Gå til innhold

Hva er egentlig lov med en UTRIMMET moped?


Baktuss

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har kjøpt meg en scooter rett fra butikken, som er helt original på alle måter. Dvs ikke trimmet, ikke fjernet plombe osv..

 

I følge forskriftene så skal en moped/scooter ikke kunne gå fortere enn 45 km/t.

 

På flata så anslår jeg at min scooter går opp i mot 55 km/t, og er det litt nedoverbakke og god vind, så er jeg oppe i litt over 60 km/t.

 

Så til spørsmålet: Når det ikke er gjort noe ulovlig med sykkelen, og så lenge jeg holder fartsgrensen der hvor jeg kjører, har jeg da egentlig lov til å kjøre i 50 km/t i 50 sonen, (eller 60 km/t i 60 sonen i nedoverbakker), eller må jeg konsekvent holde meg (bremse ned) til 45 km/t for å kjøre helt lovlig?

 

Vil politiet kunne gi meg bot for å ha kjørt 5 km/t "for fort" fordi sykkelen min greide å holde 50 km/t, i 50 sonen?

 

Jeg har søkt mye på nettet, men har ikke ennå ikke funnet noen som har tatt opp akkurat den problemstillingen.

 

Baktuss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke ukjent at mopeder er "speedometertrimmet".

Jeg er redd for at du vil bli skuffet hvis du har brukt speedometeret på mopeden til å måle farten med.

Min moped gjør ca. 60 når den viser 70 på speedometeret. Jeg har vært bort i feilvisning som er enda større. Det er helt greie regler, en moped har ikke lov til å gå fortere enn 45 km/t. Derfor kan du i teorien få forenklet forelegg hvis du kjører fortere, selv om fartsgrensen på stedet er 70.

Lenke til kommentar

Selv om mopeden går fortere enn 45, så har ikke du lov til å kjøre i mer enn 45, selv om fartsgrensen på stedet er 200.

 

Om politiet finner ut at de skal ta inn mopeden din for sjekk og finner ut at den går fortere enn 45, selv om den er helt lovlig fra fabrikk, så tipper jeg det er fabrikken som vil få problemer (dersom politiet finner ut at de skal være idiotiske og gi bøter), siden du kan bevise at du har kjøpt et lovlig produkt. Men så lenge den er lovlig og du ikke har blitt stoppa i mer enn 45, så tviler jeg de gidder å prøve seg på noe.

Lenke til kommentar

Hehe. Speedometeret på mopeder er slik. Hadde en orginal scooter jeg kjørte rundt på ca 6000km det året jeg hadde den, og trodde alltid jeg lå i 55-60. Kjørte den ca sju mil da jeg skulle selge den, og kjørte for første gang forbi en "din fart er". 56-57 på nåla, og boksen sa at "Din fart er 45". :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis de tar den på tralla og ser den går i 50 km/t så sier de ikke noe. Går greit det. Er egentlig helt normalt at den går litt fortere enn 45 km/t. Når de setter på plombene så er jo ikke motoren kjørt inn så når du får gjort det så går den fortere (Tror jeg)

der tar du feil , vet av flere tilfeller at politiet og biltilsynet har klippet silter på ORGINALE mopeder , har vert om det i rogalans avis tilogmed .

 

syklen kan ikke gå i mer en 45 går den fortere så er den ikke lovelig , klart når man har kjøpt en moped forventer man jo at den skal være lovelig , men biltilsynet er av og til noe trangsynte

Lenke til kommentar
Har de ikke sluttet å plombere motorene men plomberer variatoren istedenfor?

Har flere kjente som modifiserer variatoren og kan få helt opp i 80km/t på nåla.

på automat mopeder (scootere ) er det somregle plomberinger i potta , en ned giret variatore , og av og til mindre forgasser

 

på gir mopeder er det plomberinger i potta , forgasser , og av og til mindre sylinder

 

det kan være en eller fler av di nevnet plomberingene på en sykkel

 

og ja noen kan være elektronisk plombert i tilleg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hehe, har alltid lurt på hvor presist speedometeret mitt er. Det hadde vært morsomt å finne ut hva den faktiske farten er, vet dere om noen "din fart er"-fartsmålere i Oslo?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min scooter (Honda SFX) var plombert både i variatoren og ved en elektronisk turtallssperre. Før bytte av variatoren gikk den i ~52 på nåla, etter gikk den ca. 65. Nåla viste riktig ettersom når jeg kjørte forbi "din fart er" lå nåla på 65 og min fart var "64"...

 

Bare pass på å stikk fra skolen så fort du hører rykter om at vegvesenet/politiet kommer. Sjansen for å bli stoppet med en scooter som går rundt 50-60 på vanlig vei er minimale. Har kjørt i 3 år, 1 år uten lappen i og rundt røyken kommune og drammen by. Har aldri blitt stoppa eller kjørt forbi en eneste kontroll :p

Lenke til kommentar

:no:

 

Ikke lurt å kjøre på utrimmet moped for alt i verden. Jeg sier ikke for å skremme dere med

bøter og utsettelse av førerkort, men pga. regress.

 

Hva vil skje hvis dere skader dere eller andre på en ulovlig trimmet moped? Jo dere vil få regress og kanskje avkortning i erstatningen hvis det er dere som skader dere.

 

Kjipt å miste 300 000 i erstatning eller få regress på to- tre millioner for å kunne kjøre litt fortere på en moped, absolutt ikke verdt det..

 

Eks fra virkligheten (ikke trimming, men regress): En gutt på 16 år kjører moped før han har fått beviset. Dette fører til et uhell der en jente blir skadet for livet. Han som kjørte mopeden fikk regress på litt over 1,5 millioner fra forsikringsselskapet. Dette er sure penger som de garantert vil håve inn fra deg.. :nei:

 

Så moralen er: Ikke kjør noe ulovlig :)

Lenke til kommentar

Akkurat det samme eksempelet brukte kjørelæreren min når vi tok mopedlappen...

Den satte en støkk i alle som var der, men har en kompis som blei pressa ut av veien og blei skada for livet pga ikke å ha trimmet mopeden sin...

Han i bilen fikk de ikke tatt en gang :(

Så anbefaler ikke noe i denne saken, men heller vente til billappen ligger trygt i lomma :)

Lenke til kommentar

Verden er hard og brutal :!:

 

Jeg har selv kjørt moped og vet hvor frustrerende det er at bilister gjør de utroligste handlinger når de kjører forbi. Det er ikke få ganger det har vært fare for alvorlig ulykke.

 

Jeg er ikke moralsk motstander av trimming og skjønner godt at unge gjør dette, de føler seg sikrere og er det. Men det er hvis det skjer en ulykke og man sitter på en trimmet moped at det svir. Man får kanskje skylden for ulykken, men verst av alt nedkortet forsikringsdekning og eventuelt regress.

 

Men det er håp, samferdselsministeren skulle se på saken, hun har ihvertfall sunn fornuft mellom ørene i motsetning til Trygg Trafikk og mange i Politiet. Ja, ikke alle politifolk tror jeg er imot trimming. Men de er pålagt å bøteleggefolk som kjører ulovlig uansett. :) Det er jobben deres.

 

Hvis folk hadde sluttet å trimmet mopedene sine, hadde skadestatistikken for trimmede mopeder gått ned mens den får utrimmede gått kraftig opp. Dette er argument de bruker at trimmede mopeder er i gflest ulykker, da skal det også sies at de fleste mopeder er trimmet vil jeg tro. :thumbup:

Lenke til kommentar
Men det er håp, samferdselsministeren skulle se på saken, hun har ihvertfall sunn fornuft mellom ørene i motsetning til Trygg Trafikk og mange i Politiet. Ja, ikke alle politifolk tror jeg er imot trimming. Men de er pålagt å bøteleggefolk som kjører ulovlig uansett. :) Det er jobben deres.

 

Samferdselsministeren vår ja, Torhild Skogsholm, sunn fornuft i henne , yeah right!

Hu har ikke lappen engang, eneste hu har er et x antall rådgivere som hjelper henne i slike saker :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...