Zer0z Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hei. Har hørt at Harddisk og cd/dvd-stasjon på samme IDE kabel fungerer, men når jeg kobler til begge, så nekter maskinen å starte opp. Harddisken er en SeagateBarracuda 120gb IDE, og DVDstasjonen er en NEC 3500A DVDbrenner. Hovedkortet er et Abit NF7-S V2.0 Jumperen på Harrdisken er satt på "single or master" og Brenneren er satt på "slave" hva er grunnen til at den ikke starter :/ Lenke til kommentar
HAG Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Mulig IDE kabelen er "tåpelig designa" når en bruker cable select må master sitte i motsatt ende av hovedkortet og slave nest "ytterst". Kanskje samme når HDD og DVD er satt til master og slave. Uansett er det neppe en idell løsning å ha DVD brenner og Disk på samme kabel når brenneren skal hente data fra disken - bedre med hver sin kabel. Mulig disken "endrer oppførsel" om den har hatt operativsystem og stått til CS og nå blir satt til master - nok til at ting går i ball - prøv først å sett disken til master og hold DVD utenfor - nekter han fortsatt å starte ligger det noe på disken / oppsettet av disken. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Er slik hos meg også men det funker om jeg bare prøver å sette i, i andre kombinasjoner... Lenke til kommentar
pfviv Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 Hei. Er det ATA/100 kabel må du se etter att den er rette veien. Den blå på hovedkortet og den svarte på hardisken og Cd/DvD på den grå mitterste. Er ikke altid det er forskjeldige farger på pluggene til hd og cd/dvd, men harddisk på enden. (dette er den rette koblingen, men jeg har sett det virke når det har vert koblet omvent på den svarte og grå) Skulle det ikke virke så sett begge til cable-select (Ikke master og slave) Håper det virker Ivan Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 Mulig IDE kabelen er "tåpelig designa" når en bruker cable select må master sitte i motsatt ende av hovedkortet og slave nest "ytterst". Kanskje samme når HDD og DVD er satt til master og slave. Uansett er det neppe en idell løsning å ha DVD brenner og Disk på samme kabel når brenneren skal hente data fra disken - bedre med hver sin kabel. Mulig disken "endrer oppførsel" om den har hatt operativsystem og stått til CS og nå blir satt til master - nok til at ting går i ball - prøv først å sett disken til master og hold DVD utenfor - nekter han fortsatt å starte ligger det noe på disken / oppsettet av disken. kunna ha satt den på en annen kabel, om jeg hadde det, alle s-ata/ata soklene er i bruk. Lenke til kommentar
Zer0z Skrevet 5. april 2005 Forfatter Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Hei. Er det ATA/100 kabel må du se etter att den er rette veien. Den blå på hovedkortet og den svarte på hardisken og Cd/DvD på den grå mitterste. Er ikke altid det er forskjeldige farger på pluggene til hd og cd/dvd, men harddisk på enden. (dette er den rette koblingen, men jeg har sett det virke når det har vert koblet omvent på den svarte og grå) Skulle det ikke virke så sett begge til cable-select (Ikke master og slave) Håper det virker Ivan [ Kabelen er en ATA133 den blå, er satt til hovedkortet, og harddisken på den grå.http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=LARK45BB Endret 5. april 2005 av Zer0z Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå