å slå seg av.

Batteritest - Jeg har gjort èn test. Surfing på nett, samt å gå gjennom endel bilder fra en ekstern HD. Alt dette med Wlan og bluetooth enablet (brukte bluetooth-mus), og da varte batteriet ca. 2 timer 55 minutter.

Skal teste mere på batteri, men skal foreta noen opp-/utladinger først for å trimme batteriet til å yte mest mulig.

Lenke til kommentar

ChallengerV8: Interessant info du kommer med der, spesielt mhp. støy som Komplett hadde problemer med. Har du også testet at strømsparingen (PowerNow!) fungerer som den skal på denne maskinen? Det kan du raskt teste med AMD PowerNow! Dashboard som du kan laste ned her:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...board_setup.zip

Eller eventuelt AMD Dashboard og/eller AMD Power Monitor som du kan laste ned fra denne siden:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_13349,00.html

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
ChallengerV8: Interessant info du kommer med der, spesielt mhp. støy som Komplett hadde problemer med.  Har du også testet at strømsparingen (PowerNow!) fungerer som den skal på denne maskinen?  Det kan du raskt teste med AMD PowerNow! Dashboard som du kan laste ned her:

http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...board_setup.zip

Eller eventuelt AMD Dashboard og/eller AMD Power Monitor som du kan laste ned fra denne siden:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...1_13349,00.html

Støy er jo en subjektiv opplevelse. Det ER en lyd fra denne maskinen. MIN opplevelse er at det ikke er sjenerende. At ANDRE kan finne den sjenerende betviler jeg ikke.

Som tidligere nevnt, så er den ikke mere fremtredende enn det den var på T43.

At det var støy som er hovedgrunnen til at Komplett ikke vil ta den inn - DET betviler jeg. Det må være andre grunner for at de ikke vil ta den inn.

Dashboard viser 1.05V, Hastighet er 50% og strømsparing er "ett-strek" fra maks. Temperatur 43 grader.

Cpu-Z viser også samme info, men èn interessant info i Cpu-Z Memory:

Det står Memory-frequency på 133MHz ???

Det burde vel strengt talt stått 200MHz - eller hva?

Det er jo vitterligen PC3200 minne i maskina, og det går ikke å justere i bios, det har jeg sjekket.

:hmm:

Edit: Har sjekket endel omkring dette med minnefrekvens. Hvis jeg bruker bare en stk 1GB modul, melder CPU-Z en minnefrekvens på 200MHz (uansett hvem av de to jeg har som står i), men bestykk med begge - så blir det 133MHz. Med de to orginale er frekvensen 166MHz, samme med en stk 1GB og en stk 256MB - 166MHz

(forøverig 3DMark-03 resultat på 1GB: 1240).

Har sendt et spørsmål til MSI ang minnefrekvensen, men har bare en lunken forventning til svar.

Endret av ChallengerV8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...