FpsStu Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Sitter her og lurer på om jeg skal ha meg en ny data, eller en xbox med en 21" tv... Men jeg ser at en 21" Pc skjerm koster minst 5100kr!!! Hvorfor ikke bare kjøpe en 21" TV for 2500kr? Så kan du se på Tv når du ikke bruker datan? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Fordi tver tegner opp bildet interlaced pluss at de har håpløs dårlig oppløsning, dårlige justeringsmuligheter mm. Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 3. juli 2002 Del Skrevet 3. juli 2002 Bildekvalitet er grunnen. Bildet "bygges" opp på forskjellige måter....hvis du sammenligner med en pc-monitor, så vil du se at det samme på en tv vil se grusomt ut. Konklusjon: Bildet på en TV vil bli for jæ*lig iforhold til på en monitor. ...men har du råd til en plasma tv....så snakker vi om litt andre forhold.......men da vil jo en 21" CRT bli ganske billig iforhold :smile: [ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-07-03 17:40 ] Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. juli 2002 Del Skrevet 4. juli 2002 21'' Monitor: Oppløsning 1600x1200 (eks.) 21'' TV: Oppløsning: ikke mer enn 800x600, mulighens 640x480 ettersom det bare er 21'' TV.. og interlace som er sagt... Lenke til kommentar
inz@ne Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-04 23:33, MrLee skrev:21'' Monitor: Oppløsning 1600x1200 (eks.)21'' TV: Oppløsning: ikke mer enn 800x600, mulighens 640x480 ettersom det bare er 21'' TV..og interlace som er sagt... Feil, PAL har 625 horisontale linjer, og NTSC har 525. Vertikalt like mange linjer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 09:38, inz@ne skrev:Feil,PAL har 625 horisontale linjer, og NTSC har 525. Vertikalt like mange linjer. Feil dette også. En PAL tv har oppløsningen 720*576, mens en NTSC tv har 720*480 (noen steder 640*480. Dette varierer). Informasjonen har jeg fra 4 år på film og tv-skole og 3 år i tv-bransjen. En rask dobbeltsjekk i Adobe Premiere bekrefter dette. Dette er imidlertid det totale bilderørets oppløsning, mens kanten på tv'n gjerne maskerer bort en del av dette. Hvor mye varierer fra tv til tv, så oppløsningen kan nok ligge så lavt som 625 på noen tv'er. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 uff så flaut :smile: filmmannen med skills utklasserte alle sammen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 10:31, JohndoeMAKT skrev:uff så flaut :smile:filmmannen med skills utklasserte alle sammen. Yeah, I'm the man Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 vel, film mannen kan trenge litt korrigering også faktisk. NTSC DVD er 720x480, PAL DVD 720x576. Det samme med digitalt satelitt/kabel signal. Det analoge signalet er derimot helt annerledes og kan ikke måles eksakt, men den reelle oppløsningen ligger godt under dvd spesifikasjonene. TV'er varierer også sterkt, selv om trenden er at linjeantallet ligger litt under 720xx, spesielt på mindre modeller. Men det som er hovedpoenget mitt her er at det er langt ifra noen eksakt oppløsning på tv, og selv ikke med 640x480 i oppløsning vil du være helt sikkert på at du får se all pikselinformasjon på tv-ut. Når det gjelder spørsmålet om ikke en 21" tv er like greit som pc skjerm, så vil jeg bare si at en tv vil være en elendig løsning i dette tilfellet. Styr unna!, hvis du ikke har tatt hintet allerede :smile: [ Denne Melding var redigert av: mad_arab på 2002-07-05 14:40 ] Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 11:58, mad_arab skrev:vel, film mannen kan trenge litt korrigering også faktisk. NTSC DVD er 720x480, PAL DVD 720x576. Det samme med digitalt satelitt/kabel signal. Det analoge signalet er derimot helt annerledes og kan ikke måles eksakt, men den reelle oppløsningen ligger godt under dvd spesifikasjonene. TV'er varierer også sterkt, selv om trenden er at linjeantallet ligger litt under 720xx, spesielt på mindre modeller. Men det som er hovedpoenget mitt her er at det er langt ifra noen eksakt oppløsning på tv, og selv ikke med 640x480 i oppløsning vil du være helt sikkert på at du får se all pikselinformasjon på tv-ut. Hvor har du dette fra? En tv ligger på 720*576 ellers ville den ikke kunnet vise de bildene den mottar fra digitale kilder som DVD og satelitt/kabel. Hadde en tv hatt 640*480 i oppløsning ville du mistet en (alt for) stor del av bildet hvis man i tillegg tar i betraktning maskeringen av bildet. Den ville faktisk mistet 80 vertikale linjer og 96 horisontale linjer pluss en del linjer som følge av maskering. Jeg står fortsatt fast på at en tv har 720 horisontale og 576 vertikale linjer, men at noen av linjene kan bli borte på grunn av maskering. Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Oppløsningene det snakkes om til PAL og DVD er rett de, men folk har nok rett at for analoge tv-systemer snakker man om x antall vertikale linjer på en litt annen måte. NTSC = 525/60 PAL = 625/50 Dette er informasjon hentet fra DVDMaestro, et av verdens beste dvd authoring programmer. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: En tv ligger på 720*576 ellers ville den ikke kunnet vise de bildene den mottar fra digitale kilder som DVD og satelitt/kabel. Hadde en tv hatt 640*480 i oppløsning ville du mistet en (alt for) stor del av bildet hvis man i tillegg tar i betraktning maskeringen av bildet. Den ville faktisk mistet 80 vertikale linjer og 96 horisontale linjer pluss en del linjer som følge av maskering.Jeg står fortsatt fast på at en tv har 720 horisontale og 576 vertikale linjer, men at noen av linjene kan bli borte på grunn av maskering. En tv har en vertikal oppløsning på 625 linjer, hvorav noen forsvinner til vertikal synkpuls og tekst-tv informasjon. Hvor mange linjer som faktisk er synlige vil avhenge av instillingene på fjernsynet, men et anslag på 575 linjer er sannsynligvis ikke helt på jordet. Siden en tv er analog har den ikke en diskret horisontal oppløsning, men er begrenset av signalets fargebærebølge som ligger på ca. 4.3 MHz. Lenke til kommentar
president Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Tror folk snakker om to litt forskjellige ting, et PAL DVD-signal har sikkert 720*576, og de fleste TV er i stand til å vise denne oppløsningen. Et vanlig analogt tv-bilde/signal har derimot lavere oppløsning. Når det gjelder TV-signal ut fra PC til tv eller via VGA-in på TVen vet jeg derimot ikke hva som er maksimalt en TV klarer å vise/som den klarer å vise i praksis. Det er vel det som denne karen lurer på? Lenke til kommentar
kongkrone Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: Den 2002-07-05 16:13, Afseth skrev:Jeg står fortsatt fast på at en tv har 720 horisontale og 576 vertikale linjer, men at noen av linjene kan bli borte på grunn av maskering. Dine år innen film eller hva det var viser seg vel som bortkastet, i alle fall når du snakker om TV. Bilderøret i en TV er laget for å vise det analoge signalet som du trykker inn i TV'n. Dette signalet består i PAL av 625 linjer, av disse er det 575 som vises på skjermen. De resterende 50 brukes i tilbakeløpet og til data som f.eks. TextTV. Hvis du har muligheten til å justere bildet på TV nedover vil du kunne se Text signalet ligge i noen av linjene øverst. Av de 625 linjene brukes bare 312.5 (annen hver)av dem i vært vertikal sweep og stråla må "gå to ganger over skjermen" for å få danne et fullverdig bilde. Dette er for å miske flimring. Skal du vise flere eller færre linjer må du endre frekvensen på sweep generatorene (noe som ikke skjer). Og strålen ville da ikke treffe hullene i skyggemaska og bildet blir bare tull. SÅ DET SÅ!!!! Lenke til kommentar
ohusby Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Quote: En tv har en vertikal oppløsning på 625 linjer, hvorav noen forsvinner til vertikal synkpuls og tekst-tv informasjon. Hvor mange linjer som faktisk er synlige vil avhenge av instillingene på fjernsynet, men et anslag på 575 linjer er sannsynligvis ikke helt på jordet. Siden en tv er analog har den ikke en diskret horisontal oppløsning, men er begrenset av signalets fargebærebølge som ligger på ca. 4.3 MHz. Joa :smile: [ Denne Melding var redigert av: Prophecy på 2002-07-05 17:56 ] Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 Uansett hva dere sier er det ikke noe problem å vise 800x600 på min Phillips 29" 4/3 tv og hele bildet er der. Utover det har jeg ikke peiling. Det skal legges til at bildet blir litt mindre klart når man benytter høyere oppløsning enn 640x480. En annen ting som kanskje noen av de "vise" kan forklare er hvorfor DVD bildet som tas ut fra en dvd-rom igjennom et skjermkort og ut på TV blir bedre enn på en monitor ? Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 På TV gjelder for det meste PAL vs. NTSC (har jo SECAM også), det gjelder også når du ser på DVD :smile: ....data ikke...du får lese litt om det..finnes noen fine sider på internett som forklarer det meste :wink: DVD film på DVD-ROM er også kodet i PAL eller NTSC format (samt at film ikke krever høy oppløsning for å se bra ut)...det har også litt å si hvordan det blir på TV også....film gjennom TV-ut på skjermkort til TV er etter min mening det eneste som er akseptabel nok...men foretrekker å ikke se på film fra TV-ut :smile: [ Denne Melding var redigert av: dudsi på 2002-07-05 23:23 ] Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 5. juli 2002 Del Skrevet 5. juli 2002 dvd ser bedre ut på tv? vel, det er fordi du er vant til å se film på tv. på en dataskjerm med høy oppløsning og progressiv scan så vil du få mer nøyaktig bildeinformasjon, og du vil garantert ikke miste noen piksler, slik du vil på en tv med lavere oppløsning enn kilden. hva som ser 'best' ut er smak og behag, men hva som gir mest nøyaktig gengivelse er det ikke noe spørsmål om, nemlig dataskjermen. Lenke til kommentar
kongkrone Skrevet 6. juli 2002 Del Skrevet 6. juli 2002 Uansett hva dere sier: BILDET SOM VISES PÅ EN TV- SKJERM HAR 575 SYNLIGE LINJER + 50 SOM IKKE SYNES!!!! Det er ingen vits i å diskutere det mer, i alle fall ikke før dere har sittet med lupe og telt linjer i bildet..... og kommer dere frem til noe annet en 575 da har dere telt feil!!! Jeg drister meg til å si at det faktisk er fysisk umulig å få flere linjer på en vanlig TV!!!! Skyggemaska i bilderøret har sine faste hull og de flytter seg ikke! Dermed basta!!! For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at det er natt til lørdag og klokka står på sånn ca 04:30. Det burde forklare at jeg har brukt litt mye store bokstaver og utropstegn, men det vil ikke si at det jeg skriver er noe mindre sant for det.... Ha en fortsatt hyggelig dag.... *klem* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå