phax Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 hei, vet ikke om dette går under minne eller hovedkort, men satser på å poste den her. (en mod får flytte den visst det er feil..) har lest flere ganger i det siste at når det er snakk om 4 ram brikker på et hk så man må: "kjøre command rate 2, noe som vil gi et drastisk ytelses tap!" ettersom jeg har nylig bestillt meg en ny pc med 4x512mb minne så blir jeg jo litt skeptisk når jeg leser slikt. og siden ingen har ville svart meg på hva command rate 2 innebærer i de andre postene så lager jeg derfor en egen tråd om det her.. det eneste jeg har lest om hovedkortet mitt er at visst alle 4 rambrikkene er dobbeltsidig burde man kjøre ram'n på 333mhz istedet for 400mhz, noe som vil gi et ytelsestap på 2-3%. (høres ikke så drastisk ut for meg?) så, hva er command rate 2? og hva innebærer det i praksis? vil jeg oppnå et "drastisk ytelsestap" ettersom jeg har kjøpt meg et oppsett med 4 rambrikker? takker for alle svar. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Den nye "venice" kjernen til AMD har forbedringer på minnekontrolleren. Den skal kunne kjøre fire dobbelsidige minnebrikker på DDR400@2T Venice is rated at 400Mhz 2T with 4xdouble sided modules, so thats your best bet at getting decent 4x512mb performance. "The previous 90nm Athlon 64 processor core aka Winchester had certain performance limitations when four DDR400 SDRAM modules were used. If there were four single-side DDR400 SDRAM DIMMs installed in a system with a Winchester based Athlon 64 CPU, they could only work with the 2T timing, which caused a few percent drop below the usual performance level. If there were four double-side memory modules installed, DDR400 SDRAM would not work at all and its working frequency would automatically drop down to 333MHz. AMD engineers promised to eliminate this problem in the new Venice core and they did keep their word. Athlon 64 processors based on Venice can work with four single-side DDR400 SDRAM modules without any limitations, and if there are double-side DDR400 SDRAM DIMMs installed, they can work at 400MHz with 2T timing." Les denne artikkelen: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...n64-venice.html ..så blir du nok litt klokere Tapet ved å kjøre 2T vil nok kompenseres med 2GB RAM totalt Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 (endret) ok, orka ikke lese gjennom de 14 sidene akkurat nå.. men så for å si det enkelt, comman rate 2 betyr at jeg må kjøre på 333mhz istedet for 400mhz? og det "drastiske" ytelsestapet er de 2-3% jeg snakka om? edit: ok, trur jeg har fått grep på denna command rate greia nå, delvis hvertfall.. nå er jeg litt interessert i og se litt mer nøyaktige mål på hvor mye ytelse jeg taper ved å måtte kjøre 2T istedet for 1T? er det noe og bry seg om egentlig? Endret 5. april 2005 av phax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå